شناسهٔ خبر: 58607824 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خراسان رضوی در تعداد مناطق شکار ممنوع رتبه نخست کشور را دارد+فیلم

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: انقلاب اسلامی همگان را به حوزه محیط زیست به عنوان سرمایه خدادادی در کشور و استان توجه داد و هم اکنون این استان شرایط خوبی برای زیست حیات وحش دارد به طوری که در تعداد مناطق چهارگانه و شکار ممنوع رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است.

صاحب‌خبر -

مهدی اله‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی در مساحت مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست نیز رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

وی ادامه داد:هم اکنون در این استان ۴۱ منطقه چهارگانه  شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع داریم که پلنگ شاخص ترین گونه حیوانی مطرح در آنهاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در زمینه زیست قوچ و میش، هوبره و قرقاول بال نقره‌ای استان اول، در کل و بز جایگاه سوم و در زمینه زیست آهو استان دوم کشور است.

اله پور افزود: جمهوری اسلامی پس از استقرار در قالب اصل ۵۰ قانون اساسی موجب ایجاد تحول در حوزه محیط زیست شد و از همان ابتدا، محیط زیست به عنوان حوزه توسعه، امنیت و پایداری برای کشور مطرح گشت و اهمیت خود را نشان داد و در ادامه این روند طی ۴۴ سال گذشته شاهد وضع قوانین مترقی در رابطه با حفاظت از محیط زیست در کشور هستیم.

وی ادامه داد:رشد کمی و کیفی از نظر نیروی انسانی، توان لجستیکی و تجهیزاتی یگان حفاظت از رخدادهای خوبی است که طی سالهای گذشته از آن برخوردار شدیم و در حال حاضر تمامی محیط بانان استان تجهیزات انفرادی و تجهیزات که برای یک محیط‌بان در قانون تعریف شده است را دارا هستند و توان خودرویی استان نیز مطلوب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۴۰ پاسگاه محیط بانی در استان داریم و تعداد ۱۰۷ محیط‌بان در خراسان رضوی مسوولیت حفاظت و صیانت از محیط زیست را برعهده دارند.

اله پور افزود: در حوزه استقرار صنایع ، پایش و اندازه گیری واحدهای صنعتی نیز اقدامات خوبی در استان انجام شده است و تحقیقات زیست محیطی استان با فعالیت بیش از ۶ آزمایشگاه استاندارد و مجهز به امکانات سنجش آلاینده های محیط زیست متعلق به این اداره کل انجام می شود.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ واحد آزمایشگاهی معتمد این اداره کل در زمان حاضر فعال و به عنوان همکار محیط زیست استان بخشی از پایشهای حوزه محیط زیست را عهده دار هستند.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از جمله اتفاقات خوب اخیر در جهت پایش آلاینده های محیط زیست را مجهز شدن هفت شهرستان استان به آزمایشگاه سنجش آلاینده‌های صنایع دانست.

خراسان رضوی در تعداد مناطق شکار ممنوع رتبه نخست کشور را دارد+فیلم

نگاه ویژه دولت با مصوبات سفر رییس جمهور

اله پور با اشاره به توجه دولت سیزدهم به محیط بانان گفت: در مجوزی که سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان امور استخدامی کشور گرفته است جذب و استخدام ۲۸ نیرو در یگان حفاظت و ۱۰ نیروی کارشناس رکورد خوبی برای حوزه محیط زیست استان محسوب می‌شود.

وی با بیان این که در سال ۹۸ تعداد ۱۰ نفر در این ۲ قالب جذب شدند افزود: جذب نیروهای جدید طی سه ماه نخست سال آینده محقق می‌شود.

