شناسهٔ خبر: 58631985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار وزیر دفاع دولت سایه انگلیس درباره خالی شدن ذخایر تسلیحاتی کشور

علی مدنی

مسئول سیاستگذاری نظامی حزب مخالف کارگر انگلیس امروز سه‌شنبه گفت، این کشور باید استراتژی جدیدی برای تقویت تولیدات نظامی و بازنگری اساسی در تدارکات اسراف آمیزش به منظور بهبود حمایت از اوکراین و ارسال این پیام به روسیه که "وضعیت بدتر خواهد شد"، تدوین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تیم سیاستگذاران ارشد حزب کارگر انگیس، که یک دولت در سایه برای همتایان خود در دولت اصلی انگلیس محسوب می‌شوند، به تنظیم برنامه‌های خود برای سناریوی کسب احتمالی قدرت در انتخاباتی که انتظار می‌رود در سال آینده میلادی برگزار شود، پرداخته‌اند.

جان هیلی، وزیر دفاع دولت سایه انگلیس در راستای طرح پیشنهادات خود گفت، انگلیس باید تولیدات دفاعی خود را افزایش دهد و به کاستن از نیروهای مسلح خود پایان دهد تا نه تنها از اوکراین حمایت بلکه به تعهدات خود در قبال ائتلاف نظامی ناتو نیز عمل کند.

او در سخنرانی در اندیشکده "خدمات متحد سطلنتی" انگلیس اظهار کرد: "ما باید بخش‌هایی را در ارتباط با صنایع دفاعی و برنامه تدارکات وزارت دفاع انگلیس صرف ملزومات عملیاتی فوری هم در راستای حمایت بلندمدت از اوکراین و هم برای تکمیل انبارهای نظامی انگلیس برای هرگونه درگیری در آینده کنیم."

او خاطرنشان کرد: "دولت بعدی انگلیس وارث جنگ اوکراین و تهاجم گسترده‌تر روسیه خواهد بود. شاید انتخابات سراسری بعدی باعث تغییر سیاسی در راستای حاکم شدن حزب کارگر شود، اما هیچ تغییری در عزم انگلیس برای مقابله با تهدیدات روسیه، تعقیب ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خاطر جنایات و ایستادن در کنار اوکراین ایجاد نخواهد کرد."

او از ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس خواست که این رویکرد جدید را در ضمن به‌روزرسانی برنامه بررسی یکپارچه سیاست خارجی و سیاست دفاعی کشور تصویب کند. انتظار می‌رود مفاد این برنامه در ماه مارس منتشر شود و به بررسی چالش‌هایی که از سمت کشورهایی مانند روسیه و چین متوجه انگلیس می‌شود، بپردازد.

در حال حاضر مسائل جنگ اوکراین و نگرانی‌های فزاینده در مورد چین، در این سند که اولین بار در سال ۲۰۲۱ نوشته شد، غالب است و به کانون توجه حامیان افزایش بودجه نظامی انگلیس و قوی‌تر شدن خط مشی لندن در قابل پکن تبدیل شده است.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس اواخر ماه گذشته میلادی به پارلمان این کشور گفت که نیروهای مسلح انگلیس "توخالی شده و بودجه کافی ندارند." او بعداً گفت که ارتش انگلیس باید "نسبت رو به رشدی از هزینه‌ها" را در درازمدت دریافت کند.

وزیر دفاع دولت سایه این سخنان والاس را "اعتراف به شکست بعد از ۱۳ سال در قدرت بودن دولت حزب محافظه‌کار" خوانده و تاکید کرد، دولت حزب کارگر در ۱۰۰ روز اول کارش پروژه‌های بزرگ را مورد تجدیدنظر قرار می‌دهد تا مطمئن شود انگلیس به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی افزود: تسلیحات ارسالی به اوکراین باید جایگزین شوند، در غیر این صورت خطر بروز کمبود در ارتش انگلیس ایجاد می‌شود.

جان هیلی همچنین در مصاحبه با روزنامه دیلی‌تلگراف وعده داد، اوکراین از حمایت کامل حزبش برخوردار خواهد بود اما هشدار داد برای تداوم تسلیح اوکراین، انگلیس باید متعهد به پر ماندن انبارهای تسلیحاتی خود باشد.

او خاطرنشان کرد: "نیاز فوری به یک استراتژی ذخیره‌سازی تسلیحات برای حفظ حمایتمان از اوکراین و تامین مجدد تسلیحات انگلیس داریم، در غیر این صورت ممکن است نیروهای ما به کمبود تجهیزات دچار شوند."

هیلی افزود که چنین استراتژی "صنعت داخلی" را برای اطمینان از عملکرد آن طبق یک "مبنای عملیاتی فوری تقویت می‌کند. این به معنی این است که شما برخی از الزامات و قوانین سفت و سخت را که باعث ایجاد فرآیند طولانی و پراسراف در تدارکات نظامی می‌شود کنار می‌گذارید."

این عضو ارشد حزب کارگر انگلیس بیان کرد:‌ وقتی ۲۸۷ روز طول بکشد که وزارت دفاع انگلیس خودش را بسیج کرده تا یک قرارداد برای موشکهای جدید N-law امضا کند، وقتی اولین سری از این موشکهای جدید قرار نیست تا سال ۲۰۲۴ تولید شوند، پس نمی‌توانیم به حمایت از اوکراین در ضمن پر نگه داشتن ذخایر ارتش انگلیس ادامه دهیم.

هیلی همچنین به برنامه‌هایی در زمان بن والاس برای کاهش تعداد تانک‌های مشهور چلنجر ارتش انگلیس از ۲۲۷ دستگاه به ۱۴۸ دستگاه اشاره کرده و گفت: ما فقط ۱۴ تا از آنها را به اوکراین هدیه داده‌ایم، بنابراین پرسشهایی جدی درباره اینکه وضعیت تجهیزات ارتش انگلیس چقدر مناسب خواهد بود، مطرح است.

انتهای پیام

نظر شما