شناسهٔ خبر: 58622037 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور:

روش صحیح جهاد تبیین اجتماعی‌سازی دستاوردهای علمی و دانشگاهی است

اصفهان- دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور گفت: روش درست برای جهاد تبیین نزدیک شدن به زندگی مردم، حذف فاصله و اجتماعی سازی علم و فناوری و دستاوردهای دانشگاهی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی قجری شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی جهاد تبیین که به مناسبت ایام الله دهه فجر و به همت دفتر بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه برگزار شد، اظهار داشت: شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان نزدیک به یکسال گذشته تدوین شد و در وزارتخانه (علوم) در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شیوه نامه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها بصورت عمومی منتشر شده و قابل دسترس عموم است، افزود: ۲۲ ماده اصلی را در شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان تنظیم کردیم که این مهم با همکاری و هماهنگی همکاران رسانه، فعالان فکری انجام شده که به شیوه درست عمل روایتگری و تبیین برسیم.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ابراز داشت: زحمت بسیاری در حوزه جهاد تبیین کشیده شده اما عمده این تلاش‌ها در حوزه مفهوم شناسی جهاد تبیین و تفسیر بیانات مقام معظم رهبری بوده اما شیوه‌نامه قرار است از حوزه نظری فراتر رفته و وارد فضای عملیاتی شود؛ از این رو قالب‌های مختلفی نیز برای تبیین دستاوردهای دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

قجری با اشاره به اینکه یکی از نکات محوری در شیوه‌نامه ارتباط نهادی مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری ما با سایر نهادها و دستگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر شاید بخش‌های صنعتی کمی پیشتاز باشند و کمی ارتباط آنها مشخص‌تر است اما بسیاری از مجموعه‌ها و نهادها و غیره با مراکز دانشگاهی ارتباط ندارند که فعال‌سازی یک شبکه سازمانی مدنظر است که بتوانند با دستاوردهای این مجموعه‌ها آشنا شوند.

وی با بیان اینکه بخش جدی از جهاد تبیین در مرحله ارائه محصول و خدمت است، افزود: به‌عنوان مثال در استان اصفهان این رویکرد مدنظر باشد که روی محصولات مصرفی خانوارها برچسب دانشگاه درج شود یا در زنجیره خدمات و محصولات ما حضور و بروز نخبگان دانشگاهی ما دیده شود زیرا این‌ها مردم و افکار عمومی جامعه را به راحت‌ترین شکل نسبت به حقایق و واقعیت‌های انقلاب اسلامی اقناع می‌کند.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف علوم به رتبه‌های جهانی رسیده‌ایم، افزود: حتی رسانه‌های خارجی نیز به اَشکال مختلف اذعان دارند اما جامعه را باید باورپذیر کرد؛ نکته راهبردی این است که در زندگی مردم این مهم را تبیین و باورپذیر کنیم و برای جهاد تبیین روش درست نزدیک شدن به زندگی مردم و حذف فاصله و اجتماعی‌سازی علم و فناوری و دستاوردهای دانشگاهی در کشور است.

محوریت جهاد تبیین با ایجاد زیرساخت‌های رسانه‌ای

قجری در ادامه با بیان اینکه محوریت جهاد تبیین را بر ایجاد زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای قرار دادیم، آن را گامی مهم دانست و اظهار داشت: در این رابطه اقدامات و تفاهم نامه‌های خوبی با صدا و سیما، معاونت مطبوعات وزارت ارشاد و ائمه جمعه سراسر کشور صورت گرفته است.

وی افزود: فعالیت‌های خوبی در کشور در رابطه با جهاد تبیین انجام شده اما به طور طبیعی بخش مفهوم‌شناسی یا مسئله‌شناسی جهاد تبیین از موضوعات مهم است و تعبیر دقیقی که مقام معظم رهبری داشتند جمع‌بندی تمام نکات مهم در این زمینه است و ایشان در مورد جهاد تبیین به منظور و هدفمان اشاره فرمودند.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه در ستاد جهاد تبیین قالب و فرم اصلی برای روایت‌گری را در اشکال مختلف شناسایی کردیم، اضافه کرد: اما یک فاصله میان فضای آکادمیک و فضاهای متمرکز بر فعالیت‌های علمی وجود دارد که شاید کمتر با رسانه‌ها ارتباط بگیرند و از طرفی شاید رسانه‌ها نیز کمتر به نخبگان و ظرفیت دانشگاهی و نخبگانی کشور دسترسی پیدا کنند.

قجری با بیان اینکه این میزان ارتباط رسانه‌ای در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی بسیار کم است، تصریح کرد: از این رو محوریت جهاد تبیین را بر موضوع ایجاد و تقویت زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای متمرکز کردیم و در این راستا با ریاست صدا و سیما و بخش‌های مربوطه و بویژه معاونت مطبوعات وزارت ارشاد رایزنی شد تا رسانه‌های جمعی اعم از مطبوعات و خبرگزاری‌ها همراه شوند.

وی با اشاره به اینکه با مجموعه ائمه جمعه کشور نیز تفاهم‌های خوبی انجام شده، گفت: ۹۰۰ امام جمعه در سراسر کشور آمادگی دارند که با مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری در پیرامون حوزه جغرافیای مأموریت خود دقایقی و زمان مشخصی از خطبه‌های نماز جمعه هر هفته را به تبیین دستاوردهای علمی فناوری و دانش‌بنیان اختصاص دهند.

قجری در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌هایی انجام شد برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیشتاز و برخی کمتر فعال بودند، افزود: تداخل فعالیت‌های یکسال اخیر دانشگاه‌ها به دلیل بازگشایی‌های پس از دو سال وقفه ناشی از کرونا شاید آن طور که باید و شاید این هدف محقق نشد.

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: هدف ما یک کار شبکه‌ای، سازمان‌یافته و هدفمند در میان نزدیک به ۲ هزار واحد آموزشی پژوهشی و فناوری در کشور است که در ۶ دسته مختلف دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علمی کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه‌های وابسته به نهادهای دولتی و مراکز پژوهشی و غیره باید محقق شود.

قجری با بیان اینکه ظرفیت بالایی وجود دارد که به‌صورت شبکه‌ای وارد فضای تبیین و ترویج و روایتگری دستاوردهای علمی فناوری و دانشگاهی شوند، خاطرنشان کرد: از این رو این فرصت را مغتنم شمردم که برای جهاد تبیین و فضای دانشگاهی به ما متصل شوند.

جهاد تبیین بر مبنای سه مفهوم عملیاتی شود

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور در ادامه به سه مفهوم محوری در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی برای حوزه تبیین و روایتگری اشاره کرد و گفت: نخست دستاوردها و موفقیت‌های کشور در حوزه‌های علمی و دانشگاهی است که تاکنون روی عبارت علمی و فناوری بیشتر تاکید شده اما تعبیر بهتر دستاوردهای دانشگاهی است زیرا همه دستاوردها به حوزه علم و فناوری متصل نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف آن دستاوردهایی وجود دارد که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های غیرعلمی مانند حوزه‌های علوم انسانی، هنر و حوزه‌هایی دیگر در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بسیار تاکید شده و حتماً یکی از حوزه‌هایی که باید روایتگری دقیق شود حوزه تبیین معارف و حقایق معارف دینی و انقلاب است.

قجری اضافه کرد: لذا یک مفهوم مهم سایر دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است که درخواست کردیم فهرستی از این دستاوردها در مجموعه خودشان داشته باشند و دائم به روز کنند.

لزوم تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاهی

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ادامه داد: مفهوم دوم ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی بوده که ممکن است در مجموعه و واحدی هنوز به صورت محصول یا خدمت مشخصی ارائه نشده باشد اما بی تردید ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان احصا کرد و روی آنها تمرکز داشت و با تقویت آنها به دستاورد و محصول تبدیل شوند.

عناصر و منابع قدرت تبیین شود

قجری افزود: مفهوم سوم عناصر و منابع قدرت ماست یکی از موضوعاتی که در حوزه جهاد تبیین دانشگاهی مغفول می‌ماند عناصر و منابع قدرت ماست که بر مبنای عناصر مختلف از موضوعات متفاوتی برگرفته می‌شود، این عناصر و منابع قدرت از منابع روایی تا سیره تا تاریخ تمدن ما تا منطق عقلانی که پشتوانه تمدن نوین ایرانی اسلامی است تا عناصری مانند مردم‌سالاری و عناصر قدرتی مثل جغرافیای سرزمینی و ظرفیت‌های دیگر را شامل می‌شود.

نظر شما