شناسهٔ خبر: 58608905 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزیر ورزش و جوانان ، ورزش قهرمانی را در همه حوزه ها پس از انقلاب اسلامی رو به رشد خواند .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، شبکه یک سیما در برنامه صبح بخیر ایران با سیدمحمد پولادگر، معاون  توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزیر ورزش و جوانان به موضوع توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای پرداخت.

سؤال: یکی از مؤلفه‌های توسعه هر کشور، موفقیت‌ها در عرصه ورزش قهرمانی است. یک آمار و مقایسه‌ای داشته باشیم در پیش و بعد از انقلاب را بفرمایید.
 پولادگر: آمار خدمت همه ارائه می‌شود و می‌بینند که آمار ما واقعاً قابل قیاس نیست با سال‌های قبل از انقلاب چه در حوزه ورزش قهرمانی چه در توسعه ورزش همگانی و اصولاً فرهنگ ورزش درکشور. ما از لحاظ فدراسیون‌های که در حوزه قهرمانی فعالیت می‌کنند، تعداد فدراسیون‌های مان از ۲۰ فدراسیون الان به ۵۲ فدراسیون رسیده است. دوستداران می‌دانند که ما در ۲۶ رشته ورزشی المپیکی هستیم. سایر فدراسیون‌ها فدراسیون‌هایی هستند که در حوزه قهرمانی فعالیت می‌کنند، ولی هنوز المپیکی نشده اند. خود این تعداد که بیش از تعداد المپیکی‌ها است نشان دهنده رشد و توسعه ورزش قهرمانی در کشور و پرداختن به این موضوع است. با سرمایه گذاری که در این حوزه در دولت‌های بعد از انقلاب صورت گرفته است و ما الان شاهد این آمار قابل توجه و چشمگیر در حوزه ورزش قهرمانی هستیم. مهمترین آوردگاه ورزش قهرمانی المپیک است که ما در سال‌های قبل از انقلاب و سال‌های بعد از انقلاب آمارمان فوق العاده است نسبت به مدال‌هایی که کسب کرده ایم. ما ۳۳ مدال طلا کسب کرده ایم در سال‌های بعد از انقلاب و به ویژه در حوزه بانوان که به نظر من خیلی قابل توجه است، چون دشمن متمرکز روی این حوزه دارد فعالیت می‌کند و سیاه نمایی می‌کند من بایستی عرض کنم که حضور قهرمان‌های بانوی ما در رشته‌های مختلف الان در ۴۰ رشته ورزشی حضور خانم‌ها را داریم. در اکثر این رشته‌ها حضور بین المللی و در عرصه‌های جهانی و آسیایی، حضور تیم‌های ملی را داریم که آمار خیلی قابل توجه‌ای است و موفقیت‌های بانوان ما در عرصه ورزش قهرمانی چه در بازی‌های آسیایی و حتی چه در المپیک که ما پیش از این تنها در دو رشته حضور بانوان را داشته ایم الان در همه رشته‌هایی که توانسته ایم حضور پیدا کنیم، حضور ارزشمند بانوان است. در پاراالمپیک که تمام مدال‌ها و تمام افتخارات ما برای سال‌های بعد از انقلاب است آنجا خیلی قابل توجه است حضور خانم‌های ما در پاراالمپیک ما دو بانوی سه مدال طلا داریم. هر در رشته تیراندازی هستند تیراندازی با کمان که دو رشته‌ای است که خانم‌ها خیلی فعال حضور دارند. نکته‌ای که باید عرض کنم اینکه ما علی رغم اینکه این سیاه نمایی شده است که محدودیت‌هایی دارند خانم‌های ما و این محدودیت‌ها باعث شده است که در عرصه‌های جهانی و بین المللی نتوانند حضوری شایسته و چشمگیر داشته باشند، می‌خواهم عرض کنم که درست برعکس است. یعنی آماری که الان ما در حوزه بانوان حتی نه در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب، بلکه در مقایسه با سایر کشور‌های جهان که این شرایط را هم نداشتند، الان اطلاعات و آماری که ما داریم بسیار قابل توجه است مثلاً من در حوزه مربیگری عرض می‌کنم ما الان در حوزه مربیگری بیش از ۱۰ هزار بانوی مربی در رده‌های سطح عالی برای تیم‌های ملی مان و مسابقات لیگ داریم. مقایسه می‌کنم در بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا ما مربی زن در سطح ملی نداریم و شاهد هستیم که یکی از معدود کشور‌هایی که دارای مربی زن است، که تعدادشان به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد در رویداد‌های جهانی برای رشته‌های المپیکی جمهوری اسلامی ایران است. یعنی علی رغم اینکه این سیاه نمایی می‌شود که این محدودیت‌ها باعث شده است که حضور چشمگیری نداشته باشند بانوان ما، من می‌خواهم بگویم نه این محدودیت‌ها بلکه این پایبندی به اصول انقلابی و اسلامی که ما داشتیم باعث رشد ما درحوزه بانون شده است در عرصه‌های مختلف که یکی هم ورزش است.
سؤال: شما در جلسه رهبر انقلاب حضور داشتید.
 پولادگر: بله افتخار داشتم که حضور داشتم. نکته‌ای که حضرت آقا اشاره فرمودند در حوزه ورزش همگانی و توسعه آن با توجه به سبک زندگی مردم که خیلی تغییر کرده است و خیلی ماشینی شده است خیلی حرف کارشناسی و نکته مهمی است.
سؤال: نکته ایشان نکته کارشناسی بود. می‌خواهم بدانم که وزارت ورزش برنامه‌ای دارد برای گسترش ورزش همگانی؟ بالاخره در خیلی از بوستان‌ها و مدارس و آموزشگاه‌ها دارد این اتفاق می‌افتد که بیشتر آن هم خودجوش است. وزارت ورزش و جوانان در این زمینه می‌خواهد چه کار کند؟

پولادگر: در حوزه ورزش همگانی یک نکته‌ای که می‌خواهم اشاره کنم، بحث فرهنگ ورزش است که ما سبک زندگی مان به گونه‌ای شده است که فرهنگ ورزش از بین ما رفته است و کم رنگ شده است باید این را احیا کنیم که ما قدیم‌ها چقدر پیاده راه می‌رفتند مردم الان همه چیز ماشینی شده است خانه‌ها سبک زندگی مردم این خیلی نکته است. یعنی همه تلاش‌هایی که وزارت ورزش و وزارتین دیگر، چون ورزش همگانی نکته‌ای نیست که فقط وزارت ورزش به آن بپردازد. باید دید که همه وزارتخانه‌ها همه نهاد‌هایی که دست اندرکار حوزه مدیریت بر اجرا هستند ومخاطب دارند در کشور باید در این حوزه بیایند و حضور فعال داشته باشند تا ما بتوانیم به آنچه که می‌خواهیم برسیم. یک جامعه شاداب و بانشاط و با انگیزه داشته باشیم.

سؤال: به نظر من می‌رسد که در دو سال اخیر ورزش بانوان و مدال آوری شان خیلی پررنگ‌تر و قوی شده است؟
پولادگر: بله ما در یکسال و نیم اخیر که دولت سیزدهم فعالیت اش شروع شده است، ما یازده مورد موفقیت‌هایی داشتیم در حوزه ورزش قهرمانی که برای اولین بار است که اتفاق افتاده است. ۹ مورد آن مربوط به حوزه بانوان است. این خیلی آمار قابل توجهی است که فرصت نیست به همه آن‌ها اشاره کنم به هندبال اشاره می‌کنم که یک رشته توپی بوده است دختران ما در رشته‌های توپی کمتر توفیق داشته اند، ولی الحمدلله هم در فوتبال، فوتسال و هندبال، موفقیت‌های قابل توجهی داشته ایم. در والیبال و در هندبال در همه رده‌های سنی دختران ما جهانی شده اند. این خیلی اتفاق خوبی بود و نشان می‌دهد که ما چقدر در حوزه ورزش خصوصاً بانوان دارای پتانسیل و استعداد هستیم.

نظر شما