شناسهٔ خبر: 58611284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از نشست علنی شورای شهر کرمان

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

کرمان- ایرنا- برگزاری مناقصه برای بازسازی خانه شهر کرمان یکی از موضوعات هشتاد و سومین نشست علنی شورای شهر کرمان بود که اعضای این شورا با تصویب برگزاری این مناقصه بر لزوم توجه به این مکان فرهنگی و قدیمی شهر کرمان تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خانه شهر کرمان در مکانی کاملاً فرهنگی در کنار حسینیه ثارالله، بوستان قدیمی شهر تماشا، سینما، کانون اندیشه بنا شده و بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی این شهر طی سالیان گذشته در این مکان برگزار شده و ارزش بالایی دارد.

دغدغه مندان و اهالی کرمان معتقدند که خانه شهر کرمان با وجود معماری و نقشی مهمی که در تاریخ معاصر این شهر دارد به دلیل عدم توجه و مرمت نشدن در حال تخریب است.

موضوع خانه شهر کرمان و درخواست شهرداری کرمان مبنی بر برگزاری مناقصه برای بازسازی و مرمت این خانه از موضوعات نشست علنی شورای شهر کرمان بود و سعید شعرباف شهردار کرمان با اشاره به این موضوع افزود: بخش اداری ساختمان خانه شهر برای شورا قابل استفاده است اما اگر شورای شهر تصمیم نداشت به خانه شهر برود برای معاونت فرهنگی هم این مکان مناسب است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات خانه شهر در حوزه تاسیسات است، ادامه داد: می‌توان به حد قابل قبولی بازسازی را انجام داد و اگر شورا قصد داشت به خانه شهر برود می‌توانیم زودتر در دستور کار قرار دهیم و کارها را انجام دهیم.

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان اعتقاد دارد، عددی که در نامه برای مناقصه اعلام شده عدد بالایی است و اگر شهرداری کارهای سازه‌ای را خودش انجام دهد هزینه بسیار کمتر می‌شود.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان نیز با اشاره به اینکه در شورای شهر سابق هم بحث مرمت مطرح شد، افزود: بحث تقویت سازه هم وجود دارد و فقط موضوعات ظاهری نیست بنابراین ممکن است میزان برآورد شده بیش از چیزی به نظر برسد که خانه شهر نیاز دارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

خاطرات و خطرات خانه شهر کرمان

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

پیشنهاد چند تغییر نام در محلات، معابر و خیابان‌های شهر کرمان

یکی از موضوعات مطرح در نشست علنی شورای شهر کرمان موضوع تغییر نامگذاری‌های بعضی معابر بود که پیشنهاد تغییر نام خیابان میزار آقاخان به میزا کوچک خان جنگلی، نامگذاری میدان کوچکی در محدوده گلزار شهدای کرمان و کوچه‌ای در خیابان فیروزه به نام شهدای مدرسه مکتب المهدی، نامگذاری معبری ۳۲ متری فاقد نام واقع در خیابان گلدشت به نام گلسار، نامگذاری میدانی در بلوار سیدی به نام میدان نجابت، نامگذاری بوستان مسیر آرامگاه سید حسین به نام شهدای هنرمند و نامگذاری بوستان روبروی بیمارستان افضلی پور به نام بهیار از این موارد بود.

محمد بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان نیز به فرایند تغییر نام خیابان میرزا آقا خان به میرزا کوچک خانی اشاره‌ای کرد و افزود: تغییر نام خیابان میرزا آقاخان پروژه‌ای هشت ماهه و درخواست مردمی مردم آن منطقه بوده که طبق این درخواست شهرداری با ارسال پیامک تبلیغات محلی و نظرسنجی حضوری از مردم، به سه اسم میرزا کوچک خانی جنگلی، شهید نشاط و اربعین رسید که در نهایت نام میرزا کوچک خان جنگلی با ۱۴۶ فراوانی مورد تایید قرار گرفت.

