شناسهٔ خبر: 58559608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ناتو کاملا درگیر جنگ اوکراین شده است

سردبیر رای الیوم نوشت: ممکن است بهار آینده درگیری‌های مستقیمی بین روسیه و ناتو صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم نوشت: ناتو به طور علنی درگیر جنگ اوکراین شده و روسیه به تنهایی در مقابل کشور‌های قدرتمند ناتو ایستاده است به همین خاطر ممکن است بهار آینده درگیری‌های مستقیمی بین روسیه و ناتو صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «رای الیوم»، عبدالباری عطوان افزود: پس از آن که اوکراین از دریافت صد‌ها دستگاه تانک از آمریکا، انگلیس و آلمان مطمئن شد، اکنون این کشور به دریافت جنگنده و موشک‌های دوربرد برای مقابله با حمله گسترده روسیه در بهار آینده خوشبین و امیدوار است به خصوص اینکه روند نبرد‌ها در شرق و جنوب اوکراین در حال حاضر به سود نیرو‌های روسی است و شهر سولیدار به دست روس‌ها سقوط کرد و شهر یاخموت در همسایگی آن صحنه جنگ است و احتمال سقوط آن در هر لحظه‌ای وجود دارد. سخنگوی گروه امنیتی واگنر نیز از قریب الوقوع بودن سقوط یک شهر جدید به دست نظامیان روس در جنوب اوکراین خبر داد.

مهم‌ترین تحول در میدان معاملات تسلیحاتی با اوکراین، موافقت آمریکا با بسته جدید کمک‌های نظامی به ارزش دو میلیارد دلار است که شامل موشک‌های بالستیک با برد ۱۵۰ کیلومتر می‌شود یعنی دو برابر برد موشک‌های هیمارس آمریکایی که اوکراین در آغاز جنگ دریافت کرده است و این موشک‌های جدید قادر خواهند بود انبار تسلیحاتی و اهداف روس در منطقه دونباس و بخشی از شبه جزیره کریمه و سایر مناطقی که روسیه ضمیمه خاک خود کرده است را هدف قرار دهند.

آمریکا و انگلیس ارسال جنگنده به اوکراین به خصوص از نوع پیشرفته اف ۱۶ را بعید دانستند، اما فرانسه آماده پاسخگویی به درخواست اروپا برای هواپیما‌های اروپایی به خصوص یورو فایتر و رافال فرانسه است. وزیر دفاع اوکراین روز سه شنبه با رئیس جمهور و وزیر دفاع فرانسه در پاریس دیدار کرد و درباره انتقال و ارسال جنگنده به اوکراین تبادل نظر کردند، اما به زمان یا نوع آن هیچ اشاره‌ای نشده است. برخی منابع فرانسوی از آمادگی فرانسه برای پاسخ مثبت به این درخواست اوکراین خبر دادند و موضع رسمی این کشور ظرف چند روز آینده به طور رسمی اعلام می‌شود.

ناتو کاملا درگیر جنگ اوکراین شده است

تصمیم آمریکا به ارسال موشک‌های میان برد (۱۵۰ کیلومتر) بیانگر تشدید رویارویی مستقیم و جدید در جنگ اوکراین است و به عبارتی دیگر روسیه اینگونه برداشت خواهد کرد که حمایت مستقیم آمریکا از اوکراین با هدف بازپس گیری مناطقی است که روسیه ضمیمه خاک خود کرده است و آن را بخشی از خاک خود می‌داند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داده که موشک‌های جدید آمریکا، درگیری را تشدید می‌کند، اما مسیر آن را تغییر نمی‌دهد. آنچه مسلم است اینکه روسیه نیز در قبال اقدامات و تحرکات تشدید آمیز آمریکا و غربی‌ها که می‌تواند کفه اوکراین را در این جنگ سنگین‌تر کند، دست بسته نخواهد بود.

تجربیات آمریکا و اروپا در گذشته ثابت کرده است هر آنچه را که دولت اوکراین از سلاح، مهمات، موشک و تانک درخواست کرده، با وجود تاخیر‌ها و انکار‌ها بدان دست یافته است و این بدان معناست که یک برنامه تسلیحاتی وجود دارد که به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود بنابراین جای شگفتی نیست اگر در آینده بشنویم که آمریکا، انگلیس و فرانسه با ارسال جنگنده‌های پیشرفته و سامانه‌های دفاعی به خصوص پاتریوت آمریکا به اوکراین موافقت کرده اند.

جنگ جهانی سوم آغاز شده است و ما در حال سپری کردن فصل‌های آن در این روز‌ها هستیم، اما سوالی که مطرح است این که احتمال تبدیل آن به جنگ هسته‌ای تا چه حدی است و این احتمال چقدر قوی است و چه زمانی رخ می‌دهد؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در همان روز نخست آغاز جنگ و اعزام نیروهایش به اوکراین گفت دکترین ارتش روسیه استفاده از همه توان نظامی از جمله کلاهک هسته‌ای برای حفاظت از خاک روسیه است و دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز اعلام کرد کشور‌هایی که کلاهک هسته‌ای دارند (روسیه ۶۵۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد) هرگز شکست نخواهند خورد.

آیا رستاخیر هسته‌ای نزدیک شده است. این امر بعید نیست ما منتظر یک اشتباه کوچک انفجارآمیز هستیم و خدا بهتر می‌داند.

 

نظر شما