شناسهٔ خبر: 58642869 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

تهران-ایرنا- تمدید معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه اتمی ایران، نصف شدن درآمد نفتی و گازی روسیه، ویرانی۶ هزار ساختمان و ۲۴۳ پس لرزه در ترکیه، هراس کاخ سفید از تاثیر تعمیق روابط دفاعی ایران و روسیه و آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور؛ مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

**واشنگتن یکسری معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه اتمی ایران را تمدید کرد

یک تارنمای خبری آمریکایی نوشت: دولت آمریکا مجموعه ای از معافیت های تحریمی را که همکاری هسته ای تهران و مسکو را از تحریم ها معاف می‌کند، تمدید کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

تارنمای «واشنگتن فری بیکن» گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) سال جاری میلادی دست به تمدید این معافیت ها زد ولی کنگره آمریکا ۳ فوریه (۱۴ بهمن) از این موضوع آگاه شد.

این تارنمای خبری نوشت که بر اساس این معافیت های برجامی که اطلاعیه آن به صورت غیرعلنی به کنگره ارسال شد، همکاری هسته ای ایران و روسیه در مجتمع غنی سازی فرودو کماکان از تحریم ها معاف خواهد بود و روسیه نیز به دریافت اورانیوم غنی شده ایران ادامه خواهد داد. ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی به روسیه ارسال می‌کند.
بر اساس یک معافیت دیگر، ایران مجاز است تا مقدار محدودی اورانیوم غنی شده از روسیه خریداری کرده و در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.

از سوی دیگر، روسیه می تواند به همکاری خود در نیروگاه هسته ای بوشهر ادامه دهد. با این وجود، دولت بایدن در دور جدید تمدید معافیت ها تصمیم گرفته تا برخی از تحریم ها علیه ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید روسیه در ایران را اعمال کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به کنگره با ادعای کمک نظامی ایران به روسیه در جریان حمله این کشور به اوکراین آمده که محدود شدن معافیت ها "مطابق با منافع ایمنی هسته‌ای آمریکا و جامعه بین المللی" است و در جهت ممانعت از توسعه برنامه هسته ای ایران و تعمیق همکاری های تهران و مسکو اتخاذ می شود.

https://irna.ir/xjLH۷d

**یونیسف: هزاران کودک در ترکیه و سوریه در معرض خطر هستند

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با صدور ‌بیانیه‌ای هشدار داد که در پی وقوع زمین لرزه در ترکیه و سوریه هزاران کودک در معرض خطر هستند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

یونیسف در بیانیه خود افزوده است: زلزله هزاران خانه را ویران و هزاران خانواده را آواره کرد و شرایط کودکان به خاطر سرما خطرناک تر شده است.

پیش تر وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله ‌زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورها و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که براساس آخرین آمار، شمار جان باختگان این زمین لرزه تاکنون در ترکیه به ۱۵۴۱ نفر و در سوریه به ۹۱۱ نفر و شمار زخمی‌ها در سوریه به ۲۴۲۶ و در ترکیه به ۹۷۳۳نفر رسیده است.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLH۳q

**سازمان ملل: برای ارائه کمک‌ها به زلزله‌زدگان سراسر سوریه در تلاش هستیم

سخنگوی سازمان ملل در پی زلزله ویرانگر در سوریه و ترکیه گفت: امیدواریم بتوانیم به سراسر سوریه کمک کنیم و تلاش خواهیم کرد با هر ابزار ممکن کمک‌ها را ارائه کنیم.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران در نیویورک گفت: زلزله امروز می تواند بر عملیات های بشردوستانه ما در شمال غرب سوریه تاثیر بگذارد اما ما هنوز تاثیری از این زلزله بر طرح ارسال غلات از دریای سیاه مشاهده نکرده ایم.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: پس از درخواست دولت ترکیه یک تیم واکنش سازمان ملل در این کشور فعال شده است.

وی اظهار داشت: ما همچنین درحال تلاش برای کمک به زلزله زدگان در شمال غرب سوریه هستیم و همکاران ما با مقامات سوریه در ارتباط هستند.

دوجاریک گفت: امیدواریم بتوانیم به سراسر سوریه کمک کنیم و تلاش خواهیم کرد با هر ابزار ممکن کمک ها را ارائه کنیم.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی گفت:از شنیدن خبر تلفات جانی گسترده ناشی از زمین لرزه اوایل امروز در جنوب ترکیه و شمال سوریه، عمیقاً متأسف شدم.

دبیر کل سازمان ملل گفت: با مردم ترکیه و سوریه در این زمان بحرانی ابراز همدردی می کنم. عمیقا به خانواده قربانیان تسلیت می گویم و برای مجروحان آرزوی بهبودی می کنم. سازمان ملل متحد کاملا متعهد به حمایت از عملیات های امدادی است. تیم های ما در محل هستند و نیازها را ارزیابی می کنند و کمک ارائه می دهند.

گوترش تصریح کرد: ما به کمک جامعه بین المللی برای امداد رسانی به هزاران خانواده ای که در این فاجعه آسیب دیده اند و بسیاری از آنها در مناطق دور افتاده هستند و به کمک های بشردوستانه نیاز مبرم دارند، امیدوار هستیم.

به دنبال زلزله هولناک بامداد دوشنبه که جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند و تاکنون هزاران کشته و زخمی و حجم گسترده‌ای از تخریب و ویرانی را برجای گذاشته است، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که در پی وقوع این زمین لرزه هزاران کودک در معرض خطر هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در پی وقوع زلزله مرگبار بامداد دوشنبه، ساعاتی پیش در سراسر این کشور ۷ روز عزای عمومی اعلام کرد.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله ‌زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورهای و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.

https://irna.ir/xjLH۳P

**آغاز رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور

رزمایش هوایی عربستان سعودی با حضور ۱۰ کشور روز دوشنبه در شرق این کشور آغاز شد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

رزمایش «رمح النصر ۲۰۲۳» (نیزه‌های پیروزی ۲۰۲۳) در مرکز عملیات هوایی پایگاه «ملک عبدالعزیز» در شرق این کشور آغاز شد.

«خالد الحربی» فرمانده مرکز عملیات هوایی عربستان سعودی، گفت: رزمایش رماح النصر به تقویت روابط نظامی بین نیروهای شرکت کننده کشورهای برادر و دوست و تبادل تجربیات در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای آن در تمامی سطوح کمک کرده و باعث یکسان سازی مفاهیم عملیات هوایی مشترک و سنجش میزان آمادگی و اقدام مشترک در سطح تاکتیکی می‌شود.

بر اساس این گزارش قطر، اردن، بحرین، پاکستان، یونان، انگلیس، آمریکا، امارات، کویت و سلطان نشین عمان به عنوان کشورهای ناظر در این مانور شرکت دارند.

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که هدف از این مانور، ارتقای سطح عملکرد و آمادگی رزمی یگان‌های شرکت‌کننده با اجرای عملیات مشترک شبیه‌سازی تهدیدات موجود و بالقوه در یک محیط عملیاتی چند بعدی است.

در فوریه سال گذشته نیز عربستان تمرین «رماح النصر ۲۰۲۲» را با شرکت نیروهایی از آمریکا، بحرین و پاکستان برگزار کرده بود.

هدف از این تمرین، افزایش همکاری‌های نظامی میان کشورهای شرکت کننده، ارتقای آمادگی رزمی، تبادل تجربیات و افزایش هماهنگی نظامی و عملیاتی بین تمامی نیروهای شرکت کننده عنوان شده است.

این درحالی است که کشورهای سلطنت عمان و امارات نیز روز دوشنبه مانور مشترکی را تحت عنوان «تعاون ۳» برگزار کردند.

https://irna.ir/xjLH۳M

**زلزله مرگبار در سوریه و ترکیه و تماس بایدن با اردوغان

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پی زلزله ویرانگر و مرگبار در سوریه و ترکیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت وگو کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

بر اساس گزارش ها، بایدن در تماس تلفنی با اردوغان، جان باختن شماری از شهروندان ترکیه در زلزله را تسلیت گفت و برای مجروحان آرزوی بهبودی کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

آژانس مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه ترکیه اعلام کرد، شمار قربانیان زلزله در جنوب این کشور تاکنون به ۲ هزار و ۳۱۶ نفر کشته و ۱۳ هزار و ۲۹۳ نفر زخمی رسیده است.

رئیس جمهور آمریکا در حالیکه زلزله ویرانگر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزانده است، در یک سیاسی کاری آشکار، بدون توجه به وضعیت زلزله زدگان سوری‌، صرفا دستور هر گونه کمک برای زلزله زدگان ترکیه را صادر کرد.

بایدن افزوده است: «من به تیم خود دستور داده‌ام که با هماهنگی با ترکیه به نظارت دقیق بر اوضاع ادامه دهد و هرگونه کمک مورد نیاز را ارائه کند.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: آمریکا عمیقاً از گزارش‌های مربوط به زلزله ویرانگر امروز در ترکیه و سوریه نگران است.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم. جو بایدن رییس جمهور آمریکا به سازمان امدادی دولتی یو اس ای دی و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه های ایالات متحده برای کمک به افراد آسیب دیده را ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه برای نظارت دقیق بر اوضاع ادامه خواهیم داد.

در پیام مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اشاره ای به کمک به زلزله زدگان سوریه نشده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز از وقوع تلفات و ویرانی غم انگیز ناشی از زلزله در سراسر ترکیه و سوریه ابراز تاسف کرد و گفت: ما به خانواده‌های آسیب‌دیدگان تسلیت می‌گوییم و در حال ارزیابی گزینه‌های کمک خود هستیم.

وی افزود: من به تیم خود دستور داده ام که در روزهای آینده ارتباط خود با متحدان ترکیه و شرکای بشردوستانه را حفظ کنند. نخستین کمک ما به ترکیه در حال حاضر در حال انجام است.

بلینکن درباره سوریه ادعا کرد: سازمان های بشردوستانه تحت حمایت آمریکا در سوریه در حال امداد رسانی به مناطق زلزله زده در سراسر کشور هستند.

https://irna.ir/xjLH۳T
**هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران وارد فرودگاه دمشق شد

منابع خبری بامداد سه‌شنبه از ورود هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم سوریه به فرودگاه دمشق خبر دادند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

هواپیمای حامل ۴۵ تن کمک‌های غذایی، بهداشتی و دارویی ایران وارد فرودگاه دمشق شد.

بر اساس این گزارش، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران همزمان با ورود هوایپمای حامل کمک‌های بشر دوستانه در فرودگاه دمشق حضور داشت.

پیش تر رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرده بود که ۵ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند روز سه‌شنبه وارد فرودگاه دمشق و لاذقیه می‌شوند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله ‌زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورها و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLH۴۵

**آمریکا روسیه را متهم به انتقال کودکان اوکراینی به خاک خود کرد

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، مسکو را متهم کرد که کودکان اوکراینی را به خاک روسیه منتقل می کند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت ادعا کرد: روسیه در حال انتقال گسترده و غیرقابل قبول کودکان اوکراینی به مناطق تحت کنترل و تحت اشغال خود در اوکراین است.

این مقام آمریکایی افزود: وحشت آنها را تصور کنید. روسیه همچنین کودکان اوکراینی را به خاک خود منتقل می کند و آنها را به خانواده ها در روسیه تحویل می دهد و سعی می کند این خانواده ها را برای همیشه از خانواده هایشان جدا کند. این نقض اصول حمایت از کودکان است. این اقدامات باید متوقف شود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: شرایط بحرانی بشردوستانه جنگ بی‌دلیل روسیه علیه اوکراین همچنان باعث رنج‌های عظیم انسانی در داخل اوکراین و در سراسر جهان می‌شود.

وی اظهار داشت: نیروهای روسیه موشک‌ها و پهپادها فراوانی را به سمت اوکراین شلیک کرده‌اند و شهرها و زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داده‌اند، غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده‌اند، به جاده‌ها، خانه‌ها، مدارس، تاسیسات پزشکی، زمین‌های کشاورزی و سیستم‌های برق آسیب رسانده اند.

گرینفیلد اضافه کرد: میلیون ها اوکراینی در سرمای زیر صفر بدون غذا، برق، دسترسی به آب و گرمای مناسب هستند. این امر بی رحمی است .

سفیر آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: روسیه باید بمباران زیرساخت های حیاتی و کشتار غیرنظامیان بی گناه را متوقف کند. باید به نیروهای امدادی اجازه داده شود که بدون مانع و بدون آسیب به افراد نیازمند دسترسی داشته باشند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفت: جنگ روسیه همچنین به شدت بحران امنیت غذایی جهانی را تشدید کرده است.

وی گفت: پوتین این جنگ را آغاز کرد و می تواند همین امروز با خروج نیروهایش از اوکراین به آن پایان دهد و اجازه دهد صلح برقرار شود.

از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود.

آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است. شرکت جنرال اتمیکس آمریکا نیز پیشنهاد داده است که دو پهپاد نظامی را به قیمت «نمادین» یک دلار به اوکراین ارائه دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه به وقت محلی به کشورها هشدار داد که تشدید درگیری روسیه و اوکراین به این معنی است که جهان بسوی "جنگ گسترده تری" پیش می رود.

گوترش به دیپلمات های جهان در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: ما سال ۲۰۲۳ را با نگاه به مجموعه ای از چالش‌ها آغاز کرده‌ایم که در طول زندگی‌ ما رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد که دانشمندان ارشد و کارشناسان امنیتی ماه گذشته «ساعت وقوع روز قیامت» را تنها به ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب تغییر داده اند که نزدیک‌ترین زمان به نشانه نابودی بشریت است.

گوترش در حالی که به فهرستی از مسائل فوری برای سال ۲۰۲۳ اشاره می کرد، گفت: "ما باید بیدار و دست به کار شویم."

جنگ روسیه و اوکراین، در صدر فهرست دبیرکل سازمان ملل، بود که به نخستین سالگرد خود نزدیک می شود. او گفت: "چشم انداز صلح همچنان رو به کاهش است. احتمال تشدید بیشتر و خونریزی بیشتر می‌شود."

وی هشدار داد: دنیا در حال پیشروی به یک جنگ گسترده تر است.

همزمان مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد: بیش از هفت هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند و نشانه ای از کاهش خشونت وجود ندارد.

مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: با نزدیک شدن به سالگرد جنگ در اوکراین یادآوری کنم که ۱۷.۶ میلیون نفر که تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین است نیاز به کمک های بشردوستانه دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: بیش از ۷ هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند. اینها تنها ارقامی است که سازمان ملل متحد تایید کرده است. تلفات واقعی قطعا بیشتر است.

گریفیتس تصریح کرد: نزدیک به ۸ میلیون نفر به کشورهای همسایه گریخته اند. ۵.۳ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده اند و بسیاری به دنبال سرپناه هستند. خانه ها، مدارس، بیمارستان ها و دیگر زیرساخت های حیاتی غیرنظامی ویران شده اند. شهرها، شهرک ها و روستاها به شدت آسیب دیده اند.

هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل اضافه کرد: هیچ نشانه ای از کاهش این خشونت وجود ندارد. مردم اوکراین از هیچ یک از وقایع وحشتناک جنگ در امان نبوده اند.

https://irna.ir/xjLH۴g

**معاون اردوغان: بیش از ۷ هزار نفر از زیرآوارهای زلزله ترکیه نجات یافتند

معاون رئیس جمهور ترکیه بامداد سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که تاکنون ۷ هزار و ۸۴۰ نفر از زیر آوارهای زلزله جنوب این کشور نجات یافتند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«فؤاد اکتای» همچنین گفت: شمار قربانیان زلزله جنوب ترکیه به ۲ هزار و ۳۷۹ کشته و ۱۴ هزار و ۴۸۳ زخمی رسیده است.

معاون رئیس جمهور ترکیه افزود که ۵۲ هزار نفر از زلزله زدگان در پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.

وی همچنین گفت که زلزله جنوب ترکیه به تعدادی از بیمارستان‌های مناطق زلزله زده نیز خسارت وارد کرده است.

بر اساس اعلام آژانس مدیریت سوانح و حوادث غیر مترقبه ترکیه، ۶ هزار و ۲۱۷ ساختمان در شهرهای زلزله زده این کشور تخریب شده است.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLH۴h

**تنش در آمریکا بر سر بالون‌های چینی/سالیوان: در دوره ترامپ بالونی شناسایی نشد

تنش در میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در آمریکا بر سر بالون‌های چینی افزایش یافته است و مشاور امنیت ملی دولت بایدن می‌گوید سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی این کشور، ورود بالون‌های چینی را به آسمان این کشور شناسایی نکردند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه به وقت محلی گفت که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور از موارد قبلی ورود بالون‌های چین به آسمان آمریکا در دولت ترامپ و پس از پایان کار وی، اطلاعی نداشتند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانس رهبری جهانی آمریکا در سال ۲۰۲۳ که در دلاور برگزار شد، ادعا کرد پس از آنکه جو بایدن رییس جمهور آمریکا دستور افزایش ردیابی فعالیت بالون‌های چین را داد، موارد پیشین ورود آنها به حریم هوایی آمریکا کشف شد.

سالیوان گفت: ما توانستیم موارد قبلی را بررسی کنیم و متوجه شدیم که در دوران دولت ترامپ، موارد متعددی وجود داشت که بالون های نظارتی از حریم هوایی آمریکا و قلمرو آمریکا عبور کردند.

وزارت دفاع آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که "حداقل سه بار در دوره دولت قبلی آمریکا, بالون‌های چینی برای مدت کوتاهی از آسمان آمریکا عبور کردند."

به رغم سرنگونی بالون و بیانیه پنتاگون مبنی بر اینکه این اتفاق قبلاً در دولت ترامپ رخ داده است، جمهوری خواهان بایدن را به خاطر عدم اقدام سریع مورد انتقاد قرار دادند و مدعی شدند که اگر ترامپ رئیس جمهور بود چنین این اتفاقی رخ نمی‌داد.

برخی جمهوری خواهان استدلال کردند که بایدن نباید اجازه می‌داد بالون وارد حریم هوایی آمریکا شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق در دولت ترامپ به شبکه فاکس ادعا کرد که در زمان فعالیتش در دولت آمریکا متوجه حضور هیچ بالونی در آسمان آمریکا نشده است.

پیش از سالیوان، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی سرنگون کردن بالون چینی بر فراز حریم هوایی کشورش اظهارات مقامات چین در این زمینه را رد و اعلام کرد که واشنگتن خواهان درگیری با چین نیست و سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن در زمان مناسب انجام خواهد شد.

این مقام ارشد کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که پرواز یک بالن چینی بر فراز آمریکا هیچ کمکی به بهبود روابط پرتنش با پکن نکرده است و آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا به دنبال برنامه ریزی مجدد سفر خود به پکن در زمان مناسب خواهد بود.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: هیچکس خواهان یک درگیری نیست. مقامات آمریکایی در خصوص سفر دوباره بلینکن به چین برنامه ریزی خواهند کرد.

این مقام ارشد دولت بایدن اظهارات چین مبنی بر غیرنظامی و علمی بودن بالون را رد کرد و گفت: باور این امر که این نوعی بالون هواشناسی بوده ، سخت است.

وی گفت که آمریکا فرصت مطالعه بالون را در حالی که در حال پرواز بود، داشت و مقامات امیدوارند با بازیابی هرچه بیشتر قطعات در اقیانوس اطلس اطلاعاتی در مورد عملیات آن به دست آورند. او گفت که چنین اطلاعاتی احتمالاً ارزشمند است.

کربی تصریح کرد: ایالات متحده قصد ندارد بقایای بالون سرنگون شده را به چین بازگرداند و بقایای این بالون را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد تا توانایی‌های پکن را درک کند.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می‌گوید منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

https://irna.ir/xjLH۴s

**هراس کاخ سفید از تاثیر تعمیق روابط دفاعی ایران و روسیه بر شرکای منطقه‌ای آمریکا

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید هراس واشنگتن را از تعمیق روابط دفاعی میان ایران و روسیه و تاثیر آن بر شرکا و دوستان منطقه‌ای واشنگتن در غرب آسیا (خاورمیانه) اعلام کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی دولت بایدن روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در تداوم ادعاها علیه ایران در عرصه جنگ اوکراین افزود: برای ما شکی وجود ندارد که روسیه همچنان به دریافت پهپاد از ایران، برای استفاده در جنگ اوکراین، ادامه می‌دهد.

این مقام ارشد کاخ سفید گفت: روابط بین ایران و روسیه در حوزه دفاعی در حال تعمیق است. اکنون نشانه های روشنی وجود دارد که دو کشور به دنبال تبادل بیشتری فناوری های نظامی هستند.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد: این بدان معناست که نگرانی ها در مورد امنیت و ثبات خاورمیانه در حال افزایش است.

کربی همچنین مدعی شد که این نگرانی وجود دارد که روسیه ممکن است به‌ دنبال راههایی برای تقویت توانمندی‌های نظامی ایران در خاورمیانه باشد.

این سخنگوی شورای امنیت ملی دلت بایدن در هراس از تعمیق روابط نظامی تهران – مسکو افزود: روابط رو به گسترش ایران و روسیه در حوزه دفاعی، نه تنها برای اوکراین بلکه می‌تواند برای شرکا و دوستان ما در خاورمیانه نیز بد باشد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز یکشنبه به وقت محلی به نقل از منابع آگاه در یکی از کشورهای همسو با آمریکا مدعی شد تهران - مسکو در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپاد طراحی ایران هستند.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند.

آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید: محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

تهران معتقد است: استناد به بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی و حقوقی است؛ زیرا فعالیت های مشمول بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده آن اقلام مربوطه را بدون توجه به درج آنها در سند S/۲۰۱۵/۵۴۶ تعیین کند که "می تواند به توسعه سیستم های حمل سلاح هسته ای کمک کند". با این حال، ایران به‌طور رسمی و صریح اعلام کرده است که «هیچ‌گاه اقلامی را که به‌نظر می‌رسد می‌تواند به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک کند، نه تولید کرده و نه عرضه نکرده، و همچنین قصد تولید و عرضه آن‌ها را ندارد».

بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت: ما قبلاً گفتگوهای دوجانبه با اوکراین برای رفع سوء تفاهمات موجود در این زمینه برگزار کرده ایم. علاوه بر این، تعدادی از پهپادهایی که قبل از جنگ اوکراین توسط ایران به روسیه منتقل شده‌اند - که ذیل ویژگی فنی مندرج در بند ۴ (الف) ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی گیرند، برای استفاده در جنگ اوکراین نبوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین، کمپین اطلاعات نادرست و اتهامات بی اساس علیه ایران باید پایان یابد. این تلاش ها هیچ هدفی جز منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته توسط کشورهای غربی به اوکراین به منظور طولانی کردن درگیری ندارد.

https://irna.ir/xjLH۴F

**سرپوش گذاشتن "ند پرایس" بر سیاسی‌کاری آمریکا در زلزله سوریه

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا تلاش کرد بر سیاسی کاری واشنگتن در خصوص زلزله ویرانگر در سوریه سرپوش بگذارد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید آیا آمریکا فقط از ترکیه حمایت می کند و به مردم سوریه در زلزله کمک نمی کند، گفت: ترکیه یک متحد مهم ناتو است.

این مقام دولت بایدن مدعی شد که واشنگتن از مردم سوریه نیز حمایت می کند و بزرگ ترین حامی مالی آنها است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود که ما متعهد به کمک به متحدان ترکیه ای خود و همچنین تامین نیازهای بشردوستانه مردم سوریه هستیم.

ند پرایس در عین حال مدعی شد: ما نمی توانیم با دولتی که مردم خود را در سوریه مورد حمله قرار داده است، ارتباط برقرار کنیم. در مقابل، ما از طریق سازمان های غیردولتی مستقر در سوریه به این کشور کمک می کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دو تیم متشکل از ۷۸ نفر از واشنگتن به ترکیه اعزام خواهند شد.

ند پرایس مدعی شد: ما همچنین کمک های مالی را بررسی خواهیم کرد و متعهد به کمک به متحدان ترکیه ای خود و همچنین مردم سوریه هستیم.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا در حالیکه زلزله ویرانگر جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزانده است، در یک سیاسی کاری آشکار، بدون توجه به وضعیت زلزله زدگان سوری‌، صرفا دستور هر گونه کمک برای زلزله زدگان ترکیه را صادر کرد.

بایدن افزوده است: «من به تیم خود دستور داده‌ام که با هماهنگی با ترکیه به نظارت دقیق بر اوضاع ادامه دهد و هرگونه کمک مورد نیاز را ارائه کند.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفت: آمریکا عمیقاً از گزارش‌های مربوط به زلزله ویرانگر امروز در ترکیه و سوریه نگران است.

این مقام ارشد کاخ سفید تصریح کرد: ما آماده ارائه هرگونه کمک مورد نیاز هستیم. جو بایدن رییس جمهور آمریکا به سازمان امدادی دولتی یو اس ای دی و دیگر شرکای دولت فدرال دستور داده است تا گزینه های ایالات متحده برای کمک به افراد آسیب دیده را ارزیابی کنند. ما با هماهنگی با دولت ترکیه برای نظارت دقیق بر اوضاع ادامه خواهیم داد.

در پیام مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اشاره ای به کمک به زلزله زدگان سوریه نشده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز از وقوع تلفات و ویرانی غم انگیز ناشی از زلزله در سراسر ترکیه و سوریه ابراز تاسف کرد و گفت: ما به خانواده‌های آسیب‌دیدگان تسلیت می‌گوییم و در حال ارزیابی گزینه‌های کمک خود هستیم.

وی افزود: من به تیم خود دستور داده ام که در روزهای آینده ارتباط خود با متحدان ترکیه و شرکای بشردوستانه را حفظ کنند. نخستین کمک ما به ترکیه در حال حاضر در حال انجام است.

بلینکن درباره سوریه ادعا کرد: سازمان های بشردوستانه تحت حمایت آمریکا در سوریه در حال امداد رسانی به مناطق زلزله زده در سراسر کشور هستند.

https://irna.ir/xjLH۴H

**آمریکا: دارای پیچیده ترین روابط با چین و خواهان باز ماندن کانال‌های ارتباطی هستیم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی افزایش تنش میان واشنگتن – پکن بر سر بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی کشورش گفت که دارای پیچیده ترین روابط با چین و خواهان باز ماندن کانال های ارتباطی هستیم.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما آشکار اعلام کرده ایم که خواهان باز ماندن کانال های ارتباطی با چین هستیم. ما معتقدیم در خصوص رابطه رقابتی مانند روابط آمریکا و چین، گفتگو و دیپلماسی همیشه مهم است.

این مقام دولت بایدن تصریح کرد: ما با همتایان چینی خود ارتباط را حفظ خواهیم کرد. کشف بالون نظارتی چند روز پیش از سفر بلینکن به چین، اهداف این سفر را تضعیف کرد و در صورت انجام این سفر ما نمی توانستیم دستورکار مورد نظر خود را پیش ببریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: روابط ایالات متحده آمریکا با چین، پیچیده ترین روابط واشنگتن در جهان است.

ند پرایس ادامه داد: مقامات آمریکایی در سفارت آمریکا در چین با مقامات در پکن در ارتباط بوده اند. دیپلماسی رودرو بسیار ارزشمند است اما می خواستیم با لغو سفر بلینکن نگرانی های خود را به چین منتقل کنیم

وی تصریح کرد: چین با انجام این اقدام غیر مسوولانه و نقض حاکمیت ملی آمریکا، ارزش های این دیپلماسی رودرو را تضعیف کرد و ما این سفر را لغو نکرده ایم بلکه آن را به تعویق انداخته ایم.

همزمان، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اظهارات مقامات چین در این زمینه را رد و اعلام کرد که واشنگتن خواهان درگیری با چین نیست و سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن در زمان مناسب انجام خواهد شد.

این مقام ارشد کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که پرواز یک بالن چینی بر فراز آمریکا هیچ کمکی به بهبود روابط پرتنش با پکن نکرده است و آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا به دنبال برنامه ریزی مجدد سفر خود به پکن در زمان مناسب خواهد بود.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: هیچکس خواهان یک درگیری نیست.

این مقام ارشد دولت بایدن اظهارات چین مبنی بر غیرنظامی و علمی بودن بالون را رد کرد و گفت: باور این امر که این نوعی بالون هواشناسی بوده ، سخت است.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می‌گوید منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

https://irna.ir/xjLH۴M

**واژگونی قایق در سواحل برزیل ۶ کشته به جا گذاشت

سخنگوی سازمان آتش نشانی برزیل اعلام کرد که در پی واژگونی یک قایق در سواحل شهر ریودوژانیرو برزیل ۶ تن غرق شدند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

مقامات محلی روز دوشنبه (به وقت محلی) گفتند، طوفان شدید موجب شد قایق حامل ۱۴ سرنشین در خلیج گوانابارا واقع در اقیانوس اطلس غرق شود.

لئاندرو مونتیرو فرمانده سازمان آتش نشانی ریودوژانیرو تصریح کرد، تیم‌های اورژانس جنازه ۶ تن را کشف کردند. در این حادثه ۶ مسافر دیگر زنده ماندند و ۲ تن از جمله یک پسر بچه سه ساله همچنان مفقود هستند.

غواصان سازمان آتش نشانی برزیل با کمک بالگرد و جت اسکی در جستجوی مفقودان هستند.

بر اساس این گزارش، این قایق توسط خانواده‌ای برای گشت دریایی در خلیج گوانابارا به کار گرفته شده بود.

https://irna.ir/xjLH۴S

**ادامه حملات ائتلاف سعودی به الحدیده یمن

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته استان الحدیده یمن را هدف حملات هوایی، موشکی و توپخانه قرار داده و ۵۰ بار آتش‌بس ادعایی در این استان را نقض کرده‌ است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الحدیده اعلام کرد، پهپادهای شناسایی و جاسوسی ائتلاف سعودی وارد آسمان مناطقی در این استان شدند و به گشت زنی پرداختند.

بر اساس این گزارش، حملات راکتی ائتلاف سعودی نیز در مناطق مختلفی از استان الحدیده ادامه داشته است و واحد توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطقی را در شهرستان‌های حیس، جبلیه و مقبنه هدف قرار دادند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

https://irna.ir/xjLH۴X

**اوکراین: تحریم‌ها، کیفیت تسلیحات روسیه را کاهش داده است

الکسی دنیلوف دبیر شورای امنیت ملی اوکراین گفت: کیفیت و دقت تسلیحات ارتش روسیه به دلیل تحریم‌های غرب کاهش پیدا کرده است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

وی دوشنبه شب در یک پست توییتری تصریح کرد: صنایع نظامی روسیه به دلیل تحریم‌های غرب، بر حفظ شاخص‌های کمّی متمرکز شده و کیفیت و دقت سلاح‌هایی تولیدی این کشور کاهش یافته است.

وی با اشاره به حمایت تسلیحاتی کشورهای غربی از کی‌یف، افزود: تمرکز اوکراین بر کیفیت و فناوری‌های پیشرفته است.

از سوی دیگر، وادیم اسکیبی‌تسکی سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین گفت: روسیه به تولید موشک ادامه می‌دهد اما جایگزینی تولیدات داخلی با قطعات وارداتی که از تکنولوژی ضعیفی برخوردار هستند به این معنی است که این سلاح‌ها ساده تولید می‌شوند و بنابراین «کاملاً متفاوت» هستند.

وی خاطرنشان کرد، تولید ساده، تاثیر خود را قبل از هر چیز بر سلاح‌های با دقت بالا می‌گذارد و در نتیجه سلاح‌های روسی تولیدی کنونی، نسبت به تولیدات پیش از آغاز جنگ و شروع تحریم‌ها از کیفیت پایینی برخوردارند.

https://irna.ir/xjLH۴Z

**ارسال کمک ۶۵ کشور به ترکیه/ ویرانی۶ هزار ساختمان و ۲۴۳ پس لرزه بالای ۶ ریشتر

رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) صبح امروز سه شنبه ضمن اعلام آخرین تعداد قربانیان و مجروحان زلزله، از تخریب شش هزار و ۲۱۷ ساختمان و ارسال کمکهای ۶۵ کشور جهان به ترکیه تا این لحظه خبر داد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«یونس سزر» رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) آخرین شمار تلفات زلزله بامداد دوشنبه را ۲ هزار و ۹۲۱ نفر و شمار مجروحان را ۱۵ هزار و ۸۳۴ نفر اعلام کرد.

وی از تخریب کامل ۶ هزار و ۲۱۷ ساختمان و بنا در جریان زلزله شدید در ترکیه و از وقوع ۲۴۳ پس لرزه شدید بیشتر از ۶ ریشتری در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

سرزر بیان کرد: در همه مناطق زلزله زده ترکیه وضعیت فوق العاده اعلام و در چارچوب طرح واکنش به بلایای ترکیه، زنگ هشدار سطح ۴ صادر شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) همچنین با اشاره به اعلام ارسال کمک از ۶۵ کشور جهان گفت: تیم‌های اعزامی کشورهای مختلف در حال عزیمت به منطقه فاجعه زده هستند.

وی شمار نیروهای اعزامی از خارج برای امدادرسانی به زلزله زدگان ترکیه را ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی آماده و آموزش دیده ذکر کرد و افزود: تهیه سرپناه برای زلزله زدگان در اولویت قرار گرفته و تاکنون حدود ۶۵ هزار چادر و بیش از ۳۰۰ هزار پتو و سایر اقلام از جمله بخاری به مناطق حادثه دیده ارسال شده است.

https://irna.ir/xjLH۵S

**فرودگاه های سوریه آماده استقبال از هواپیماهای امداد رسان

فرودگاه های غیرنظامی سوریه برای استقبال از هواپیماهای کمک رسانی به زلزله زدگان اعلام آمادگی کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

وزارت حمل ونقل سوریه اعلام کرد که فرودگاه های این کشور در آمادگی کامل برای استقبال از هواپیماهای کمک رسانی هستند.

این وزارت در بیانیه ای تاکید کرد که تمام پرسنل فرودگاه ها به طور ۲۴ ساعت در آمادگی کامل هستند.

در این بیانیه آمده است که به درخواست شرکت های هواپیمایی کشورهای دوست و برادر اجازه فرود به هواپیماهای امدادرسانی داده شده است و با همکاری و هماهنگی طرف های ذیربط روند فرود و خالی کردن بار این هواپیماها تسهیل خواهد شد.

پیش از این منابع خبری بامداد سه‌شنبه از ورود هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم سوریه به فرودگاه دمشق خبر دادند.

هواپیمای ایرانی حامل ۴۵ تن کمک‌های غذایی، بهداشتی و دارویی است که وارد فرودگاه دمشق شد.

بر اساس این گزارش، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران همزمان با ورود هوایپمای حامل کمک‌های بشر دوستانه در فرودگاه دمشق حضور داشت.

پیش تر رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرده بود که ۵ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند روز سه‌شنبه وارد فرودگاه دمشق و لاذقیه می‌شوند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله ‌زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورها و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLH۶q

**ژنرال آمریکایی: آمریکا در شناسایی بالون‌های چینی قبلی ناتوان بود

یک ژنرال ارشد نیروی هوایی آمریکا و مسئول سرنگون کردن «بالون چینی»، گفت که ارتش این کشور ورود بالون‌های قبلی را شناسایی نکرده بود و این ناتوانی را «شکاف آگاهی» خواند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

آمریکا هفته گذشته از پرواز یک بالون چینی بر فراز حریم هوایی این کشور خبر داد که سرانجام ارتش آمریکا روز شنبه و به دستور جو بایدن رییس‌جمهوری این کشور آن را سرنگون کرد.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در روزهای گذشته اذعان داشت که پیش از این نیز بالون‌های چینی برای مدت کوتاهی بر فراز خاک آمریکا پرواز کرده بودند و دستکم سه مورد در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و یک مورد در دوره جو بایدن گزارش شده است.

گلن ون هرک ژنرال نیرو هوایی آمریکا که ریاست فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی بخش شمالی را برعهده دارد در این باره اظهار داشت که پیش از شناسایی و سرنگونی بالون چینی روز شنبه،‌ بالون‌های پیشین شناسایی نشده بودند و این یک خلا و شکاف در آگاهی است.

وی همچنین درباره آخرین بالونی که به حریم هوایی آمریکا وارد شده بود گفت: طول آخرین بالون ۶۰ متر بود و باری بیش از ۲ هزار پوند را حمل می‌کرد.

این ژنرال آمریکایی از ارائه جزئیات بیشتر در رابطه با بالون چینی که پیش از این وارد آسمان آمریکا شده بود از جمله موقعیت دقیق پرواز آن خودداری کرد.

در همین رابطه،‌ مایکل والتز نماینده جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفته بود که پنتاگون اطلاعاتی درباره ورودهای پیشین بالون‌های چینی که یکی از آن‌ها بر فراز فلوریدا صورت گرفته، به او ارائه کرده است.

ون هرک در ادامه اظهاراتش، این فرض را که بالون سرنگون شده می‌توانسته حاوی مواد منفجره باشد، رد نکرد و با بیان اینکه مدارک کافی در این زمینه وجود ندارد،‌ تاکید کرد: خطر وجود مواد منفجره یکی از دلایل برای تصمیم به سرنگونی بالون بر فراز آب‌های آزاد بود.

به گفته این ژنرال آمریکایی، بقایای این بالون از زمینی به شعاع یک ‌هزار ۵۰۰ متری جمع آوری شده است.

بر اساس این گزارش تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های آمریکایی اطلاعات بیشتری درباره بقایای جمع‌آوری شده از این بالون به ویژه در رابطه با دقت حسگرهای آن ارائه نکرده‌اند؛ اطلاعاتی که مشخص می‌کند شلیک تا چه حد از دید جمع‌آوری داده موفقیت آمیز بوده است.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

https://irna.ir/xjLH۵W

**ایران بازیگر ژئوپلیتیک در منطقه است/ فشار غرب به تهران بخاطر حمایت از فلسطین است

«باسم القاسم» پژوهشگر ارشد فلسطینی با اشاره به نقش مهم ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و حمایت گسترده از آرمان فلسطین گفت که مواضع اصولی و ثابت ایران در قبال مردم مظلوم فلسطین از دلایل فشار و تحریم های گسترده غرب علیه این کشور است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«باسم القاسم» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار بین الملل ایرنا افزود که محور مقاومت نقش مهمی در مبارزه با طرح های رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا می کند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر ژئوپلتیک و موثر نقشی مهم در بیشتر پرونده های منطقه دارد.

وی که در اندیشکده «الزیتونه» فلسطین فعالیت دارد، ادامه داد: منزوی کردن ایران که برخی به دنبال آن هستند، پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که به سود منطقه نخواهد بود بنابراین گفت وگوهای راهبردی میان ایران و کشورهای عربی برای رسیدن به توافق درخصوص پرونده های مهم منطقه ضروری است؛ به ویژه اینکه رویکرد های مشترک زیادی میان آن ها وجود دارد، تنها رژیم صهیونیستی است که به هیچ وجه نمی توان با آن همزیستی داشت.

به گفته این پژوهشگر فلسطینی، هدف از طرح های صهیونیستی، سلطه این رژیم بر کشورهای منطقه و وارد کردن آنها در چرخه آمریکایی- صهیونیستی از طریق توافق های سازش با برخی کشورهای عربی است که اخیرا امضا شد.

القاسم اضافه کرد: بهانه های امضای این توافقات به ادعای کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، مقابله با خطر نفوذ ایران در منطقه است، اگرچه برخی کشورهای سازشگر، پرچم سازش را تحت عنوان حل مساله فلسطین برافراشتند تا از این طریق بر مساله رفتن زیر چتر رژیم صهیونیستی در زمینه های امنیتی، نظامی، سیاسی و فناوری سرپوش بگذارند.

باسم القاسم درخصوص اقدامات اخیر پارلمان اروپا و درخواست درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح سازمان تروریستی تاکید کرد: سیاست های اروپا درخصوص مسائل منطقه از جمله روابط با ایران و محور مقاومت و حمایت از رژیم صهیونیستی همچنان در راستای مواضع آمریکا و رژیم اشغالگر است اما این تصمیم ها بر مقاومت بی اثر است و باید محور مقاومت در مقابله با سرکشی های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپا انسجام خود را بیش از پیش تقویت کنند.

وی همچنین گفت که خروج واشنگتن از برجام منجر به توقف پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران نشد بلکه راهبرد ایران برای دستیابی به تکنولوژی صلح آمیز هسته ای همچنان با سرعت ادامه دارد و به گفته «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران، غنی سازی ایران پس از خروج آمریکا از برجام به ۶۰درصد رسیده است.

القاسم اضافه کرد: در تایید این موضوع شاهد مواضع مهمی از داخل رژیم صهیونیستی بودیم که خروج آمریکا از برجام را به ضرر این رژیم اعلام کردند، «بنی گانتس» وزیر جنگ کابینه «نفتالی بنت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی با انتقاد از بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که فشارهای وی بر آمریکا برای خروج از توافق هسته ای آسیب هایی به امنیت رژیم صهیونیستی در مقابل ایران وارد کرد.

این پژوهشگر فلسطینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه خروج ترامپ از برجام، ایران به معاهدات آمریکا اعتماد ندارد و همین امر باعث کُند شدن روند مذاکرات هسته ای شده زیرا ایران خواهان ضمانت های کتبی در این باره است.

https://irna.ir/xjLFd۹

**کابلوف: طالبان به نشست مسکو دعوت نمی‌شوند

به دنبال درخواست حکومت طالبان از مسکو برای دعوت از نماینده آنها برای حضور در نشست مسکو با موضوع افغانستان، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که طالبان در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای آسیای میانه، ایران، هند، پاکستان و چین دعوت نخواهد شد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

پیش از این سخنگوی طالبان از مسکو خواسته بود به نماینده این گروه اجازه دهند تا در جلسه حضور داشته باشد.

سخنگوی حکومت طالبان با بیان اینکه از ما برای شرکت در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه که هفته آینده در مسکو در مورد وضعیت افغانستان برگزار می شود، دعوت نشده است، اظهار داشت: از مسئولان این نشست انتظار داریم تا از نماینده طالبان هم دعوت کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به تلویزیون طلوع نیوز افغانستان گفت: از ما دعوت نشده است، اما افغانستان باید در جلساتی که موضوع این کشور در آن بحث می شود شرکت و از موضع خود دفاع کند.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به خبرگزاری تاس گفت که طالبان در نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای آسیای میانه، ایران، هند، پاکستان و چین دعوت نخواهد شد.

مسکو این هفته میزبان نشستی در مورد افغانستان در سطح دبیران شوراهای امنیت کشورهای آسیای میانه، ایران، پاکستان، هند و چین خواهد بود. دور پنجم رایزنی‌های دبیران شورای امنیت در پی افزایش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان و محدود شدن کار سفارت‌های تعدادی از کشورهای غربی و عربی در کابل به دلیل تهدید امنیتی در حال برگزاری است.

نشست سران شوراهای امنیت کشورهای منطقه پس از ۹ ماه وقفه در مسکو برگزار می شود. دور قبلی رایزنی ها با حضور دبیران شوراهای امنیتی هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، در تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۲ در شهر دوشنبه برگزار شد و پیش از آن، دبیران شوراهای امنیت در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ در دهلی تشکیل جلسه دادند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ⁧جمهوری اسلامی ایران⁩ برای شرکت در پنجمین نشست گفت وگوی امنیت منطقه‌ای و گفتگو با مقامات عالی ⁧ روسیه⁩ صبح امروز سه شنبه به مسکو سفر کرد.

شمخانی نشست دوجانبه‌ای نیز با همتای روسی خود برای بررسی مسائل دوجانبه و پیگیری پروژه‌های مشترک اقتصادی، فناوری و تجاری میان دو کشور خواهد داشت.

https://irna.ir/xjLH۷Q

**دو فرد افراطی به توطئه برای ویرانی یک شهر در آمریکا متهم شدند

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک رهبر نئونازی به همراه یک زن به توطئه برای تخریب تاسیسات انرژی شهر بالتیمور در ایالت مریلند و "ویرانی کامل" این شهر متهم شدند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

وزارت دادگستری آمریکا «برندون کلینت راسل» و «سارا بت کلندنیل» را به توطئه برای آسیب به تاسیسات انرژی متهم کرده و مدعی است که این توطئه ناشی از انگیزه نژادی و باورهای افراطی بوده است.

طبق داده‌های سرشماری ایالات متحده آمریکا، ۶۲ درصد از ساکنین شهر بالتیمور سیاه پوست هستند.

رئیس اداره اف‌بی‌آی در شهر بالتیمور در یک کنفرانس خبری گفت که آنها توطئه کرده بودند تا به شبکه برق آسیب حداکثری وارد کنند. متهمان فقط دراینباره نقشه نکشیده بودند بلکه قدم‌هایی برای اجرایی کردن تهدیدهایشان و اهداف اطرافی بیشتر برداشته بودند.

طبق اعلام یک سازمان حقوق مدنی که گروه‌های نفرت پراکن ایالات متحده را بررسی می‌کند، «کلینت راسل» یک مجرم و بنیان‌گذار یک گروه نئونازی به نام «بخش تسلیحات هسته‌ای» است که در راستای «فروپاشی تمدن» فعالیت می‌کند.

راسل قبلاً پس از اعتراف به داشتن یک وسیله مخرب و نگهداری نامناسب مواد منفجره به پنج سال زندان محکوم شده بود. طبق اعلام اف‌بی‌آی، وی در هنگام دستگیری همچنان در آزادی مشروط به سر می‌برده است.

شبکه آسیب پذیر برق در مرکز توجه گروه‌های افراطی داخل آمریکا برای وارد آوردن خسارات اساسی، قرار دارد.

اتهام‌های این دو در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان هشدار دادند که تلاش‌های گروه‌های افراطی برای حمله به تاسیسات برق در حال افزایش است.

https://irna.ir/xjLH۷P

**هشدار وزیر خزانه‌داری آمریکا نسبت به بروز فاجعه اقتصادی و مالی

وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که در صورت موافقت نکردن کنگره با افزایش سقف بدهی دولت، خطر «فاجعه اقتصادی و مالی» این کشور را تهدید خواهد کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

جنت یلن دیروز (۱۷ بهمن) به شبکه «ای بی سی» گفت: (دولت) آمریکا از سال ۱۷۸۹ تاکنون تمام دیون خود را به موقع پرداخت کرده و عدم انجام چنین کاری فاجعه اقتصادی و مالی ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد که تمامی اعضای «مسئولیت‌شناس» کنگره باید با افزایش سقف بدهی موافقت کنند.

یلن پیشتر نیز هشدار داده بود که چنانچه کنگره سقف بدهی‌ها را افزایش ندهد اقتصاد آمریکا سقوط می کند.

قانونگذاران آمریکایی هنوز نتوانسته اند سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت این کشور را افزایش دهند تا امکان تامین بیشتر هزینه های دولت فراهم شود.

بدهی ملی آمریکا از ۵.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۳۱ تریلیون دلار رسیده که این موضوع از هزینه‌های جنگ عراق و افغانستان، برنامه‌های مرتبط با کووید-۱۹ و کاهش درآمدهای مالیاتی این کشور نشات گرفته است.

https://irna.ir/xjLHbt

**نخست وزیر پاکستان به ترکیه می‌رود

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان قرار است برای گفت‌وگو با رئیس جمهوری ترکیه درباره وضعیت پیرامون زلزله اخیر در این کشور، فردا به آنکارا سفر می‌کند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

نخست وزیر این کشور فردا صبح عازم ترکیه می‌شود و با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور دیدار خواهد کرد.

وزیر اطلاع رسانی دولت پاکستان امروز اعلام کرد کنفرانس مشترک احزاب سیاسی کشور (برای تدوین راهبرد جدید در جنگ با تروریسم) که قرار بود روز پنجشنبه ۲۰ بهمن برگزار شود به دلیل سفر شهباز شریف به ترکیه به روزهای آینده موکول شد.

وی افزود: نخست وزیر پاکستان طی این سفر پیام همبستگی و همدردی مردم و دولت پاکستان را به دولت و مردم ترکیه ابلاغ خواهد کرد.

بنا بر دستور نخست وزیر پاکستان برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه‌ و سوریه، دولت اسلام‌آباد چند فروند هواپیمای باری حامل کمک‌های بشردوستانه و تیم‌های امدادی و درمانی به این ۲ کشور اعزام می‌کند.

دو فروند هواپیمای سی۱۳۰ نیرو هوایی پاکستان بامداد سه‌شنبه کمک‌های بشردوستانه را به ترکیه منتقل کرد.

اعضای تیم‌ امدادی و درمانی این کشور نیز برای کمک به عملیات‌های امداد و نجات در مناطق زلزله ترکیه راهی این کشور شدند.

نمایندگان مجلس پاکستان در همبستگی با مردم سوریه و ترکیه درپی زلزله ویرانگر در این دو کشور، قطعنامه تصویب کردند. آنان اعلام کردند که دولت و مردم پاکستان در این لحظات سخت در کنار برادران خود در سوریه و ترکیه هستند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز در حساب کاربری رسمی خود در توییتر به زبان عربی جان باختن صدها نفر در سوریه درپی زمین لرزه را تسلیت گفت و افزود: پاکستان با دولت و مردم جمهوری عربی سوریه اعلام همبستگی می‌کند.

زلزله هولناک بامداد دوشنبه درجنوب ترکیه و شمال سوریه تاکنون براساس آمار نهادهای رسمی دو کشور در مجموع ۳۹۸۵ کشته برجای گذاشته و کار امدادرسانی و خارج کردن زلزله زدگان از زیر آوار گسترده ساختمانها همچنان ادامه دارد. نهادهای بین المللی و کشورهای جهان نیز ارایه کمکها به ترکیه و سوریه را آغاز کرده اند.

https://irna.ir/xjLH۹k

**اسکان بیش از ۲۳۶ هزار زلزله زده در ترکیه/ اعزام تیم های ویژه حمایت روانی – اجتماعی

مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) امروز سه شنبه از اسکان موقت بیش از ۲۳۶ هزار نفر از زلزله زدگان این کشور خبر داد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در بیانیه ای اعلام کرد که بیش از ۲۳۶ هزار نفر از زلزله زدگان در سالن های ورزشی، مراکز دولتی و چادرهای برپا شده اسکان موقت داده شده اند.

بنا به گزارش این نهاد، تاکنون بیش از ۳۱ هزار کانکس و ۲۸ هزار چادر در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته است.

زلزله هولناک بامداد دوشنبه در جنوب ترکیه تاکنون براساس آمار نهادهای رسمی ۳۳۸۱ کشته و ۲۰۴۲۶ زخمی برجای گذاشته و کار امدادرسانی و خارج کردن زلزله زدگان از زیر آوار گسترده ساختمانها باوجود شرایط بد جوی همچنان ادامه دارد.

مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) همچنین از بسیج ۱۳ هزار و ۷۴۰ نیروی امدادی برای کمک به زلزله زدگان این کشور خبر داد و اعلام کرد: عملیات امداد و نجات در زیر آوار ماندگان با حضور این نیروها و مردم محلی ادامه دارد.

بر اساس اعلام آفاد، تاکنون ۳۶۰ دستگاه ماشین آلات سنگین لودر و بیل مکانیکی و جرثقیل و سه هزار و ۳۶۱ دستگاه تجهیزات امدادی ساختمانی به مناطق زلزله زده ارسال شده است.

این مرکز همچنین از برپایی چهار مرکز خدمات سیار و به کارگیری یک هزار و ۳۲۲ فرد آموزش دیده و متخصص با ۱۰۰ دستگاه خودرو جهت حمایت روانی اجتماعی زلزله زدگان خبر داد.

هلال احمر ترکیه نیز اعلام کرد که با همکاری مردمی و سازمان‌های غیردولتی، غذای گرم، آذوقه و بسته‌های غذایی در حال توزیع برای شهروندان مناطق زلزله زده است.

این نهاد، از توزیع ۳۰۰ هزار تخته پتو، ۴۱ هزار و ۵۰۴ چادر خانوادگی، چهار هزار و ۶۰۲ سرویس آشپزخانه، سه هزار و ۷۶۱ دستگاه بخاری و وسیله گرمایشی، ۷۴۷ چادر بزرگ بیش از ۱۰۰ متر مربعی در منطاق زلزله زده خبر داد.

https://irna.ir/xjLH۹J

**ایرانشناس چینی: استقامت مردم، رمز پایداری انقلاب اسلامی ایران است

یک استاد دانشگاه چینی که در حوزه خاورمیانه و ایران مطالعه و فعالیت دارد، معتقد است یکی از مهم ترین عوامل پایداری انقلاب اسلامی ایران با وجود ۴۴ سال فشارهای سنگین بین المللی، استقامت و ایستادگی مردم ایران است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

پرفسور "فَن هونگدا" استاد بنیاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای چین در یادداشتی اختصاصی برای ایرنا به مناسب چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نوشت: در دهه های گذشته که بیشتر کشورهای خاورمیانه با تردیدها و انتخاب هایی درباره مسیر توسعه ملی خود مواجه شده بودند، انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی متولد شد.

این استاد دانشگاه چینی با اشاره به اثرگذاری منطقه ای و بین المللی انقلاب اسلامی ایران نوشت شکل جدید توسعه ایران با پیروزی انقلاب اسلامی موجب پیامدهای گسترده ای در کشورهای عربی شد و تاثیر این انقلاب بر مردم منطقه باعث شد تا برخی حکومت های عرب منطقه نگاه چندان خوشایندی به ایران و انقلاب اسلامی نداشته باشند زیرا این انقلاب با تحت تاثیر قرار داد طیف وسیعی از مردم منطقه، می توانست مشکلاتی را برای برخی حکومت ها بدنبال داشته باشد.

فن هونگدا نوشت بدلیل دفاع از منافع مشروع مردم فلسطین و اصل مبارزه با اشغالگری، جمهوری اسلامی اسرائیل را به رسمیت نشناخت که منجر به نفرت و خصومت این رژیم در برابر ایران شد.

استاد دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای نوشت : انقلاب اسلامی معتقد است غربی ها سلسله پهلوی را پایه گذاری کردند و هر دو با هم منافع مردم ایران را نقض کردند. به همین دلیل جمهوری اسلامی از سیاستگذاران و رهبران واشنگتن به دلیل اعمال تحریم بر ایران و ادامه آن تا امروز خشمگین است.

در ادامه این یادداشت آمده است: از زمان تاسیس، جمهوری اسلامی با فشارهایی از سوی برخی کشورهای عرب ، اسرائیل، آمریکا و متحدانش مواجه بوده است. قطعا این کشور در رده کشورهایی است که بیشترین فشار بین المللی را تحمل کرده است، اما حتی در چنین شرایط نامطلوبی نیز ۴۴ سالگی اش را از سرگذراند.

به اعتقاد پرفسور فن هونگدا، تاسیس جمهوری اسلامی به نیازهای توسعه و پیشرفت ایران در آن زمان پاسخ داد.طی این سال ها ایران به موفقیت هایی دست یافت که بتواند استقلال و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی را حفظ کند و اقداماتی موثربرای مقابله با برخی فشارهای جهانی انجام دهد.

وی در ادامه یادداشت خود نوشته است: آنچه باید تاکید شود آن است که مردم ایران نیز در این مدت استقامت و پایداری قابل احترامی در این روند از خود نشان دادند.

فن هونگدا می افزاید: از سوی دیگر باید اشاره شود که فشارهای بین المللی بر ایران نیز تغییر کرده است. مشروعیت برخی از این فشارها از سوی جامعه بین الملل مورد تردید قرار گرفته است.برخی از کشورهایی که بر روی ایران فشار تحمیل می کردند حالا خود با مشکلات بیشتری مواجه هستند. بطور خلاصه، ایران فضاهای دیپلماتیک زیادی دارد تا فشارهای بین المللی را متوازن کند.

این استاد دانشگاه بین المللی شانگهای معتقد است: باوجود این شکی نیست که فشارهای سنگین بین الملل برای ایران هزینه های زیادی داشته است. این فشارها به شکل جدی جلوی شکل گیری نفوذ بیشتر بین المللی ایران و پیشرفت برای رفاه و استانداردهای زندگی مردم را گرفت. امروز همزمان با چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جمهوری اسلامی تصمیم گیرندگان در تهران باید عمیق تر به خلاص شدن از فشارهای بین المللی فکر کنند تا ایران به رشدی سریع تر و سالم تر دست یابد.

https://irna.ir/xjLDFS

**طالبان، خواستار آزادسازی فوری دارایی‌های افغانستان شد

طالبان در واکنش به تمدید فرمان جوبایدن در باره مسدود ماندن دارایی‌های افغانستان می‌گوید: هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی این کشور که از سوی امریکا مسدود شده است، متعلق به مردم افغانستان است و باید آزاد شود.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

طالبان از واشنگتن خواست مساله دارایی‌های افغانستان را سیاسی نکند و هرچه زودتر آن را آزاد کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به طلوع نیوز گفته است: ذخایر ارزی یا اموال مردم افغانستان که از طرف آمریکا غصب شده است مال مردم افغانستان است و نباید با آن برخورد سیاسی صورت بگیرد، ما خواهان این هستیم که اموالی را که غصب کردند رها کنند و امانت مردم افغانستان را از بین نبرند. در این مورد خواست تمدید یا خواست‌های دیگر منطقی نیست و بهتر است مسوولان اقدام کنند.

وزارت مالیه افغانستان، بحران اقتصادی در این کشور را به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان ربط می‌دهد.

«احمد ولی حقمل»، سخنگوی وزارت مالیه، می‌گوید که نیاز است دارایی‌های افغانستان برای برطرف شدن چالش‌های اقتصادی کشور در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

حقمل به طلوع‌نیوز گفته است: اساسی‌ترین و بزرگترین مشکل ما منجمد ماندن پول‌های و محدودیت بالای سیستم بانکی ما است، اگر این پول‌ها منجمد نبود و در دسترس بانک مرکزی قرار داشت، وضع اقتصادی افغانستان به مراتب بهتر بود.

پیش از این، رییس‌جمهور امریکا در نامه‌ای به مجلس نمایندگان و سنای آن کشور، فرمان خود را در باره مسدود شدن دارایی‌های افغانستان تمدید کرده است.

جوبایدن در این نامه گفته است که با توجه به بحران گسترده انسانی و احتمال فروپاشی اقتصادی افغانستان، این تصمیم را گرفته است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید منجمد ماندن دارایی‌های افغانستان اثر نا مطلوب بر تجارت این کشور گذاشته است.

در یازدهم ماه فوریه ۲۰۲۲ میلادی (۱۸ بهمن ۱۴۰۰)، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در فرمانی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را به دو بخش تقسیم کرد که سه دهم پنج میلیارد دلار را به عنوان کمک‌های بشردوستانه و بخش دوم را برای خانواده‌های قربانیان حمله‌های یازدهم سپتامبر اختصاص داد.

https://irna.ir/xjLH۹۷

**معاون وزیر بهداشت سوریه: قدردان کمک های ایران به زلزله زدگان هستیم

معاون وزیر بهداشت سوریه با اشاره به اینکه استان های حلب و لاذقیه این کشور بیشترین خسارت ها از زلزله را متحمل شدند، از کمک های جمهوری اسلامی ایران و عراق به زلزله زدگان تقدیر و تشکر کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

احمد ضمیریه، معاون وزیر بهداشت سوریه امروز در گفت وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که تا کنون ۷۶۹ نفر بر اثر حادثه زلزله جان باخته و ۱۴۴۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

وی گفت: ما درحال نجات مردم زلزله زده هستیم و شرایط نامساعد آب و هوا کار تیم های نجات را دشوار کرده است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد که استان های حلب و لاذقیه بیشترین خسارت ها را دیده اند.

وی تاکید کرد که سوریه برای مدت های طولانی درگیر جنگ بوده و این کشور اکنون در تحت تحریم های اقتصادی است و این مسائل بر بحران زلزله تاثیرگذار است.

معاون وزیر بهداشت سوریه همچنین تاکید کرد که از تمام کشورهایی که به ما کمک کردند، تقدیر و تشکر می کنیم و درحال حاضر کمک هایی از ایران، الجزایر، تونس و عراق به ما رسیده است.

پیش از این «علی اصغر خاجی» و «گیر پدرسن» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در تماسی ویدیویی درخصوص سوریه و حادثه زلزله در این کشور گفت وگو کردند.

خاجی در این گفت وگو بر لزوم ارسال فوری کمک های بشردوستانه به زلزله زدگان سوریه تاکید کرد.

منابع خبری بامداد سه‌شنبه از ورود هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم سوریه به فرودگاه دمشق خبر دادند.

هواپیمای ایرانی حامل ۴۵ تن کمک‌های غذایی، بهداشتی و دارویی است که وارد فرودگاه دمشق شد.

بر اساس این گزارش، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه همزمان با ورود هوایپمای حامل کمک‌های بشر دوستانه در فرودگاه دمشق حضور داشت.

پیش تر رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرده بود که ۵ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند روز سه‌شنبه وارد فرودگاه دمشق و لاذقیه می‌شوند.

زلزله هولناک بامداد دوشنبه درجنوب ترکیه و شمال سوریه براساس آمار نهادهای رسمی دو کشور تاکنون در مجموع ۴۴۵۳ کشته برجای گذاشته و کار امدادرسانی و خارج کردن زلزله زدگان از زیر آوار همچنان ادامه دارد. نهادهای بین المللی و کشورهای جهان نیز ارایه کمکها به ترکیه و سوریه را آغاز کرده اند.

https://irna.ir/xjLHcn

**نگرانی اوکراین از احتمال حمله گسترده جدید روسیه در مناطق شرقی

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله جدید روسیه به اوکراین در سالروز آغاز جنگ میان دو کشور، یک مقام اوکراینی مدعی شد روسیه در حال افزایش نیروهای خود در جبهه‌های شرقی درگیری است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

کی‌یف ناامید از دریافت به موقع کمک‌های نظامی غرب، با نزدیک شدن به سالروز آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آغاز یک حمله جدی را از طرف مسکو پیش‌بینی می‌کند.

در همین رابطه، سرهی هایدای فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت: روز به روز اعزام نیروها و تجهیزات بیشتری را - از طرف روسیه - به سمت خود شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه نیروهای روسی مهمات جدید را به شکلی متفاوت از قبل استفاده می‌کنند، ادامه داد: دیگر بمباران‌های شبانه روزی را شاهد نیستیم. آن در حال ذخیر مهمات و آماده‌سازی برای یک حمله تمام‌ عیار هستند.

این مقام اوکراینی اظهار داشت: به احتمال زیاد ذخیره این مهمات ۱۰ روز زمان می‌برد ،‌ بنابراین از تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن‌ماه) هر لحظه احتمال شروع این حمله وجود دارد.

الکساندر کووالنکو یک تحلیلگر اوکراینی در حوزه دفاعی نیز در این باره گفت: حمله جدید روسیه می‌تواند از هر چهار مسیر لوگانسک شرقی،‌ دونستک،‌ زاپوریژیا و شهر و بندر ماریوپل آغاز شود.

