شناسهٔ خبر: 58631504 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا/دعوت از زلنسکی برای شرکت در اجلاس سران

وزرای اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داده و درباره جدیدترین پاسخ این بلوک به جنگ روسیه علیه اوکراین و همچنین آمادگی‌ها برای برگزاری نشست قریب‌الوقوع رهبران اتحادیه اروپا مذاکره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، جسیکا رزوال، وزیر امور اروپایی سوئد در آستانه این نشست ابتدا تاسف عمیق خود را نسبت به وقوع زلزله سهمگین در ترکیه و سوریه ابراز کرده و گفت: ما در کنار خانواده‌ها و قربانیان این زلزله ایستاده‌ایم.

دیگر وزرای اتحادیه اروپا از جمله تیتی توپورینن از فنلاند، پیتر بورک از ایرلند و لورنس بون از فرانسه نیز همدردی خود را با ترکیه ابراز کردند.

توپورینن به خبرنگاران گفت: ما باید با کمک یکدیگر به این مساله رسیدگی کنیم و نشان دهیم که ترکیه در این فاجعه تنها نیست.

لورنس بون تاکید کرد: مکانیسم فوریت اروپا فعال شده و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد داده تا تیم‌های نجاتی را به ترکیه اعزام کند.

رزوال توضیح داد: حمله روسیه به اوکراین، مسائل اقتصادی و مهاجرت موضوعات کلیدی این نشست ورزای اروپایی مسئول امور اتحادیه اروپا خواهد بود.  

وی همچنین تایید کرد که به دنبال ریاست سوئد بر شورای اتحادیه اروپا در ژانویه سال جاری میلادی، حمله روسیه به اوکراین موضوع اصلی ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا خواهد بود.

این وزرا درباره جزئیات دهمین دور از تحریم‌های این بلوک علیه روسیه نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

به گفته چندین تن از اعضای کمیسیون اروپا از جمله اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، آنها همچنین برنامه‌ها برای تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به "جنایات جنگی" و همچنین سرنوشت اموال مصادره شده روسیه که "باید برای جبران خسارت‌های جنگ هزینه شوند" ارزیابی خواهند کرد.

وزرای اتحادیه اروپا همچنین به موضوعات کلیدی اجلاس ویژه رهبران اتحادیه اروپا رسیدگی خواهند کرد. این نشست روز پنجشنبه و جمعه با تمرکز بر موضوع مهاجرت برگزار خواهد شد.

اورزولا فون در لاین در جریان سخنرانی در پارلمان اروپا گفته بود، برنامه اقدامی را به رهبران اتحادیه اروپا تقدیم خواهد کرد و در آن خواستار اقدامات "فوری" برای مقابله با فشار مهاجرت بر مرزهای خارجی این بلوک با اولویت قرار دادن تقویت زیرساخت‌ها و نظارت‌ها بر مرز زمینی میان ترکیه و بلغارستان خواهد شد.

وزرای اتحادیه اروپا همچنین درباره واکنش اقتصادی این بلوک به تحولات اخیر در قانون کاهش تورم آمریکا و روابط با انگلیس مذاکره خواهند کرد.

در همین حال، اتحادیه اروپا اعلام کرد، از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین دعوت شد تا در نشست قریب‌الوقوع رهبران اتحادیه اروپا شرکت کند.

سخنگوی شارل میشل، رئیس شورای اروپا بدون ارائه جزئیات اعلام کرد، میشل از زلنسکی دعوت کرد تا شخصا در این نشست قریب‌الوقوع حضور پیدا کند. دفتر زلنسکی هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است. اگر زلنسکی در این هفته به بروکسل سفر کند، این دومین سفر خارجی وی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود.

نظر شما