شناسهٔ خبر: 58610545 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

همسر رئیسی: آمریکا به دنبال تفرقه‌افکنی در ایران است

همسر سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی اختصاصی با یک شبکه روسی با انتقاد از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا درقبال ایران گفت: آمریکا همواره تلاش کرده است با هراس‌افکنی و ارعاب علیه ایران از طریق رسانه‌های خود تصویر نادرستی از کشورمان به جهان معرفی کند.

صاحب‌خبر -

همسر سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی اختصاصی با یک شبکه روسی با انتقاد از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا درقبال ایران گفت: آمریکا همواره تلاش کرده است با هراس‌افکنی و ارعاب علیه ایران از طریق رسانه‌های خود تصویر نادرستی از کشورمان به جهان معرفی کند.

جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور ایران در گفت‌وگو با شبکه راشا تودی در پاسخ به سوالی درباره فوت مهسا امینی که خبرنگار این شبکه آن را یک تراژدی توصیف کرد و ناآرامی‌هایی که در واکنش به این اتفاق در کشور به وجود آمد، اظهار داشت: اگر اجازه دهید در مورد این سوال توضیح بیشتری بدهم، آنچه شما به عنوان یک فاجعه توصیف کردید که واکنش گسترده‌ای هم در جهان داشت، چیزی جز نسخه جدیدی از سیاست هراس‌افکنی آمریکا نیست که این کشور علیه ایران اتخاذ کرده است.

وی در این گفت‌وگو که چند روز پیش در این رسانه روسی منتشر شده، ادامه داد: این، سیاست ایجاد ترس است. این یک مدل جدید از سیاست هراس‌افکنی است که سعی داشته در طول سالیان گذشته مردم را بترساند. به این طریق آمریکا می‌خواهد به ما بگوید: ببینید من به شما نزدیکم و می‌توانم تروریست‌ها را به خیابان‌های شما بکشم و ماشین‌ها را در خیابان‌های شما به آتش بکشم، آمریکا از ما می‌خواهد که تسلیم شویم تا چهره نادرستی از ایران به نمایش بگذارد.

جمیله علم‌الهدی با بیان اینکه «روسیه نیز هم اکنون با تجربه مشابهی روبرو است و آمریکا این روزها تصویر مخدوشی از روسیه به جهان معرفی کرده است» گفت: آمریکا این کار را از طریق رسانه‌ها انجام می‌دهد و از این طریق یک ملت را از چیزی می‌ترساند. این همان چیزی است که به‌طور معمول اتفاق می‌افتد، اگر یک کشور بخواهد علیه دیگری ارعاب و هراس‌افکنی ایجاد کند و از این طریق سلاح‌هایش را بفروشد، دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. آن‌ها می‌خواهند همسایگان‌مان و جامعه جهانی را از ما بترسانند.

وی در پاسخ به این سوال که نگاه شخصی شما به عنوان یک زن و مادر و همچنین استاد دانشگاه که با دختران جوان زیادی سروکار دارید به تراژدی فوت مهسا امینی در بازداشت پلیس چیست؟ بیان کرد: من به عنوان یک بانوی ایرانی از این اتفاق و تمام اتفاقاتی که اخیرا روی داده است بسیار ناراحتم اما باز هم می‌گویم که آمریکا سال‌هاست درقبال کشور من از این سیاست‌ها پیش گرفته است. آمریکا تلاش کرده در ایران نفوذ کند و بذر نفاق را در کشور بکارد. صد سال پیش از این، مادر شاه ایران را نسبت به داماد خود، یعنی امیرکبیر بدبین کردند. آنها این نفاق را در میان اعضای خانواده ایجاد کردند و اکنون نیز سعی دارند همین کار را در سراسر ایران و در میان مردم انجام دهند.

همسر سید ابراهیم رئیسی خاطر نشان کرد: این، کاری است که شیطان انجام می‌دهد. امام خمینی می‌گفتند که آمریکا شیطان است و به معنای واقعی هم هست، همه را وسوسه می‌کند. ما بیش از صد سال است که با این سیاست‌ها و وسوسه‌های آمریکا، انگلیس و مراکز اطلاعاتی و جاسوسی آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم و می‌خواهیم در برابر آن مقاومت کنیم. در این شرایط ما تلاش می‌کنیم که از ارزش‌ها، تمامیت ارضی و اتحادمان دفاع کنیم. آنها می‌خواهند در میان ما جدایی و تفرقه ایجاد کنند و حتی به دنبال تجزیه کشورمان هستند. این چیزی است که از آمریکایی‌ها مشاهده کرده‌ و در این سال‌ها یاد گرفته‌ایم که چگونه از خودمان مراقبت کنیم.

علم‌الهدی در ادامه گفت که زنان ایرانی به فوت مهسا امینی واکنش‌های شدیدی نشان دادند و از این اتفاق بسیار ناراحت بودند اما بعدتر، زمانی که متوجه شدند آمریکا در حال سوءاستفاده از شرایط است، تغییر رویه دادند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حجاب در ایران که همواره از سوی رسانه‌های غربی مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: حجاب در ایران همواره یک موضوع سیاسی بوده است. حدود صد سال پیش ایران تحت حاکمیت یک دیکتاتور بود که شروع به مقابله با حجاب زنان کرد تا سبب شود ما بیشتر شبیه آمریکایی‌ها به نظر برسیم و برای اینکه یک فرهنگ بیگانه را به ما تحمیل کند با حجاب مبارزه کرد. بنابراین، همیشه حجاب یک موضوع سیاسی بوده و غیر سیاسی نیست اما آنچه اهمیت دارد نوع مقاومت فرهنگی مردم در برابر یک سلطه فرهنگی است. حجاب بخشی از فرهنگ ماست و نوعی پوشش به شمار می‌آید که فرهنگ ما آن را پذیرفته است و تنها به اسلام محدود نمی‌شود. در کشورهای دیگر هم یک استانداردی وجود دارد که هر کس بخواهد از این استاندارد سرپیچی کند، سرکوب می‌شود و محکوم به شکست است.

جمیله علم‌الهدی ادامه داد: آنچه ما در حال مبارزه با آن هستیم استانداردهایی است که آمریکا و اروپا سعی دارند به بقیه دنیا تحمیل ‌کنند. ما نمی‌خواهیم این استاندارد را بپذیریم. ما می‌خواهیم از این فرهنگ خود محافظت کنیم و آن چیزی که در فرهنگمان وجود دارد را نگه داریم. حجاب برای ما جنبه ارزشی، هویتی و اخلاقی دارد. از طرفی دیگر حجاب در قانون اساسی ما به تصویب رسیده است و به‌طور طبیعی پلیس هر کشوری مجری قانون آن کشور است.

وی با بیان اینکه «مقاومت فرهنگی ما پشتوانه مقاومت نظامی است» تصریح کرد: آمریکایی‌ها به خوبی متوجه این موضوع هستند و هدف آنها  آسیب زدن به بنیان خانوده و کاهش نقش زنان است. آنها تلاش می‌کنند از طریق رسانه، انیمیشن و فیلم‌های سینمایی تمام چیزهایی که برای ما ضد ارزش است را در کشور ترویج دهند. این در حالی است که در جامعه ما خانوده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تربیت اخلاقی، سیاسی و فرهنگی در خانواده بروز پیدا می‌کند.

همسر رئیس جمهوری ایران گفت: از نظر من این تلاش برای نفوذ در جامعه ایران از زمانی که ما روابط خود را با روسیه، چین و کشورهای همسایه تقویت کرده‌ایم، افزایش یافته است، چراکه این رویکرد آمریکا را خشمگین می‌کند. ما باید برای برقراری روابط نزدیک با کشورهای دوست هزینه پرداخت کنیم.

جمیله علم‌الهدی همچنین با تاکید بر اینکه «هدف از حجاب آسان‌تر کردن زندگی و محافظت در برابر آسیب‌هاست» خاطر نشان کرد: در اسلام حجاب فقط برای زنان نیست، بلکه برای مردان هم توصیه‌هایی در این زمینه وجود دارد. به‌علاوه اینکه حجاب شامل چند سطح است؛ سطح فکری، قلبی و سطح رفتاری. این سطوح به یکدیگر گره خورده است و حجاب تنها به یک سطح محدود نمی‌شود. خداوند فرموده است که وقتی این حجاب را انتخاب می‌کنید از آسیب و مزاحمت در امان می‌مانید.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت ابراهیم رئیسی برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان در ایران گفت: دولت‌های مختلفی که در ایران روی کار آمده‌اند مطابق با اهداف انقلاب اسلامی فرصت‌های چندین برابری را برای زنان ایجاد کرده‌اند که در عین رسیدگی به خانواده و فرزند پروری می‌توانند به وظایف اجتماعی‌شان نیز رسیدگی کنند. به عنوان مثال در ایران به زنانی که بچه‌دار می‌شوند مرخصی تحصیلی و شغلی داده می‌شود. در این سال‌ها جمعیت دانشجویان دختر نیز افزایش یافته و شامل 60 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها می‌شود. تقریبا تمام خانم‌های جوان در ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

خانم علم‌الهدی در ادامه به حقوق زنان ایرانی هنگام ازدواج پرداخت و گفت که اگر به عقدنامه‌های ایرانی نگاه بیندازید، می‌بینید که مردان چه تعهدات زیادی را باید درقبال همسرانشان رعایت کنند و هدف از تمامی این قوانین محافظت از خانوده است.

وی افزود: خانوده در ایران یک آئین است. وقتی از خانواده صحبت می‌کنیم از یک تعهد آئینی حرف می‌زنیم و این نیازمند نظارت و پلیس نیست. بنابراین، ما (زن و مرد) در خانواده با یکدیگر رقابت نمی‌کنیم و در واقع همگرا هستیم. ما همدیگر را تکمیل می‌کنیم و به یکدیگر متعهد می‌شویم، حتی زمانی‌که از هم دور هستیم. ازدواج نه فقط در فرهنگ ایران، بلکه در تمامی فرهنگ‌های معنوی یک آئین است که برای آن ارزش زیادی قائل هستند. ما ممکن است برای حفظ تعهد خانوده از خواسته‌های خود چشم‌پوشی کنیم. در ایران این فرهنگ به شدت هدف تهاجم قرار می‌گیرد اما ما برای حفظ آن به سختی تلاش می کنیم. در اسلام نیز زن در خانواده باید مورد محافظت و پشتیبانی قرار گیرد و نیازهایش می‌بایست تامین شود.

جمیله علم‌الهدی در پاسخ به سوالی درباره مطالعه کتاب میشل اوباما، همسر رئیس جمهور سابق آمریکا و اینگه اگر او در آینده به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شود، روابط تهران و واشنگتن تغییر خواهد کرد؟ اظهار داشت: وقتی از روابط ایران و آمریکا صحبت می‌کنید بهتر است که میان محققان و دانشمندان و سیاستمداران تفاوت قائل شوید. من کتاب‌های زیادی از نویسندگان آمریکایی مطالعه کرده و برای بسیاری از آنها احترام قائلم. حتی در کلاس‌هایم از برخی از کتاب‌های آنها استفاده و مطالبشان را نقد می‌کنم و علاقه‌مند به برقراری ارتباط با بسیاری از آنها هستم. حتی ادبیات داستانی نیز اهمیت زیادی دارد و نشان دهنده فرهنگ جاری در یک کشور است. بسیاری از مبانی فرهنگی و اخلاقی را می‌توان از طریق داستان و رمان منتقل کرد. همان‌طور که می‌دانید من یک معلم هستم و تلاش می کنم کتاب‌های جدید را مطالعه و از آنها استفاده کنم. کتاب‌هایی که جنبه فرهنگی دارند برای من بسیار جالب هستند و من آنها را مطالعه می‌کنم.

ایسنا

نظر شما