وی که یکی از تحلیلگران اندیشکده «گروه مقاومت اطلاعات» اوکراین است،‌ ادامه داد: در منطقه دونتسک به ویژه در اطراف باخموت و آودیوکا مشکل به مراتب جدی‌تر است. زیرا روس‌ها می‌توانند در این مناطق نیروها، تجهیزات خود را تقویت کنند.

کووالنکو با اشاره به ماریوپل به عنوان یک مرکز جابه‌جایی برای روس‌ها خاطر نشان کرد:‌ این منطقه که در اختیار روس‌ها قرار دارد در یک حمله جدید می‌تواند به عنوان یک هاب جابه‌جایی برای انتقال تجهیزات و نیروها برای روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این تحلیلگر اوکراینی، کی‌یف به این زودی‌ها توانایی برای اجرای یک ضد حمله را نخواهد داشت و نیروهای اوکراینی تا آن زمان مواضع دفاعی خود را به منظور دفع و جلوگیری از پیش‌روی روسیه حفظ می‌کنند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که اگرچه ممکن است همه‌چیز بسیار سریع تغییر کند اما به نظر می‌رسد شرایط فعلی برای دو ماه آینده و در واقع تا زمان اتمام فرایند آموزش و تحویل تانک‌های تهاجمی غرب ادامه پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید: با نزدیک شدن به یک سالگی جنگ میان روسیه و اوکراین، کی‌یف به نقطه‌ای رسیده که دیگر مانند نیمه دوم ۲۰۲۲ دستاوردی ندارد و این مسکو است که با استفاده از صدها هزار نیروی بسیج شده خود برای پیش‌روی اوکراینی‌ها را تحت فشار قرار داده است.

ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه در اظهاراتی با بیان اینکه باید نشان دهیم که نماینده مطمئنی برای میلیاردهای دلار کمک‌های نظامی غرب بوده‌ایم، ادامه داد: در مناطق متعددی به ویژه آن‌هایی که خطوط مقدم جنگی و یا به آن نزدیک هستند، مسئولانی به تجربه نظامی قرار خواهیم داد. کسانی که در برابر تهدیدها بیشترین اثرگذاری را از خود نشان دهند.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا از دعوت زلنسکی برای حضور در نشست سران این اتحادیه که قرار است این هفته در بروکسل برگزار شود خبر داده است. این دومین سفر برجسته زلنکسی پس از آغاز جنگ با روسیه خواهد بود.

https://irna.ir/xjLH۸B

**انتخابات منطقه‌ای اکوادور: «شکست مطلق» دولت راستگرا

نتایج انتخابات منطقه‌ای و همه‌پرسی اکوادور را می‌توان عقب‌گردی شدید برای رئیس‌جمهوری و حزب حاکم از جناح راست میانه، رد سیاست‌های نئولیبرالی از سوی مردم و احیای قدرت حامیان «رافائل کوره‌آ» رئیس‌جمهوری سابق چپگرا دانست.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

نخستین نتایج انتخابات منطقه‌ای و محلی اکوادور حاکی از احیای مجدد کورِئیسمو (correísmo/ یک جریان سیاسی در اکوادور که از حامیان رافائل کورره‌آ رئیس‌جمهوری چپگرای سابق این کشور تشکیل شده است) با پیروزی در شهرها و استان‌های اصلی است. در مقابل، حزب حاکم گیِرمو لاسو رئیس‌جمهوری راستگرا در هیچ شهری پیروز نشد و همه‌پرسی دولت در مورد قانون اساسی با دریافت اکثریت رای «نه»، شکست خورد.

به نوشته تارنمای اسپانیایی فرانس‌۲۴، انتخابات منطقه‌ای اکوادور یکشنبه برگزار شد و حامیان رافائل کوره‌آ و جنبش سیاسی جدید او، انقلاب شهروندی (Revolución Ciudadana/ RC۵) پرجمعیت‌ترین شهرها و استان‌های این کشور را از آن خود کردند.

جنبش آر. سی که حروف اول آن با نام و نام خانوادگی رافائل کورره‌آ تطابق دارد، موفق شدند کنترل هفت استان اکوادور را به دست آورند. پیچینچا که شهر اصلی آن، کیتو پایتخت این کشور است از جمله این شهرها است.

پیروزی سوسیالیست‌ها در دو شهر گوآیاس و گوآیاکیل نیز در حالی نشان‌دهنده چرخش سیاسی است که این مناطق به طور سنتی سنگر حزب مذهبی و محافظه‌کار حزب سوسیال کریستیانو (Partido Social Cristiano) بوده است. گوآیاکیل به عنوان قلب اقتصادی اکوادور در طول ۳۱ سال گذشته در اختیار حزب سوسیال کریستیانو بوده است.

نتایج این انتخابات که به منزله نظرسنجی پیش از انتخابات ۲۰۲۵ است، نشان می‌دهد که کورِئیسمو کنترل یک سوم از ۲۴ شهر این کشور آند را به دست آورده است؛ یک سومی که از نظر تراکم جمعیت، مهم‌ترین مناطق اکوادور است.

هنری آلان تحلیلگر و جامعه‌شناس اهل اکوادور به اسپوتنیک گفت پیروزی «نه» در همه‌پرسی و بازگشت کورئیسمو در شهرهای اصلی اکوادور نشان دهنده «شکست مطلق دولت» گیرمو لاسو است.

این کارشناس تصریح کرد: برنده انتخابات مردم اکوادور هستند که می توانند بگویند سیاست‌های نئولیبرالی را متوقف کنید.

رئیس‌جمهوری اکوادور در نخستین واکنش به نتایج همه‌پرسی پنجم فوریه (۱۶ بهمن) که اکثریت مردم به پیشنهادات اصلاح قانون اساسی در حوزه‌های امنیتی، دموکراسی، آموزشی و بهداشتی رای منفی دادند، گفت: هدف از همه‌پرسی گوش دادن به صدای شهروندان بوده و وظیفه حاکمان است که نتایج را بپذیرند.

جنگ گیرمو لاسو علیه قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته به طرز متناقضی به افزایش خشونت در اکوادور منجر شده است.

عمر منندز (Omar Menéndez) نامزد شهرداری پورتو لوپز در سواحل اکوادور، در آستانه انتخابات ترور شد. او دومین نامزد این انتخابات است که ترور شد.

در میان این همه مشکلات و موج خشونت سیاسی که گریبانگیر اکوادور است و ملت این سرزمین آند از سر می‌گذرانند، باید دید که طبقه سیاسی اکوادور پس از ااین انتخابات، چگونه خود را برای مقابله با وضعیت این کشور آماده می‌کنند.

https://irna.ir/xjLHcd

**درآمد نفتی و گازی روسیه به نصف رسید

روسیه با ارزیابی اولیه از بودجه آغازین امسال، از کاهش درآمدهای نفتی و گازی تا تقریبا ۵۰ درصد در شروع سال ۲۰۲۳ خبر داده است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

وزارت دارایی روسیه طبق ارزیابی اولیه خود از بودجه ژانویه (دی/ بهمن) ۲۰۲۳، اعلام کرد که درآمدهای نفتی و گازی به ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار رسیده و در مقایسه با زمان مشابه با سال گذشته ۴۶ درصد کاهش یافته است.

این وزارتخانه دلیل اصلی افت درآمد را پایین آمدن قیمت‌های نفت اورال روسیه و کاهش در صادرات گاز طبیعی عنوان کرده است.

با در نظر گرفتن کاهش در نمونه آماری قیمت نفت اورال «به عنوان یک شاخص برای قیمت‌های صادراتی نفت روسیه»، وزارت دارایی روسیه خبر داد که «اکنون رویکردهایی برای تغییر به سایر شاخص‌های قیمت برای اهداف مالیاتی اتخاذ شده است».

طبق ادعای روزنامه فایننشال تایمز، روسیه در ماه ژانویه نفت اورال را با قیمت میانگین ۴۹.۴۸ دلار در هر بشکه فروخت که کمتر از قیمت ۷۰ دلار مشخص شده در بودجه این کشور است.

درآمد نفتی و گازی به عنوان یک منبع کلیدی برای تامین هزینه‌های مسکو است اما به دنبال شروع جنگ اوکراین تحریم‌هایی از سوی کشورهای غربی علیه این کشور اعمال شد.

هزینه‌های دولت روسیه در ماه ژانویه با افزایش ۵۸.۷ درصدی نسبت به سال گذشته به ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

فایننشال تایمز مدعی است که هزینه‌های روسیه در حالی افزایش یافته که این کشور طرح‌های مخفیانه‌ای برای افزایش هزینه دفاعی خود به ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ را دارد.

روسیه برای تقویت منابع مالی خود به کشورهایی از جمله چین و هند انرژی می فروشد. روسیه همچنین فروش ذخایر ارزی خود را افزایش داده است تا به کسری بودجه ناشی از جنگ کمک کند.

https://irna.ir/xjLHbN

**۱۳.۵ میلیون شهروند ترکیه تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد که ۱۳.۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور در ۱۰ استان به طور مستقیم تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

مورات کوروم همچنین از تخریب واحدهای مسکونی زیادی در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه خبر داد و گفت: در زلزله نخست و پس لرزه‌های شدید روز گذشته، خرابی گسترده‌ای اتفاق افتاده و بسیاری از ساختمان‌هایی که در زلزله اول آسیب دیده بود، در پس لرزه‌ها تخریب شد.

وی با اشاره به تعیین ۳۰ استاندار معین و کمکی در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه و ادامه روند عملیات امداد و نجات افزود: بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی نیز تحت تأثیر زلزله قرار گرفته ولی خدمات درمانی به مجروحان ادامه دارد و برای ارائه بهتر خدمات، بیمارستان صحرایی نیز برپا شده است.

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغیبرات اقلیم ترکیه همچنین خسارت به راههای مواصلاتی و مسدود شدن برخی مسیرهای جاده ای در جنوب ترکیه را از جمله آثار این رخداد طبیعی ذکر کرد و ادامه داد: بزرگراه عثمانیه ـ غازی آنتپ غیرقابل استفاده شده است.

وی با هشدار به شهروندان مناطق زلزله زده مبنی بر دور ماندن از ساختمان‎های آسیب دیده گفت: پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون ده‌ها پس لرزه با بزرگی بیش از ۶ ریشتر رخ داده و شهروندان باید از خانه‌های آسیب دیده دوری کنند.

کوروم از ادامه تلاش برای تامین نیازهای اسکان و تغذیه شهروندان آسیب دیده از زلزله خبر داد.

کریم کینیک رئیس هلال احمر ترکیه نیز با دعوت از شهروندان این کشور برای اهدای خون اعلام کرد که روند اهدای خون در سراسر این کشور برای استفاده در مناطق زلزله زده ادامه دارد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه نیز از اعزام سه هزار و ۵۰۰ نیروی ارتش به مناطق زلزله زده این کشور خبر داد.

مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در آخرین گزارش خود، شمار جانباختگان زلزله سحرگاه دیروز در مناطق جنوبی ترکیه را سه هزار و ۳۸۱ نفر اعلام کرد.

این مرکز همچنین شمار مجروحان این حادثه را ۲۰ هزار و ۴۲۶ نفر اعلام کرد و از بسیج ۱۳ هزار و ۷۴۰ نیروی امدادی برای کمک به زلزله زدگان ترکیه خبر داد.

به گزارش رسانه های ترکیه، بیش از ۶ هزار ساختمان در مناطق زلزله زده آسیب دیده و تا کنون ۷ هزار و ۸۴۰ نفر از شهروندان در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه از زیر آوار نجات یافته‌اند.

زمین لرزه بزرگی به شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد.

هم اکنون تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

در پی این زلزله، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

https://irna.ir/xjLHcM

**پمپئو: چین، آمریکا را در تمامی ابعاد محک می‌زند

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت که عبور چند روزه بالون جاسوسی چین از حریم هوایی آمریکا نشان می دهد که چین در تمامی ابعاد این کشور را محک می زند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«مایک پمپئو» به شبکه فاکس نیوز گفت که شی‌ جین پینگ رئیس‌جمهوری چین سرسخت‌ترین و بدقلق‌ترین فردی بوده که در عمر خود دیده است.

وی افزود که با توجه به جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری، برنامه فضایی و ارتش بزرگ چین، رئیس جمهوری آن کشور توانمندترین شخصیت جهانی نیز به شمار رفته و بزرگترین تهدید علیه آمریکاست.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت جمهوریخواه ترامپ گفت: از حادثه بالون جاسوسی می توان دریافت که او مشغول محک زدن همه جانبه آمریکاست.

پمپئو با رد ادعای دولت بایدن در مورد سابقه عبور بالون ها در دولت ترامپ گفت که در زمان ریاست بر سیا و تصدی وزارت هرگز چنین چیزی را نشنیده است.

وی با انتقاد از تعلل دولت بایدن در برخورد با بالون های جاسوسی چین گفت که وی فرصت داشت به سادگی از آمریکایی ها محافظت کند و تصمیم گرفت که چنین نکند.

پمپئو مدعی شد که بالون سرنگون شده دارای مواد منفجره کنترل از راه دور بود و چین می توانست راساً دست به انفجار آن بزند.

وی گفت: تصور کنید که دولت آمریکا می دانسته که چنین مواد منفجره ای در بالون وجود دارد و چین می تواند هر زمان که خواست آن را منفجر و بالون را سرنگون کند. واشنگتن با این وجود باز هم اجازه داد تا بالون به مسیر خود ادامه دهد. فکر می کنم که آنها خطر این بالون را درک نکردند.

پمپئو افزود: اینکه جهان شاهد بود که آمریکا بی خیال عبور بالون چینی را نظاره می کند، به جایگاه ژئوپولتیک ما لطمه می زند. اگر اجازه دهیم چنین حوادثی رخ دهد، دوستانمان به ما اعتماد نکرده و دشمنانمان از ما واهمه‌ای نخواهند داشت.

https://irna.ir/xjLHfm

**سفیر ایران: ۲ هواپیمای دیگر کمکهای ایران وارد حلب و لاذقیه می شود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق گفت: دومین هواپیمای حامل کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه امروز (سه شنبه) در فرودگاه حلب و سپس سومین هواپیما در فرودگاه لاذقیه به زمین خواهد نشست.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«مهدی سبحانی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرگزاری سوریه (سانا) ضمن تسلیت به مردم سوریه بخاطر جان باختن بسیاری از شهروندان این کشور در زلزله اخیر اظهار داشت: اولین هواپیمای حامل کمک‌های مردم ایران به مردم زلزله زده سوریه حامل مواد غذایی، امدادی و پزشکی بامداد امروز در فرودگاه بین المللی دمشق به زمین نشست.

وی افزود: این هواپیما حامل اولین محموله کمک‌های انسانی از سوی جمهوری اسلامی ایران شامل ۴۵ تن کمک‌های بشردوستانه شامل پتو، چادر، دارو، مواد غذایی و سایر لوازم مورد نیاز زلزله‌زدگان بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه افزود: این کمک‌ها بلافاصله پس از تخلیه هواپیما به مناطق آسیب دیده می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه دومین هواپیمای حامل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه امروز (سه شنبه) در فرودگاه حلب به زمین خواهد نشست، گفت: پس از آن هواپیمای سوم حامل این کمک‌ها در فرودگاه لاذقیه فرود خواهد آمد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد سه‌شنبه از ورود اولین هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران حامل ۴۵ تن کمک‌های غذایی، بهداشتی و دارویی برای مردم سوریه به فرودگاه دمشق خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران همزمان با ورود هوایپمای حامل کمک‌های بشر دوستانه در فرودگاه دمشق حضور داشت.

پیش‌تر رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرده بود که ۵ هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند روز سه‌شنبه وارد فرودگاه دمشق و لاذقیه می‌شوند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند.

وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورها و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.

