شناسهٔ خبر: 58625613 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جایزه موسیقی «گرمی» به شروین حاجی‌پور رسید

اشاره: شصت و پنجمین دوره جوایز گرمی روز گذشته برندگان سال ۲۰۲۳ خود را - برای محصولات سال میلادی گذشته - طی مراسمی که در شهر لس‌آنجلس ایالات‌متحده برگزار شد، معرفی کرد. شروین حاجی‌پور از ایران با آهنگ «برای» به‌عنوان برنده جایزه جدید «بهترین آهنگ برای تغییر اجتماعی» معرفی شد. این جایزه‌ای است که ظاهراً اکتبر گذشته به جوایز گرمی افزوده شده و در نخستین دوره به یک جوان ایرانی داده شد. جایزه شروین حاجی‌پور را همسر رئیس‌جمهوری آمریکا روی صحنه مراسم اهداء جایزه‌های گرمی اعلام کرد. در سال‌های گذشته، هنرمندانی چون کیهان کلهر و حمید سعیدی به‌عنوان عضوهای گروه‌های برنده جایزه گرمی، نام «ایران» را در تاریخچه جایزه‌های گرمی ثبت کرده بودند. محمدرضا شجریان و حسین علیزاده نیز با آثاری، سابقه نامزدی در جایزه‌های گرمی را داشته‌اند. جزییات بیشتر را در ادامه به نقل از ایسنا می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

جایزه گرمی چیست؟
جایزه گرمی که در اصل جایزه گرامافون نامیده می‌شود، یک جایزه موسیقی است که توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط برای شناسایی دستاوردهای صنعت موسیقی ارائه می‌شود. نشان مراسم، یک گرامافون طلاکاری‌ شده است و سالانه آیین اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند، همراه است. از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان «گرمی» بزرگ‌ترین آن‌ها است. گرمی به همراه جایزه «اسکار» برای دستاوردهای سینمایی، جایزه «امی» برای دستاوردهای تلویزیونی و جایزه «تونی» برای دستاوردهای تئاتر یکی از چهار جایزه اصلی سالانه سرگرمی آمریکا محسوب می‌شود.

بهترین ترانه تأثیرگذار اجتماعی
گرمی دارای چهار جایزه است که شامل آلبوم سال، ضبط سال،‌ ترانه سال و بهترین هنرمند جدید می‌شود. همچنین ۶ جایزه ویژه شامل جوایز اسطوره، یک عمر دستاورد هنری، جایزه امنا، تالار مشاهیر گرمی، جایزه فنی گرمی و MusiCares Person of the Year بخش‌های دیگر مراسم است؛ اما شصت و پنجمین مراسم گرمی که روز گذشته برگزار شد، به‌جای ۶ جایزه، شامل ۷ جایزه ویژه بود و جایزه «بهترین ترانه تأثیرگذار در تغییرات اجتماعی» به آن اضافه شده بود. هرچند که جایزه گرمی بسیار مهم و معتبر است، اما نباید سیاسی بودن این بخش را نادیده گرفت و صرفاً به ارزش هنری اثر ربط داد. نکته دیگر اینکه برخلاف دیگر بخش‌های گرمی که نامزدها با رأی اعضای آکادمی انتخاب می‌شوند، نامزدهای این بخش را کاربران تعیین می‌کنند.

شروین حاجی‌پور: ما بردیم
زمزمه‌های حضور تک آهنگ شروین حاجی‌پور از ماه‌ها پیش و پس از انتشار این قطعه شنیده شد؛ به‌طوری‌که ۱۱۵ هزار درخواست ثبت شده در کارزار اینستاگرامی و تیک‌تاکی گرمی، ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان خواهان اعطای جایزه ویژه گرمی به شروین حاجی‌پور شدند و در نهایت آکادمی گرمی یک بخش تازه تأسیس به بخش‌های مختلفش اضافه کرد. جیل بایدن، بانوی اول ایالت متحده آمریکا، نام شروین را در مراسم به عنوان برنده این بخش اعلام کرد و حاجی‌پور نیز در واکنش به بردن این جایزه با انتشار عکسی از خود در صفحه اینستاگرامش، نوشت: «ما بردیم.»

تاریخچه حضور ایران در جوایز گرمی
کارنامه هنری ایران را در ادوار مختلف جوایز گرمی نمی‌توان نادیده گرفت. از اردشیر فرح تا حسین علیزاده، کیهان کلهر و محمدرضا شجریان همگی ردپایی در بخش‌های مهم این جایزه داشته‌اند. نخستین باری که ایرانی‌ها توانستند در این جایزه موفقیت کسب کنند به سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۲) بازمی‌گردد. در آن دوره اردشیر فرح در قالب گروه «استرانز و فرح» برای آلبومی به نام «آمریکاز» کاندید ‌شد.
حسین علیزاده تابه‌حال سه بار برای آلبوم‌های «فریاد»، «بی تو به سر نمی‌شود» و «به تماشای آب‌های سپید» نامزد جایزه گرمی در بخش آلبوم سال شده است. علیزاده در سال ۱۳۹۳ نیز در نامه‌ای از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و نوشت که «خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی» می‌داند. بااین‌حال استاد حسین علیزاده با کارنامه پر بار خود و با وجود ۳ بار کاندیداتوری در جایزه گرمی از دریافت این جایزه ناکام ماند.
استاد کیهان کلهر،‌ آهنگساز و نوازنده چیره‌دست کمانچه تاکنون ۴ بار نامزد جایزه گرمی شده است. «بی تو به سر نمی‌شود»، «فریاد»، «باران» و «فراتر از نقشه جغرافیا» عناوینی هستند که کلهر در آن‌ها به‌عنوان آهنگساز و نوازنده نقش داشته و همگی نامزد جایزه گرمی شده‌اند؛ اما در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، کیهان کلهر به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما توانستند با آلبوم "sing me home" موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شوند.
محمدرضا شجریان خسرو آواز ایران در زمان حیات خویش 2 بار نامزد جایزه گرمی شد. وی در سال ۱۳۸۱ دو آلبوم «بی تو به سر نمی‌شود» و «فریاد» را منتشر کرد که با همکاری حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان اجرا شده بودند. بااین‌حال شجریان نیز از دریافت جایزه گرمی ناکام ماند.
حمید سعیدی، آهنگساز ایرانی تاکنون 2 بار برنده جایزه گرمی شده است. او اولین بار در سال ۲۰۱۹ با گروه موسیقی «افیون ماه» در بخش موسیقی «نیو ایج» یا موسیقی نوین موفق به دریافت جایزه گرمی شد. این هنرمند ساکن لس‌آنجلس روز گذشته در گرمی ۲۰۲۳ با گروه «خورشید سفید» بازهم برنده جایزه گرمی در بخش موسیقی نیو ایج شد.

برندگان جایزه گرمی 2023
برندگان جایزه گرمی ۲۰۲۳ روز گذشته توسط آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا اعلام شدند. بر این اساس، هری استایلز برای «خانه هری» به‌عنوان برنده جایزه آلبوم سال در جوایز گرمی ۲۰۲۳ اعلام شد. همچنین سامارا جوی برنده گرمی برای بهترین هنرمند جدید در مراسم گرمی ۲۰۲۳ شد.
در جریان شصت و پنجمین مراسم اهدای جوایز گرمی 2023، «بیانسه»‌ با کسب چهار جایزه گرمی از جمله بهترین ترانه R&B رکورد بیشترین دریافت جایزه را در تاریخ گرمی شکست. با احتساب جایزه‌هایی که «بیانسه»‌ کسب کرد،‌ تعداد کلی جایزه‌های گرمی این هنرمند به ۳۲ جایزه رسید.
در این مراسم همچنین، «ادل» جایزه بهترین اجرای پاپ را برای ترانه "Easy on Me" دریافت کرد و تعداد جایزه‌های گرمی خود را به ۱۶ جایزه رساند. «کندریک لامار» نیز در سه شاخه بهترین اجرای رپ،‌ بهترین ترانه رپ و بهترین آلبوم رپ به عنوان برنده معرفی شد.
در مراسم اهدای جوایز گرمی ۲۰۲۳، «لیزو»‌ نیز جایزه بهترین رکورد سال را برای «About Damn Time» به خود اختصاص داد. جایزه بهترین ترانه سال نیز به «بانی ریت»‌ برای «Just Like That» رسید.
مراسم امسال در حالی در لس‌آنجلس و به مجری‌گری «ترور نوا» برگزار شد که سال گذشته به دلیل افزایش شمار مبتلایان ویروس کرونا شهر لس‌آنجلس در لاس‌وگاس برگزار شده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما