شناسهٔ خبر: 58630243 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بازخوانی ارزش‌های انقلاب در نمایشگاه «سیاه، سفید، قرمز»

«هنر تجسمی بیشترین خدمت را به انقلاب کرده است و هنرمند انقلابی توانسته است با بهره‌گیری از هنر اسلامی بدون انحراف و اشتباه ما را به سوی اهداف انقلابی سوق دهد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران به‌عنوان یکی از کشورمان متمدن و باستانی، با فرهنگی کهن یکی از پایه‌گذاران هنر طراحی و گرافیک است.

طراحی گرافیک ایرانی روی انواع لباس، ظروف سفالی، فلز، کاشی، گچ‌بری، مهر و فرش ابریشم در بسیاری از موزه‌های ایران و جهان دیدنی است، همچنین طرح‌های فرش، سفال، نقاشی مینیاتوری، خوشنویسی و مصورسازی کتاب‌ها به عنوان آثار ایرانی قابل تشخیص است و در دنیا شهرت دارند.

از زمانی که گرافیک به عنوان یک رسانه دیداری مطرح شد، توجه و نظر برخی از شرکت‌ها و تولیدکننده‌ها را به خود جلب کرد.

با پیشرفت و توسعه روزافزون تبلیغات و همچنین نیاز مداوم تولیدکننده‌ها و مصرف‌کنندگان به این امر در سه دهه اخیر، هنرمندان گرافیست بیش از پیش در حوزه‌های بصری و هنری به فعالیت پرداختند و آثار زیبایی خلق کردند.

دهه فجر، فرصت مناسبی برای بازنمایی شماری از آثار طراحی و گرافیکی است؛ دهه‌ای که نقش مبارزه و حماسه بیش از هر عنصری در آن متجلی است و هنرمندان پرتعدادی در این عرصه آثاری دیدنی و تماشایی آفریدند.

به همین مناسبت از روز گذشته، هفدهم بهمن‌ماه، نمایشگاهی از آثار پوستر استاد هنرمند «محمد موحدیان‌عطار» مربوط به سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، در عمارت سعدی حوزه هنری برپا شده است که مشروح گزارش این نمایشگاه مناسبتی را در ادامه می‌خوانید.

این فقط یک نمایشگاه نیست

مجتبی مجلسی، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پوسترهای استاد موحدیان‌عطار می‌گوید: رویدادی که شاهد آن هستیم فقط برگزاری یک نمایشگاه هنری نیست بلکه اتفاقی ویژه است که تاریخ گرافیک ایران را به تصویر کشیده است.

وی آنچه از تاریخ گرافیک ایران ثبت شده است را محدود به جغرافیای تهران می‌داند و اظهار می‌کند: آثار استاد موحدیان‌عطار علاوه بر کثرت، دارای صراحت و اعتماد به نفسی است که فضای مینیمال دارد.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به کمبود امکانات گرافیکی در زمان انقلاب و دسترسی نداشتن به تصاویر شخصیت‌های مهم در آن زمان خاطرنشان می‌کند: با مشاهده آثار استاد موحدیان‌عطار و کثرت آن‌ها پژوهشگران انقلاب اسلامی به این نتیجه می‌رسند که تاریخ گرافیک انقلاب اسلامی را از نو باید نوشت.

هنرمند نباید اسیر دست سیاست‌مداران شود

محمد موحدیان‌عطار، نقاش و چهره ماندگار هنر اصفهان در افتتاحیه نمایشگاه آثار خود به عنوان «سیاه، سفید، قرمز» که به مناسبت دهه فجر در عمارت تاریخی سعدی حوزه هنری برگزار شده است، می‌گوید: از کودکی به فعالیت‌های هنری علاقه داشتم و انقلاب اسلامی زمینه رشد و ارتقای آثار هنری من را فراهم کرده است.

وی تصریح می‌کند: ۶۰ اثر از این تعداد به عنوان فریاد انقلاب در سال ۵۹ تولید و به نمایش گذاشته شد که بازخورد بسیار خوبی داشت؛ همچنین آثار در دهه فجر ۱۳۶۰ در توحیدخانه دانشگاه هنر نیز به نمایش گذاشته شده بود.

نقاش و چهره ماندگار هنر اصفهان ضمن توضیح روند تولید این مجموعه و به نمایش گذاشتن آن می‌افزاید: در آن زمان رشته گرافیک به این وسعت نبود و من هنوز گرافیست نبودم. این مجموعه در میان سال‌های ۶۰ تا ۶۵ در تهران و بسیاری از استان‌ها از جمله در تالار وحدت، برج آزادی و فرهنگسرای نیاوران در تهران به نمایش گذاشته شد.