زمین لرزه بزرگی بامداد روز دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه، خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLH۹X

**سردار شریف: عاملان حمله ناکام اخیر به اصفهان پشیمان خواهند شد

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به اینکه دشمن پیامدهای اقدامات خود را می داند، تاکید کرد که عاملان حمله ناکام اخیر به یک از کارگاههای وزارت دفاع در اصفهان بی شک پشیمان خواهند شد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با شبکه المسیره تاکید کرد که بی شک عاملان اقدام ناموفق علیه یک کارگاه وزارت دفاع در اصفهان پاسخ مناسب را دریافت خواهند کرد و پشیمان خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد که دشمن پیامدهای اقدامات خود را می داند و آن ها مطلع هستند که هرگونه اقدام علیه ایران با پاسخ سخت مواجه خواهد شد.

سخنگوی سپاه تاکید کرد که دشمن معنای مقابله به مثل را به خوبی خواهد فهمید.

ساعت ۲۳:۳۰ شب (شنبه ۸ بهمن) سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر به قصد انجام حمله بر فراز یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان اصفهان به پرواز درآمدند که نهایتا با واکنش به موقع سامانه‌های پدافندی مستقر در مجموعه این حمله ناموفق و بدون تلفات جانی بود و تنها آسیب جزئی به سقف یکی از کارگاه‌ها وارد شد.

در این حمله از سه فروند ریزپرنده از نوع کوادکوپتر پیشرفته مجهز به بمبلت استفاده شده است و عوامل حفاظت پیرامونی مجموعه پس از شنیدن صدای کوادکوپترها با تجهیزات در اختیار از جمله سلاح و سامانه‌های جنگ الکترونیک اقدام به مقابله با این پرنده‌ها می‌کنند که موفق به ساقط کردن یک فروند از آنها می‌شوند.

یک فروند از این کوادکوپترها حین مقابله، لینک ارتباط GPS خود را در اثر جمینگ از دست می‌دهد و همین موضوع منجر به سقوط آن و برخوردش با سقف سوله می‌شود که فیلم منتشر شده در فضای مجازی از لحظه اصابت هم مربوط به این کوادکوپتر است که پس از اخلال در ارتباط آن و سقوطش به سقف سوله برخورد می‌کند.

این مجموعه پیش‌تر نیز تجربه موردی مشابه را داشته و تمهیدات در نظر گرفته شده پس از آن حادثه منجر به این می‌شود که خسارت قابل توجهی در این حمله به کارگاه‌ها و سوله‌های آن وارد نشود.

گفتنی است که یک فروند دیگر از این کوادکوپترها که در حین عملیات مقابله آسیب کمتری دیده در اختیار نیروهای حفاظتی مستقر در مجموعه قرار گرفته است.

https://irna.ir/xjLHfB

**پادشاه عمان: برای عبور از بحران زلزله به سوریه کمک می کنیم

پادشاه عمان در تماس تلفنی با رئیس جمهور سوریه، جان باختن شهروندان سوری در زلزله هولناک این کشور را تسلیت گفت.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«سلطان هیثم» در تماس تلفنی با «بشار اسد» ضمن ابراز همدردی با ملت سوریه، جان باختن تعداد زیادی از شهروندان سوری در زلزله اخیر را به رئیس جمهوری، ملت و خانواده های جانباختگان تسلیت گفت.

وی برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد و افزود که کشورش در کنار سوریه ایستاده و برای عبور از بحران ناشی از این حادثه، کمک های لازم را انجام خواهد داد.

پیش از این ،«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین نیز در تماس تلفنی با «بشار اسد» ضمن ابراز همدردی ، این حادثه را به دولت و ملت سوریه تسلیت گفت.

زمین لرزه ای مهیب به بزرگی ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه بخش های وسعی از جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، این زمین لرزه تاکنون براساس آمار نهادهای رسمی دو کشور، در مجموع ۴۴۹۱ کشته برجای گذاشته، امدادرسانی و خارج کردن زلزله زدگان از زیر آوار همچنان ادامه دارد.

شدت زلزله دیروز شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه به حدی شدید بود که مردم اکثر استان های سوریه به ویژه دمشق (پایتخت) با فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری آن را احساس کردند و نگران شدند.

استان های حلب، حماه، لاذقیه، طرطوس و ادلب پنج استان درگیر در زلزله دیروز بودند و دچار خسارت های زیاد شده اند.

مردم استان ادلب مصیبتی بالاتر از زلزله آنهم به نام تروریست های – تکفیری را در کنار خود دارند. به همین دلیل ارتش و دولت سوریه، به دلیل اشغال قسمت های زیادی از این استان توسط گروه های تروریستی – تکفیری نمی توانند به آسیب دیدگان این استان خدمت رسانی کنند؛ موضوعی که گرفتاری مردم این استان را دو چندان کرده است.

نهادهای بین المللی و کشورهای جهان نیز ارایه کمک ها به ترکیه و سوریه را آغاز کرده اند، تیم‌های نجات و جستجو همچنان در حال آوار برداری و نجات افرادی هستند که در زیر آوار گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLHhb

**افزایش تلفات زلزله ترکیه به ۳هزار و۴۳۲نفر/بیش از ۸هزار نفر نجات یافتند

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه از افزایش شمار قربانیان زلزله این کشور به ۳۴۳۲ و ادامه تلاشها برای نجات مصدومان از زیر آوارها خبر داد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه همچنین اعلام کرد که شمار زخمی های زلزله به ۲۱۱۰۳ نفر رسیده است.

پیش از این معاون اول رئیس جمهوری ترکیه شمار جانباختگان زلزله سحرگاه دیروز در مناطق جنوبی این کشور را سه هزار و ۴۱۹ نفر و شمار مجروحان را ۲۰ هزار و ۵۳۴ نفر اعلام کرده بود.

فوآد اوکتای با حضور در مناطق زلزله زده ترکیه و در مصاحبه با خبرنگاران گفت که تاکنون بیش از ۸ هزار نفر از زیر آوار نجات یافته اند.

وی از ممنوع شدن ورود وسایل نقلیه به شهر قهرمان‌ماراش و آدی‌یامان به ‌جز ماشین آلات امدادی و حامل محموله‌های مدیریت بحران به مدت ۴۸ ساعت خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ زلزله زده همراه با تامین تغذیه رایگان آنها در خوابگاه‌های وزارت آموزش ملی و وزارت ورزش و جوانان ترکیه اسکان داده شده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به تداوم تلاش برای امداد و نجات مصدومان زیر آوار با وجود شرایط آب و هوایی سخت، سرما و بارش برف و باران بیان کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۱۸۱ نفر نیروی امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده قهرمان‌ماراش، هاتای، غازی آنتپ، آدی‌یامان، عثمانیه، آدانا، کیلیس، شانلی‌اورفا، دیار بکر و مالاتیا اعزام شده است.

وی عملیات امداد و نجات در استان‌های کیلیس، شانلی‌اورفا و دیاربکر را موفقیت آمیز خواند و گفت: برای مداوای مجروحان حادثه نیز در مجموع چهار هزار و ۷۸۵ نفر مشغول خدمات هستند.

اوکتای از اعزام ۵۰۰ دستگاه چرثقیل، ۲۶ فروند بالگرد، ۶ فروند هواپیمای امدادی، ۶ فروند هواپیمای باری سی.۱۳۰ و چهار هواپیمای سوخت رسان به مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد این تجهیزات بیشتر در مناطق زلزله زده استان های هاتای، آی‌یامان و قهرمان ماراش به عنوان کانون بحرانی زلزله به کارگیری شده است.

وی با اشاره به خسارت جدی مراکز درمانی واقع در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه اضافه کرد: بیمارستان‌های صحرایی ارسالی از خارج و داخل ترکیه به سرعت در حال راه‌اندازی هستند و علاوه بر این، مجروحان این حادثه به طور فشرده به استان‌های دیگر اعزام می شوند.

معاون اول رئیس جمهوری ترکیه، ارسال هوایی کمک‌های ارسالی را اولویت مدیریت این بحران ذکر کرد و ادامه داد: مسیرهای جاده‌ای مناطق زلزله زده هم آسیب دیده و همین امر ارسال کمک‌‎ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی همچنین از اعزام سه هزار و ۲۹۴ نیروی امداد و نجات از ۱۴ کشور خارجی به مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و گفت: پیام‌هایی از ۷۰ کشور مبنی بر ارسال کمک و اعزام نیروی امدادی دریافت کرده‌ایم.

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرده که ۵۷۷۵ ساختمان فروریخته و گزارش هایی از فروریخته شدن ۱۱۳۰۲ ساختمان دریافت شده که هنوز تایید شده نیست.

زمین لرزه بزرگی به شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ بامداد دوشنبه مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد.

هم اکنون تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

هلال احمر ترکیه نیز اعلام کرد که با همکاری مردمی و سازمان‌های غیردولتی، غذای گرم، آذوقه و بسته‌های غذایی در حال توزیع برای شهروندان مناطق زلزله زده است.

این نهاد، از توزیع ۳۰۰ هزار تخته پتو، ۴۱ هزار و ۵۰۴ چادر خانوادگی، چهار هزار و ۶۰۲ سرویس آشپزخانه، سه هزار و ۷۶۱ دستگاه بخاری و وسیله گرمایشی، ۷۴۷ چادر بزرگ بیش از ۱۰۰ متر مربعی در مناطق زلزله زده خبر داد.

در پی این زلزله، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

https://irna.ir/xjLHjk

**شمخانی: روابط ایران و روسیه عمیق‌ و بنیادی‌ است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی، امنیتی، علمی و تجاری بنیادی‌تر از گذشته رو به توسعه است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

علی شمخانی که برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به مسکو سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه ونوکووای مسکو مورد استقبال کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه و «الکساندر وندیکتو»، معاون شورای امنیت ملی روسیه این کشور قرار گرفت.

نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف، از جمله اقتصادی، دفاعی، امنیتی، علمی و تجاری، بنیادی‌تر از گذشته رو به توسعه است.

شمخانی افزود :برای توسعه پایدار روابط دو جانبه در حوزه‌های گوناگون، لازم است آنچه رهبران دو کشور به عنوان نقشه راه تعیین کرده‌اند به صورت مستمر ‌در سطوح عالی بازخوانی و بر اجرای آن نظارت شود.

وی به سفر آبان ماه «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران اشاره کرد و گفت: تصمیماتی که در تهران گرفته شد در مسکو پیگیری و مراحل اجرای آن به دقت بررسی خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به برگزاری نشست گفتگوهای منطقه‌ای با حضور دبیران، مشاوران و نمایندگان نهاد امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان اشاره و تأکید کرد: در این نشست، تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی این کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

دریابان شمخانی با بیان اینکه مشکلات و گرفتاری‌های مردم افغانستان ناشی از ناکارآمدی اشغالگران و رویدادهای پس از اشغال است، گفت: باتوجه به اینکه افغانستان می‌تواند به یک نقطه بحران منطقه‌ای تبدیل شود از این رو کشورهای پیرامون افغانستان در این اجلاس راه‌های کمک به حل مشکلات در افغانستان را بررسی می‌کنند.

وی گفت: فهرست دخالت‌های فرامنطقه‌ای در کشورهای پیرامون ایران نشان می‌دهد که مشکلات موجود در این کشورها ناشی از دو موضوع محوری شامل اختلاف‌افکنی و جلوگیری از حل بحران‌های منطقه‌ای با مشارکت کشورهای منطقه است.

https://irna.ir/xjLHkd

**امدادرسانی ایران به زلزله زدگان سوری

در پی وقوع زلزله شدید در شمال سوریه، جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک های انسانی و بشردوستانه خود همگام با سایر کشورها اقدام به ارسال محموله های مواد غذایی و پزشکی و کمک به زلزله زدگان سوری کرده است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

در همین راستا بامداد امروز اولین هواپیمای حامل کمک های جمهوری اسلامی ایران برای زلزله زدگان سوریه وارد این کشور شده است و قرار است طی ساعات آینده دو هواپیمای دیگر نیز در شهرهای حلب و لاذقیه فرو بیاید.

یک تیم مهندسی ایران در سوریه نیز برای کمک به آوار برداری و نجات زلزله زدگان گرفتار در زیر آوار رهسپار مناطق آسیب دیده شده اند.

کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب در راستای کمک به زلزله زدگان اقدام به اسکان موقت آنها در برخی پناهگاهها و مساجد کرده است.

https://irna.ir/xjLHg۳

**۱۵ کشته در رانش زمین در پرو/ احتمال اعلام وضعیت اضطراری

مقامات پرو از کشته شدن دستکم ۱۵ نفر به دلیل رانش زمین در جنوب پرو خبر دادند. مقامات منطقه آسیب دیده خواستار اعلام وضعیت اضطراری هستند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات پرو افزود: رانش زمین همچنین ۲۰ مجروح به جا گذاشته و تاکنون دو نفر ناپدید شده اند.

مقامات دبیرخانه موسسه دفاع مدنی ملی پرو در منطقه آرکیپا (Arequipa) واقع در جنوب پرو اعلام کردند تاکنون تعداد کشته شدگان به ۱۵ نفر رسیده است.

در نتیجه باران های فصلی، رانش زمین در نتیجه لغزش گل و لای و سنگ در این منطقه به وقوع پیوست.

فرماندار منطقه آرکیپا به تلویزیون محلی Canal N پرو گفت: بیشترین آسیب ها به چهار روستای این منطقه وارد شده است و اوضاع در این مناطق بسیار وخیم است.

روهل سانچز گفت: در تپه‌های نزدیک به این روستاها، معدنچیان مشغول کار بودند که احتمالا به طور کامل این مناطق نابود شده اند.

به گفته وی، رانش زمین در سراسر منطقه آرکیپا به حدود ۱۲ هزار نفر آسیب رسانده است. این مناطق همچنین تحت تاثیر بلایای طبیعی بوده اند.

مقام های منطقه آرکیپا از دولت این کشور در لیما پایتخت خواسته اند وضعیت اضطراری در این منطقه اعلام کند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد: تلاش‌ها برای نجات آسیب دیدگان همچنان ادامه دارد زیرا بارش‌ها مناطقی مانند آرکیپا، مرکز اعتراضات اخیر ضد دولتی را در آب فرو برده است.

https://irna.ir/xjLHkh

**لبنان: بنادر و حریم هوایی ما برای کمک به سوریه باز است

وزیر حمل و نقل لبنان از باز کردن حریم هوایی و بنادر این کشور برای کمک رسانی به زلزله زدگان و تسهیل ورود گروه های امداد و نجات به سوریه خبر داد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«علی حمیه» تاکید کرد: بنادر طرابلس و بیروت و فرودگاه بیروت بر روی شرکت‌های حمل‌ ونقل هوایی و دریایی باز است و برای تسهیل ورود کمک‌ها به سوریه، پرداخت عوارض و مالیات لغو شد، این کمترین کار برای کمک به زلزله زدگان سوری است.

حمیه اضافه کرد که هیاتی از مهندسان ارتش لبنان، سازمان های دفاع غیرعامل، صلیب سرخ و آتش نشانی به سوریه اعزام خواهند شد تا در امداد رسانی به زلزله زدگان این کشور کمک کنند.

زمین لرزه ای مهیب به بزرگی ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه بخش های وسعی از جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، این زمین لرزه تاکنون براساس آمار نهادهای رسمی دو کشور، در مجموع ۴۵۰۴ کشته برجای گذاشته، امدادرسانی و خارج کردن زلزله زدگان از زیر آوار همچنان ادامه دارد.

شدت زلزله دیروز شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه به حدی شدید بود که مردم اکثر استان های سوریه به ویژه دمشق (پایتخت) با فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری آن را احساس کردند و نگران شدند.

استان های حلب، حماه، لاذقیه، طرطوس و ادلب پنج استان درگیر در زلزله دیروز بودند و دچار خسارت های زیاد شده اند.

