شناسهٔ خبر: 58629923 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی:

آژانس زیاده‌خواهی می‌کند

معاون سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: آنچه از سوی آژانس درباره سوالات باقی‌مانده مطرح می‌شود زیاده‌خواهی است.

صاحب‌خبر -
آژانس زیاده‌خواهی می‌کند
کد خبر: 595791
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ ۱۰:۱۸:۱۲

سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی درباره حل و فصل سوالات باقی‌مانده میان ایران و آژانس به عنوان یکی از گره‌های احیای برجام و نیز برداشتن موانع بر سر فعالیت عادی سازمان تصریح کرد:‌ اگر غرب از خواسته‌های فرابرجامی خود کوتاه بیاید، توافق قابل دسترس است. این خواسته زیادی نیست که از طرف مقابل تضمینی بگیریم که بار دیگر خروج یک جانبه از برجام رخ ندهد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در برجام در سال ۲۰۱۵ موضوع ابعاد هسته‌ای نظامی بسته شد و آنها هم این را تایید کردند، از این رو بازکردن فصول جدید مثل این سه منطقه‌ای که اعلام کردند، سیاسی‌کاری و زیاده‌خواهی است، اگر از این مساله دست بردارند، این موضوع قابل حل شدن است. معتقدیم نقاط مشترک آنقدر زیاد است که ایران و آژانس می‌توانند به راحتی به توافق برسند.

شیرمردی تاکید کرد: ما چندین بار مکتوب به آنها گزارش جامع دادیم و رییس سازمان در جلسات مختلف درباره این سه مکان صحبت کردند و گفتند که موضوع بسته شده است و دلیلی ندارد یک بار دیگر این مسایل باز شود. ممکن است بیایند و به راحتی یک ماده‌ای را در سایت یا مکانی قرار دهند و گزارش آن را به آژانس دهند، اما ما انتظار داریم آژانس باید از نقش فنی‌اش بیشتر استفاده کند و تحت تاثیر برخی سندسازی‌ها قرار نگیرد.

وی با تاکید بر این‌که " آنچه از سوی آژانس درباره سوالات باقی‌مانده مطرح می‌شود زیاده‌خواهی است" گفت: موضوع هسته‌ای کاملا فنی است و هر جا مساله فنی بوده، کشورهای غربی عقب‌نشینی کردند. اینها وقتی به جایی می‌رسند که به لحاظ فنی حرفی برای گفتن ندارند، بعد سیاسی را برجسته و سیاسی می‌کنند. هر کسی که با شما خصومت دارد، می‌تواند در کیف شما مواد مخدر بگذارد، مگر شما گنهکارید؟ اگر موضوعی وجود داشته دلیلش را هم خودشان بگویند. این‌ها دنبال راه‌هایی هستند که این مساله را علیه ایران کش دهند. اما تاکید دارم که هر وقت از بعد فنی صحبت کردند، مسیر خوب پیش رفته و در سریع‌ترین زمان قابل حل بوده است اما مساله را سیاسی می‌کنند.

نظر شما