شناسهٔ خبر: 58500044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ادعای رئیس دانشکده صداوسیما درمورد جدالِ جبلی و یکی از پلتفرم های نمایش خانگی: این ماجرا اعتراض بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگری از حاکمیت است/ یک جامعه شناس: سازمان باید به مخاطب برگردد نه اینکه مخاطب را به زور انحصار و فیلتر پای تلویزیون بنشاند

جوادی یگانه جامعه شناس نوشت: سازمان باید به مخاطب برگردد نه اینکه مخاطب را به زور انحصار و فیلتر پای تلویزیون بنشاند. و شایسته آن است که سازمان باید از هر برنامه داخلی که مخاطب را به جای شبکه‌های ماهواره، پای برنامه‌های ساخت ایران بنشاند، استقبال کند و مشوق و مبلغ آنها باشد، نه رقیب آنها.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما در واکنش به مشاجره رسانه ای پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با فیلیمو در مطلبی در توییتر خود نوشت: 

«نامه رئیس صدا و سیما به رییس شورای عالی فضای مجازی، نامه‌ی یک دستگاه فرهنگی علیه یک شرکت خصوصی نیست. بحث «بخش خصوصی» در این ماجرا اساسأ شوخی است. این نامه اعتراض بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگری از حاکمیت است. موضوع هم روشن است: نمی توان در حکمرانی فرهنگی استاندارد دوگانه داشت. نمی توان از یک دستگاه انتظار داشت طبق ضوابط و مقررات قانونی عمل کند، و دستگاهی دیگر در همین میدان بدون رعایت این ضوابط و مقررات عمل کند.

حکومت ملوک الطوایفی در عرصه فرهنگ نتیجه اش فروپاشی است. زوال و اضمحلال «مدیریت فرهنگی» است. در دولت قبل عده ای این «پروژه» را دنبال می کردند. باز شدن پای پول کثیف در سینما و نمایش خانگی، میدان یافتن آقازاده ها و دامادهای فاسد و دلال ها و نزول خوارها و رانت خوارانی که با اختلاس از صندوق های دولتی به اسم «بخش خصوصی» سینما را آلوده کرده و با دستمزدهای نجومی چهره های هنری را «جذب» می کردند، بخشی از همین «پروژه» بود. این «پروژه» ماهیت و اهداف سیاسی داشت. اصالتأ دغدغه فرهنگ و هنر و تکثر و کارآفرینی و بخش خصوصی پشت آن نبود. طراحان آن اهداف دیگری داشتند. نگاهشان به هنر و هنرمند هم کاملا ابزاری بود. از بخش خصوصی هم در حد «مهره» و «ویترین» کارهایشان استفاده می کردند.

عجیب آن است که اکنون طراحان و بانیان آن پروژه سیاسی رفته اند، اما هنوز افرادی ذیل دولت جدید می خواهند امور را بر همان ریل هایی که قبلی ها کار گذاشتند پیش ببرند. غافل از اینکه این ریل ها اساسا به سمت مقصد دیگری طراحی و نصب شده. «این ره که تو می روی به ترکستان است».

دوستانی که تصور می کنند موضوع نامه دکتر جبلی، بخش خصوصی و پلتفرم و این داستان ها است، به این پرسش فکر کنند: آیا در ایران بخش خصوصی می تواند بدون هیچگونه مجوز تولید، صد میلیارد خرج یک سریال امنیتی کند و بعد از آنکه بازیگر اصلی به لشکر دشمن پیوست، بدون هیچ مجوزی آن را پخش کند؟

این نوشته نه اظهارنظر و داوری درباره ی محتوای سریال اخیر است، نه قضاوت و داوری درباره هنرمندان و عواملی که در این سریال و سایر آثار تولید و پخش شده در پلتفرم ها مشارکت کرده اند. موضوع و سطح دعوا فراتر از این حرف ها است. هنرمندان اغلب قربانی این دعوا هستند.»

 

 

 

کسی که برای فیلترینگ تلگرام دلیل می‌تراشید حالا دنبال فیلترینگ شبکه خانگی است

محمدرضا نورشید روزنامه نگار نوشت: شهاب اسفندیاری{ رییس دانشگاه صداسیما} در فروردین ۹۷ یادداشتی در روزنامه جام‌جم نوشت، آسمان و ریسمان را به هم بافت تا زمینه فیلترینگ تلگرام را در چند روز بعد آن فراهم کند. حالا هم آسمان و ریسمان را به بافته تا زمینه محدودیت و مسدودسازی VOD ها و شبکه نمایش خانگی را فراهم کند.

 

***

 

اصل موضوع در مخالفت صدا و سیما با پلتفرم‌ها، تلاش‌ برای ادامه انحصار است/ صدا و سیمایی که باید میانجی مردم و نظام باشد،‌ اکنون مردم را کامل رها کرده/ سازمان باید به مخاطب برگردد نه اینکه مخاطب را به زور انحصار و فیلتر پای تلویزیون بنشاند

 محمدرضا جوادی یگانه، استاد دانشگاه تهران و جامعه شناس در صفحه توییترش نوشت:

۱/اصل موضوع در مخالفت صدا و سیما با پلتفرم‌ها، تلاش‌ برای ادامه انحصار است بی‌توجه به نارضایتی مخاطب.و چون مخاطبان، به شبکه نمایش خانگی رو آورده‌اند صدا و سیما تلاش دارد یا شبکه نمایش خانگی را به یک شبکه تلویزیونی تبدیل کند (همانقدر عبوس و سخت‌گیر و بی‌مخاطب) یا آن را تعطیل کند.

۲/دوم اینکه، مساله استاندارد دوگانه مساله مهمی است، ولی آنکه باید استاندارد بپذیرد، صدا و سیما است. مقررات خودساخته و سخت‌گیرانه‌ای که صدا و سیما اعمال می‌کند و روز به روز هم شدیدتر می‌شود، باعث راندن همزمان مخاطب و هنرمندان شده است و پیامدهای مرگبار آن را در چند ماه اخیر دیدیم.

۳/ صدا و سیمایی که باید میانجی مردم و نظام باشد،‌ اکنون مردم را کامل رها کرده و دیگر کاهش مخاطب مساله‌اش نیست، چه در خبر، چه در فیلم و سریال و چه در برنامه‌های سرگرم‌کننده دیگر. (آمار مخاطبان سیما در سه دهه اخیر را مرور کنید.)

۴/ سازمان باید به مخاطب برگردد نه اینکه مخاطب را به زور انحصار و فیلتر پای تلویزیون بنشاند. و شایسته آن است که سازمان باید از هر برنامه داخلی که مخاطب را به جای شبکه‌های ماهواره، پای برنامه‌های ساخت ایران بنشاند، استقبال کند و مشوق و مبلغ آنها باشد، نه رقیب آنها.

۵/ سوم اینکه شبکه نمایش خانگی، دست از هدایت «صرف» مردم برداشته و سرگرمی هم برایش مهم است. موضوعات سریال‌های شبکه نمایش خانگی را با سریال‌های تلویزیون مقایسه کنید. در همین یک سال اخیر، خاتون، پوست شیر و شبکه مخفی زنان را بگذارید کنار سریال در حال ساخت حضرت موسی.

۶/ شناخت بهتر حضرت موسی، کدام مساله جامعه ایران را حل می‌کند و به قیمتی، و چرا باید هزینه گزاف سریال‌سازی بجای عباس میرزا و شاه‌عباس، صرف حضرت موسی شود؟

۷/ و چهارم هم اینکه، در باره هزینه‌های سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم هر چند نگرانی آقای اسفندیاری، قابل تامل و مهم است، اما هر وقت صدا و سیما هزینه‌های برنامه‌سازی خود را شفاف اعلام کرد، می‌تواند در باره پول کثیف دیگران معترض باشد.

***

شایان ذکر است که تنش میان صداوسیما و پلتفرم فیلیمو بر سر سریال «سقوط» با کارگردانی سجاد پهلوان زاده و با بازی حمید فرخ نژاد آغاز شد. این سریال از نیمه دی ماه توزیع شد اما صداوسیما با آن به مقابله برخاست و اعلام کرد که مجوزی برای این سریال صادر نکرده. کمی بعد تایید شد که پیمان جبلی در نامه ای به ابراهیم رئیسی رییس جمهور خوستار مسدود شدن فیلیمو شده است.

رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته بود: از قرار اطلاع برخی از چهره ها که حضور در جشنواره فیلم فجر و یا تولیدات رسانه ملی به اصطلاح تحریم کرده اند در حال حاضر با بازی در آثار این پلتفرم و یا دریافت پیش پرداخت های قابل توجه ضمن دهن کجی به ارکان نظام، از این طریق به حیات سیاسی خود ادامه می دهند.

صداوسیما که با نهادی به نام ساتر نظارت بر شبکه نمایش خانگی را در کنترل خود دارد، پیشتر نیز بر سر برخی از دیگر سریال ها با شماری از پلتفرم ها دچار حاشیه شده بود. 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما