شناسهٔ خبر: 58632581 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزیده دوره سی‌ویکم جایزه کتاب سال در گفت‌وگو با ایرنا؛

آقازاده: حرکت جایزه کتاب سال روبه جلو بوده است 

تهران- ایرنا- یک مترجم با اشاره به تأثیر مثبت جایزه کتاب سال بر کمیت و کیفیت آثار، گفت: جایزه کتاب سال که اکنون به چهلمین دوره برگزاری خود رسیده، تأثیرگذار بوده، سطح کیفی آثار بالا رفته و حرکت جایزه روبه جلو بوده است.

صاحب‌خبر -

جمشید آقازاده درباره جایگاه و تأثیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بر علم و فرهنگ کشور، به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: جایزه کتاب سال که اکنون به چهلمین دوره برگزاری خود رسیده، تأثیرگذار بوده، سطح کیفی آثار بالا رفته و حرکت جایزه روبه جلو بوده است.

با افزودن بخشی به این جایزه می‌توان آثار پژوهشگران ایرانی به دیگر زبان‌ها را ارزیابی کرد، این امر می‌تواند به افزایش سطح تعاملات علمی بین ایران و دیگر کشورها کمک کند

با افزودن بخشی دیگر به جایزه کتاب سال می‌توان آثار پژوهشگران ایرانی به دیگر زبان‌ها را ارزیابی کرد، این امر می‌تواند به افزایش سطح تعاملات علمی بین ایران و دیگر کشورها کمک کند

مترجم کتاب رفتار مکانیکی مواد ادامه داد: به‌نظر من روند انتخاب کتاب‌های برتر در جایزه کتاب سال باید به سمتی حرکت کند که به جنبه کاربردی بودن آن‌ها برای حل مشکلات امروز جامعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف صنعت و اقتصاد و ... توجه بیشتری شود. در کشور ما به علم خالص توجه زیادی می‌شود، ولی در کاربردی کردن علوم برای به حرکت درآوردن چرخ‌های پیشرفت کشور، چندان موفق نبوده‌ایم. البته این گفتمان یکی از موضوعات کلان کشور بوده که باید ابتدا از سوی مدیران سطوح بالا مورد توجه قرار گیرد و این رویه اصلاح شود تا در جوایز علمی همچون جایزه کتاب سال نیز تسری پیدا کند.

برگزیده سی‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تأثیر مثبت جایزه کتاب سال بر کمیت و کیفیت آثار حوزه‌های فنی و مهندسی در دهه‌های اخیر، گفت: تألیف کتاب‌هایی که بتوانند به رشد و رونق صنعت کشور کمک کنند، ضروری است. در کشور نخبگان زیادی داریم که می‌توانند که باید این علوم را به‌صورت عملی و کاربردی در خدمت اهداف عالی و پیشرفت و توسعه کشور درآورند.

استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان با تأکید بر اهمیت شناساندن فرهنگ و دانش ایران به دیگر کشورهای جهان از طریق جایزه معتبر کتاب سال، بیان کرد: انتخاب و معرفی آثار نویسندگان دیگر کشورهای جهان در زمینه فرهنگ، هنر و پیشینه پرافتخار ایران و به‌طور کلی کتاب‌هایی با موضوع ایران‌شناسی در جایزه جهانی کتاب سال، اقدامی بسیار خوب و شایسته است. همچنین می‌توان با افزودن بخشی به این جایزه معتبر بین‌المللی، آثار نویسندگان و پژوهشگران ایرانی به دیگر زبان‌ها را ارزیابی و معرفی کرد که این امر می‌تواند به افزایش سطح تعاملات علمی و فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها کمک کند.

نظر شما