شناسهٔ خبر: 58647645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان عنوان کرد:

خودکفایی نیروی هوایی با تکیه بر روحیه خودباوری

فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان با اشاره به پیشرفت روزافزون صنعت دفاعی کشور گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در صنایع هوایی، آموزش دانشجویان خلبانی است؛ پیش از انقلاب در این زمینه وابستگی کامل داشتیم اما اکنون همه این آموزش‌ها از صفر تا صد با آخرین متدها در داخل کشور انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

امیر سرتیپ دوم خلبان صمد نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون روز نیروی هوایی اظهار کرد: پرسنل نیروی هوایی از اوایل شکل‌گیری مبارزات در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند و پس از آن نیز در طول دوران هشت ساله دفاع مقدس نیز آمادگی کامل خود برای حفظ و حراست از امنیت کشور را نشان دادهند.

وی با اشاره به حضور مستشاران نظامی آمریکا پیش از پیروزی انقلاب افزود: موضوع آموزش نیز با صرف میلیون‌ها دلار برای اعزام نیروها به کشور ایالات متحده انجام می‌شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت این حرکت توانستیم در صنعت دفاعی به‌تدریج به خودکفایی برسیم.

فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان قرار گرفتن یکی از هواپیماهای استراتژیک (۱۴ F) در استان اصفهان را نشان‌دهنده آمادگی شبانه‌روزی این پایگاه دانست و گفت: این هواپیما برای دفاع از امنیت کشور و به خصوص دفاع از حریم هسته‌ای در استان اصفهان قرار گرفته است و نشان می‌دهد که این پایگاه هر روز بر توان رزمی خود افزوده و آن را ارتقا می‌دهد.

خودکفایی در آموزش خلبانان و تعمیر قطعات

وی با اشاره به پیشرفت روزافزون صنعت دفاعی کشور یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم در صنایع هوایی، آموزش دانشجویان خلبانی است؛ پیش از انقلاب در این زمینه وابستگی کامل داشتیم اما اکنون همه این آموزش‌ها برای خلبانان از صفر تا صد با آخرین متدها در داخل کشور انجام می‌شود و خلبانان در اوج آمادگی هستند.

امیر سرتیپ دوم خلبان نوری درباره توانمندی‌های فنی صنایع دفاعی افزود: کارکنان بخش فنی توانسته‌اند با تکیه بر توانمندی داخلی، قطعات این تجهیزات را در داخل تعمیر می‌کنند و در مواردی نیز با توانمندی داخلی امکان ساخت برخی قطعات و سیستم‌ها فراهم شده است.

وی پایگاه هشتم شکاری را در آماده‌ترین وضعیت معرفی کرد و گفت: با توجه به آموزش‌هایی که برای نیروها صورت گرفته است، همه پایگاه‌ها به شکل ۲۴ ساعته گشت مسلح انجام می‌دهند و هواپیماهایی به صورت شبانه‌روزی در اختیار پدافند هوایی قرار دارد تا در صورت مشاهده پرنده ناشناس یا هرگونه تهدید احتمالی در اسرع وقت بر ضد آنها عملیات دفاعی انجام دهد.

فرمانده پایگاه شهید بابایی با اشاره به انجام چندین رزمایش در سال برای حفظ آمادگی دفاعی نیروهای مسلح ادامه داد: در این رزمایش‌ها جنگ شبیه‌سازی می‌شود همچنین بخشی از اقتدار خود را به دشمنان نشان می‌دهیم که با وجود نیروهای مخلص، متحد و متخصص در صنایع دفاعی و نیروهای مسلح، هیچ‌وقت به هیچ قدرتی اجازه نمی‌دهیم چشم طمع به خاک و مرزهای کشور ما داشته باشد.

خودکفایی نیروی هوایی با تکیه بر روحیه خودباوری

توانمندی صنایع داخلی در تولید هواپیما

وی با اشاره به نقش مؤثر پایگاه شهید بابایی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: هواپیماهای کنونی از سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده از رده خارج شده‌اند، در حالی که ما در سال ۲۰۲۲ هنوز از آنها استفاده می‌کنیم و این نشان دهنده توانمندی صنعت دفاعی داخلی است که از نهضت قطعه‌سازی به صنعت هواپیماسازی رسیدیم.

