شناسهٔ خبر: 58630365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تدوین 500 طرح و مطالعه پژوهشی درحیطه مبارزه با سرطان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از تولید حدود 500 مقاله و مطالعه پژوهشی در راستای پیشگیری و درمان سرطان از سال گذشته تاکنون در سطح دانشگاه خبر داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجید غیور مبرهن از تولید حدود ۵۰۰ مقاله و مطالعه پژوهشی در راستای پیشگیری و درمان سرطان از سال گذشته تا کنون در سطح دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: تهیه و تدوین این حجم از فعالیت های پژوهشی در حیطه پیشگیری و درمان و اثرات دارویی، نشان دهنده عزم جدی پژوهشگران این دانشگاه در مسیر مبارزه با سرطان است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که اساتید، دانشجویان و همکاران و همچنین درصدی از علاقه مندان به برنامه های پژوهشی خارج از دانشگاه در تهیه و گرد آوری اثرات و مطالعات پژوهشی نقش داشته اند افزود: تمامی پژوهشگران دانشگاهی و غیر دانشگاهی مورد حمایت قرار می گیرند چون معتقدیم هزینه اقدامات پژوهشی نوعی  سرمایه گذاری برای آینده و در حیطه سلامت، خواهد بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در سطح کشور و همچنین دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اقدامات تحقیقاتی و دستاوردهای قابل توجهی  در حیطه پیشگیری و درمان، تشخیص، بیوشیمی و همچنین اثربخشی داروهای سرطانی صورت گرفته است که این تحولات و حرکت ها در مرز دانش، موجب  عدم خروج ارز از کشور و کسب افتخارات ملی به دست توانمند متخصصان داخلی کشور گردیده است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سرطان یکی از معضلات اساسی جهان و حتی کشور محسوب می شود و افراد  زیادی سالانه به این بیماری مبتلا می شوند تصریح کرد:  تغذیه صحیح و سبک زندگی سالم  هم در پیشگیری و هم در درمان بیماریهای غیر واگیر بخصوص سرطانها  نقش اساسی دارد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر این نکته که میانگین مصرف میوه و سبزیجات در کشور مطلوب نیست یاد آور شد: مصرف میوه و سبزیجات به دلیل آنتی اکسیدان بالا، نقش مهمی در پیشگیری از سرطانها دارد.

وی ادامه داد: مصرف گوشت ماهی، استفاده از روغن های مایع با ترانس کم، عدم استفاده از فست فودها و نوشابه های گازدار، تنظیم وعده های غذایی، استفاده از مواد غذایی پروتئین دار، عدم استفاده از دخانیات، انجام فعالیت های بدنی به منظور پیشگیری از چاقی و اضافه وزن،  نقش مهمی در پیشگیری از سرطانها دارند.

غیور مبرهن یاد آور شد: امروزه بیشتر مردم نمیتوانند تصمیم بگیرند که چه بخورند و برخی از سرمایه گذاران با ارائه سبد های متنوع غذایی که متاسفانه گاهی اوقات  از حیطه سبک غذایی سالم فاصله دارند نقش مهمی را در تغذیه روزانه مردم ایفاء می کنند.

متخصص تغذیه به عموم مردم توصیه کرد: وقتی یک غذای ناسالم استفاده می کنید، قطعا جایگزین سالم آن را از دست داده اید، لذا برنامه ریزی برای تغذیه سالم در سلامت فردی و خانوادگی موثر خواهد بود.

پایان پیام/

نظر شما