شعرباف شهردار کرمان نیز اشاره‌ای به موضوع نامگذاری‌های کرد و افزود: با توجه به اینکه قبلا مطرح شده و پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در مورد حجت‌الاسلام دعایی ویژه بوده است پیگیری شود تا مکانی مناسب به نام ایشان نامگذاری و در دستور کار قرار گیرد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ستایش شده در قلب‌ها

لوایح عوارضی سال آینده

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

موضوع بررسی لوایح عوارضی سال ۱۴۰۲ از موضوعات دیگر مطرح در نشست علنی شورای شهر کرمان بود که چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری با اشاره به آن افزود: حدود ۱۵ روز است که درگیر بررسی لوایح عوارضی سال آینده هستیم و چون امسال برای نخستین بار این لوایح را براساس ضوابط قانون درآمدهای پایدار آماده می‌کنیم تطبیق شرایط و رویه‌های گذشته با دستورالعمل، عناوین و ضوابط و اصول قانون درآمدهای پایدار کاری بود که نیاز به دقت داشت.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ممکن است لوایح عوارضی سال آینده اشکالاتی داشته باشند ولی دوستان تمام سعی خود را کردند، ادامه داد: براساس زمان قانونی در اختیار شورا این لوایح عوارضی تصویب و به هیات تطبیق ارسال شد.

شهردار کرمان هم به موضوع لوایح عوارضی اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم جزو شهرهایی هستیم که واقعا نعل به نعل حوزه لوایح عوارضی سال ۱۴۰۲ را براساس قانون درآمدهای پایدار جلو بردیم.

وی با اشاره به اینکه جلو بردن تصویب لوایح عوارضی سال آینده براساس قانون درآمدهای پایدار اتفاق خوبی است، تاکید کرد: امیدواریم که اتفاقی برای این لوایح در حوزه هیات تطبیق هم نیافتد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

کلاف پیچیده تعرفه عوارض شهرداری در کرمان

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

بودجه سال آینده

چناریان در ادامه نشست علنی شورای شهر کرمان به موضوع بودجه هم اشاره‌ای کرد و افزود: از امروز به بعد برای بخش درآمد بودجه سال ۱۴۰۲ وقت می‌گذاریم البته لازمه این مهم ارائه گزارش شفاف از عملکرد بودجه ۱۴۰۱است و تاکنون به صورت واضح گزارش قابل توجهی از عملکرد بودجه به ویژه در مورد فعالیت‌های تملک و دارایی و پروژه‌های عمرانی به شورا داده نشده است.

شهردار کرمان نیز به موضع بودجه سال آینده اشاره‌ای کرد و افزود: امسال وقت مفصلی بر روی بودجه سال آینده گذاشته شده به طوری که روز گذشته به صورت رسمی لایحه بودجه با سه هزار و ۹۶۲ میلیارد تومان اعتبار تحویل شورای شهر شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

اعتراض‌ها به اقدامات دقیقه نودی شهرداری کرمان

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

استفاده عمومی از لچکی‌ها

موضوع لچکی (محدوده شهری که به شکل سه ضلع باشد) و فروش آنها هم از موضوعاتی بود که در نشست علنی شورای شهر مطرح شد و سید محمد صادق تقوی از اعضای شورا با اشاره به آن افزود: این لچکی‌های که در محلات مختلف شهر وجود دارد برای پویایی شهر می تواند استفاده شود و کاربری کشاورزی پیدا کند و در همین راستا می‌توان به افراد سالمند محله این لچکی‌ها داده شود که کشت و کار در آن انجام دهند و عموم مردم بتوانند از مزیت‌های این لچکی‌ها استفاده کنند.

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

عوارض پسماند اصناف

در بخش‌های پایانی نشست علنی شورای شهر کرمان عشرت کردستانی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به موضوع کاهش عوارض پسماند اصناف در لوایح عوارضی امسال اعتراض کرد و گفت: قرار بود در لوایح قیمت‌ها عادلانه شود ولی این عوارض پسماند از سال گذشته کمتر است و اینکه بخواهیم حداقلی از اصناف عوارض بگیریم این عوارض را نگیریم بهتر است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

بیم و امید اصناف کرمان در پیچ و خم رشد هزار و ۲۰۰ درصدی عوارض شهرداری

نظر شما