امیر سرتیپ دوم خلبان نوری تولید هواپیماهای صاعقه و کوثر را نشان‌دهنده توانمندی صنایع داخلی دانست و گفت: اگر بخواهیم از پیشرفت‌ها و توانمندی‌های صنعت دفاعی به ویژه در بخش هوایی صحبت کنیم، می‌توان به ساخت شبیه‌سازهای مختلف هواپیماها اشاره کرد که بخشی از آن در این پایگاه عملیاتی می‌شود.

وی بخش شبیه‌ساز را نیازمند به فناوری خاصی دانست و ادامه داد: با تلاش همکاران در مرکز جهاد خودکفایی و در مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور توانستیم به این توانمندی‌ها دست پیدا کنیم؛ تولید انواع پهپاد از کمان ۱۲ گرفته تا مهاجر و ابابیل، کیان و آرش در داخل کشور نشان دهنده تکیه بر همین ظرفیت‌ها در نیروی هوایی است.

فرمانده پایگاه شهید بابایی با اشاره به شرایط دوران دفاع مقدس گفت: بر اساس برآوردها باید از همان روزهای اول جنگ، هواپیماهای ما در عرض همان یک ماه اول زمین‌گیر می‌شدند زیرا ما تحریم شده بودیم و امکان خرید هیچ‌گونه قطعه‌ای را نداشتیم، از نظر آموزش نیز به کشور آمریکا وابسته بودیم که این ارتباط قطع شده بود.

وی توکل به خدا و روحیه خودباوری متخصصان را باعث آغاز حرکت برای خودکفایی در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: با رهبری امام راحل (ره) و توکل به خدا، خلبانان و نفرات فنی در داخل کشور کار را شروع کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند در برابر دشمن متجاوز بایستند، باید روی پای خودشان باشند.

امیر سرتیپ دوم خلبان نوری، نیرو هوایی را تجهیزات محور معرفی کرد و افزود: بدون رسیدگی به تجهیزات، احتمال زمین‌گیر شدن این نیرو وجود دارد اما با توجه به پروازهای هواپیماها با سلاح‌های بومی که در طول چندسال اخیر روی هواپیماها نصب شده آمادگی نیروی هوایی مشهود است.

آغاز فرایند بومی‌سازی از دوران دفاع مقدس

وی دوران دفاع مقدس را آغاز فرایند بومی‌سازی در نیروی هوایی اعلام کرد و ادامه داد: این فرایند با ساخت یک قطعه کوچک در جهاد خودکفایی شروع شد و افراد را برای خودکفایی‌های بیشتر مصمم کرد، امروز علاوه بر ادامه پرواز هواپیماهای که ۴۰، ۴۵ سال گذشته و همچنین به روز نگه‌داری و ارتقا سیستم‌های آنها، هواپیماهای جدیدی نیز در کنار آنها ساخته شده که تمام این موارد نشان‌دهنده توانمندی‌های داخلی کشور است.

فرمانده پایگاه شهید بابایی با اشاره به پرواز هواپیمای صاعقه و کوثر تا هواپیمای A۹۰ در این پایگاه تصریح کرد: نیروی هوایی در مورد شعار "ما می‌توانیم" گام‌های خوبی برداشته و علاوه بر تسلیحات بومی که به تولید انبوه رسیده‌اند و یکی پس از دیگری به ما واگذار می‌شود، در زمینه ساخت هواپیماهای با سرنشین عملکرد موفقی داشته و در راستای هواپیمای بی‌سرنشین نیز قدم‌های خوبی برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه ارتش از بدنه ملت تشکیل شده و با ملت هیچ فاصله‌ای ندارد، اظهار کرد: در صورتی که کوچک‌ترین مشکلی برای مردم ایجاد شود، ارتش که خود را مدیون ملت می‌داند باید وارد عمل شود و تاکنون نیز ارتش اقداماتی را از آمادگی دفاعی و دفاع در برابر دشمن گرفته تا جلوگیری و حل هرگونه بحران در کشور انجام داده است.

امیر سرتیپ دوم خلبان نوری گفت: افتخار می‌کنیم که برای ملت و امینت کشور قدم بر می‌داریم و نیروهای ارتشی در کنار نیروهای بسیجی همیشه فعالانه وارد عرصه خدمت می‌شوند.

نظر شما