شناسهٔ خبر: 58613393 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در برنامه «امواج شبهه» مطرح شد؛

تخریب آینده ایران، هدف رسانه‌های معاند از تطهیر پهلوی است.

در رویکرد رسانه‌ای تطهیر پهلوی، دستاورد پهلوی‌ها مانند راه آهن برجسته شده و در پی این فرایند با ارائه دستاورد‌های حداقلی روی اذهان مخاطب فعالیت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو گفت‌وگو در برنامه «امواج شبهه» با حضور علی اکبر غلامی، تحلیل‌گر رسانه و مدیر بخش فارس پلاس خبرگزاری فارس ، دكتر محمدنبی آقاتقی(مدیر موسسه مطالعاتی افرا و كارشناس ارشد حوزه رسانه) و دكتر علیرضا كیقبادی(استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل رسانه و سیاسی) به موضوع شگردها و سویه های تطهیرسازی پهلوی ها در جنگ نرم و شناختی دشمن پرداخت.


سئوال:در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در تمام این سال‌ها دشمن تلاش‌هایی برای براندازی و ایجاد مانع برای پیشرفت انقلاب اسلامی کرده . نسل امروز تصویری از قبل از انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی نداره و این درحالی ست که جریان تطهیر پهلوی برای این نسل فعال شده لذا دشمن و رسانه های غربی روی پهلوی ها تمرکز کردند.
تحلیل شما رو جناب آقای غلامی در اینباره می شنویم. بفرمایید.
غلامی: باتوجه به ایام دهه فجر و آشوب های اخیر در کشور یکی از نکات قابل توجه هماهنگی رسانه های ضدانقلاب در موضوع تطهیر پهلوی و عبور از فجایع و رفتارهای تجزیه طلبانه در موضوع مهسا امینیه.
اگر مخاطب از عمق فجایع دوران پهلوی اطلاع نداشته باشه نمی‌تونه برای وقوع انقلاب اسلامی و استمرار حمایت از انقلاب اسلامی دلیل موجه پیدا کنه لذا یکی از کارکردهای تطهیر پهلوی با استفاده از شگرد بی‌توجهی و سکوت مخاطب، زمینه‌سازی برای مقایسه کارنامه پهلوی با جمهوری اسلامی و جابجایی جایگاه خادم و خائن و القای ناکارآمدی نظام دینیه.
چندی قبل افراد شاخص ضد انقلاب در گفتگو با رسانه‌های غربی کمپین وکالت می‌دهم را راه اندازی می کنند.موضوعی که مخالفین نظام اسلامی آن اشتباهی را مرتکب می‌شوند که سال 57 مرتکب شدند و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد لذا شاهد ادامه تطهیر پهلوی در این کمپین هستیم.
شبکه اینترنشنال با معرفی ایران به عنوان مخوف‌ترین حکومت، به راحتی از موضوع پهلوی‌ها عبور می‌کنه و در این کمپین گامی برای رسیدن به دموکراسی و حکومت دلخواه مردم در آینده معرفی می‌کنه و نسبت به اتفاقاتی که در آشوب‌های اخیر رقم خورده و رفتارهای دیکتاتوری پهلوی نسبت به مردم با استفاده از ساواک اشاره‌ای نمی‌کنه لذا شگرد استفاده از عدم اطلاع مخاطب ایرانی نسبت به اتفاقات رخدادهای پهلوی از ابزارهایی ست که شبکه های معاند برای تطهیر پهلوی استفاده می کنند.
سئوال : آقای دكتر كیقبادی، شما هم تحلیل خود رو بیان بفرمایید.
کیقبادی: تطهیر پهلوی به عنوان راهبرد کلیدی در دستور کار اجرایی رسانه های معاند قرار گرفته . جنگ تمام عیار اقتصادی، سیاسی، نیابتی و رسانه ای دارای ابزارهای خاصی مانند تحریمه و امروز برای تجلی تطهیر پهلوی در افکار عمومی، جنگ رسانه ای با رویکرد روایت سازی در دستور کاره. در رویکرد رسانه‌ای تطهیر پهلوی، دستاوردهای پهلوی‌ها مانند بیمه، احداث بانک، راه آهن و سایر موارد را مطرح می کنند و در پی این فرایند ارائه دستاوردهای حداقلی روی اذهان مخاطب فعالیت می‌کنند.
جنگ رسانه ای دشمن با افزایش فشار معیشتی بر مردم افزایش می‌یابه و افرادی که امروز پهلوی‌ها را حمایت و تطهیر می کنند، افرادی هستند که یزیدیان را تطهیر می کنند.
تجلی گفتمان‌ها و انتظاراتی که از رسانه‌ها در افکار عمومی وجود داره اینه که باید راهبردها و سیاست‌گذاری دقیق صورت بگیره . در مواجهه با افکار عمومی و جوانان باید واقعیات قبل انقلاب تبیین بشه و دستاوردها اعلام شه. برای نمونه محمدرضاشاه سال 1356 با 4.5 درصد تورم کشور را تحویل گرفته و با 25 درصد تورم تحویل داده .
رژیم صهیونیستی سالانه 50 میلیون دلار به رسانه اینترنشنال کمک مالی داره و قبل از انقلاب هلند و انگلستان برای مجلس ایران نماینده معرفی می کردند و از سوی دیگر روزنامه فرانسوی سال 1314 رضاشاه را به واسطه تملک چندین هزار روستا در کشور، جانور زمین و جلاد منطقه می نامد و فساد گسترده دوران پهلوی مورد توجه رسانه ها بوده.
با توجه به مجازات های سنگین، در دوران پهلوی هیچ ناشری نمی توانست خلاف مواضع پهلوی کتاب و مطالبی را ارائه بده لذا قطعا افزایش مطالعات تاریخی و خاطرات آن دوران برای مخاطب جوان توصیه می شه.
سئوال : آقای دکتر راهکار عملی ما در اینباره چه باید باشه؟
کیقبادی: جهاد تبیین و پرداخت به واقعیات و مدیریت جهادی مسئولان همواره باید در دستور کار قرار بگیره و رسانه باید با مردم شفاف باشه تا بین مردم و مسئولان فاصله‌ای نباشه تا ظرفیت‌های تمدنی و جوانان بدون تکیه به غربی ها به رشد و ثمر برسه.
سئوال:آقای دكتر آقاتقی جنابعالی با توجه به تخصصتون پیرامون شگردها و سویه‌های تطهیرسازی پهلوی‌ها در جنگ نرم و شناختی دشمن بفرمایید.
آقاتقی : در جریان تطهیر پهلوی به عنوان دست‌نشانده غربی‌ها و آمریکا، آینده ایران مورد هدف قرار داره که باید مشخص بشه پهلوی مهره استعمارگر پیر بوده و انگلستان طی 400 سال در حال استعمارگری در منطقه بوده.
ایران جزو پنج کشور منابع زیرزمینی و معادن دنیا است. استعمار در گذشته حضور مستقیم در ایران داشته و از تمام مواهب و منابع کشور استفاده می کردند لذا امروز دشمن کشور ایران را هدف قرار داده.
دشمنان، پهلوی‌ها را سوژه قرار داده تا به ساختار قدرت کشور بازگردند. اما بر اساس سوابق استعمار در کشورهایی مانند افغانستان، تغییرات به نفع بازگشت پهلوی نخواهد بود و صرفا با ایجاد وحدت مخالفین قصد فشار روی ایران را دارند.
موضوع وکالت می دهم دارای روند مشخصی است و ادامه خواهد داشت . باتوجه به تلاش دشمن برای به قدرت رسیدن کشورهای اروپایی و سلطنت طلبان، غرب تلاش دارد ایران را وادار به تمکین کند.
خط سیر غرب برای مذاکره با آمریکا در دولت قبل مشخص بود و لذا از مذاکره تعبیر معامله می شه.
دولت غرب گرای گذشته به صورت واضح اعلام کرده بود که قرار است با آمریکا مذاکره کند و بر این اساس توانمندی هسته ای ایران معامله شد و دستاوردی برای دولت و ملت نداشت.
به واسطه خواست دشمن در مذاکرات، شبکه اصلی علمی فناوری هسته‌ای حذف شد و رشته‌های مختلف دانشگاهی مرتبط برچیده شد و هدف بعدی دشمن توانمندی دفاعی و موشکی و حضور منطقه‌ای ایرانه که قصد دارند مذاکرات را با هدف حذف توانمندی دانشی و فناوری موشکی ادامه دهند.
ایجاد اغتشاشات توسط دشمن غربی، برای گرفتن توانمندی‌های جمهوری اسلامی ست تا با هدف احیای برجام و مذاکره با اروپا فشار سنگین وارد بشه و قدرت غرب‌گرای وابسته در ایران روی کار بیاد.


برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌ شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌ زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است ،روزهای یكشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبكه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می شود.
علاقمندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام رسان های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دكترعلیرضا داودی، نویسندگی و تهیه كنندگی سیده فاطمه شعار بر روی آنتن می رود؛ همچنین مصطفی صادقی كارشناس مجری، زهرا شکوری هماهنگی برنامه، فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی به عنوان آیتم ساز در این برنامه حضور دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما