شناسهٔ خبر: 58632076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پولیتیکو:

اتحادیه اروپا باید بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کند

یک مقام اروپایی تاکید کرد که با تشدید رقابت بین چین و آمریکا اتحادیه اروپا باید یکی از این دو را انتخاب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پلیتیکو، «ریکاردو بورخس دی کاسترو»، رئیس برنامه «اروپا در جهان» وابسته به مرکز تحلیلی سیاست اروپا در بروکسل تاکید کرد که تشدید رقابت بین آمریکا و چین،‌اتحادیه اروپا ناگزیر به انتخاب یکی از این دو طرف خواهد شد. 

وی افزود: «در صورت سلطه دو قطب اصلی بر جهان یعنی ایالات متحده و چین، اتحادیه اروپا و اروپایی ها باید یکی از این دو قطب را انتخاب کنند به ویژه اینکه امنیت و دفاع اروپا به ایالات متحده وابستگی شبه کامل دارد».

این مقام اروپایی تاکید کرد که درگیری واشنگتن و پکن در پی حادثه بالن چین در زمان نامناسبی رخ داد یعنی درست زمانی که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برنامه خود برای سفر به پکن در آوریل آینده خبر د اده بود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سال جاری دیدار کند».

وی توضیح داد که بی‌تفاوتی چین تحت فشار «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه برای کمک به اروپا درراستای حل بحران اوکراین اوضاع را پیچیده‌ تر می‌کند.

پلیتیکو درباره بالن چینی نوشت:‌«چند کشور اروپایی از تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای سرنگونی آن حمایت کردند، اورماس رنسالو، وزیر خارجه استونی در یک اقدام استثنائی اعلام کرد که کشورش از تلاش ایالات متحده برای حفاظت از حاکمیت خود حمایت می کند، ما هر اقدام تحریک آمیزی که امنیت ملی ایالات متحده را به خطر اندازد، به شدت محکوم می کنیم». 

در پایان این گزارش چنین نتیجه گیری شده است که سیاست اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۳ بر اساس آنچه رخ خواهد داد تعیین می شود، یا ترس اروپا از مخالفت با ایالات متحده به قیمت جانبداری از چین یا منافع آمریکا در اروپا».

 

 

نظر شما