شناسهٔ خبر: 58613445 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین:

احیای موقوفات و جلوگیری از موقوفه خواری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام کریمی گفت: احیای موقوفات، تثبیت موقوفات، عمل به نیات واقفین و جلوگیری از موقوفه خواری از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام مرتضی کریمی- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین- در نشست خبری کمیته همیاری دهه فجر که امروز (دوشنبه 17 بهمن) در سالن اجتماعات اداره کل تأمین اجتماعی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: این رسالت خبرنگاران است که به عنوان جهادگران عرصه تبیین که یکی از خواسته های مقام معظم رهبری است، قدم بردارند.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین ادامه داد: امروز هم رحلت شهادت گونه حضرت زینب (س) است و ان شاالله به این بانوی بزرگوار اقتدا کنید و آن چیزی که لازم است را برای عموم مردم منعکس کنید، همانطور که حضرت زینب (س) در کربلا وقایع را به خوبی منعکس کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت وقف عنوان کرد: عمده وقف ها قبل از اسلام برای معابد و محرومان اتفاق می افتاد و با شروع اسلام این سنت حسنه به عنوان صدقه جاریه توسط رسول مکرم اسلام ترویج شد و سپس توسط امیرالمومنین حضرت علی (ع) با عمران و آبادانی اراضی بایر، حفر چاه و قنوات و ایجاد  نخلستان ها ادامه یافت و این امام بزرگوار همه اینها را ایجاد کرد و ثمراتش را در دست محرومان و عموم مردم قرار داد و ائمه اطهار و سایر علما و صلحا هم همین سنت حسنه وقف را ادامه دادند.

 

حجت الاسلام کریمی اعلام کرد: بحث وقف یک بحث ریشه ای است و در طول زمان های گذشته و حال با فراز و نشیب ها و چالش های زیادی مواجه بوده است، وضعیت وقف قبل از انقلاب در دوره هایی خوب بوده به طوری که اوج شکوفایی وقف در زمان صفویه و قاجاریه بوده و آب انبارهای متعدد، مدارس علمیه و قنوات در قزوین از جمله این موقوفات است.

 

وی تصریح کرد: وقف در دوره های مختلف با چالش ها و افول هایی هم مواجه بوده به طوری که در دوران پهلوی اول با توجه به اینکه بحث اصلاحات ارضی مطرح شد، موقوفات را فروختند و چالش بزرگی دامن گیر مقوله وقف شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه وقف اشاره و اظهار کرد: الحمدالله به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی دستاوردهای زیادی را در حوزه وقف داشتیم اولین دستاورد انقلاب اسلامی در حوزه وقف  صدور فرمان تاریخی امام بود که موقوفات باید به وقفیت خود برگردد و بحث قانون ابطال ابلاغ شد و این پیام مهم موجب شکل گیری قوانین خاص وقف شد.

 

وی تأکید کرد: احیای موقوفات، تثبیت موقوفات، عمل به نیات واقفین و جلوگیری از موقوفه خواری از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بود و از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی کاستن تضادهای طبقاتی و شکوفایی اقتصادی بود و شاهد این امر هم بحث تفاهم نامه ای است که بین معاونت ریاست جمهوری و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور منعقد شد و در این تفاهم نامه در بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان فعالیت های خوبی را شاهد بودیم.

 

حجت الاسلام کریمی افزود: ما در حوزه دامداری، کشاورزی و انرژی پاک با تفاهم نامه ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد، شاهد اقدامات خوبی هستیم و حمایت از شرکت های دانش بنیان در اولویت و در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفته است به طوری که چهار نیروگاه خورشیدی را راه اندازی کردیم.

 

وی خاطر نشان کرد: بحث دامداری اقداماتی صورت گرفته و بحث باغ پنج هکتاری انگور بیدانه سیاه را در استان افتتاح کردیم و ان شاالله در سال های بعد از عواید آن در اجرای نیت و حمایت از مستضعفان و شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین در پایان با اشاره به تبدیل به احسن اراضی موقوفه یادآور شد: در روستاهایی که موقوفه داریم آماده هستیم تبدیل به احسن اراضی را داشته باشیم و این مهم در بیدستان و خاکعلی در دستور کار ماست و در خصوص روستاهای مشعلدار و احمد آباد هم در این خصوص اقدام می کنیم.

 

پایان پیام/293

نظر شما