شناسهٔ خبر: 58613929 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاهده شهاب‌سنگ کاکائو در مریخ

تهران- ایرنا- مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در حین کاوش در دهانه گِیل در مریخ بود که از بخت خوش با یک شهاب‌سنگ فلزی در مسیر خود برخورد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وبگاه سایِنس اَلِرت، این شهاب‌سنگ بیشتر از نیکل و آهن ساخته شده است و «کاکائو» نام دارد. کاکائو زیاد بزرگ نیست (عرض آن حدود ۳۰ سانتی‌متر است).

مریخ‌نورد کنجکاوی، از زمان فرود در دهانه گیل در آگوست ۲۰۱۲ با چندین شهاب‌سنگ برخورد کرده است.

کاکائو متمایز از محیط اطراف خود به نظر می‌رسد. سطح مریخ قرمزرنگ و شهاب‌سنگ خاکستری تیره است و به فلز شباهت دارد. صاف و گرد بودن آن نیز نشانه‌های آشکار عبور آن از یک جَو است.

تصویر کاکائو ترکیبی از شش تصویر جداگانه است که دوربین مَست‌کَم (Mastcam) مریخ‌نورد کنجکاوی آن را ثبت کرده است. کنجکاوی این تصاویر را در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ (۷ بهمن ۱۴۰۱)، یعنی در ۳۷۲۴ روز مأموریت خود ثبت کرد. رنگ‌های تصویر اصلاح شده‌اند تا با ویژگی‌های نوری چشم انسان روی زمین مطابقت داشته باشند.

مشاهده شهاب‌سنگ کاکائو در مریخ

این اولین شهاب‌سنگی نیست که مریخ‌نوردان آن را یافته‌اند. در سال ۲۰۱۶ میلادی، مریخ‌نورد کنجکاوی یک شهاب‌سنگ فلزی دیگر به اندازه یک توپ گلف یافت که «سنگ تخم‌مرغی» نام داشت و آن را با ابزار کِم‌کَم (ChemCam) بررسی کرد تا ترکیبش را تعیین کند.

مریخ‌نورد کنجکاوی با بررسی دهانه گیل، تاریخ باستانی مریخ و چگونگی خشک‌شدن و تبدیل آن به زمین بایر را روشن می‌کند.

مشاهده شهاب‌سنگ کاکائو در مریخ

نظر شما