شناسهٔ خبر: 58604510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 بهمن

تعداد املاک و شرکت‌های بنیاد مستضعفان اعلام شد!

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

صاحب‌خبر -

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

17 بهمن 1352؛ انگلستان در خطر ورشکستگی

کمیته اجرایی سندیکای کارگران معادن ذغال‌سنگ انگلستان بعد از جلسه‌ای که تقریبا چهار ساعت طول کشید سرانجام تصمیم گرفت که از نیمه شب شنبه آینده اعتصاب عمومی تمام‌عیار کارگران معادن ذغال‌سنگ را در سراسر بریتانیا آغاز کند و برای پایان دادن این اعتصاب موعدی در نظر گرفته نشده است.

«جوزف گورملی» رئیس سندیکای کارگران معادن ذغال‌سنگ این تصمیم را در برابر خبرنگارانی که در پشت مقر سندیکا در لندن انتظارش را می‌کشیدند، اعلام کرد.

از پنجشنبه گذشته تا یکشنبه هفته جاری اکثریت بزرگ 270 هزار نفر کارگران معادن ذغال‌سنگ انگلیس در یک رفراندوم عمومی شرکت کردند و 81 درصد از آنها به نفع برپا کردن اعتصاب تمام عیار رای دادند. بنابر این اعلام تصمیم نهایی برپا کردن این اعتصاب در محافل لندن غیرمنتظره تلقی نشده است.

اعلام اعتصاب عمومی کارگران معادن ذغال‌سنگ به انگلستان که باید از نیمه شب شنبه آینده آغاز شود دیروز تاثیر برق‌آسایی در بورس لندن گذاشت و موجب شد که ارزش سهام موسسات بزرگ به سطحی که نازل‌تر از آن در 7 سال اخیر سابقه نداشته است، سقوط کند.

وحشت و دستپاچگی سوداگران اوراق سهام که از تنزل فاحش ارزش آنها هراس داشتند ظرف چند ساعت جمعا معادل 650 میلیون لیره استرلینگ به قیمت سهام موسسات بزرگ لطمه زد.

قرارداد احداث بزرگ‌ترین هتل تهران امضا شد

قرارداد احداث بزرگ‌ترین هتل تهران بعد از ظهر امروز بین یک هیات ژاپنی و مقامات سازمان جلب سیاحان به امضا رسید.

این هتل که با سرمایه مشترک ژاپن و بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران در بلوار الیزابت احداث می‌شود، دارای 700 اتاق خواهد بود.

ظاهرا با توجه به افزایش روزبه‌روز جهانگردان ژاپنی، یکی از هدف‌های احداث هتل یادشده، فراهم آوردن محیط و تسهیلاتی با سبک ژاپنی برای این‌گونه از جهانگردان است.

ازسوی دیگر امروز فاش شد که یک هیات آمریکایی برای احداث یک هتل 500 اتاقی به تهران خواهد آمد. گفته می‌شود که این هتل در کنار بزرگراه ونک و در میان یک پارک بزرگ بنا می‌شود.

نرخ رسمی و آزاد دلار به هم نزدیک شد  

آخرین آمار غیررسمی از معاملات بازار آزاد ارز تهران حاکی است که از تاریخ آزاد شدن معاملات ارزی نزدیک به 15 میلیون دلار در داخل به وسیله بانک‌ها به ریال تبدیل شده است که قسمتی از این معاملات مربوط به خارجی‌های فعال در بازار پول تهران می‌گردد.

نرخ رسمی و آزاد دلار از دیروز به هم نزدیک شد بانک ملی ایران از دیروز نرخ خرید آزاد دلار را از 68.15 ریال به 67.75 ریال تقلیل داد و به این ترتیب نرخ آزاد خرید دلار به نرخ سمی خرید آن که 67.50 ریال است، نزدیک شد.

نرخ فروش رسمی دلار 67.75 ریال و نرخ آزاد آن 68.15 ریال است.

قیمت روغن نباتی افزایش نمی‌یابد

قیمت روغن نباتی تغییر نمی‌کند و کماکان قیمت تولیدات روغن نباتی در داخل کشور در کیلویی 58 ریال عمده‌فروشی حفظ خواهد شد.

به دنبال شایعاتی که اخیرا در مورد تغییر قیمت روغن نباتی و افزایش قیمت آن پیش آمده است، صاحبان صنایع روغن نباتی تاکید کردند که با وجود مشکلاتی که در تهیه مواد خام روغن نباتی در بازارهای جهانی وجود دارد در قیمت‌های موجود روغن نباتی تغییری داده نخواهد شد.

یکی از صاحبان صنایع روغن نباتی گفت: در حال حاضر قیمت مواد خام روغن سویا و روغن آفتاب‌گردان در بازارهای جهانی 60 درصد ترقی کرده است و به همین جهت روغن سویا از تنی 500 دلار به 800 دلار و روغن آفتاب‌گردان از 600 دلار به 900 دلار رسیده است.

با وجود این چون صاحبان صنایع روغن نباتی قبلا برای مدتی مواد اولیه خود را با قیمت هر تن 500 دلار تهیه کرده‌اند، قیمت تولیدات روغن نباتی در داخل کشور در کیلویی 58 ریال عمده‌فروشی حفظ شده است.