وی این مجموعه را آغازی برای تولید پوسترهای انقلابی و دفاع مقدس و مجموعه کتیبه‌های ماندگار خود می‌داند و تاکید می‌کند: هنرمند باید سیاست بداند اما نباید اسیر دست سیاستمداران شود و اگر قبول کنیم هنر و اثر هنری برگرفته از درون و منویات هنرمند است، پس هنرمند می‌تواند سیاسی هم باشد.

موحدیان‌عطار ابراز امیدواری می‌کند: نمایش این مجموعه و همچنین بستر مناسبی که حوزه هنری فراهم می‌کند بتواند جوانان را گرد هم آورد تا به خلق آثار ارزشمند بپردازند.

هنرهای تجسمی یاریگر انقلاب بود

مسعود نجابتی، استاد برجسته گرافیک و طراحی کشورمان هم می‌گوید: باید از زاویه دیگری به هنر انقلاب نگاه کرد و نباید تنها به مقطع تاریخی انقلاب اسلامی بسنده کنیم.

وی با اشاره به پیروزی جبهه حق بر باطل و تقابل همیشگی خیر و شر از ابتدای آفرینش تصریح می‌کند: نبرد همیشگی عقل و جهل ریشه همه تحول‌ها است و در انقلاب نیز که نظام مبتنی بر نظام الهی بود و در مقابل طاغوت‌های زمان ایستاد، شاهد این مقابله هستیم.

استاد گرافیک و طراحی با اشاره به جاهلیت مدرن جامعه که بسیار پیچیده است و فلسفه نیز به آن کمک کرده است، می‌افزاید: اکنون کفر علمی شده است و امروزه ما با بحث جاهلیت مدرن که هنر و رسانه نیز به آن کمک کرده است، روبه‌رو هستیم.

وی می‌گوید: انقلاب در واقع تغییر ارزش‌ها بود و هنرمندان در پیروزی انقلاب مؤثر بودند؛ یکی از هنرهای شاخص آن زمان که به کمک انقلاب آمد، هنرهای تجسمی بود. هنر تجسمی بیشترین خدمت را به انقلاب کرده است و هنرمند انقلابی توانسته است با بهره‌گیری از هنر اسلامی بدون انحراف و اشتباه ما را به سوی اهداف انقلابی سوق دهد.

نجابتی با اشاره به آثار استاد موحدیان‌عطار با عنوان سیاه، سفید، قرمز، خاطرنشان کرد: بسیاری از این آثار در زمانی تولید شد که هیچ ارگانی مانند حوزه هنری یا ارشاد وجود نداشت و یک جوان ۳۰ ساله با انگیزه‌های شخصی و انقلابی به تولید آثار هنری و پوسترهای انقلابی پرداخت.

وی محمد موحدیان‌عطار را هنرمندی انقلابی خواند که همچنان بر سر اصول و ارزش‌ها ایستاده و همه آثار او به واقع تعریف هنر انقلاب است.

این استاد نقاش و طراح اظهار می‌کند: هنر انقلابی همیشه نباید المان‌های زیاد و ظاهر انقلابی داشته باشد بلکه می‌توان با پرداختن به موضوعاتی مانند عدالت و انصاف، محیط زیست، هوای سالم و موضوعات روز هنر انقلابی را ایجاد کرد. در واقع هر جا هنر در خدمت جامعه فعالیت کند، می‌توان آن را هنر انقلابی دانست.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه آثار محمد موحدیان‌عطار، روز دوشنبه _هفدهم بهمن‌ماه_ از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان افتتاح خواهد شد و تا هفدهم اسفندماه همه‌روزه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان و هنرمندان است.

محمد موحدیان عطار، متولد سال ۱۳۲۸ هجری شمسی در اصفهان، دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشکده علم و صنعت ایران در سال ۵۲، چهره ماندگار استان اصفهان در رشته هنر در سال ۸۸، برگزیده نخست مسابقه طراحی آرم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اصفهان در ۱۳۷۳، برگزیده اول مسابقه طراحی آرم همایش بین‌المللی قرطبه در سال ۱۳۸۱ و طراح آرم و نشان بسیاری از رویدادها و مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی و دینی است.

نظر شما