نهادهای بین المللی و کشورهای جهان ارایه کمک ها به ترکیه و سوریه را آغاز کرده اند، تیم‌های نجات و جستجو همچنان در حال آوار برداری و نجات افرادی هستند که در زیر آوار گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLHkK

**ناکارآمدی رژیم تحریم‌های غرب با دور زدن آنها توسط روسیه و کمک متحدانش

سازوکار رژیم تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه برای محدود کردن درآمدهای انرژی این کشور، با ابتکارهای مسکو و متحدانش برای دور زدن تحریم‌ها، ناکارآمد به نظر می‌رسد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

روزنامه نیویورک تایمز در اینباره نوشت که روسیه سال گذشته با وجود محدودیت‌های غرب توانست صادرات نفت خود را به سمت آسیا سوق دهد و طرح‌های دور زدن تحریم‌ها را که پیشتر توسط متحدانش یعنی ایران و ونزوئلا به کار گرفته شده بود، اتخاذ کرد.

این روزنامه آمریکایی در تمجید اینکه این راهبرد جواب داده، افزود که طبق داده‌های رسمی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نه تنها درآمد را حفظ کرد بلکه پول حاصل از صادرات انرژی را افزایش داد.

در همین حال روزنامه فایننشال تایمز نیز در مورد استفاده روسیه از ابتکار ایران برای دور زدن تحریم‌ها مدعی شد: نفتکش‌های موسوم به «ناوگان روح» از زمانیکه اعمال محدودیت‌های غرب در دسامبر (آذر/دی) گذشته علیه روسیه تشدید شد، فعالیت خود را به حمل نفت روسیه تغییر دادند.

این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه « دست کم ۱۶ کشتی به‌عنوان بخشی از شبکه «روح» که به ایران اجازه دور زدن تحریم‌ها را می‌دهد، انتقال نفت خام روسیه را در دو ماه گذشته بر عهده گرفته‌اند»، افزود: پیش از این و با گذشت ۹ ماه از جنگ اوکراین، فقط ۹ کشتی در دور زدن تحریم‌ها به نفع روسیه دخیل بودند.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تشدید تدریجی تحریم‌های نفتی که برای کاهش درآمدهای صادرات نفت روسیه طراحی شده‌اند، سیاستی است که به گفته تحلیلگران ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به ثمر بنشیند.

داده‌های به دست آمده از سوی این دو رسانه نشان می‌دهد که تحریم‌های اتحادیه اروپا و گروه ۷ علیه روسیه چندان تاثیری بر روی عزم مسکو جهت کسب درآمدهای انرژی خود نداشته است.

رژیم ناکارآمد تحریم‌ها که غرب پیشتر علیه ایران به کار گرفته بود، روسیه را هم نتوانسته از رسیدن به حقوق طبیعی‌اش برای فروش انرژی باز دارد.

طبق داده‌های دولت روسیه و آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۲۲ روسیه توانست تولید نفت خود را تا ۲ درصد افزایش دهد و درآمد صادرات نفتی را تا ۲۱۸ میلیارد دلار معادل ۲۰ درصد بالا ببرد.

https://irna.ir/xjLHjH

**شرکت «ویز» سرمایه‌هایش را از سرزمین‌های اشغالی خارج می‌کند

شرکت امنیت سایبری «ویز» اعلام کرد، در اعتراض به برنامه‌های کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی، سرمایه‌هایش را از سرزمین‌های اشغالی خارج می‌کند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«عساف راپورت» موسس شرکت امنیت سایبری «ویز» اعلام کرد در اعتراض به اصلاحات قضائی مورد نظر کابینه بنیامین نتانیاهو، سرمایه های خود را از بانک های رژیم صهیونیستی خارج و به بانک های دیگری در سراسر جهان منتقل می کند.

اوایل این ماه نیز، شرکت «پاپایا گلوبال» در اقدام مشابهی از انتقال سرمایه خود از بانک های رژیم صهیونیستی به دیگر بانک ها خبر داد و اعلام کرد اصلاحات نتانیاهو به اقتصاد و دموکراسی آسیب می زند و در اعتراض به آن، همه سرمایه هایش را به خارج از سرزمین های اشغالی منتقل می کند.

طرح اصلاحات قضایی مطرح شده توسط کابینه تندرو رژیم صهیونیستی که اخیراً انتقادهای زیادی را در میان صهیونیست‌ها به همراه داشته است، نخست وزیر سابق رژیم اسرائیل را نیز بر آن داشت تا بار دیگر به این طرح حمله کرده و نسبت به نابودی رژیم صهیونیستی در پی اقدامات کابینه هشدار دهد.

لاپید در این باره گفت که کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک فرایند ویرانگر را به پیش می‌برد که ممکن است موجودیت این رژیم را به خطر اندازد.

لاپید گفت: هیچ دستگاه اسرائیلی وجود ندارد که تحت اصلاحات قرار نگیرد، یکی از آنها دستگاه قضایی است اما اصلاحات نمی‌تواند توسط کابینه‌ای انجام شود که ریاست آن را یک متهم دارای پرونده جنایی بر عهده دارد و فرد قدرتمند آن نیز یک جنایتکار محکوم (ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی) است.

یائیر لاپید پیشتر نیز از «اصلاحاتی» که کابینه نتانیاهو در نظر دارد در سیستم قضایی اعمال کند، انتقاد کرده و او را به انجام «کودتای سلطه طلبانه» متهم کرده بود.

وی گفت که طرح «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی باعث کاهش اختیارات دادگاه عالی خواهد شد.

اخیرا «یاریو لیوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی از تغییراتی در قوانین قضایی این رژیم خبر داد که براساس آن، اختیارات دادگاه عالی در تفسیر قوانین کنست (پارلمان رژیم اسراییل) را محدود می کند و حتی می تواند به کابینه اختیار لغو قوانین تصویب شده در کنست را در صورت مغایرت آن با قوانین پایه این رژیم بدهد.

نتانیاهو هم اکنون با سه پرونده فساد و کلاهبرداری روبرو است و تلاش می کند با تغییر قوانین قضایی از محاکمه فرار کند.

https://irna.ir/xjLHn۲

**کمک های نفتی عراق به سوریه

وزارت نفت عراق از ارسال سوخت به سوریه برای کمک به زلزله زدگان خبر داد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق امروز سه شنبه اعلام کرد که به دستور محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور برای ارسال کمک های فوری به سوریه، این کشور ۲۸ تانکر حامل سوخت به علاوه کمک های دیگر به سوریه ارسال کرد.

وی گفت که این اقدام در راستای کمک به برادران زلزله زده سوریه است.

وزیر نفت عراق با اشاره به تداوم کمک رسانی ها به مردم سوریه خاطرنشان کرد که نخست وزیر این کشور همچنین قصد ارسال ۷۰ تن کمک های ضروری برای زلزله زدگان سوریه از طریق پل هوایی را دارد.

زمین لرزه ای مهیب به بزرگی ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد دوشنبه بخش های وسیعی از جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند، این زمین لرزه تاکنون براساس آمار نهادهای رسمی دو کشور، در مجموع ۴۵۰۴ کشته برجای گذاشته است و امدادرسانی و خارج کردن زلزله زدگان از زیر آوار همچنان ادامه دارد.

زلزله دیروز شمال غرب سوریه و جنوب ترکیه به حدی شدید بود که مردم اکثر استان های سوریه به ویژه دمشق (پایتخت) با فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری آن را احساس کردند.

استان های حلب، حماه، لاذقیه، طرطوس و ادلب پنج استان درگیر در زلزله دیروز بودند و دچار خسارت های زیادی شده اند.

نهادهای بین المللی و کشورهای جهان ارایه کمک ها به ترکیه و سوریه را آغاز کرده اند. تیم‌های نجات و جستجو همچنان در حال آوار برداری و نجات افرادی هستند که در زیر آوار گرفتار شده‌اند.

https://irna.ir/xjLHn۴
**هلال احمر سوریه: تحریم‌های غرب مانع اصلی امدادرسانی به زلزله زدگان است

رئیس هلال احمر سوریه در سخنانی خواستار رفع فوری تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورش در راستای تسهیل امداد رسانی به زلزله زدگان شد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

خالد حبوباتی رئیس هلال احمر سوریه با تاکید بر اینکه تحریم‌های اقتصادی غرب و محاصره ظالمانه علیه سوریه مانع اصلی مقابله با عواقب زلزله ویرانگر است، خواستار رفع آنها و همچنین ارائه کمک‌های لازم به کشورش در راستای غلبه بر آثار این فاجعه شد.

وی خطاب به جامعه بین‌المللی افزود: تاکنون در پی این زلزله ویرانگر، تعداد قربانیان به ۸۱۲ کشته و ۱۴۴۹ مجروح در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه، حومه ادلب و طرطوس رسیده است.

حبوباتی ادامه داد: ما ۳۰۰۰ داوطلب، ۵۰۰ کارمند و فقط ۳۰ تا ۴۰ آمبولانس برای امدادرسانی داریم و به تجهیزات سنگین، خودروهای آتش نشانی و آمبولانس نیاز داریم تا بتوانیم به تلاش‌های خود برای جست‌وجوی بازماندگان، نجات افراد گرفتار در زیر آوار، کشف اجساد جان باختگان و ارائه کمک‌ها و سرپناه برای آسیب‌دیدگان از این فاجعه در سراسر سوریه، مطابق با معیارهای انسانی و بشردوستانه ادامه دهیم.

وی ادامه داد: دولت برای پناه دادن به زلزله زدگان ۱۲۶ مرکز در حلب، ۲۳ مرکز در لاذقیه، ۵ مرکز در حماه، ۵ مرکز در حمص و ۳ مرکز در طرطوس اختصاص داده است.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند.

https://irna.ir/xjLHq۴

**رئیس‌جمهور: فعال کردن ظرفیت‌های ایران و اروگوئه تلاش مضاعف مسئولان را می‌طلبد

رئیس جمهور، اراده جمهوری اسلامی ایران را گسترش همکاری‌ها با کشورهای آمریکای لاتین از جمله اروگوئه عنوان کرد و گفت: زمینه‌های مناسبی برای به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های متقابل وجود دارد که تحقق آنها، تلاش مضاعف مسئولان دو کشور را می‌طلبد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در آیین دریافت استوارنامه «برالدو روکه نیکولا فلانگین» سفیر جدید اروگوئه گفت: وجود ظرفیت‌های متنوع متقابل، به دو کشور این امکان را می‌دهد که همکاری‌های خود را به سطوح بالاتری ارتقا دهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری‌ها با کشورهای آمریکای لاتین از جمله اروگوئه است، افزود: زمینه‌های مناسبی برای به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های متقابل وجود دارد که تحقق آنها، تلاش مضاعف مسئولان دو کشور را می‌طلبد.

«برالدو روکه نیکولا فلانگین» سفیر جدید اروگوئه نیز در این مراسم با دوستانه و صمیمی توصیف کردن روابط فیمابین اظهار داشت: خوشحالم که در سرزمین کهن ایران حضور دارم و این اطمینان را می‌دهم که همه تلاش خود را برای ارتقای سطح همکاری‌ها و افزایش مبادلات و تعاملات دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری به کار گیرم.

https://irna.ir/xjLHqj

**اردوغان آخرین وضعیت کمک به زلزله زدگان را تشریح کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی آخرین وضعیت کمک به زلزله زدگان را تشریح کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این برنامه تلویزیونی شمار جان باختگان زلزله دیروز در ۱۰ استان کشورش را سه هزار و ۵۴۹ نفر و تعداد مجروحان را ۲۲ هزار و ۱۶۸ نفر اعلام کرد و گفت: بیش از هشت هزار نفر از شهروندان نیز زنده نجات یافتند.

وی زلزله دیروز ترکیه را یکی از بزرگ‌ترین بلایای تاریخ جمهوری ترکیه، منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: هم اکنون ۵۳ هزار و ۳۱۷ نیروی جستجوگر در منطقه زلزله زده در حال تلاش برای نجات در زیر آوار ماندگان هستند.

اردوغان از توزیع ۵۴ هزار چادر، ۱۰۲ هزار تخت و سایر ملزومات در بین حادثه دیدگان ترکیه خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد لیره اعتبار برای مدیریت زلزله به موسسات مرتبط اختصاص یافته است.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: به دلیل شرایط سخت زمستانی، در حمل و نقل و امدادرسانی تیم‌های جستجو و نجات با مشکل مواجه هستیم و به همین علت تعداد زیادی از پرسنل نیروهای امنیتی و نظامی نیز برای عملیات جستجو و نجات مأمور شدند.

وی تصریح کرد: نیروهای ژاندارمری ترکیه با هزاران نیروی متخصص و همچنین ۲۶ هواپیمای باری و فرماندهی گارد ساحلی ترکیه با کشتی ها و قایق های خود در منطقه فاجعه در حال امدادرسانی هستند و برنامه ریزی برای قرار گرفتن هتل ها در خدمت حادثه دیدگان در حال انجام است و بر این اساس، ۵۰ هزار تخت در منطقه آنتالیا آماده شده است.

https://irna.ir/xjLHrj

**سالاریه: آماده کمک به همسایگان در حوزه فناوری فضایی هستیم

رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد که ایران آماده کمک به کشورهای همسایه در حوزه فناوری فضایی است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

حسن سالاریه رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی در این گفت وگو همچنین اظهار داشت: با انتقال فناوری فضایی به حوزه صنعتی به مرحله جدیدی در حوزه فناوری فضایی رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: فناوری فضایی ایران تقریباً بومی است.

«حسن سالاریه» امروز در مراسم روز ملی فناوری فضایی نیز با تاکید بر اینکه امروز جشن سال نوی صنعت فضایی کشور است، درباره دستاوردهای یک ساله صنعت فضایی کشور اظهار کرد: صنعت فضایی ایران یک صنعت بومی است و تا کنون تجربیات بسیاری خوبی در زمینه ساخت ماهواره به دست آورده‌ایم، البته نیازمند تثبیت فناوری و افزایش قابلیت اطمینان در این حوزه هستیم.

وی افزود: به‌زودی نیز در عرصه‌های جدید طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی، راداری، مخابراتی و پرتابگرهای سنگین‌تر برای رسیدن به حق طبیعی کشورمان در بهره‌برداری از منابع ارزشمند فضایی قدم خواهیم گذاشت؛ همچنین با قوت و قدرت برنامه زیست فضا را دنبال می‌کنیم.

سالاریه گفت: در سال‌های اخیر در زمینه توسعه کاربردهای مبتنی بر داده‌های فضایی در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، منابع طبیعی و نقشه‌برداری پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اما ضروری است بیش از گذشته به توسعه اقتصاد فضا یا به عبارتی کسب درآمد، افزایش بازدهی و بهره‌وری در صنایع مختلف از ظرفیت داده‌های فضایی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه اپراتورهای مخابراتی و سنجشی به صورت خصوصی، مسیر را برای ورود بخش خصوصی هموار کنیم تا عرصه فضایی ایران عرصه‌ای برای تاخت و تاز شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی باشد. در جای جای برنامه ۱۰ساله فضایی ایران تدوین و در شورای‌عالی فضای مجازی مصوب شد در کنار اهمیت دادن به توسعه بومی و اقتدار ملی، به بحث توسعه کسب و کارها و بهره‌مندی شهروندان از خدمات فضایی تاکید شده است.

سالاریه تاکید کرد: در کنار توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی، پایگاه پرتاب و توسعه فناوری‌های پایه توسط نهادهای دولتی و دستگاه‌های دولتی به فراهم کردن شرایط ورود بخش خصوصی به این بستر تلاش کنیم. اکنون نیازمند حرکت از نمونه‌سازی و تک سازی به سمت انبوه‌سازی و انجام کار حرفه‌ای‌تر هستیم.

رئیس سازمان فضایی کشور گفت: اقتصادی و رقابتی کردن صنعت فضایی مانند استفاده از این صنعت در سنجش از دور، انتقال داده به طوری که صنعت فضایی در اختیار مردم قرار بگیرد به جز همراهی بخش خصوصی امکان پذیر نیست. در این مسیر گام‌های خوبی در سازمان فضایی برداشته شده است. امید داریم با حمایت تمام ارکان دولتی و مجلس این مسیر سریع و با بازدهی بیشتر طی شود.

https://irna.ir/xjLHrm

**مسکو: حملات تروریستی اوکراین علیه غیرنظامیان ادامه دارد

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه گفت که سران اوکراین به ارعاب شهروندان و ساکنان مناطق تازه ملحق شده به روسیه از طریق حمله به محله های مسکونی و بیمارستان های آنها، ادامه می دهند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

شویگو افزود: سران اوکراین با درک ناتوانی به وارد کردن شکست نظامی به روسیه، به اقدامات جنایتکارانه به منظور ترساندن ساکنان مناطق تازه پیوسته به روسیه، ادامه می دهند و نیروهای مسلح اوکراین همچنان به حمله به اماکن مسکونی و گردهمایی همگانی، بیمارستان ها و مراکز درمانی و حملات تروریستی به تاسیسات دولتی و اجتماعی این مناطق ادامه می دهند.

فرماندهی ارشد ارتش روسیه در ۲۸ ژانویه (هشتم بهمن ماه) اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در ساعت های صبحگاهی با استفاده از پرتابه های راکتی سامانه هیمارس ساخت آمریکا به بیمارستانی در جمهوری مردمی لوگانسک حمله عمدی کرده اند که موجب کشته شدن ۱۴ بیمار و کارکنان درمانی و زخمی شدن ۲۴ تن دیگر شد.

رودیون میروشنیک نماینده پیشین جمهوری مردمی لوگانسک در مسکو نیز چند روز پیش گفته بود که نیروهای اوکراین، از آغاز سال جاری (۲۰۲۳)، چهار بیمارستان واقع در این جمهوری را گلوله باران کرده اند.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که قصد دارد شرایط منجربه حمله توپخانه ای به بیمارستان نووآیدار را بررسی کند.

هم زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله جدید روسیه به اوکراین در سالروز آغاز جنگ میان دو کشور، یک مقام اوکراینی مدعی شد روسیه در حال افزایش نیروهای خود در جبهه‌های شرقی درگیری است.

کی‌یف ناامید از دریافت به موقع کمک‌های نظامی غرب، با نزدیک شدن به سالروز آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آغاز یک حمله جدی را از طرف مسکو پیش‌بینی می‌کند.

الکساندر کووالنکو یک تحلیلگر اندیشکده «گروه مقاومت اطلاعات» اوکراین در حوزه دفاعی گفت: حمله جدید روسیه می‌تواند از هر چهار مسیر لوگانسک شرقی، ‌ دونستک، ‌ زاپوریژیا و شهر و بندر ماریوپل آغاز شود.

وی ادامه داد: در منطقه دونتسک به ویژه در اطراف باخموت و آودیوکا مشکل به مراتب جدی‌تر است. زیرا روس‌ها می‌توانند در این مناطق نیروها، تجهیزات خود را تقویت کنند.

کووالنکو با اشاره به ماریوپل به عنوان یک مرکز جابه‌جایی برای روس‌ها خاطر نشان کرد:‌ این منطقه که در اختیار روس‌ها قرار دارد در یک حمله جدید می‌تواند به عنوان یک هاب جابه‌جایی برای انتقال تجهیزات و نیروها برای روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این تحلیلگر اوکراینی، کی‌یف به این زودی‌ها توانایی برای اجرای یک ضد حمله را نخواهد داشت و نیروهای اوکراینی تا آن زمان مواضع دفاعی خود را به منظور دفع و جلوگیری از پیش‌روی روسیه حفظ می‌کنند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که اگرچه ممکن است همه‌چیز بسیار سریع تغییر کند اما به نظر می‌رسد شرایط فعلی برای دو ماه آینده و در واقع تا زمان اتمام فرایند آموزش و تحویل تانک‌های تهاجمی غرب ادامه پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید: با نزدیک شدن به یک سالگی جنگ میان روسیه و اوکراین، کی‌یف به نقطه‌ای رسیده که دیگر مانند نیمه دوم ۲۰۲۲ دستاوردی ندارد و این مسکو است که با استفاده از صدها هزار نیروی بسیج شده خود برای پیش‌روی اوکراینی‌ها را تحت فشار قرار داده است.

ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه در اظهاراتی با بیان اینکه باید نشان دهیم که نماینده مطمئنی برای میلیاردها دلار کمک‌های نظامی غرب بوده‌ایم، ادامه داد: در مناطق متعددی به ویژه آن‌هایی که خطوط مقدم جنگی و یا به آن نزدیک هستند، مسئولانی با تجربه نظامی قرار خواهیم داد. کسانی که در برابر تهدیدها بیشترین اثرگذاری را از خود نشان دهند.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا از دعوت زلنسکی برای حضور در نشست سران این اتحادیه که قرار است این هفته در بروکسل برگزار شود خبر داده که دومین سفر برجسته او پس از آغاز جنگ با روسیه خواهد بود.

https://irna.ir/xjLGZg

**قاچاق دلار از پاکستان به افغانستان، بحران اقتصادی اسلام‌آباد را تشدید کرده است

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با بیان اینکه روزانه میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود، نوشت: قاچاق دلار باعث حمایت از اقتصاد تحت فشار افغانستان می‌شود اما این موضوع بحران اقتصادی در اسلام‌آباد را هم تشدید می‌کند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

بلومبرگ در گزارش خود افزود: روزانه میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود تا از اقتصاد تحت فشار این کشور پس از آنکه آمریکا و اروپا دسترسی طالبان به میلیاردها دلار از ذخایر ارزی افغانستان را مسدود کردند، حمایت کند. با این حال برای اسلام‌آباد خروج این میزان ارز، بحران اقتصادی به سرعت در حال توسعه این کشور را تشدید می‌کند.

محمد ظفر پارچا دبیرکل شرکت‌های صرافی پاکستان می‌گوید که یک نهاد شامل ۲۶ نفر از دلالان ارزی، تاجران و قاچاقچیان به طور روزانه حدود ۵ میلیون دلار از پاکستان وارد افغانستان می‌کنند. این رقم بیش از ۱۷ میلیون دلاری است که بانک مرکزی افغانستان به طور هفتگی به بازار افغانستان تزریق می‌کند.

به گفته وی، قاچاق ارز بدون تردید در حال انجام است و این موضوع به یک تجارت پرسود تبدیل شده است.

یک شرکت مشاوره مالی در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان نیز می‌گوید که حدود نیمی از ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار مورد نیاز بازار افغانستان از پاکستان تامین می‌شود.

جریان غیرقانونی خروج ارز از پاکستان نشان می‌دهد که چگونه طالبان از سال ۲۰۲۱ به بعد که کنترل افغانستان را در دست گرفت، موفق به دور زدن تحریم‌ها شده است. اما همزمان این موضوع به کاهش ذخایر ارزی و افزایش فشار بر روپیه (واحد پول پاکستان) منجر شده است. قاچاق این میزان ارز از پاکستان باعث شده تا ارزش برابری روپیه برابر سایر ارزها به پایین‌ترین سطح سقوط کرده و اقتصاد این کشور در لبه سقوط قرار بگیرد.

زمانی که طالبان در اوت سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را پس از دو دهه به دست گرفت، آمریکا و اروپا ذخایر ۹ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان را از ترس اینکه این مبلغ در اختیار گروه‌های تروریستی و شبه نظامی قرار بگیرد، بلوکه کردند. اما با فشار سازمان ملل متحد، آمریکا موافقت کرد تا نیمی از این مبلغ را به منظور کمک به اقتصاد این کشور آزاد کند اما بار دیگر آمریکا به دلیل آنکه طالبان مانع از حضور زنان و دختران در محل کار و مدارس شد، این روند را متوقف کرد.

سازمان ملل از سال گذشته به طور هفتگی ۴۰ میلیون دلار را به منظور کمک‌های بشردوستانه در اختیار افغانستان قرار می‌دهد اما با توجه به اینکه دسترسی این کشور به سیستم بانکی جهانی قطع شده است، این مبلغ به صورت اسکناس و نقدی به کابل منتقل می‌شود.

تعرفه‌های گمرکی که به طور عمده به دلار آمریکا دریافت می‌شود، یکی دیگر از منابع درآمد ارزی دولت طالبان در افغانستان است.

روپیه پاکستان طی یک سال گذشته ۳۷ درصد از ارزش خود را برابر دلار آمریکا از دست داده که این موضوع خود باعث تشدید بحران اقتصادی در این کشور شده است.

با این وجود بانک مرکزی طالبان هرگونه قاچاق دلار و ارز از پاکستان را رد می‌کند.

https://irna.ir/xjLHsB

**رئیس‌جمهور: ایران همواره در روزهای سخت کنار ملت و دولت سوریه بوده است

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت کنار ملت و دولت سوریه بوده و اکنون نیز برای امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان سوریه‌ای آمادگی دارد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، با اعلام تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت ایران با برادران و خواهران سوری بابت وقوع زلزله در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت کنار ملت و دولت سوریه بوده و اکنون نیز برای امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان سوریه‌ای آمادگی دارد.

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از تماس و ابراز همدردی رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: با توجه به اینکه این اولین زلزله در سوریه در ۲۵۰ سال گذشته بود، خواستار بهره مندی از تجارب و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای امدادرسانی بهتر به زلزله‌زدگان شد.

در این گفتگوی تلفنی همچنین رئیس جمهور با درخواست بشار اسد برای استفاده از تجارب و توانمندی‌های کشورمان در امر امدادرسانی در حوادث طبیعی از جمله زلزله و اعزام یک تیم فنی به این کشور موافقت کرد.

https://irna.ir/xjLHtY

**نُجَباء: از هیچ کوششی برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان دریغ نخواهیم کرد

سخنگوی رسمی و رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در پیام‌هایی جداگانه ضمن تسلیت به ملت‌های سوریه و ترکیه، برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کردند.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

«نصر الشَمَّری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء با اشاره به رابطه خونی مردم عراق و سوریه، کمک‌رسانی را وظیفه‌ای اخلاقی، انسانی و اسلامی دانست و از اقدام دولت عراق و سازمان بسیج مردمی برای ارسال محموله‌های امدادی تقدیر کرد.

وی در عین حال از ملت عراق که از حیث کرامت و شجاعت زبانزد هستند درخواست کرد تا همه ظرفیت‌های خود را برای یاری‌رسانی به کشور دوست و همسایه فعال کنند.

شیخ «علی الاسدی» رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نیز با ابراز اندوه عمیق از حادثه ناگوار زلزله، برای قربانیان طلب رحمت، برای مجروحان طلب شفا و برای مفقودان آرزوی سلامتی کرد.

وی همچنین با تشکر از نیروهای الحشد الشعبی و دولت، تأکید کرد: در این اوضاع رنجبار از هیچ کوششی برای مساعدت و پشتیبانی دریغ نخواهیم کرد.

https://irna.ir/xjLHvf

**اعلام آمادگی ایران برای اجابت فوری نیازهای امدادی ترکیه

رئیس جمهور ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه، با اعلام آمادگی کشورمان برای اجابت فوری نیازهای امدادی طرف ترکیه‌ایی، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تدابیر دولت ترکیه آلام مردم این کشور هر چه سریع‌تر تسکین یابد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه گفت: ایران و ترکیه علاوه بر همسایگی دوست و برادر هستند و ملت و دولت ایران در این هنگامه سخت، در کنار دولت و ملت ترکیه می‌باشند.

رئیس جمهور با اعلام آمادگی کشورمان برای اجابت فوری نیازهای امدادی طرف ترکیه‌ایی، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تدابیر دولت ترکیه آلام مردم این کشور هر چه سریع‌تر تسکین یابد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این مکالمه ضمن قدردانی و تشکر از حسن نیت و ابراز همدردی آیت‌الله رئیسی با دولت و ملت ترکیه اظهار داشت: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بوده است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اظهار امیدواری کرد که بتوانند هر چه سریع‌تر اقدامات امدادی اولیه را به پایان برسانند.

https://irna.ir/xjLHv۵
**کمک ۱۰۰ میلیون دلاری امارات به زلزله زدگان سوریه و ترکیه

رئیس امارات امروز سه شنبه دستوری را مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای امداد رسانی به زلزله زدگان در سوریه و ترکیه صادر کرد.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

"وام" اعلام کرد که کمک ۱۰۰ میلیون دلاری محمد بن زاید رئیس امارات شامل ۵۰ میلیون دلار برای زلزله زدگان سوریه و ۵۰ میلیون دلار دیگر برای زلزله زدگان در ترکیه است.

خبرگزاری امارات همچنین اعلام کرد: این ابتکارعمل محمد بن زاید مظهر تلاش‌های بشردوستانه امارات در عرصه بین‌المللی و رویکرد آن برای دراز کردن دست یاری و کمک به جوامع برادر و دوستان در شرایط مختلف است.

بن زاید دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای ارائه کمک به زلزله زدگان در این کشور اعلام آمادگی کرده بود.

زمین لرزه بزرگی بامداد دوشنبه جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ بامداد خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

این حادثه مرگبار واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته و رهبران کشورهای مختلف با ملت‌های سوریه و ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند و در این راستا کمک‌هایی نیز به دو کشور شده است.

https://irna.ir/xjLHvJ

**ایروان: پیشنهادهای تازه ای از باکو برای صلح دریافت کرده ایم

آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه گفت که کشورش هم زمان با ادامه مذاکرات با جمهوری آذربایجان، پیشنهادهای تازه ای در باره پیمان صلح از باکو دریافت کرده است.

ازاعلام آمادگی ایران جهت پاسخ فوری نیازهای‌امدادی ترکیه تا فرارسرمایه‌ها ازسرزمین‌های‌اشغالی

وی افزود که کشورش با هدف ادامه تلاش های فعال برای استقرار صلح پایدار و همیشگی در این منطقه، با جدیت در این مذاکرات مشارکت دارد.

به گفته میرزویان؛ با وجود تعویق نشست برنامه ریزی شده برای دسامبر از سوی ایروان در پی بسته شدن گذرگاه لاچین که قرار بود با حضور وزیران امور خارجه ارمنستان، جمهوی آذربایجان و روسیه برگزار شود، ایروان پیشنهادهای تازه ای در باره پیمان صلح به باکو انتقال داده و چند روز پیش نیز پاسخ طرف مقابل و پیشنهادهایش را دریافت کرده است.

وی افزود: به رغم ادامه بسته شدن گذرگاه لاچین و دیگر چالش ها، مذاکرات همچنان ادامه دارد.

میرزویان با پافشاری بر پایبندی کشورش به روند صلح گفت که ایروان به تلاش ها برای دستیبابی به صلح دائم و پایدار در منطقه ادامه خواهد داد.

گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا ضمن هشدار نسبت به بروز فاجعه انسانی در منطقه قره‌باغ به دلیل ادامه انسداد گذرگاه لاچین، خواستار قطع کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به باکو شدند.

گذرگاه لاچین که جاده ای کلیدی در اتصال قره باغ به ارمنستان بشمار می رود، نزدیک به دو ماه است که توسط غیرنظامیان جمهوری آذربایجان مسدود شده است. محاصره گذرگاه لاچین، تنها راه ارتباطی میان ارمنستان و مردم ساکن قره باغ کوهستانی است و حالا بسته شدن آن ارتباط آن ها را با جهان خارج قطع کرده است.

باکو علاوه بر این عرضه گاز را به این منطقه کاهش داده و مردم را در میانه سرمای زمستان تحت فشارهای بیشتری قرار داده است.

تنش میان باکو و ایروان به رغم آتش‌بس ماه سپتامبر (شهریور) پس از حمله جمهوری آذربایجان به ارمنستان و تشدید مناقشه چندین دهه ای بر سر قره‌باغ که جمعیت آن را عمدتا ارمنی های "قوم آرتساخ" تشکیل می دهند، همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjLHvn

نظر شما