شناسهٔ خبر: 58630695 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در ۱۸ ماه گذشته رخ داد؛

آشنایی ۹۰ هزار نفر با آموزش‌های عمومی، مهارتی و تخصصی امر به معروف و نهی از منکر

سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر به تشریح برنامه‌های آموزشی این ستاد پرداخت و از آموزش عمومی، مهارتی و تخصصی نزدیک به ۹۰ هزار نفر ظرف ۱۸ ماه گذشته در حوزه احیای فریضتین واجب خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گزارشی، توضیحاتی درباره بخشی از یک گفت‌وگوی منتشرشده با حجت‌الاسلام روح‌الله میرزایی معاون پیشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بخش برنامه‌ها و اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه آموزش‌، برنامه‌های آموزشی این ستاد را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، دکتر علیرضا مرادی سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: دو ‌بند از وظایف دوازده‌گانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در «ماده ۱۶»  قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به مسئله آموزش فریضتین اختصاص دارد و در دوره مدیریت فعلی و ظرف ۱۸ ماه گذشته علاوه بر آموزش‌های حضوری در مراکز متقاضی، دوره‌های مجازی در سطح ملی برگزار شده است.

وی افزود: طی این مدت نزدیک به ۹۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت و آموزش‌های عمومی، مهارتی و تخصصی لازم را فراگرفتند.

دکتر مرادی، دوره ملی آموزش پایه امر به معروف و نهی از منکر، دوره مهارتی ضابطان، دوره بینش معروف ۱، دوره بینش معروف ۲، دوره مربیان عفاف و حجاب و دوره توانمندسازی مربیان را از جمله این دوره‌ها برشمرد.

** شرکت ۳۸ هزار نفر در دوره ملی آموزش پایه

سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره دوره ملی آموزش پایه امر به معروف و نهی از منکر گفت: این دوره از سیزدهم مرداد ‌ماه سال گذشته با هدف آشنایی با اصول، شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و آگاهی از اهمیت و چگونگی اجرای طرح مهم زندگی عفیفانه و تبیین و توجیه سیاست‌ها و فعالیت‌های مورد حمایت ستاد مانند تشکل‌های مردمی، شوراهای مساجد و محلات و شوراهای اصناف و سازمان‌ها آغاز شد و ۱۸ جلسه ادامه یافت.

وی افزود: در دوره ملی آموزش پایه امر به معروف و نهی از منکر مجموعاً ۳۸ هزار نفر شرکت کردند و افراد مستعد برای مشارکت در مراحل آموزش‌های مهارتی و اختصاصی بعدی ستاد آماده شدند.

** آموزش و ارتقای مهارت ضابطان

دکتر مرادی به برگزاری دوره مهارت‌های ضابطان اشاره کرد و آماده‌سازی ضابطان امر به معروف و نهی از منکر برای هم‌افزایی و اجرای مؤثر فریضتین را از اهداف این دوره برشمرد و افزود: این دوره‌ها در ۲۹ جلسه از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برگزار شد و مهارت‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی در امر به معروف و نهی از منکر، مخاطب‌شناسی، فن بیان و مهارت‌های ارتباط موفق وآشنایی با مباحث حقوقی مرتبط با ضابطان امر به معروف و نهی از منکر به ضابطان آموزش داده شد.

وی افزود: در دو دوره مهارت‌های ضابطان ۱۴ هزار نفر شرکت کردند که به قبول‌شدگان گواهی پایان دوره اعطا و به نهادهای ذی‌ربط برای گذراندن سایر مراحل قانونی و اخذ کارت ضابط امر به معروف و نهی از منکر معرفی خواهند شد.

سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با آموزش و ارتقای مهارت ضابطان به امضای تفاهم نامه سه جانبه میان ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مستضعفین و قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه ضابطان امر به معروف و نهی از منکر، نیازسنجی و تهیه متون آموزشی مورد نیاز، سطح‌بندی دوره‌های آموزشی، شناسایی و سازماندهی آموزشی ضابطان، صدور گواهی‌های آموزشی، انجام ارزیابی‌های آموزشی، سازماندهی و اعزام اساتید، صدور کارت ویژه ضابطان امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل بانک اطلاعات، از محورهای این تفاهم نامه سه جانبه است.

