شناسهٔ خبر: 58647627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

فشار غرب به تهران بخاطر حمایت از فلسطین است

«باسم القاسم» پژوهشگر ارشد فلسطینی با اشاره به نقش مهم ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و حمایت گسترده از آرمان فلسطین گفت که مواضع اصولی و ثابت ایران در قبال مردم مظلوم فلسطین از دلایل فشار و تحریم های گسترده غرب علیه این کشور است.

صاحب‌خبر -

 «باسم القاسم» افزود که محور مقاومت نقش مهمی در مبارزه با طرح های رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا می کند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر ژئوپلتیک و موثر نقشی مهم در بیشتر پرونده های منطقه دارد.

وی که در اندیشکده «الزیتونه» فلسطین فعالیت دارد، ادامه داد: منزوی کردن ایران که برخی به دنبال آن هستند، پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که به سود منطقه نخواهد بود بنابراین گفت وگوهای راهبردی میان ایران و کشورهای عربی برای رسیدن به توافق درخصوص پرونده های مهم منطقه ضروری است؛ به ویژه اینکه رویکرد های مشترک زیادی میان آن ها وجود دارد، تنها رژیم صهیونیستی است که به هیچ وجه نمی توان با آن همزیستی داشت.

به گفته این پژوهشگر فلسطینی، هدف از طرح های صهیونیستی، سلطه این رژیم بر کشورهای منطقه و وارد کردن آنها در چرخه آمریکایی- صهیونیستی از طریق توافق های سازش با برخی کشورهای عربی است که اخیرا امضا شد.

القاسم اضافه کرد: بهانه های امضای این توافقات به ادعای کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، مقابله با خطر نفوذ ایران در منطقه است، اگرچه برخی کشورهای سازشگر، پرچم سازش را تحت عنوان حل مساله فلسطین برافراشتند تا از این طریق بر مساله رفتن زیر چتر رژیم صهیونیستی در زمینه های امنیتی، نظامی، سیاسی و فناوری سرپوش بگذارند.

باسم القاسم درخصوص اقدامات اخیر پارلمان اروپا و درخواست درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح سازمان تروریستی تاکید کرد: سیاست های اروپا درخصوص مسائل منطقه از جمله روابط با ایران و محور مقاومت و حمایت از رژیم صهیونیستی همچنان در راستای مواضع آمریکا و رژیم اشغالگر است اما این تصمیم ها بر مقاومت بی اثر است و باید محور مقاومت در مقابله با سرکشی های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپا انسجام خود را بیش از پیش تقویت کنند.

وی همچنین گفت که خروج واشنگتن از برجام منجر به توقف پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران نشد بلکه راهبرد ایران برای دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای همچنان با سرعت ادامه دارد و به گفته «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران، غنی سازی ایران پس از خروج آمریکا از برجام به ۶۰درصد رسیده است.

فشار غرب به تهران بخاطر حمایت از فلسطین است

القاسم اضافه کرد: در تایید این موضوع شاهد مواضع مهمی از داخل رژیم صهیونیستی بودیم که خروج آمریکا از برجام را به ضرر این رژیم اعلام کردند، «بنی گانتس» وزیر جنگ کابینه «نفتالی بنت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با انتقاد از بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که فشارهای وی بر آمریکا برای خروج از توافق هسته ای آسیب هایی به امنیت رژیم صهیونیستی در مقابل ایران وارد کرد.

این پژوهشگر فلسطینی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه خروج ترامپ از برجام، ایران به معاهدات آمریکا اعتماد ندارد و همین امر باعث کُند شدن روند مذاکرات هسته ای شده زیرا ایران خواهان ضمانت های کتبی در این باره است.

وی ادامه داد: بی شک خروج واشنگتن از برجام در زمان ریاست جمهوری ترامپ و پیامدهای این مساله که منجر به وخیم شدن روابط آمریکا و اروپا با ایران شد، از خطرناک ترین تصمیم ها به شمار می رود؛ موضوعی که باعث تنش میان تهران و قدرت های غرب و در راس آن ها آمریکا و در نتیجه نا آرامی در منطقه خاورمیانه شد.

به گفته القاسم، همزمانی این مساله با وضع تحریم های گسترده علیه ایران از سوی دولت آمریکا از جمله ممانعت از سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در بخش های اقتصادی مهم ایران و ممنوعیت واردات نفت و گاز از این کشور سبب شد که کشورهای اروپایی بهایی سنگینی بپردازند، بویژه با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اروپایی ها با بحران انرژی مواجه شدند و به دلیل تحریم های آمریکا، توان وارد کردن انرژی از ایران را نداشتند.

 

نظر شما