شناسهٔ خبر: 58632649 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی؛

واثقی: بزرگترین پروژه «زیست فناوری» کشور در اردبیل اجرا می‌شود

اردبیل - رئیس هیئت مدیره شرکت «جامع مدرن صنعت آران» از آغاز عملیات اجرایی شاخص‌ترین پروژه «زیست فناوری» کشور و خاورمیانه با برآورد سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیارد ریالی در استان اردبیل خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوب واثقی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار کرد: پروژه احداث اولین شهرک تخصصی زیست فناوری کشور در اردبیل اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت با توجه به دریافت تمامی مجوزهای مورد نیاز در راستای سیاست‌های کلان کشور آماده احداث شهرک‌های تخصصی زیست فناوری ایران است، خاطرنشان کرد: این شرکت به عنوان اولین مرکز راهبردی و موتور محرک در توسعه محصولات «هایتک» برابر با منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان ملی در راستای ثروت آفرینی از فناوری‌های دانش بنیان در صنعت راهبردی زیست فناوری حمایت می‌کند و در نظر دارد اولین و تخصصی‌ترین شهرک زیست فناوری خصوصی کشور و خاورمیانه را در جوار شهر اردبیل در دهه فجر آماده سازی و اجرایی نماید

رئیس هیئت مدیره شرکت «جامع نوآوران مدرن صنعت آران» هدف از طراحی و پیاده سازی این شهرک فناوری را تکمیل چرخه تبدیل علم به ثروت اعلام کرد و گفت: این شهرک محل شکوفایی و تولید انبوه نیازهای کشور در حوزه مربوطه در سطح ملی و بین‌المللی خواهد بود.

واثقی بیان کرد: در راستای این هدف شرکت اقدام به تهیه بیش از ۱۶۰ هزار متر مربع زمین برای ایجاد فاز اول پروژه در چهار ناحیه تخصصی و صنعتی شامل بیوتکنولوژی صنعتی، بیوتکنولوژی پزشکی دارویی، بیوتکنولوژی محیط زیست و بیوتکنولوژی دامی و کشاورزی کرده که ظرفیت تولیدی حداقل دو هزار تن برای هر «زون» با قابلیت افزایش تا ۱۰ هزار تن را کرده است.

وی با بیان اینکه در گام اول اجرا این پروژه تمام تیم‌های تحقیقاتی، تخصصی و فناوری آماده هستند، تصریح کرد: ایجاد کارخانجات دانش بنیان، جذب و بکارگیری نخبگان و متخصصان تراز اول کشور، تأمین نیازهای صنایع داخلی کشور، بازارسازی و توسعه صادرات محصولات تولیدی و صنعتی، تأمین ارز مورد نیاز کشور، معافیت‌های مالیاتی، بازرگانی، گمرکی، استاندارد ملی و بین‌المللی، ایجاد و توسعه دیپلماسی با مراکز علمی فناوری و صنعتی بین‌المللی، رشد و پرورش ایده‌های توجیه پذیر علمی و اقتصادی در حوزه بیوتکنولوژی، خود کفایی کامل کشور و حذف کامل وابستگی واردات از نظر تولیدات محصولات صنعتی زیست فناوری از اهداف و مزایای اجرای این طرح در اردبیل است.

واثقی برآورد سرمایه‌گذاری کامل در این پروژه را ۱۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح دستاوردهای بسیاری را برای استان اردبیل به همراه خواهد داشت و از آنجایی که استان اردبیل در زمینه کشاورزی و دامپروری از دیرباز جزو استان‌های پیشرو تلقی می‌شود، ظرفیت‌های علمی و فنی این شهرک می‌تواند بسیاری از نیازهای تخصصی این حوزه را که تاکنون از خارج از کشور تأمین می‌شد را مرتفع کند.

وی ادامه داد: این موضوع با تکمیل چرخه تولید سرعت و شتاب توسعه را بالا برده و کاستی‌های موجود را از میان بر می‌دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت «جامع مدرن صنعت آران» تصریح کرد: همچنین این شهرک با جذب نخبگان از سطح کشور زمینه‌های تبدیل استان اردبیل به قطب فناوری‌های فوق پیشرفته بیوتکنولوژی در خاور میانه را فراهم می‌کند.

واثقی اضافه کرد: اشتغالزایی پایدار، ایجاد کسب و کارهای جدید، پیشتازی علمی استان اردبیل، بومی سازی فناوری، ایجاد روحیه امید و خود باوری در میان نخبگان و جوانان استان اردبیل و تبدیل شهرک به ویترین تخصصی و صنعتی صادرات استان از ثمرات اجرای این طرح خواهد بود.

وی تهیه و تخصیص زمین برای احداث پروژه، تهیه و تخصیص زیرساخت‌های لازم، تهیه تمام اسناد و نقشه‌های اجرایی مورد نیاز شروع پروژه، دریافت تمام مجوزهای احداث و ایجاد چند واحد شتاب‌دهنده تخصصی در راستای تسریع و تسهیل بخشیدن به اجرای پروژه را از اقدامات انجام شده در این زمینه اعلام کرد.

نظر شما