شناسهٔ خبر: 58626565 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از دستاوردهای فضایی کشور

رئیس سازمان فضایی با اشاره به افزایش ضریب نفوذ در حوزه فضایی از روند به کار گیری صنعت فضایی در زندگی مردم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،آقای سالاریه باحضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره دستاورد‌های حوزه صنعت فضایی کشور بعداز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: در آن زمان با دوران جنگ تحمیلی مواجه شدیم و با توجه به شرایط سخت تحریمی که ایران داشت، باید به سمت بومی سازی صنعت موشکی می‌رفتیم و در حوزه پرتابگر اولین گام‌ها در آن ایام برداشته شد.

رئیس سازمان فضایی ایران درادامه گفت: عمده صنعت فضایی کشور در دهه هشتاد به یک قوامی رسید که سازمان فضایی کشور تأسیس شد و ما شاهد بودیم که در یک دوره طلایی در آغاز راه صنعت فضایی و حرفه ای‌تر شدن این صنعت، ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی را دنبال کردیم.

آقای سالاریه با اشاره به اینکه در نیمه دوم دهه هشتاد صنعت فضایی کشور توسعه پیدا کرد و خیلی از دانشگاه‌های کشور درگیر این صنعت شدند، افزود: در آن ایام، صنعت پرتابگری موفقیت‌های چشمگیری داشت و پرتاب ماهواره امید به همین مناسبت و به نام روز فناوری فضایی در تاریخ ۱۴ بهمن با موفقیت نام برده شد.

رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه با بیان اینکه ماهواره‌های دیگری هم در کلاس ماهواره سنجشی، مخابراتی ساخته و پرتاب شد گفت: این مسیر ادامه پیدا کرد و همواره با فراز و نشیب‌هایی روبرو بود و الان به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم مدعی باشیم در صنعت ماهواره به ویژه ماهواره‌های سبک، کلاس زیر ۲۰۰ کیلوگرم در ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی دانش بومی خیلی خوبی در کشور شکل گرفته است.

سالاریه افزود: در حال حاضر توانمندی ساخت ماهواره‌های سنجشی در کلاس در قطع ۱۰ متر رنگی، ۵ متر سیاه و سفید به خوبی در کشور حاصل شده است.

رئیس سازمان فضایی کشور در ادامه با اشاره به اینکه قابلیت پرتاب تا وزن زیر ۲۰۰ کیلوگرم در مسیر تثبیت فناوری قرار گرفته است، اظهار کرد: ان شاء الله با پرتاب‌هایی که در آینده خواهیم داشت این قابلیت اعتماد خیلی خوبی در این حوزه کسب خواهیم کرد.

آقای سالاریه درباره اهداف حوزه صنعت فضایی کشور گفت: ما در برنامه ۱۰ ساله فضای ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ سعی کردیم مؤلفه‌های اقتصادی را در صنعت فضا خیلی جدی‌تر ببینیم.

رئیس سازمان فضایی کشور افزود: ما در برنامه ۱۰ ساله فضایی افق ۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰ چشم اندازی که برای صنعت فضایی ترسیم و مطرح کردیم، علاوه بر توسعه بومی که در گذشته هم بوده افزایش ضریب نفوذ حوزه فضایی در حوزه‌های کسب و کاری، در حوزه‌های زندگی روزمره مردم است به گونه‌ای که مردم از فناوری فضایی استفاده کنند.

آقای سالاریه در پاسخ به سوال مجری درباره داده‌های ماهواره خیام و با اشاره به اینکه بعد از پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره در مرداد ماه ۱۴۰۱ همین امسال که برنامه ویژه خبری بود و بنده خدمت همکاران شما رسیدم، افزود: چندین ماه طبیعتاً هر ماهواره سنجشی طول می‌کشد تا داده ها، سنسور‌ها و سنجنده هاش کالیبره شوند و بتوانند تصاویر را با آن دقت و با آن کیفیتی که مدنظر ما هست ارسال کنند.

رئیس سازمان فضایی کشور افزود: امروز در مراسم روز فناوری فضایی برخی از صد‌ها تصاویر دریافت شده از جمله زمین‌های کشاورزی منطقه قائمشهر شمال ایران به تصویر کشیده شده است.

سالاریه درباره رونمایی از دو ماهواه در روز فناوری فضایی گفت: قرار است از ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری ۱۰ متر رنگی، ۵ متر سیاه و سفید، ماهواره طلوع ۳ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ که نمونه کیفی از ماهواره ناهید ۲ است که اهمیت این پروژه ناهید که ما می‌توانیم در صنعت مخابرات فضاپایه، ارتباطات فضاپایه به آن نقطه مطلوب برسیم.

وی در ادامه افزود: ناهید در نسل‌های بعدی توسعه پیدا می‌کنند و به یک پلتفرم یا سکوی استانداردی که می‌تواند خدمات فضاپایه را در باند‌های مختلف فرکانسی ارائه دهند.

آقای سالاریه اظهار کرد: در طول سال صنعت فضایی دستاورد‌های خوبی داشته که به تدریج به اطلاع مردم رسیده و این چیزی که امروز رونمایی می‌شود بخشی از مجموعه افتخاراتی که در کشور اتفاق افتاده و ما بلوک‌های مداری را برای رسیدن به مدار ارتفاع بالا به عنوان یک ضرورت یعنی رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتر برای ماهواره‌های مخابراتی بلوک انتقال مداری یکی از ابزار‌ها یکی از مهمترین مجموعه هاست که در کنار بحث پرتابگر باید توسعه پیدا کنند که از طریق مانور‌های مداری که داده می‌شود ماهواره به ارتفاع بالا برسد.
وی گفت: معمولاً مدار‌های عملیاتی ۳۶ هزار کیلومتر است و البته بالاتر از آن دیگه بحث رسیدن به سایر کرات و بهره برداری از منابع دیگر که آن هم یک مسیری است که توی منابع ۱۰ سال فضایی پیش بینی شده و در حال برنامه ریزی برای اجرا است.

رئیس سازمان فضایی کشور درباره رونمایی از ایستگاه بررسی ماهواره‌های سنجشی امسال افزود: یکی از ایستگاه‌هایی که در مهرماه امسال افتتاح شد که در واقع تصاویر ماهواره خیام از طریق آن ایستگاه دریافت می‌شود. ایستگاه‌های دیگر هم به صورت ثابت و سیار که برای افزایش بهره برداری استفاده از ماهواره‌های سنجشی معمولاً این ایستگاه‌ها در اقصی نقاط کشور توسعه پیدا می‌کنند و ان شاء الله به تدریج به مجموعه ایستگاه‌ها اضافه می‌شوند.

 
<div id="video-display-embed-code_9201908"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3745029/9201908?width=400&height=300"></script></div>
 

نظر شما