شناسهٔ خبر: 58630183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وضعیت آماری احیای بنگاه‌های راکد تشریح شد

صنعت مشترک مرزی با همسایگان

بنابر اعلام رییس سازمان شهرک‌های صنعتی، توافقات اولیه با «ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان» صورت گرفته که پیش‌نویس اولیه آن تهیه شده، اما برای ایجاد شهرک مشترک نیاز به مصوبه مجلس است تا این موضوع قانونی شود.

صاحب‌خبر -

گروه صنعت| احداث شهرک‌های صنعتی مشترک با همسایگان به جریان افتاد. بنابر اعلام رییس سازمان شهرک‌های صنعتی، توافقات اولیه با «ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان» صورت گرفته که پیش‌نویس اولیه آن تهیه شده، اما برای ایجاد شهرک مشترک نیاز به مصوبه مجلس است تا این موضوع قانونی شود.

بنابه اظهارات رسولیان، توافقاتی با ترکیه برای صورت گرفته و هزینه‌های مربوط به انرژی و … شهرک نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اما دو کشور هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند. به گفته او، سایر کشورها اما هنوز به صورت جدی پای کار نیامده‌اند.

بازگشت ۲۳۷۰ بنگاه راکد به چرخه تولید

به گزارش تعادل، رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران روز گذشته در جمع خبرنگاران، وضعیت شهرک‌های صنعتی در سال جاری را تشریح کرد. بنابه اظهارات علی رسولیان، برنامه افزایش ظرفیت تولید در دو بخش واحدهای کامل تعطیل و واحدهای زیر ظرفیت دنبال شده که ۵۷ درصد صاحبان واحدهای راکد راغب به احیا هستند و ۶۲ درصد واحدها نیز امکان احیا دارند.

براساس آمارهای اعلامی، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد واحدهای راکد ۱۴ درصد کاهش یافته است یعنی از ۸ هزار و ۵۶ واحد به ۶ هزار و ۹۱۵ واحد راکد رسیده‌ایم. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک هزار و ۱۹۱ واحد صنعتی -تولیدی راکد احیا شده که ۲۷۰ خارج از شهرک‌های صنعتی بوده و ۹۲۴ واحد نیز داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است. همچنین یک هزار و ۷۴ واحدی که زیر ۵۰ درصد کار می‌کردند که هم‌اکنون به بالای ۵۰ درصد تولید رسیدند.

بنابر آمارهای ارایه شده، در مجموع ۲ هزار و ۳۷۰ واحد تولیدی راکد مجدد به چرخه تولید بازگشتند که سرمایه‌گذاری جذب شده برای احیای واحدهای تولیدی، 34میلیارد تومان عنوان شد. آمارهای این مقام دولتی نشان می‌دهد، با بهره‌برداری از ۲ هزار و ۱۶۶ واحد جدید ۳۳ هزار شغل ایجاد شده است. 

او همچنین از صادرات ۲۴ میلیون دلاری کنسرسیوم‌های صادراتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری خبر داد که عمده صادرات آنها محصولات غذایی، خشکبار، شیرینی، کفش و غیره به کشورهای همسایه و همچنین روسیه بوده است. رسولیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت ساختاری شهرک‌های صنعتی پرداخت وگفت: در ۹ ماهه امسال ۴۰ هزار هکتار جدید به شهرک‌های صنعتی اضافه شده تا نیازهای فعالان اقتصادی برآورده شود. 

او همچنین با بیان اینکه برای هر استان راه‌اندازی ۵ شهرک انرژی خورشیدی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: از ابتدای سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ واحد کارگاه کوچک و امسال از ۷۳۰ کارگاه جدید بهره‌برداری کردیم. به گفته او، ۶۳ شهرک خصوصی در کشور وجود دارد. رسولیان با بیان اینکه امسال ۸۸ جلسه حل اختلاف داشتیم، ادامه داد: تاکنون ۸۰۰ هکتار فسخ داوری شده که تاکنون ۴۶۶ هکتار را پس گرفته‌ایم. رسولیان در مورد احداث شهرک‌های صنعتی مشترک هم اینطور گفت: هم توافقات اولیه با ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان داشته‌ایم که پیش نویس اولیه هم تهیه شده، اما برای ایجاد شهرک مشترک نیاز به مصوبه مجلس داریم و باید این موضوع قانونی شود.

او افزود: البته با ترکیه تا جاهایی جلو رفته‌ایم و هزینه‌های مربوط به انرژی و … شهرک را بررسی کردیم که البته هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. سایر کشورها هم هنوز خوب پای کار نیامده‌اند. وی ادامه داد: همچنین قصد داشتیم در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کنیم یا خارجی‌ها در این حوزه در ایران سرمایه‌گذاری کنند. البته در این ارتباط در تبریز یک شهرک صنعتی خصوصی داریم که توسط خارجی‌ها سرمایه‌گذاری شده است.

رسولیان در مورد قطعی برق واحدهای صنعتی گفت: ۱۰۰۰ مگاوات از طریق نیروگاه‌های خودتامین کمک کردیم و البته مدیریت خوبی هم شد اما در زمستان به دلیل سرما و قطعی گاز، هم در حوزه قطعی برق و هم در حوزه قطعی گاز مشکل داشتیم و در برخی از زمان‌ها واحدها مجبور به تعطیلی شدند. بر همین اساس برای تابستان سال آینده از هم‌اکنون شروع به برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات کرده‌ایم.

به گفته او سهم صنایع از کل مصرف برق کشور ۳۵ درصد، گاز ۱۰ درصد و آب دو درصد است. همچنین در سال جاری ۱۰۰۰ مگاوات برق شهرک‌ها از طریق نیروگاه‌های خود تأمین تهیه شد.

این مقام مسوول همچنین سهم شهرک‌های صنعتی در آلایندگی هوا را به‌شدت پایین توصیف کرد و علت آن را جریمه‌های بالای برای آلودگی‌های احتمالی از سوی این واحدها عنوان کرد. رسولیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه مقرر شده ۳۸ لکه صنعتی در تهران ساماندهی شود، گفت: در کل کشور ۱۲۰ لکه صنعتی وجود دارد که برای ساماندهی آنها بخش‌های مختلف از جمله استانداری و محیط زیست باید همکاری کنند.

او همچنین سهم صنایع کوچک و متوسط را از کل تسهیلات بانکی 6 تا 7 درصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که این صنایع ۴۳ درصد اشتغال صنعتی کشور را تأمین می‌کند. تأمین مالی زنجیره‌ای هم فعلاً در بنگاه‌های بزرگ مثل خودرو و فولاد شروع شده و به تدریج به صنایع کوچک می‌رسد. یکی از مطالبات ما هم تأمین مالی از منابع غیر بانکی است‌.  همچنین براساس آماری که رسولیان داد: تعداد واحدهای صنعتی تحت تملک بانک‌ها به ۱۸۰۰ واحد می‌رسد که نزدیک به ۴۰۰ واحد از آنها در شهرک‌های صنعتی تعطیل و بقیه فعال هستند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما