شناسهٔ خبر: 58486167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با فشار ناتو؛

سلاح‌های کره جنوبی و ژاپن به‌زودی سر از اوکراین در می‌آورند

تحلیلگر یک موسسه تحقیقاتی مستقر در کره شمالی می‌گوید که دبیرکل ناتو احتمالا به ژاپن و سئول برای تامین تسلیحاتی اوکراین، فشار وارد خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کیم تونگ میونگ، تحلیلگر موسسه «جامعه در خدمت تحقیقات سیاست بین‌الملل» مستقر در پیونگ‌یانگ، می‌گوید که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو احتمالا برای تامین سلاح از کره جنوبی و ژاپن به اوکراین، این دو کشور را تحت فشار خواهد گذاشت!

میونگ بر این باور است که ناتو به‌دنبال «استفاده از روش رویارویی جمعی در منطقه آسیا-اقیانوسیه» است و استولتنبرگ پس از تصمیم کشورهای غربی برای تامین تانک برای کی‌یف، با هدف اعمال فشار برا توکیو و سئول به منظور تامین سلاح برای اوکراین و حمایت نظامی از این کشور، به ژاپن و کره جنوبی سفر خواهد کرد.

وی درباره این نظریه گفت: دیر یا زود ادوات نظامی ارسالی از کره جنوبی و ژاپن به ناتو را در جبهه‌های جنگ اوکراین می‌بینیم، فقط زمان آن مشخص نیست. استولتنبرگ از «تئوری تهدید از جانب چین» برای تحت فشار گذاشتن ژاپن و کره جنوبی استفاده خواهد کرد.

این محقق یادآور شد که کره جنوبی با لهستان قرارداد فروش سلاح امضا کرده و ژاپن هم توافق کرده تا با همکاری مشترک انگلیس و ایتالیا، جنگنده‌های نسل بعدی را تولید کند.

وی همچنین با تکرار اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تاکید کرد که غرب به‌دنبال ایجاد «نسخه آسیایی ناتو» است. استولتنبرگ قرار است از ۲۹ ژانویه تا اول فوریه، به ژاپن و کره جنوبی سفر کند.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس ۱۵ ژانویه اعلام کرد که این کشور ۱۴ دستگاه تانک «چلنجر۲» به اوکراین ارسال می‌کند. آلمان نیز پس از فشار مکرر اتحادیه اروپا و ناتو، با ارسال ۱۴ دستگاه تانک «لئوپارد۲» به کی‌یف موافقت کرد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم چهارشنبه هفته گذشته گفت که این کشور ۳۱ دساگاه تانک «آبرامز» به اوکراین می‌فرستد.

مسکو در آوریل ۲۰۲۲ و حدود دو ماه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، با ارسال نامه به اعضای ناتو، کمک نظامی آنها به کی‌یف را محکوم کرد.

نظر شما