اله پور با اشاره به اهمیت سلامت هوا و توجه ویژه دولت به این حوزه گفت: پایش آلاینده های هوا در مرکز خراسان رضوی ، به صورت لحظه‌ای و مداوم انجام می شود اما با توجه به اهمیت موضوع و توجه دولت با مصوبه سفر فروردین امسال رییس جمهور به استان با توجه به ابلاغ اعتبار انجام شده تا پایان سال سه شهرستان خواف، سرخس و نیشابور مجهز به ایستگاه‌های سنجش پارامتر گرد و غبار می شوند.

وی ادامه داد: همچنین از محل همین مصوبه در سال ۱۴۰۲ نیز سه شهرستان دیگر که هنوز دقیق مشخص نشده اند به این ایستگاههای سنجش مجهز می‌شوند.

خانه‌های محیط زیست راهی برای حضور دوستداران محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که ۲۰ خانه محیط زیست در کلانشهر مشهد و شهرستانهای این استان با هدف ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و تقویت مشارکت مردم در شرف راه‌اندازی است افزود: برای تقویت مردمی‌سازی محیط زیست و تمهیدات اندیشیده شد در سازمان مرکزی این تعداد خانه محیط زیست به تعداد سه خانه در مشهد و بقیه در شهرستانهای استان ایجاد و به زودی فعال می‌شود.

اله پور ادامه داد: اساس و بنیان خانه‌های محیط زیست توسعه آموزش، اطلاع رسانی،ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست در مردم و میان اقشار مختلف است و به این ترتیب این مراکز به عنوان مکانی برای تجمع علاقه مندان، اعلام نظرات و بیان گفت و گوها برای حفظ بهتر محیط زیست ایجاد می شود.

وی با اشاره به این که سه خانه محیط زیست در کلانشهر مشهد است، افزود: ۱۷ خانه محیط زیست دیگر در شهرستانهای خواف ، درگز، گناباد، رشتخوار، سرخس،بردسکن، تربت حیدریه و زاوه قرار دارند که به مرور تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که ۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی این استان زیر پوشش حفاظتی این اداره کل قرار دارد افزود: حفاظت و صیانت از محیط زیست تنها با کمک، همراهی و مشارکت مردم میسر است.

خطه خراسان میزبان تمام گونه‌های زنده گربه‌سانان کشور

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: از ۱۰ گربه‌سان ایرانی شناخته شده در کشور که تا کنون ۲ گونه آن یعنی شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده‌اند تعداد هشت گونه دیگر در خراسان رضوی زیست می کنند.

محمد عرفانی افزود:بدین ترتیب می توان ادعا کرد که این مجموعه در حفظ تنوع زیستی و مطلوبیت زیستگاههای حیات وحش از جمله انواع گونه‌های شناخته شده گربه‌سان جزء استانهای موفق کشور است.

وی ادامه داد:هشت گربه‌سان شناخته شده دیگر کشور شامل پلنگ، یوزپلنگ، گربه پالاس، گربه شنی، سیاه گوش،گربه وحشی، گربه جنگلی و کاراکل است که حضورشان در خراسان رضوی از وجود جمعیت خوب علفخواران طعمه و نیز زیستگاههای مطلوب در این استان نشان دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه این استان از نظر تنوع زیستی و گونه‌های جانوری دارای سرمایه فراوانی است و امروزه حیات وحش از نظر ارزشهای دارویی، حفاظتی، تفرجی و تحقیقاتی در کنار مزیتهای اقتصادی که دارد از درجه و اهمیت بالایی برخوردار است و از موضوعات مهم امروز بهره مندی از ظرفیت جوامع محلی برای تقویت حفاظت از زیستگاهها و مناطق تحت حفاظت است.

عرفانی افزود: عواملی هم این زیستگاهها و حیات وحش آنها را تهدید می کند که از آن جمله می‌توان به خشکسالی، از بین رفتن پوشش گیاهی، کم شدن منابع آبی در مناطق، چرای مفرط دام های اهلی در مناطق تحت حفاظت، شکار غیرمجاز و بیماریهای مشترک دام اهلی و حیات وحش اشاره کرد.

نظر شما