شناسهٔ خبر: 58626627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماندگاری حیات وحش؛ نیازمند هوشمندسازی مناطق

رصد بهتر یوزپلنگ ایرانی در نایبندان طبس، به دوربین تله‌ای نیاز دارد

زهرا حمیدی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خواستار اختصاص دوربین تله‌ای برای رصد بهتر گونه کمیاب یوزپلنگ ایرانی شد و گفت: هوشمندسازی مناطق پناهگاه حیات وحش از دیگر نیازمندی‌ها برای ماندگاری گونه‌های خاص است.

صاحب‌خبر -

اسدالله حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد مهم‌ترین نیازهای استان و طرح آن در دیدار با معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: تامین اعتبار برای نصب دوربین تله‌ای، راه اندازی بیسیم، هوشمندسازی مناطق و جبران خسارت وحوش از مهم‌ترین نیازهاست.

وی با اشاره به وضعیت پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس و زیستگاه یوزپلنگ ایرانی، خواستار اختصاص دوربین تله‌ای برای رصد بهتر این گونه کمیاب و در معرض خطر انقراض در منطقه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به وسعت زیاد مناطق تحت مدیریت در استان، موضوع راه اندازی شبکه بیسیم در کل استان و هوشمند سازی مناطق در استان را مطرح و خواستار توجه ویژه به این مسائل شد.

حاتمی یادآور شد: از حدود ۱۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشور، ۲۲۸ گونه پرنده (۵۰ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۹ گونه پستاندار (۱۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۷ گونه خزنده (دو گونه دارای ارزش حفاظتی خاص) و سه گونه دوزیست یعنی حدود ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: زیستگاه نایبندان با داشتن ۱۵۰ چشمه آب شیرین که در تمام فصول سال آب دارند، تعبیه آب انبارهای بتنی و پلی اتیلنی، وجود جمعیت خوبی از پستانداران بزرگ و کوچک از قبیل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، جبیر، خرگوش و شغال برای تغذیه یوزپلنگ و دور بودن منطقه از واحدهای صنعتی، یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کشور برای یوز ایرانی به شمار می‌آید.

حاتمی با بیان اینکه برای ماندگاری یوزپلنگ در منطقه، تامین آب شرب، تغذیه مناسب و امنیت مهم ترین عوامل بوده که توسط محیط  بانان در حال انجام است، خاطرنشان کرد:  در حال حاضر دوربین تله‌ای برای ثبت تصاویر یوزپلنگ، در منطقه نایبندان وجود ندارد، اما پروژه دوربین‌های فورکا در داخل پناهگاه اجرا شده و در دو نقطه که محل تردد تعداد زیادی از گونه‌های حیات وحش است دو دستگاه دوربین نصب شده است.

انتهای پیام

نظر شما