شناسهٔ خبر: 58599351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا

کنعانی در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در «فردو» گفت: این موضوع به آژانس اطلاع رسانی شده و در بازرسی اخیر، هیچ اقدام جدید و متناقضی رخ نداده که نیازمند اطلاع‌رسانی به آژانس باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان در «فردو» گفت: غنی سازی ۶۰ درصد در «فردو» در تاریخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ به آژانس اطلاع رسانی شده و کلیه حالت‌های غنی‌سازی در پرسشنامه اطلاعات طراحی درج شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در بازرسی اخیر ژانویه ۲۰۲۳، هیچ اقدام جدید و متناقضی نسبت به پرسشنامه مورخ ۱۷ نوامبر ۲۰۲۲ رخ نداده که نیازمند اطلاع‌رسانی به آژانس باشد.

 

گفتنی است: در بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی آمده است: ما کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا متوجه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهای خود را بدون اطلاع پیشین به آژانس اتمی اعمال کرده، شده‌ایم.

 

در ادامه این بیانیه، آمریکا به همراه سه کشور اروپایی با اشاره به اینکه این سانتریفیوژها اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در نیروگاه غنی‌سازی فردو واقع هستند، آمده است: همانطور که آژانس عنوان کرده، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم عدم اشاعه هسته‌ای مغایر است. عدم اطلاع‌رسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به موقع مسائل در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود. تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارش‌دهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسی‌های پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، می‌شود.

 

این بیانیه با اشاره به اینکه ادعای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام گرفته است کافی نیست، آورده: ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرف و عینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قضاوت می‌کنیم و نه با هدف اعلام شده از سوی ایران. تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در نیروگاه غنی‌سازی فردو، تهدیدات اشاعه هسته‌ای بزرگی در پی دارد و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

 

آمریکا و سه کشور اروپایی در پایان این بیانیه از ایران خواسته‌اند تا از تمامی تعهدات قانونی خود ذیل توافق پادمانی جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کند و همکاری کاملی با آژانس در اجرای پادمان‌های موثر در فردو داشته باشد.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما