شناسهٔ خبر: 58631981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اسماعیلی مطرح کرد؛

دورنمای ارتباطات رسانه‌ای ایران و روسیه روشن است

وزیر ارشاد در دیدار با معاون وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های گروهی روسیه، دورنمای ارتباطات رسانه‌ای میان ایران و روسیه را روشن خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه که با حضور بلا چرکسوا، معاون وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های گروهی روسیه در محل وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به نگاه جدی دولت جمهوری اسلامی به ارتباط رسانه‌ای با روسیه به عنوان یک همسایه دیرین با علایق مشترک گفت: سابقه طولانی همسایگی و شرایط امروز منطقه لزوم تقویت ارتباطات رسانه‌ای دو کشور را بیش از پیش تقویت کرده است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: امروز ایران و روسیه آماج حملات رسانه‌ای رقبای خود قرار گرفته‌ اند و این رقبا در رسانه‌های خود تصویر نادرستی از دو کشور ارائه می‌کنند و اهالی رسانه ایران و روسیه می‌بایست روایت درست را در رسانه‌های خود ارائه کنند.

وی یا یادآوری توافقات صورت گرفته میان رؤسای جمهور اسلامی ایران و روسیه گفت: گسترش روابط فرهنگی، رسانه‌ای از تأکیدات رؤسای جمهور دو کشور بوده است. بر این اساس قرار است علاوه بر همکاری‌های فرهنگی رسانه‌ای متداول و با هدف انسجام بخشی و تقویت فعالیت‌های مشترک، دو مرکز فرهنگی در ایران و روسیه فعال شود.

وزیر فرهنگ با تاکید بر این که دورنمای ارتباط رسانه‌ای ایران و روسیه روشن است، ابراز امیدواری کرد فعالیت کارگروه مشترک رسانه‌ای ایران و روسیه به نمونه‌ای موفق از تعاملات رسانه‌ای دو کشور همسایه تبدیل شود.

امیدواری به توسعه همکاری جدی روسیه و ایران در حوزه رسانه

در ادامه این نشست خانم بلاچر کسوا، معاون وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های گروهی روسیه با اشاره به برپایی کارگروه‌های تخصصی رسانه‌ای که این روزها میان دو کشور ایران و روسیه برپا شده است، گفت: در این کارگروه‌ها، بزرگترین آژانس‌های خبری روسیه نیز حضور داشتند و از سوی دیگر حضور پررنگ حوزه مطبوعات و رسانه ایران در بالاترین سطح ممکن اقدامی ارزشمند محسوب می‌شود.

وی در ادامه به دیدار سال گذشته رؤسای دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: در این دیدار رؤسای جمهور بر توسعه همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور تاکید داشتند و امیدواریم با اجرایی شدن مفاد این تفاهم‌نامه، همکاری جدی روسیه و ایران در حوزه رسانه وارد مرحله جدیدی شود.

امیدواری به توسعه همکاری جدی روسیه و ایران در حوزه رسانه

در ادامه این نشست فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی با اشاره به برگزاری چهار دوره از نشست‌های کارگروه همکاری‌های رسانه‌ای و افزایش سطح این همکاری‌ها طی چهار سال گذشته و مشارکت پر شور مدیران رسانه‌ای دو طرف در این نشست گفت: همکاری دو طرف در قلمرو انواع تبادلات رسانه‌ای و مطبوعاتی (از آموزش گرفته تا پژوهش، انتقال تجربه، تبادل محتوا، دانش مدیریت، و غیره) می‌تواند به هم‌افزایی رسانه‌های دو کشور بیانجامد و انتشار یک‌سویه خبرها توسط رسانه‌های غربی را به چالش بکشد.

وی افزود: ضرورت تشکیل این کارگروه و ادامه فعالیت‌های آن از این منظر است که با توجه به ظرفیت‌های بالای رسانه‌ای دو طرف، چشم انداز آتی روابط و تحقق اهداف و منافع مشترک در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی، هم پوشانی و هم افزایی فعالیت‌های رسانه‌ای دو کشور، دسترسی به این منافع را تسهیل خواهد کرد و منجر به شکل گیری شبکه‌ای در مقابل رسانه‌های غربی که تضعیف و تحقیر هر دو کشور ایران و روسیه را به عنوان کشورهای قدرتمند و تأثیر گذار در منطقه و جهان، سرلوحه فعالیت‌های همسوی خود قرار داده‌اند، خواهد شد.

مهدی پور در پایان تاکید کرد: شکل‌گیری کارگروه همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور و برگزاری نشست‌های دوجانبه، فعالیت‌های رسانه‌ای را منسجم و دارای چارچوب مشخص خواهد کرد و برگزاری جلسات و رایزنی‌های مستمر رسانه‌ای دو طرف، گام‌های عملی را در ارتقای بیشتر روابط دو کشور را در پی خواهد داشت.

گفتنی است در پایان این نشست، تفاهم‌نامه همکاری رسانه‌ای میان دو کشور از سوی فرشاد مهدی پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و بلاچر کسوا معاون وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های گروهی روسیه به امضای طرفین رسید.

نظر شما