شناسهٔ خبر: 58562413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

مقام آمریکایی:

ایران کماکان از مذاکرات مستقیم با ما اجتناب می‌کند

یک مقام دولت آمریکا در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفت که واشنگتن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، پذیرای دیپلماسی با این کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام دولت آمریکا در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی گفت که واشنگتن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، پذیرای دیپلماسی با این کشور است.

وبگاه «diplomatic» به نقل از این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود نوشت: «ما همیشه گفته‌ایم پذیرای دیپلماسی هستیم تا ببینیم می‌توانیم به برنامه هسته‌ای آنها رسیدگی کنیم یا نه. این برنامه باعث نگرانی‌های جدی برای ما است.»

وی اضافه کرد: «البته همان‌طور که بارها گفته‌ایم نظرمان این است که روشی که به مراتب بهتر است این است که این کار از طریق مذاکرات مستقیم انجام شود که ایران کماکان آن را رد می‌کند.»

این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد با آنکه ایران مذاکرات مستقیم را رد کرده است «ما همیشه روش‌هایی برای انتقال پیام به ایران داشته‌ایم تا منظورمان را به نحوی که باعث اشتباه نشود به ویژه در خصوص تهدیدهای ایران علیه شهروندان آمریکا، آزادسازی زندانیان بازداشت‌شده‌مان و حمایت نظامی ایران از روسیه به آنها منتقل کنیم.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده است تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما