شناسهٔ خبر: 58611332 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اعتراض امام خمینی ره به کاپیتولاسیون نقطه عطف مبارزه علیه پهلوی

سخنان امام خمینی (ره) در اعتراض به کاپیتولاسیون، نقطه عطف مبارزه مردمی با حکومت پهلوی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ، در بسته خبری عهد ۴۴ کاری از خبر خوزستان، علاوه بر تشریح ویژه برنامه‌های دهه مبارک فجر در استان، ماجرای قانون کاپیتولاسیون و سخنرانی اعتراضی حضرت امام خمینی ره به عنوان نقطه عطفی در اعتراض مردم علیه حکومت پهلوی روایت شده است.

۳ مرداد سال ۱۳۴۳ شمسی لایحه‌ای در مجلس سنا دوره پهلوی تصویب شد که تاریخ‌ساز شد؛ حق کاپیتولاسیون برای آمریکایی‌ها. در آن روزگار چنین امتیازاتی برای آمریکایی‌ها عادی بود، ولی در ایران به رگِ غیرت ایرانی‌ها برخورد و تاریخ ورق خورد!
 اسمش «لایحه اجازه استفاده مستشاران آمریکایی در ایران از مصونیت‌ها و معافیت‌های قرارداد وین» بود و ۳ مرداد در مجلس سنا دوره پهلوی تصویب شد و ۲۱ مهر در مجلس شورای ملی. موضوع این بود که مستشاران آمریکایی که در ایران بودند از نظر قضایی در برابر قوانین ایران مصونیت داشته باشند و در صورت ارتکاب جرم، طبق قانون کشور خودشان محاکمه شوند.

کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی دوره پهلوی به‌راحتی تصویب شد در حالی که بعد‌ها صاحبنظران آمریکایی نیز آن را «عمل ناشیانه و زشت» و «نشانه‌ای از رفتار خشن و احمقانه امپریالیسم آمریکایی» ارزیابی کردند.

سخنان امام خمینی (ره) در اعتراض به کاپیتولاسیون، نقطه عطف مبارزه مردمی با حکومت پهلوی شد.

<div id="video-display-embed-code_9197930"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3744125/9197930?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما