شناسهٔ خبر: 58560161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سیا: ۶ ماه آینده برای اوکراین حیاتی است

نیویورک- ایرنا- ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد که ۶ ماه آینده برای اوکراین حیاتی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

ویلیام برنز( بیل برنز) رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه به وقت محلی در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن اظهار داشت که ارزیابی این نهاد اطلاعاتی این است که ۶ ماه آینده برای اوکراین در جنگ علیه روسیه حیاتی خواهد بود.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا با بیان این اینکه به نظر نمی رسد، روسیه برای مذاکره درباره جنگ اوکراین جدی باشد، گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه معتقد است "فرسودگی سیاسی" غرب را فرا خواهد گرفت.

این مقام ارشد اطلاعاتی دولت بایدن همچنین تعمیق روابط و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را "بسیار نگران‌کننده" خواند.

برنز  همچنین با دخالت در امور داخلی ایرانی با ادعای اینکه زنان شجاع ایرانی از اوضاع کشورشان "خسته شده اند" مدعی شد، تحولات داخلی ایران، دولت این کشور را به شکل فزاینده ای ناآرام می کند.

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی به نقل از یک روزنامه اروپایی نوشت که ویلیام برنز، رئیس سیا به عنوان بخشی از طرح صلح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده است.

شان داوت، معاون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به نیوزویک گفت که گزارش روزنامه سوئیسی-آلمانی "دقیق نیست" و سیا نیز نظر مشابهی دارد.

این روزنامه اروپایی روز پنجشنبه گزارش داد که در اواسط ژانویه، رئیس سیا طرح صلحی را به کی یف و مسکو ارائه کرده است.

به گفته این روزنامه، این پیشنهاد "حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین" را در اختیار روسیه قرار می دهد. این مقدار تقریباً به اندازه منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به حزب دموکرات ها اول بهمن ماه جاری  به نقل از یک مقام آمریکایی و دو منبع اوکراینی گزارش داد، ویلیام (بیل) برنز رییس سیا (سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا) هفته گذشته در کی یف، به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مورد پیش بینی های آمریکا در ارتباط با برنامه‌ریزی جنگی روسیه در فصل بهار توضیح داده است.

سی ان ان ادعا کرد: این نشست محرمانه در حالی برگزار می‌شود که مقامات آمریکا از نزدیک یک حمله احتمالی روسیه در ماه‌های آینده را زیر نظر دارند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و رئیس پنتاگون نیز اول بهمن ماه در حالیکه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است خارج کردن نیروهای روسیه از خاک اوکراین در سال جاری میلادی بسیار دشوار است، می گوید تا بهار برای افزایش توان نظامی اوکراین در میدان جنگ علیه روسیه فرصت داریم.

رئیس سیا: چین بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا است

رئیس سیا در ادامه سخنانش در دانشگاه جورج تاون، همچنین چین را بزرگترین چالش ژئوپولتیک آمریکا خواند و گفت که رقابت با پکن از نظر گستردگی آن منحصر به فرد است و رقابت واشنگتن با پکن ممکن است حتی از رقابت با شوروی سابق هم شدیدتر باشد.

برنز  ادامه داد: فناوری‌های نوین اصلی‌ترین عرصه رقابت با چین است و این موضوع، عامل اصلی تعیین ‌کننده در آینده ما به عنوان یک سازمان اطلاعاتی خواهد بود.

این اظهارات رئیس سیا در حالی است که 

محققان دانشگاه جورج تاون اعلام کردند در  سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، ۱۶۷ شرکتهای آمریکایی تقریباً ۴۰.۲ میلیارد دلار در صنعت هوش مصنوعی چین سرمایه گذاری کرده اند.

بر اساس گزارش محققان دانشگاه جورج تاون که روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر شده است، در دوره یاد شده، سهم آمریکایی ها در صنعت هوش مصنوعی چین تقریباً ۳۷ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی بوده است.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که برخی از این سرمایه گذاری ها با وجود تحریم های شدید از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علیه فناوری های پیشرفته چین، انجام شده است.

در تابستان ۲۰۲۲، آمریکا قانون تراشه و دانش را تصویب کرد که کارشناسان سیاسی آن را راهکار جدید آمریکا برای "محدود کردن بخش های بزرگ صنعت فناوری چین" توصیف کردند.

براساس این مطالعه، بیشترین سرمایه گذاری آمریکایی ها در سه شرکت چینی جی جی وی کاپیتال، کوال کام ونچرز و اینتل کاپیتال بوده است.

سرمایه گذاران آمریکایی بیشتر به تکنولوژی های تشخیص چهره، پزشکی و روباتیک علاقه داشتند.

نظر شما