17 بهمن 1362؛ تعداد املاک و شرکت‌های بنیاد مستضعفان اعلام شد

شرکت‌کنندگان در سمینار سراسری بنیاد مستضعفان کشور که در اصفهان تشکیل شده است در پایان این سمینار سه‌روزه طی قطعنامه‌ای از محضر امام امت، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر کبیر انقلاب اسلامی تعیین تکلیف مالکیت اموال این بنیاد را که در اختیار ارگان‌های انقلاب و دوائر دولتی و یا اشخاص می‌باشد، خواستار شدند. طباطبایی، سرپرست بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون میلیاردها تومان از اموال این بنیاد ازجمله حدود 70 میلیارد تومان زمین‌های موات و زمین شهری، 50 میلیارد تومان زمین‌هایی که به هیات هفت نفره تحویل داده شده یا خواهد شد و میلیاردها تومان ساختمان و دیگر اموال که در اختیار دستگاه‌های دولتی و ارگان‌های انقلاب اسلامی می‌باشد، گفت: در صورتی که تکلیف مالکیت کلیه اموار این بنیاد ازسوی حضرت امام تعیین شود، این بنیاد قادر خواهد بود که خدمت بیشتری به مناطق محروم و روستاییان ارائه نماید.

وی با تشریح طرح خانه‌تکانی بنیاد گفت: با اجرای این طرح واحدهایی از بنیاد مستضعفان به بخش تعاونی واگذار خواهد شد و املاک و مستغلات آن به فروش می‌رسد و درآمد حاصله از آنها برای ارائه خدمت به مناطق محروم کشور و روستاها اختصاص داده می‌شود. همچنین صنایع از تهران و مراکز بزرگ به مناطق محروم انتقال داده خواهد شد که در این رابطه انتقال طرح توسعه کارخانه چیت‌ری به سنندج با اعتباری حدود 500 میلیون تومان به اجرا گذاشته شده است.

سرپرست بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به اینکه 9 شرکت هواپیمایی و صدها شرکت ساختمانی و بازرگانی این بنیاد در اختیار دولت می‌باشد، گفت: در حال حاضر این بنیاد همچنین دارای 250 شرکت بازرگانی، 140 شرکت پیمانکاری و ساختمانی، 200 کارخانه، 50 معدن کوچک و بزرگ و پنج هزار واحد تولیدی و 20 هزار واحد مستغلات می‌باشد.

17 بهمن 1372؛ مشکلات صنعت کشور ناشی از تعداد وزارتخانه‌های صنعتی است

یکی از علل مشکلات صنعت کشور ناشی از تعدد وزارتخانه‌های صنعتی است که هر کدام منابع بخشی خود را در نظر می‌گیرند.

دکتر هادی‌ نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین در مراسم گشایش کارخانه فولاد کاوه گفت: با شروع به کار این واحد بسیاری از مشکلات کارخانه‌های خودروسازی برطرف خواهد شد و واحدهای خودروسازی می توانند قطعات واسطه‌ای خود را از این کارخانه تامین کنند.

وی در مورد افزایش تعرفه‌های صنعتی گفت: در بودجه سال 73 مجلس خط لازم را به دولت داده است که متوسط تعرفه‌ها را به 18 درصد برساند در حالی که اکنون این رقم حدود 8 درصد است.

17 بهمن 1392؛ ژاپن پول نفت ایران را پرداخت کرد

برخی مقامات اقتصادی ژاپن اعلام کردند که این کشور این هفته به عنوان اولین خریدار نفت ایران و به موجب توافق هسته ای پول نفت خام تهران را پرداخت کرد.

به گزارش رویترز، نقش ژاپن در ارسال اولین وجوه مالی به ایران ممکن است برای شرکت‌های ژاپنی که با رقبای بین‌المللی خود برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران در حال رقابت هستند، سودمند باشد.

سه مقام اقتصادی ژاپن در حالی که خواستند نامشان منتشر نشود، به رویترز گفتند که وجوهات ایرانی پیش‌تر در هفته جاری از حسابی در یک بانک ژاپنی آزاد شده است. یکی از این مقامات تایید کرد این رقم 550 میلیون دلار بود؛ درحالیکه مقام دیگر گفت: احتمالا مبلغ بیشتری از طرف ژاپن در صورت قابل‌پرداخت بودن آزاد می‌شود.

پژو باید رفتار نامناسب گذشته خود را جبران کند

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: پژو در دو سال گذشته رفتار نامناسبی را با خودروسازان ایرانی از خود نشان داد که امیدواریم بتواند هرچه سریع‌تر آن را جبران کند.

غلامرضا شافعی پس از دیدار با هیات تجاری اعزامی فرانسه به ایران با اظهار بی‌اطلاعی از حضور نماینده پژو در این هیات گفت: نماینده پژو هفته گذشته به ایران سفر کرده بود و با ایران‌خودرو نیز مذاکراتی انجام داد، شاید به همین علت پژو نماینده خود را با هیات اعزامی فرانسه به تهران همراهی نکرده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت گاهی اوقات رفتاری از یک بنگاه اقتصادی سر می‌زند که طرف مقابل اعتماد لازم را از دست می‌دهد؛ بنابراین برای جلب اعتماد از دست رفته باید تلاش مضاعفی صورت پذیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما