شناسهٔ خبر: 58646587 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کاهش هزینه‌های بیماران با نانوداروهای ضد سرطان ایرانی/ دانش بنیان‌ها همودیالیز و بیهوشی ساختند

افزایش نرخ ارز و تحریم های ظالمانه بازوی محرکه ای برای رسیدن به خودکفایی و به کارگیری ظرفیت های موجود توسط دانشمندان در زمینه رفع خلاهای دارویی شده است تا چرخه تامین و توزیع دارو روند مطلوبی را طی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا؛  در این ایام که تب کمبود دارو داغ است، بی انصافی است که فعالیت شبانه روزی شرکت های دانش بنیان و پزشکان و دانشمندان این عرصه را برای پر کردن خلا دارو در کشور در نظر نگیریم. افزایش نرخ ارز و تحریم های ظالمانه بازوی محرکه ای برای رسیدن به خودکفایی و به کارگیری ظرفیت های موجود توسط دانشمندان شده است تا چرخه تامین و توزیع دارو نیز روند مطلوبی داشته باشد.

در روزهای سخت کرونایی خبر تولید واکسن و دارو به دست متخصصان ایرانی امیدبخش زندگی مردم شد. با تلاش‌های صورت گرفته توسط محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اعضای پارک فناوری پردیس، داروی کاهش عوارض کرونای سالیراویرا که خردادماه سال ۱۴۰۰ تولید و رونمایی شده بود، گواهی ثبت اختراع جهانی دریافت کرد.

کرونا

محسن عبداله زاده سرپرست مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گویی از وابستگی حداکثر ۴۰ درصدی کارخانه‌های تولید داروی داخلی به ماده اولیه وارداتی خبر داد و افزود: ۹۶ درصد داروهای موردنیاز کشور تولید داخل هستند؛ چهار درصد مابقی هم داروهایی هستند که دانش یا تکنولوژی تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد و معمولأ این دسته از داروها ارزبری بالایی دارند.

وی در خصوص برنامه ریزی صحیح بازار دارویی کشور و کمک برای رفع کمبودها و محدودیت‌های دارویی گفت: بعد از مدیریت کرونا، برنامه‌ریزی و اقدام برای حل مشکلات بازار دارو، رفع کمبودهای دارویی و جلوگیری از تخلفات ارزی در حوزه دارویی کشور از جمله مهمترین اقداماتی هستند که باید در حوزه سلامت کشور به آنها توجه خاص داشت؛ مأموریتی که طی ماههای اخیر در قالب طرح دارویاری مطرح و اجرا شد تا مردم کشورمان بیش از این در رنج تأمین دارو و پرداخت هزینه‌های آن نباشند.

علاوه براین داروهایی در زمینه درمان سرطان ساخته شده است.نانوداروی ضدسرطان پاکلی‌نب، برای درمان سرطان‌هایی مانند سینه، ریه و پانکراس با تلاش محققان شرکت نانوداروپژوهان تولید شده است. این نانودارو، با نفوذ به بافت سرطانی، از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث نابودی بافت سرطانی می‌شود. به‌علت ابعاد نانویی این دارو، اثربخشی آن بالاتر و عوارض جانبی آن کمتر از داروهای مشابه است.

سرطان

همچنین محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس موفق به ساخت دارویی شدند که در درمان بیماران ام‌اس به کار می‌رود. این دارو باعث بهبود راه رفتن بیماران مبتلا به ام‌اس می‌شود و میزان آسیبی را که به طناب نخاعی وارد می‌کند، کاهش می‌دهد. این دارو که به شکل قرص تولید می‌شود دو بار در روز و با فاصله ۱۲ ساعت برای بیماران تجویز می‌شود و کانال‌های پتاسیمی را مسدود می‌کند.

ام اس

در زمینه درمان بیماری دیابت هم فعالیت های چشمگیری انجام شده است.

در این راستا رضا غفارزادگان رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به بیان فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه درمان بیماری دیابت با استفاده از گیاهان دارویی پرداخت و افزود: این داروی گیاهی ضد دیابت از عصاره برگ گیاه گزنه تشکیل شده و در بهبود کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو پیشرفته نیازمند به انسولین ، اثرات قابل توجهی داشته است.

و-دیابت

همچنین پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید داروی مهار کننده خونریزی های گوارشی با نام “هموستاز” شدند.

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت واردات دارو به کشور گفت: ما داروهایی را وارد می‌کنیم که تولید داخل ندارند. معمولا داروهایی هستند که تعدادشان کم است. مثلا یک نوع داروی بیماران آنزیمی ۸۰ مصرف کننده دارد، گروه دیگر۲۵۰ و گروه دیگر۱۱۰ بیمار دارند، چون مصرف این داروها کم است کسی به دنبال تولید آن نرفته است و توجیه اقتصادی تولید ندارد و آنها را وارد می‌کنیم.

وی افزود: داروی بیهوشی که یکی از شرکت ها ابداع کرده هنوز در بازار نیامده است. داروی ویگاباترین که همیشه واردات داشتیم و همیشه هم کم بود، یکی دو هفته پیش تولید شد و وارد بازار شد. یک داروی ضد سرطان که همیشه وارداتی و با کمبود بوده است برای اولین بار توسط دو شرکت داخلی تولید شد. یکی از شرکت‌ها در تلاش برای تولید داروی سیکلوفسفامید است که واردات آن خیلی سخت است.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: تولید یک سری داروی جدید مثل داروی ضد سرطان ، تولید داروی ویگاباترین برای بیماران خاص، تولید دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان، تولید ماده اولیه استامینوفن، موجودی بالای آنتی بیوتیک که در حال حاضر حداقل ۴ میلیون در پخش داریم. موجودی داروهای بالای ۶ ماه به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

حیدری گفت: دستگاه همودیالیز نیز تولید داریم و دستگاه سی تی اسکن در مرحله مونتاژ هستیم و به سمت تولید می‌رویم. دستگاه‌های کنترل عفونت را قبلا فقط وارد می‌کردیم اما الان دستگاه پلاسما تولید داخل داریم. دستگاه اولتراسونیک، استریلایزر پلاسما تولید داخل داریم. 

تولید دارو در کشور به ویژه مواد اولیه ساخت دارو و تامین نیازهای اولیه فعالان این عرصه نه تنها از ارزبری در کشور جلوگیری می کند بلکه بیماران می توانند به راحتی و بدون انتظار کشیدن در صف های طولانی نیازهای اولیه خود را برطرف کنند بنابراین وزارت بهداشت باید حمایت از این افراد را به صورت مستمر در برنامه های خود در نظر گیرد.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما