شناسهٔ خبر: 58646575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گفتگو با رئیس انجمن بانوان بازرگان گلستان

فقدان دانش تولید در مسئولان؛ دولت ها در راس مشکلات تولید هستند| قوانین به جای تسهیل مانع توسعه اند

گرگان- کارشناسان معتقد هستند، تدوین سیاست درست برای توسعه تولید و افزایش مراودات تجاری نیاز این روزهای کشور و به تبع آن گلستان به خاطر قرارگیری در دروازه ورود به اورآسیا است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: با وجود اهمیت تولید و تاکیدی که مسئولان به ارزش افزوده حاصل از این حوزه دارند، هرساله این بخش ضعیف و ضعیف تر می شود. فعالان اقتصادی معتقدند، سیاستگذاری نادرست و درک اشتباه از حوزه تولید و بازرگانی از سوی مدیران دولتی باعث بروز چنین شرایطی شده است. به اعتقاد برخی کارشناسان دولت باید در سیاست های مربوط به تولید و صادرات کشور بازنگری کند و با تسهیل در قوانین، محدودیت های حوزه تولید را کاهش دهد،

این موضوعی است که «فریده بوستانبان» رئیس انجمن بانوان بازرگان گلستان هم به آن تاکید دارد. او معتقد است معمولا دولت ها در راس مشکلات تولید قراردارند و بنابراین باید بر سیاست های حوزه صادرات و توسعه تولید بازنگری شود. در این مصاحبه مشروح گفتگو با این فعال اقتصادی را می خوانید

* به صورت مختصر اشاره‌ای به فعالیت هایتان داشته باشد

بیش از ۴۰ سال فعالیت اقتصادی دارم اما ابتدای کارم را با خیاطی و دوخت لباس در خانه آغاز کردم که بعداز گذشت مدتی واحد تولیدی خیاطی با ۱۰ نیرو کار راه اندازه کردم. گام بعدی توسعه ایجاد غرفه در سراسر استان و سپس صادرات این محصولات به کشور ترکمنستان که در مجاورت استان قرار داشت، بود.

در دهه ۷۰ بازار تجارت با کشورهایی نظیر ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان مساعد بود

در دهه ۷۰ بازار تجارت با کشورهایی نظیر ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان مساعد بود و پس از برقراری مراودات تجاری با این کشورها دریافتیم که بستر برای صادرات مواد غذایی هم مهیاست. خوشبختانه بازار میوه رونق خوبی در این مناطق داشت و به همین واسطه کارخانه سورت و بسته بندی میوه را راه انداختیم اما بنا به تصمیمات و سیاست های لحظه ای دولت در دهه ۸۰ ناچار به تعطیلی کارخانه شدیم.

راس همه چالش‌های تولید دولت‌های ادوار مختلف هستند که با قوانین دست و پاگیر معضلات زیادی ایجاد می‌کنند؛ درست مثل الان که تولیدکننده هزار دغدغه غیر از تولید دارد

* چه عواملی مانع تولید بود؟

برای ورود به هر عرصه اقتصادی در ابتدا با مطالعه و مشاوره آغاز می کردم. اما در راس همه چالش های تولید، دولت های ادوار مختلف هستند که با قوانین دست و پاگیر معضلات زیادی برای تولید کننده ایجاد می کردند درست مثل الان که تولیدکننده هزار دغدغه غیر از تولید دارد.

در آن سال هایی که کارخانه سورت و بسته بندی من فعال بود یکی از مشکلاتی که دولت ایجاد کرد و مجبور به تعطیلی شدم این بود که ابتدا با بستن قرارداد خرید برای تنظیم بازار ما اقدام به خرید میوه از باغداران کردیم اما ۱۵ روز مانده به عید واردات میوه را آزاد کردند ک موجب ضرر بسیاری برای ما شد.

تولیدکننده به حمایت نیاز دارد و باید با تلاش جمعی موانع پیش روی آنها را برداشت اما متاسفانه در سالهای اخیر فشار زیادی به تولیدکننده وارد می شود به طوری که قادر به ادامه مسیر نیست روند طاقت فرسا صدور مجوزها یکی دیگر از چالش های تولیدکننده است به طور مثال برای تاسیس یک کارگاه قوانین تاسیس کارخانه اعمال می شود که این امر در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

* سیاست‌های دولت تا چه میزان بر تولید و صادرات تاثیر داشته است؟

سیاست‌های دولت در حال حاضر فعالیت اقتصادی را با مشکل روبه رو کرده است یکی از این معضلات ایجاد هزینه برای تولیدکننده است و مادامیکه هزینه تولید بالا باشد، امکان رقابت در بازار بسیار محدود می شود از سوی دیگر افزایش هزینه ها اجازه تولید به اندازه ظرفیت را نمی دهد و به این ترتیب تولیدکنندگان به راحتی از بازار حذف می شوند. پروسه سختگیرانه اداری برای صدور مجوزها و تولید فعالان اقتصادی از دیگر مشکلاتی است که تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را از پای درآورده است.

هزینه های سرم سام آور بیمه تامین اجتماعی و افزایش حقوق دستمزد کارگران نیز مزید بر علت شده است. مگر یک تولیدکننده چقدر می تواند در هزینه های صرفه جویی کند که بر قیمت نهایی محصول تاثیری نگذارد؟ همچنین اغلب مواقع وجود رانت باعث شده تا در بسیاری از مواقع تولیدکننده محصول خود را با یک سوم قیمت در بازار بفروشد تا فقط هزینه هایی تولید، تامین شود.

نوسانات قیمت ارز از سوی دیگر مانع فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان است چراکه در چنین شرایطی امکان اجرای تعهدات به مشتریان تجاری در سایر کشورها مهیا نیست و این امر ضربه مهلکی به بازرگانی کشور وارد کرده است همچنین ورود کالاهایی که پیش از این تولید داخل از کشور چین، یکی دیگر از دلایل تشدید تشنج در بازار تولید است در این شرایط طبعا تولیدکنندگان قادر به ادامه فعالیت یا رقابت با کالاهای چینی نخواهند بود لذا به نظر می رسد دولت باید راهی برای حذف موانع تولید یافته و تولیدکنندگان را از این رکود خارج کند.

این مشکلات برای استانی مانند گلستان که در حوزه صنعت خیلی هم قوی نیست بیشتر ملموس است زیرا اگر سری به شهرک صنعتی آق قلا بزنید، تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل بدهی بانکی و رکود اقتصادی خواهید دید؛ این سزوار تولید کشور نیست با اینحال سیاست های نادرست باعث لطمه شدیدی به تولید کشور شده و کمتر کسی این ریسک را می پذیرد که این روزها به عرصه تولید ورود پیدا کند.

* راهکار خروج از این شرایط به نظرتان چیست؟

مسئولان باید دانش کافی برای وضع سیاست های حوزه تولید را داشته باشند و با درک شرایط تولیدکننده به ایجاد قوانین بپردازند. به این خاطر که برنامه ریزی درست مدیران باعث می شود صادرکننده در زمینه صادرات با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت بپردازند که این امر موجب رشد اقتصادی کشور می شود.

نظر شما