شناسهٔ خبر: 58647415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

کمک بشر دوستانه به سوریه و ترکیه پسندیده است اما کمک به خوی پسندیده تر نیست؟

صاحب‌خبر -

پس از وقوع زمین لرزه‌ای مهیب در ترکیه و سوریه، بلافاصله دولت ایران چند کامیون و هواپیما ملزومات حیاتی ازجمله مواد غذایی به سوریه ارسال کرد. این در حالی است که همین ۱۰ روز پیش اتفاقی مشابه در خوی روی داد، اما دیگر چشم امید مردم این شهر تنها به کمک‌های مردمی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با گذشت حدود 10روز از زلزله خوی همچنان بسیاری از زلزله‌زدگان در انتظار گرفتن مواد غذایی، چادر و امکانات اولیه از سوی دولت هستند؛ در حال حاضر بسیاری از زلزله زدگان خوی در سرمای شدید هوا با کمترین امکانات دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و می‌گویند اقلام به درستی بین آن‌ها تقسیم نمی‌شود.

هشتم بهمن ماه زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر، خوی را لرزاند. این زلزله ۳۰۰۰ واحد مسکونی را تخریب و به بیش از 70 روستا خسارت سنگین وارد کرد.

نکته قابل توجه این زلزله که باعث شد بیش از 90 هزار نفر در چادر اسکان پیدا کنند، بی‌توجهی کشورها برای کمک‌رسانی بود. بر اساس اعلام بابک محمود، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان خوی، تنها کشوری که اعلام رسمی آمادگی برای ارسال اقلام امدادی برای زلزله خوی کرده کشور روسیه است.

گذشته از بی‌اعتنایی سایر کشورها به این زلزله، دولت ایران نیز اقدام عاجلی در این زمینه انجام نداد. در روزهای ابتدایی حتی شاهد ایجاد فضای پلیسی برای زلزله‌زدگان بودیم. گرچه مسئولان ارشد دولت در چند روز اخیر به خوی سفر کردند، اما بیشتر زلزله‌زدگان این سفرها را شبیه به شوی تبلیغاتی می‌دانند و اعلام می‌کنند که بیشتر کمک‌های مردمی است که به داد آن‌ها می‌رسد، وگرنه کمک‌های دولت به‌صورت قطره‌چکانی به خوی می‌رسد.

تقریبا حدود 10 روز بعد از زلزله خوی، زلزله هولناکی سوریه و ترکیه لرزاند؛ اتفاقی که تاکنون جان بیش از ۵۰۰۰ نفر را گرفته است.

این بار اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت حس بشردوستی خود را نمایان کند و بلافاصله چند کامیون و هواپیما حاوی مواد غذایی و ملزومات حیاتی را راهی سوریه کرد.

البته امدادرسانی به سوری‌ها اقدام مذمومی نیست و باید آن را مورد تقدیر دانست، اما مشخص نیست دولتی که برنامه منسجمی برای امدادرسانی به حوزه ژئوپلتیک خود ندارد، چطور در اسرع وقت امدادهای خود را به خارج از مرزها رسانده است؟

چند کشور به ترکیه و سوریه کمک کردند؟

پس از زلزله ترکیه و سوریه کشورهای بسیاری از جمله ایران برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کردند و کمک‌های بشردوستانه بیش از 65 کشور به ترکیه رسید.

حال با گذشت حدود یک روز از زلزله سوریه، اولین محموله جدید کمک‌های بشر دوستانه ایران به این کشور ارسال شد. در راستای این موضوع چند کامیون حامل مواد غذایی و وسایل موردنیاز برای زلزله سوریه وارد شهر حلب شد.فرصت آزمون و خطا به پایان رسید! نیم سال دوم آغازی مهم ترمطالب پیشنهادی

ساعتی پس از این کمک‌ها، سفیر ایران در دمشق خبر داد سه هواپیما حامل کمک‌های ایران وارد حلب و لاذقیه خواهد شد.

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ترکیه که بیش از 65 کشور کمک‌های بشردوستانه خود را تاکنون به این کشور ارسال کرده‌اند، کشورهای انگشت‌شماری برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه اقدام کرده‌اند. حتی سازمان ملل برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوریه نتوانست اقدام درخور توجهی انجام دهد.

المصطفی بناملیح، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در سوریه، در این باره اعلام کرد: یک مسئول سازمان ملل تاکید کرد که مقابله با پیامدهای زلزله اخیر در سوریه به دلیل تخریب مسیرها، کمبود سوخت و هوای سرد زمستان با موانعی مواجه است.

با اینکه کمک ایران به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه یک اقدام بشردوستانه و در راستای نجات زندگی افراد، کاهش درد و رنج قربانیان و حفظ کرامت انسانی است، اما اعلام آمادگی ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه در شرایطی که مردم خوی به ویژه روستاهای اطراف آن در کمترین امکانات موجود در حال سپری کردن سرما شدید هوا هستند، نباید به منزله فراموشی مشکلات زلزله‌زدگان خوی باشد.

گلایه‌مندی زلزله‌زدگان خوی از نبود امکانات

هرچند زلزله خوی به مانند ترکیه و سوریه تلفات جانی بسیاری در پی نداشته، اما هزاران نفر در برودت هوا بی‌خانمان شده‌اند و نیازمند شدید حداقل‌ترین امکانات از جمله چادر، پتو، موادغذایی، وسایل گرمایشی و … هستند.

با وجود ۱۰۰ اردوگاه اسکان اضطراری و توزیع حدود ۴۰ هزار چادر هنوز بسیاری از مردم خوی درباره عدم اسکان مناسب و نبود امکانات اولیه گلایه‌مند هستند؛ بسیاری عدم توزیع عادلانه اقلام حیاتی را عامل آن می‌دانند.

نکته قابل توجه این بود که تلفات زلزله خوی بعد از زلزله بیشتر بود، برای مثال روز بعد از زلزله یک مادر و فرزند در چادر به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند و چهار نفر نیز در کمپ اسکان زلزله‌زدگان دچار سوختگی شدند.

فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که با گذشت حدود 10 روز از زلزله خوی برخی از مردم همچنان در انتظار دریافت چادر هستند. اما این بار نیز به مانند روزهای سخت دیگر این مردم بودند که به داد یک دیگر رسیدند.

گویی برای دولت همچنان مسائل سیاسی برای بهبود رفاه مردم ایران ارجحیت دارد. در روزهایی که کمبود کالاهای اساسی ازجمله مواد غذایی عامل گرانی آن‌ها معرفی می‌شود، اما برای برخی کشورهای همسایه به‌وفور همین کالاها وجود دارد. این بار نیز در حالی که مردم خوی مجبورند روزهای سختی را سپری کنند، در آسمان ایران باید نظاره‌گر هواپیماهایی باشند که کمک‌های بشردوستانه دولت را راهی سوریه می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما