شناسهٔ خبر: 58647710 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

"طراحی معماری" مهم‌ترین اصل رعایت ایمنی در ساختمان‌ها است

کارشناس اداره پیشگیری و ایمنی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه "طراحی معماری" مهم‌ترین اصل برای رعایت ایمنی است، گفت: سنگ بنای اصلی ایمنی با مهندسان معمار در ساختمان‌ها تعیین می‌شود.

صاحب‌خبر -

افروز اعظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به گسترش شهرها، تمایل افراد به آپارتمان‌نشینی و ساخت ساختمان‌های بلند افزایش یافته است، از این رو اهمیت موضوع ایمنی بیش از همیشه مورد توجه است.

وی با بیان اینکه "طراحی معماری" مهم‌ترین اصل برای رعایت ایمنی است، ادامه داد: سنگ بنای اصلی ایمنی با مهندسان معمار در ساختمان‌ها تعیین می‌شود، ایمنی پیرو ضوابط روز دنیا تعیین می‌شود که در قالب مقررات ملی ساختمان جمع‌آوری شده است.

کارشناس اداره پیشگیری و ایمنی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه خروجی ساختمان‌ها از مهم‌ترین اصول ایمنی در ساختمان است، تصریح کرد: لازم است به خروجی ساختمان‌ها و دوربندی مربوط به پله‌ها به عنوان اصول ایمنی ساختمان توجه بیشتری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که در ساختمان‌ها حریق و حادثه رخ دهد، مهم‌ترین رکن، خروج ایمن از ساختمان است که دستگاه پله‌ها در این راستا نقش بسزایی دارند، همچنین مصالحی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود اگر قابل اشتعال باشد تبعات بسیار سنگینی در زمان حریق دارد.

اعظمی گفت: از زمان آغاز حریق سه دقیقه زمان طلایی داریم تا بتوانیم ساختمان را ترک کنیم، از این رو اهمیت تجهیزات ایمنی مانند اطفای حریق و جعبه‌های خاموش کننده اهمیت بسزایی در راستای طراحی معماری دارد.

وی با بیان اینکه نباید اجرای ضوابط را دست و پاگیر بدانیم، خاطرنشان کرد: یک مهندس معمار می‌تواند با ذهن خلاق خود آنچه می‌خواهد را طبق ضوابط، طراحی کند، از این رو شهروندان و ساختمان سازان به این نکته توجه داشته باشند که با دور زدن ضوابط مشکلی در مرحله پایان کار برطرف نمی‌شود.

کارشناس اداره پیشگیری و ایمنی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در ساختمان‌سازی، قوانین پررنگ است، زیرا حوادث بسیار پیچیده‌تر از آن است که در زندگی معمولی به آن نگاه کنیم، با رعایت ضوابط می‌توانیم ساختمان‌ها را ایمن‌تر کنیم.

وی ادامه داد: ساختمان‌هایی که تعداد زیادی زیرزمین دارد، تعداد دستگاه پله‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، همچنین نباید از تجهیزات قابل اشتعال در مشاعات و پله‌ها استفاده شود، زیرا مسیر فرار بوده و در زمان آتش‌سوزی باید خروج ایمن از ساختمان صورت گیرد، همچنین زمانی که مهندسان ناظر را انتخاب می‌کنیم باید در زمان ساخت و ساز در محل حضور داشته باشند.

اعظمی گفت: اگر بتوانیم ساختمان‌ها را ایمن‌تر کنیم، زنگ حریق سازمان‌های آتش‌نشانی کمتر به صدا در می‌آید.

نظر شما