** تبیین اندیشه‌های شهید مطهری با زبانی ساده در دوره‌های بینش معروف

وی تربیت فکری و ترویج دیدگاه صحیح پیرامون شرایط و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر را از اهداف برگزاری دوره‌های بینش معروف ۱ و ۲ عنوان کرد و افزود: معروف‌پژوهان در این دوره به صورت حضوری و غیرحضوری علاوه بر مبانی دو فریضه الهی با استناد به اندیشه‌های معلم شهید مرتضی مطهری و امامین انقلاب اسلامی با زبانی ساده، به درک جامعی از معنای معروف و منکر در جامعه و شرایط امر و نهی نسبت به آن می‌رسند.

دکتر مرادی، ایجاد نظام‌فکری منسجم، زمینه‌سازی اندیشه ظهور و حماسه، کادرسازی تربیت مربی و مدرس، جریان‌شناسی نفاق، شیوه تبلیغ و سیره‌شناسی را از اهداف برگزاری دوره ملی بینش معروف برشمرد.

وی اعطای گواهی مربی‌گری به برگزیدگان، معرفی و جذب معروف‌پژوهان برتر براساس تفاهم‌نامه‌های رسمی، امکان شرکت در دوره مهارت‌های امر به معروف و دوره ضابطان امر به معروف و اهدای هدایای ارزشمند از جمله هزینه سفر اربعین به نفرات برتر را از جمله مزایای شرکت در دوره‌های بینش معروف عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول، ۲۴ هزار نفر در دوره بینش معروف یک شرکت کردند و تاکنون نیز ۸ هزار نفر در دوره بینش معروف ۲ به فراگیری مباحث پرداختند و این دوره کماکان به صورت حضوری و مجازی روزهای چهارشنبه هر هفته ادامه دارد.

سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر کادرسازی و جذب مربیان امر به معروف و نهی از منکر از میان شرکت‌کنندگان مستعد در دوره آموزشی را از دیگر برنامه‌های ستاد در حوزه آموزش برشمرد و افزود: از میان شرکت‌کنندگان در دوره‌ پایه، افراد مستعد شناسایی و دوره‌ توانمندسازی مربیان برای آنها برگزار شد و طی دو دوره آموزشی ویژه مربیان عفاف و حجاب، تا کنون ۵ هزار نفر تحت این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند.

** تقویت محتوای کتب درسی

دکتر مرادی در تشریح دیگر اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه آموزش عمومی به اصلاح و تقویت محتوای کتب درسی مدارس در زمینه فریضتین اشاره کرد و گفت: برای اولین بار با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال بازخوانی کتب درسی حوزه دین و معارف، ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی که زمینه‌های امر به معروف در آن وجود دارد، هستیم و تاکنون بیش از ۲۰ کتاب درسی آموزش و پرورش بررسی شده و با مورد کاوی، اصلاحاتی با پیشنهادهای مشخص ارائه شده است.

سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین از تلاش‌های ستاد برای طرح مباحث معروفات و منکرات در آموزش ضمن خدمت سازمان‌ها خبر داد و گفت: در بحث آموزش‌های رسمی نیز با دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اجرای سه تک درس، در حال همکاری هستیم.

وی همچنین از آغاز تدوین طرح آموزش امر به معروف در مهدکودک‌ها خبر داد و از علاقه‌مندان دعوت کرد که با مراجعه به بخش علمی تارنمای ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایده‌های خود را در این زمینه ارسال نمایند.

** آموزش طلاب و خانواده‌های آنان

دکتر مرادی درباره دیگر اقدامات ستاد برای گسترش آموزش‌های فریضتین و تربیت فکری و ترویج دیدگاه صحیح پیرامون شرایط و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر به امضای تفاهم نامه با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم اشاره کرد و گفت: از محورهای مهم این تفاهم نامه می‌توان به همکاری‌های آموزشی در زمینه طراحی رشته‌های تحصیلی تخصصی، تدوین متون، تربیت مربی و اجرای دوره‌های آموزشی - مهارتی تربیت مربی امر به معروف و نهی از منکر، برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی برای طلاب و خانواده‌های آنان به منظور آشنایی با قوانین حمایتی موجود اشاره کرد.

سرپرست اداره کل آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان یادآور شد: متقاضیان جهت شرکت در دوره‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم‌اکنون می‌توانند به تارنمای ستاد مراجعه و ثبت‌نام نمایند.

انتهای پیام

نظر شما