شناسهٔ خبر: 58631406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هدف چین از ارسال بالن به آمریکا از دید مقام پیشین ارتش ایالات‌متحده

تهران- ایرنا- دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی ایالات متحده در مصاحبه‌ای به ابعاد ارسال بالن از سوی چین به آمریکا پرداخت و گفت: پکن قصد داشت با این اقدام نارضایتی مستقیم خود را از سه سیاست واشنگتن در منطقه هند و اقیانوس آرام اعلام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای نشریه نیوزویک، جیمز استاوریدیس دریاسالار بازنشسته ارتش ایالات متحده گفت که چین با فرستادن بالن جاسوسی به آمریکا احتمالا قصد داشته نارضایتی خود را از دستکم سه سیاست واشنگتن در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان دهد.

این بالن که برای نخستین بار در چهارشنبه هفته گذشته بر فراز ایالت مونتانا مشاهده شد، موجی از نگرانی‌ها در خصوص امنیت ملی را برانگیخت. چراکه به گفته کارشناسان این اقدام نقض قوانین بین‌المللی و حریم هوایی آمریکا بشمار می رود. این بالن در روزهای بعد در سراسر آمریکا به حرکت در آمد و در نهایت روز شنبه بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون شد.

این وضعیت روابط میان پکن و واشنگتن را که هم اکنون نیز به دلیل تنش ها بر سر تایوان پرتنش است، پیچیده تر کرده و به ویژه در گرماگرم جنگ اوکراین وضعیت متشنجی را رقم زده است.

پس از مشاهده این بالن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر از پیش برنامه ریزی شده خود را به پکن به تعویق انداخت و همزمان چین هم آمریکا را به دلیل ساقط کردن بالن محکوم کرد و استدلال کرد که بالن مذکور ماموریت هواشناسی داشته که از مسیر خود خارج شده است.

استاوریدیس در این خصوص که چرا چین مایل است خطر افزایش تنش با آمریکا را از طریق ارسال بالن به خاک ایالات متحده بپذیرد، تشریح کرد: به عقیده من مشاهده این بالن سیگنال کاملا مستقیم پکن به واشنگتن برای اعلام نارضایتی است. وی وجود سه سیاست آمریکا را محور اصلی نارضایتی پکن برشمرد و نخستین دلیل نارضایتی چین را توافقنامه پایگاه آمریکا با فیلیپین دانست. به عقیده این دریاسالار بازنشسته آمریکایی توافق واشنگتن و مانیل بر سر ایجاد یک پایگاه نظامی که دسترسی به پایگاه‌های جزایر این کشور شرق آسیا را ممکن و هدف مقابله با نفوذ منطقه ای چین را دنبال می‌کند به نومیدی چین منجر شده است.

پایگاهی که چین آن را محکوم و اعلام کرد توافق بر سر ایجاد چنین پایگاهی تنش منطقه ای را تشدید کرده و به تضعیف صلح و ثبات منطقه ای منجر می شود.

مورد دومی که استاوریدیس به آن اشاره کرد، پایگاه جدید آمریکا در گوام (از قلمروهای ضمیمه نشده آمریکا در اقیانوس آرام غربی) است.

این مقام پیشین نیروی دریایی ایالات متحده به ساخت پایگاه جدید تفنگداران دریایی آمریکا در گوام به عنوان نقطه اختلاف احتمالی دیگر میان پکن و واشنگتن اشاره کرد.

وی در نهایت دلیل سوم خشم پکن از واشنگتن را دیدار احتمالی کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان عنوان کرد و گفت: این بالن می تواند سیگنالی علیه سفر احتمالی مک کارتی به تایوان باشد.

رسانه های آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی گزارش دادند که پنتاگون در حال آماده سازی برای سفر احتمالی رهبر جدید مجلس نمایندگان است؛ موضوعی که به سرعت انتقاد چین را در پی داشت.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود، اما تایوان خود را مستقل می داند. در این میان آمریکا هم اگرچه استقلال تایوان را به رسمیت نمی شناسد، اما گفته است چنانچه چین اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد، از آن حمایت خواهد کرد.

مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین هفته گذشته گفت: پکن با هر گونه تعامل رسمی تایوان با کشورهایی که روابط دیپلماتیک با چین دارند مخالف است و ابراز امیدواری کرد که قانونگذاران آمریکایی به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک چین و آمریکا پایبند باشند.

نظر شما