شناسهٔ خبر: 58642378 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

هواشناسی اعلام خطر کرد/ احتمال وقوع سیل در ۱۵ استان

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی نسبت به احتمال وقوع سیل در ۱۵ استان، وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در شمال و جنوب کشور اعلام خطر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از تقویت سامانه بارشی، بارش برف یا باران، رخداد مه، کاهش دید، وزش باد شدید، در نواحی با اقلیم گرم رگبار و رعدو برق، در مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه‌ها بارش برف، احتمال وقوع بهمن و کولاک برف خبر داده است.

این وضعیت جوی روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، لرستان، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، ایلام، جنوب و غرب اصفهان، روز چهارشنبه (۱۹ بهمن) در کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه گلستان، مازندران و گیلان و روز پنج‌شنبه (۲۰ بهمن) در ارتفاعات گیلان، مازندران و گلستان مورد انتظار است. بر اثر این وضعیت جوی احتمال انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌های مناطق سردسیر، ارتفاعات و دامنه استان‌های واقع در رشته کوه زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی در همین راستا آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول را لازم دانسته است.

سازمان هواشناسی کشور همچنین در ادامه این هشدار نسبت به افزایش شدید گرادیان فشار، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک هشدار داد.

این مخاطرات در روز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) در غرب یزد و شمال شرق فارس، روز چهارشنبه(۱۹ بهمن) در کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق فارس، یزد و شرق و شمال هرمزگان و روز پنج‌شنبه (۲۰ بهمن) در نیمه شمالی و شرق سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود. براثر این مخاطرات احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت و سست، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، تاخیر و احتمال لغو پرواز دور وجود دارد.

هشدار هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در این ۱۵ استان

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این وضعیت پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و اجتناب از فعالیت کویرنوردی را لازم می‌داند. علاوه بر این، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی دیگری از وزش باد شدید شمال‌ غربی حداکثر ۳۰ نات و توفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲.۵ متر خبر داد.

براثر این مخاطرات چهارشنبه (۱۹ بهمن) در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز وزش باد، افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲.۵ متر، پنج‌شنبه و جمعه (۲۰ و ۲۱ بهمن) در نواحی ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز، در خلیج فارس و دریای عمان وزش باد حداکثر ۴۰ نات، افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲.۵ متر و در فراساحل تا ۳.۵ متر و روز شنبه (۲۲ بهمن) در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، در استانهای بوشهر و هرمزگان و نواحی شرقی دریای عمان وزش باد حداکثر ۲۵ نات، افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا ۲ متر را شاهد هستیم. براثر این شرایط جوی احتمال آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی،اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و آسیب به شناورهای سنگین وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور جلوگیری از تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری ازخسارت احتمالی به تاسیسات دریایی را توصیه می‌کند.

همچنین در ادامه این هشدار نسبت به وزش باد شدید حداکثر ۳۴ نات، مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل و ۲.۵ تا ۳.۵ متر از اواخر وقت سه‌شنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۱ بهمن) در دریای خزر هشدار داد. براثر این مخاطرات احتمال خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور اجتناب از عملیات تفریحی، غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را لازم می‌داند.

گفتنی است، در هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

نظر شما