شناسهٔ خبر: 58633055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"آنوبانی‌نی" مرمت شد

فاطمه احمدیان

مدیر پایگاه تاریخی محور ساسانی کرمانشاه از مرمت کتیبه باستانی آنوبانی‌نی خبر داد.

صاحب‌خبر -

امین قهرمانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مرمت کتیبه باستانی آنوبانی‌نی، اظهار کرد: برای این اثر تاریخی حدود دو میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده بود که صرف مرمت آن شد.

وی ادامه داد: کتیبه آنوبانی‌نی مشتمل بر شش کتیبه است که در این مرحله دو کتیبه آن که بیشترین آسیب را به دلیل جنگ تحمیلی هشت ساله، عوامل جوی و گذشت زمان دیده بودند، مرمت شدند.

مدیر پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه با بیان اینکه مرمت این بنای تاریخی توسط یک تیم از مرمتگران شیرازی انجام شد، گفت: باتوجه به مرمت‌های انجام گرفته، در حال حاضر این کتیبه شرایط خوبی دارد و در مرحله بعدی روی محوطه سازی اطراف آن تمرکز داریم.

وی با بیان اینکه حدود 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات امسال برای این پروژه در نظر گرفته شده، افزود: طی چند سال گذشته مدرسه‌ای که این اثر ارزشمند در حیاط آن واقع شده بود، تملک شد و حالا امیدواریم بتوانیم با تخصیص این اعتبارات یک محوطه سازی مناسب را برای آنوبانی‌نی انجام دهیم.

قهرمانی تاکید کرد: با انجام محوطه سازی و نورپردازی مناسب برای این اثر، میزان ماندگاری گردشگران در آن بیشتر خواهد شد و گردشگران می‌توانند پس از بازدید از کتیبه وقت بیشتری را در آنجا صرف کنند.

وی با اشاره به قدمت بسیار بالای کتیبه آنوبانی‌نی، اظهار کرد: قدمت این کتیبه بیشتر از کتیبه بیستون و دارای اهمیت بسیار بالایی است، بنابراین برای دیده شدن و معرفی آن تلاش می‌کنیم که به شکل یک مجموعه گردشگری به آن نگاه کنیم.

مدیر پایگاه ملی محور ساسانی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه احتمالا در پایین‌دست این اثر ارزشمند سازه‌های تاریخی مدفون شده باشد، در تلاشیم در آینده کاوش‌های باستان شناسی را نیز در آنجا انجام دهیم.

آنوبانی‌نی از قدیمی‌ترین سنگ نگاره‌های باستانی در جهان است که با بیش از چهار هزار سال قدمت در شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده است.

انتهای پیام

نظر شما