شناسهٔ خبر: 58488489 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

واکنش سرمربی تیم ملی به ماجرای ورود MMA به ایران/ پای خانم‌ها به ورزش جنجالی باز می‌شود؟

پس از مدت ها، بالاخره ورزشکاران رشته MMA به صورت رسمی آغاز به کار کردند.

صاحب‌خبر -

روز جمعه،۷ بهمن در سالن افراسیابی تهران و با حضور ۴۲ ورزشکار اولین مسابقات رسمی MMA برگزار شد. این برای اولین بار بود که وزارت ورزش و جوانان کشور با برگزاری این رشته موافق کرد و فرایند کسب مجوز آن صورت گرفت.

امید نوروزی، رییس انجمن MMA در نشست خبری اولین دوره رقابت‌های MMA قهرمانی کشور در ایران، گفت: «قبل از این فعالیت ورزشکاران ایرانی در خارج از ایران پیگیری می‌شد چرا که نمی‌توانستیم این رشته را در ایران برگزار کنیم و فعالیت‌ها به صورت زیرزمینی پیگیری می‌شد. برای اولین بار مسابقات قهرمانی کشور این رشته توسط بخش خصوصی و زیر نظر فدراسیون هنرهای رزمی برگزار می‌شود. مهم‌ترین بحث برای حضور ورزشکاران در این مسابقات ثبت رکورد «شرداک» است که ورزشکاران این رشته توسط این رکورد خود را معرفی می‌کنند. این کار باعث شد بچه‌های ما دیگر مجبور نباشند به خارج از کشور بروند تا مسابقه بدهند و ثبت رکورد کنند.»

البته هنوز انجام این رشته برای بانوان در ایران ممنوع است و وزارت ورزش نسبت به انجام این ورزش برای بانوان مخالفت کرده است.

سیامک خرمی، دبیر انجمن MMA نیزدر پاسخ به این سوال که برای رشد فنی این رشته در ایران آیا از نفرات مطرح خارجی با دادن جوایز بزرگ به ایران دعوت می‌شود یا خیر، گفت: «در لیگ‌های حرفه‌ای جوایز نقدی به بازیکنان جهان پرداخت می‌شود. این اتفاق در بخش آماتور رخ نمی‌دهد و با قوانین کشور برگزار می‌شود و هزینه‌ها توسط بخش خصوصی پرداخت می‌شود. امکان اینکه مثل بخش حرفه‌ای در ایران به بازیکنان پول داده شود مهیا نیست.»

در رابطه با رویکرد این رشته در ایران، آینده آن و برآوردی که از آن وجود دارد با علیرضا استکی، قهرمان و مربی پرافتخار رشته بوکس در ایران گفتگویی کردیم که در ادامه می ‌خوانید:

رشته MMA به خاطر خشونتی که داشت در ایران ممنوع بود ولی الان در حال انجام است، نظرتان چیست؟

من تقریبا ۷ سال و نیم در بالاترین سطح این مسابقات حضور پیدا کردم، الان هم با علی اکبری می روم و مسابقات را می بینم و می آیم و تجربه زیادی در این مسابقات دارم. متاسفانه در ایران علی رغم این که علاقه مندان بسیار زیادی وجود دارند چون قانونی در این زمینه وجود نداشت ما این رشته را نداشتیم. حالا توسط دوستانی که الان هستند و کمکی که می توانیم انجام دهیم این اتفاق یک رسمیتی پیدا کرد و دست یک سری سودجو ها و دست کسانی که از جوان های مردم استفاده می کنند را کوتاه کرد. بچه های ما این قدرت را دارند که تبدیل به قدرت های اول این رشته در دنیا شوند.

همین ماجرا چه قدر می تواند جلوی خروج سرمایه از کشور را بگیرد؟

ما جلوی خروج سرمایه را باید با امکانات بگیریم، چون الان بچه ها دارند امکانات ورزش دنیا را می بینند و قاعدتا هر چه قدر که بتوانیم در این رشته خوب فعالیت کنیم جلوی این اتفاق گرفته می شود. امکاناتی که در همه رشته ها ما می توانیم به ورزشکاران بدهیم، این که ورزشکار دلش گرم باشد که اگر قهرمان شد یک سری امکانات رفاهی دارد، از نظر زندگی مشکلی نداشته باشد مهم است. برای بعضی از ورزشکاران رزمی اتفاقات خوبی می افتد ولی بعضی ها تا ۳۵ سالگی این کار را انجام می دهند و بعد به خودشان می آیند می بینند هیچ چیزی ندارند. ما هم در سازمان دهی و هم رسیدگی، کلا از نظر مالی و اسپانسرینگ اگر خوب باشیم بچه هایمان هم می توانند خوب بمانند، هم خوب مبارزه کنند و هم در آینده کشورمان را تبدیل به کشور صادر کننده بازیکن به لیگ های معتبر دنیا کنند.

واکنش سرمربی تیم ملی به ماجرای ورود MMA به ایران/ پای خانم‌ها به ورزش جنجالی باز می شود؟

حالا ورود این رشته به ایران اتفاق افتاده است، از نظر شما چه آینده ای را می توان برایش در ایران ترسیم کرد؟

من نمی توانم در این باره صحبت کنم چون رشته من نیست، من می توانم به عنوان مشاور کمک کنم. ولی از خود مسئولان و دبیر این رشته که سوال کنید قطعا اطلاعات بیشتر و بهتری در مورد آینده آن در ایران به شما می دهند.

شما واکنش ها نسبت به حضور این رشته در ایران را در این چند روز چه طور دیدید؟

البته این انجمن پارسال هم بود، یک سری تغییرات ایجاد شد و دارند خوب کار می کنند. من فکر می کنم آینده خوبی داشته باشد. اگر نخواهیم دو قطبی کنیم و همه پشت هم باشند و همه هم دل باشند واقعا می ترکانیم.

شما پیشنهادی برای سرمربی گری در این رشته هم داشتید، درست است؟

بله به من گفتند. بحث کمک بود و باید با آن ها وارد کار شویم. نفراتی که باید به بوکسشان کمک کنیم و یک سری مشاوره ها بدهیم. حالا هنوز قطعی نشده است اما در حال صحبت هستیم.

فکر می کنید ممکن است یک روز این رشته برای خانم ها هم در ایران به صورت رسمی انجام شود؟

اصلا به نظر من ما در یک سری رشته ها اگر مجوز فعالیت بگیریم خانم ها خیلی جلوتر از آقایان هستند. چون ما دختران دلاور و خانم های بزرگی داریم که می توانند کارهای بزرگی بکنند. اما باید طبق قوانین و آیین و مقررات پیش برویم و به هر حال مسئولین بزرگ ورزش خودشان رصد می کنند و به انشالله به هر نتیجه ای برسند ما هم تایید می کنیم.

نظر شما