شناسهٔ خبر: 58611192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همه آنچه خوزستان به نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی می‌برد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: رونمایی از کتاب سفالی رباعیات خیام در کنار برگزاری کارگاه‌های تخصصی از بخش‌های متنوع غرفه خوزستان در سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شکرالله قاسمی با اشاره به حضور ۱۴ هنرمند و صنعتگر  خوزستانی در سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران گفت: کپوبافی دزفول، احرامی‌بافی شوشتر، بوریابافی رُفیع، دست‌بافته‌های عشایری اندیکا و مینای صبی اهواز به عنوان شهرهای ملی در حوزه صنایع‌دستی و در قالب هفت غرفه شاهد معرفی بخشی از هنر دستان صنعتگران خوزستانی خواهد بود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان افزود: در کنار معرفی هنرهای ملی این شهرها، گلیم و سفال شهرستان ایذه و حصیر شادگان نیز دارای آثار متنوعی در رویداد نمایشگاهی امسال خواهند بود و تلاش ما بر این است ضمن معرفی این آثار، به‌زودی با تشکیل دو پرونده جدید، ایذه و شادگان را نیز به عنوان شهرهای ملی، به ترتیب در رشته‌های گلیم‌بافی و حصیربافی، معرفی و به یاری خدا به ثبت برسانیم.

او ادامه داد: جدای از برگزاری کارگاه مینای صبی اهواز و خراطی دزفول، در بخش معرفی آثار فاخر، از ۵۶ اثر صنایع‌دستی که سال گذشته موفق به کسب نشان ملی شدند نیز رونمایی خواهیم داشت؛ کمااینکه رونمایی از کتاب سفالی خیام، به‌عنوان یک اثر تلفیقی از هنرهای سفال‌گری، میناکاری، تذهیب، خوشنویسی، چهره‌نگاری و ادبیات، بخش دیگری از هنرنمایی صنعتگران حوزه صنایع‌دستی خوزستان خواهد بود.

قاسمی ضمن اشاره به این موضوع که این کتاب سفالی، نتیجه فعالیت هنرمندانه یک زوج خوزستانی است، تصریح کرد: ۱۴۰ رباعی حکیم عمر خیام در قالب نقش کوزه و تابلو خشتی، نتیجه پنج سال فعالیت شبانه‌روزی سیدمهدی موسوی و فاطمه آورند است که دیدن این نقوش سفالی در نمایشگاه امسال خالی از لطف نخواهد بود.

سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران هم‌زمان با شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما