شناسهٔ خبر: 58647170 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

بخش اول/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

ساخت سیستمی بی‌نظیر در جهان برای رصد شبکه گاز کشور/ اجرای طرح ایمنی شبکه گاز در برابر زلزله

مدیرعامل هلدینگ ICT قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: سیستمی را طراحی کرده و ساخته‌ایم تا گازرسانی کشور به‌صورت یکپارچه رصد و پایش شود و این سیستمی است که در جهان، معدود کشور‌هایی از توانمندی ساخت آن برخوردار هستند.

صاحب‌خبر -

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو سه سال اخیر اقدام به ایجاد هلدینگ‌های تخصصی کرده است؛ این هلدینگ‌ها معادل وزارتخانه‌های دولت بوده و تشکیل آن‌ها در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه این قرارگاه باید بازوان اجرایی دولت‌ها باشد، صورت گرفته است؛ لذا برای اینکه سهولت کار‌ها در همکاری میان قرارگاه و مجموعه دولت بیشتر شود، معادل برخی وزارتخانه‌ها، هلدینگ‌های تخصصی ایجاد شدند. به عنوان مثال هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی معادل وزات نفت است که با تشکیل آن، تمام پروژه‌های مربوطه توسط هلدینگ مورد اشاره پیگیری و انجام می‌شود و یا هلدینگ‌های راه و شهرسازی، نیرو، صنعت و معدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات که به ترتیب معادل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

با توجه به این موضوع، گفت‌وگویی را با «عبدالله آزاد» مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام دادیم که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) چه نقش و کارکردی دارد؟

هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه از چند موسسه و شرکت تشکیل شده که در حوزه ICT فعالیت دارند؛ البته این هلدینگ به علت نقش‌آفرینی در سایر بخش‌ها مانند کشاورزی، صنعت و معدن، نفت و گاز، راه‌آهن و مترو و شهرسازی مقداری از چرخه فعالیتی وزارت ارتباطات عبور کرده و به طور کلی هر کجا که ICT کارکرد داشته باشد، می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه سازندگی و تقویت بنیان‌های اقتصاد مقاومتی کشور در راستای پاسداری از انقلاب اسلامی و کمک به عمق‌بخشی داخلی انقلاب اسلامی و انسجام‌بخشی پاسداری از انقلاب اسلامی در عرصه سازندگی و اقتصادی کشور با اجرای پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت EPC و... یعنی مراحل طراحی و مهندسی، تامین تجهیزات و اجرا در حوزه‌های هوشمندسازی، هوش مصنوعی، دیتاسنتر، زیرساخت‌های مخابراتی و شبکه‌های ارتباطی نوری، رادیویی و ماهواره ای، فناوری اطلاعات و تولید محتوا، دیسپاچینگ، اتوماسیون صنعتی، میترینگ، کنترل و ابزار دقیق، سیگنالینگ، تلکام، BMS و اسکادای خطوط مترو و راه‌آهن، اپتیک و لیزر، مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل، ITS شبکه‌های حمل و نقل جاده‌ای با تکیه بر اصول حاکمیت ملی در سازندگی کشور و نیز پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، راهبرد‌ها و اهداف فعالیتی این هلدینگ را شامل می‌شود.

دفاع‌پرس: حوزه‌های فعالیتی هلدینگ ICT شامل چه عرصه‌هایی می‌شود؟

حوزه‌های فعالیتی هلدینگ ICT قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء شامل دفاعی و پدافند غیرعامل، آب و نیرو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مترو و ریلی، نفت و گاز، کشاورزی و شبکه آبیاری، رباتیک، هوش مصنوعی و هوشمندسازی ارتباطات سیار و ماهواره‌ای است و با توجه به حوزه‌های کاری، این هلدینگ ۱۲ پروژه بزرگ را خاتمه داده و ۱۳ پروژه را نیز در دست اقدام دارد.

دفاع‌پرس: یکی از پروژ‌هایی که به اتمام رسانده‌اید، طراحی و ایجاد دیسپچینگ ملی گاز ایران است؛ درباره این پروژه توضیحی می‌فرمایید؟

یکی از پروژه‌های اتمام‌یافته طراحی و ساخت دیسپچینگ ملی گاز ایران است که بر اساس آن طراحی سیستم، تأمین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی ۵۰۶ پایانه جدید کنترل از راه دور و همچنین بهینه‌سازی ۴۰۰ پایانه موجود در نقاط پرمصرف شبکه گاز و همچنین طراحی و ساخت یک مرکز کنترل پشتیبان در اصفهان و نوسازی مرکز کنترل تهران و نصب و راه‌اندازی ۵۰ مرکز کنترل محلی در ۵۰ شهر مهم کشور صورت گرفته است.

به واسطه این پروژه بزرگ، از لحظه استخراج گاز و ورود به پالایشگاه تا ورودی شهرها، در تمامی مراکز استانی و منطقه‌ای توسط شبکه دیسپچینگ ملی گاز ایران رصد می‌شود. این مهم با احداث هزار و ۱۰۰ ایستگاه در سراسر کشور محقق شده است.

طراحی، نصب و راه‌اندازی این شبکه که به مدت سه سال به طول انجامیده، باعث شده تا در توزیع و نظارت بر مصرف گاز نظارت کامل به وجود آید و به صورت لحظه‌ای و برخط توسط اپراتور‌های شرکت گاز کنترل شود. به عنوان مثال فولاد خوزستان یا نیروگاه پرند در لحظه چه میزان مصرف گاز دارد و کمبود یا افزایش مصرف، مدیریت می‌شود.

این هم پروژه‌ای بود که طبق قرارداد می‌بایست امسال تحویل می‌دادیم، ولی این سیستم سال گذشته تحویل داده شد و امروز اخباری که درباره میزان مصرف گاز در کشور مطرح می‌شود با استفاده از سیستم دیسپاچینگ پیاده‌سازی شده توسط این هلدینگ است.

سیستم مورد اشاره به دلیل حساسیت‌های بالای استفاده از آن با بهره‌گیری از تکنولوژی و نرم‌افزار داخلی ساخته شده تا شاهد هیچ‌گونه نفوذ و خرابکاری همانند آنچه در سامانه کارت سوخت رخ داد، نباشیم؛ این هلدینگ اصول و نکات پدافند غیرعامل را در تمام پروژه‌هایی که برای بهره‌برداری به کارفرما تحویل می‌دهد، لحاظ کرده است به نحوی که تاکنون موردی مبنی بر نفوذ و خرابکاری سایبری در پروژه‌های تحویلی شاهد نبودیم.

در واقع ما جزو معدود مجموعه‌هایی در کشور هستیم که کار‌ها و فعالیت‌های در حال انجام و اتمام شده آن در برابر حملات سایبری، مصون است؛ لذا چنانچه پروژه‌های انجام‌شده توسط سایرین در قبال حملات سایبری ایمنی ندارد به دلیل این است که آن‌ها از نرم‌افزار‌های خارجی برای ایمن‌سازی محیط سیستمی خود استفاده می‌کنند، ولی تمامی تلاش مان بر این است که در این‌خصوص از نرم‌افزار‌های بومی استفاده کنیم؛ بنابراین سیستم مورد نظر به گونه‌ای طراحی شده که در منطقه غرب آسیا و حتی جهان بی‌نظیر است؛ به عبارت دیگر، اینکه سیستم گازرسانی کشور به‌صورت یکپارچه رصد و پایش شود، شاید در جهان معدود کشور‌هایی از چنین توانمندی‌ای برخوردار باشند؛ البته این سیستم تا قبل از شهر‌ها طراحی شده است، لیکن همان‌گونه که اشاره شد، نمونه چنین کاری به لحاظ وسعت در منطقه وجود ندارد.

دفاع‌پرس: یکی دیگر از پروژه‌های اجرایی توسط هلدینگ ICT، طرح «اسکادا»‌ی گاز استان تهران است؛ این پروژه چه کارکردی دارد؟

این پروژه‌ای با خطرپذیری و جرأت بالا صورت می‌گیرد و این هلدینگ توانست با جلب رضایت کارفرما به این پروژه ورود پیدا کند و اجرای آن را به عهده بگیرد؛ براساس این طرح، شبکه گاز تهران را در برابر زلزله مقاوم می‌کنیم؛ چون اگر زلزله‌ای روی دهد و به شبکه گاز آسیب وارد شود، حادثه بزرگی رخ خواهد داد؛ به همین دلیل در اجرای این پروژه تجهیزات ویژه‌ای نصب می‌شود به نحوی که در صورت وقوع زلزله، گاز تهران به صورت منطقه‌ای قطع و خروجی گاز‌ها باز می‌شود تا از انفجار خطوط لوله گاز جلوگیری شود.

البته این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و در حال اجرای آن هستیم و در صورت اتمام آن می‌توان نرم‌افزار‌های آن را متناسب با شدت زلزله تنظیم کرد؛ در این رابطه ۱۷ مرکز کنترل و ۵۰۰ ایستگاه پیش‌بینی شده است که بعد از اتمام پروژه تا یک سال پشتیبانی و آموزش کاربران آن را نیز برعهده خواهیم داشت و بعد از آن، اداره تمام امور به کارکنان شرکت گاز واگذار می‌شود؛ ناگفته نمانَد که در انجام این پروژه نیز از نرم‌افزار‌های بومی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما