شناسهٔ خبر: 58482859 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام خمینی (ره) و هندسه انقلاب اسلامی

تهران- ایرنا- رهبر حکیم انقلاب اسلامی فرمودند: بر اساس سخنان امام، موضوع مردم، استقلال کشور، تدین و پای‌بندی به مبانی اسلامی، مبارزه با استکبار و زورگویی، مساله فلسطین، موضوع معیشت مردم، توجه به مستضعفین و رفع فقر، خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکبب آن‌ها هندسه انقلاب به دست می‌آید.

صاحب‌خبر -

این سخنان امام خامنه ای در ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ در دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مطرح شد. حضرت امام خمینی (ره) هم در ۱۱ مهر ۱۳۶۷ فرمودند جمهوری اسلامی ایران نباید تحت هیچ شرایطی از اصول و آرمان های مقدس و الهی خود دست بردارد. تبیین اصول و خطوط اصلی انقلاب اسلامی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که ما در این نوشتار، از نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به آن می پردازیم:

مردم

- آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده، حضور مردم در صحنه است. در تمام دنیا مردمی به خوبی مردم ایران پیدا نمی شود. امروز مردم پشتیبان انقلاب اسلامی و دولت هستند. پشتیبانی مردم از دولت به خاطر این است که دولت را اسلامی می دانند و می دانند که طرفداری از دولت، طرفداری از اسلام است. (۴ خرداد ۱۳۶۲)

- من با جرئت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله (ص) و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی (ع) می باشند. (وصیت نامه سیاسی - الهی)

- دولت ها اگر چنانچه با مردم تفاهم کنند و خدمتگزار مردم باشند، مردم پشتیبان آن ها هستند و شکست برای آن ها دیگر نیست. (۱۹ تیر ۱۳۵۸)

- ما می خواهیم یک همچو چیزی پیدا بشود که ملت، حافظ دولت به همه جهات باشد؛ دولت هم حافظ منافع ملت به همه جهات باشد. اگر یک همچو چیزی شد، یک مملکت آرامی ( پدید می آید ) که هیچ کس هم نمی تواند در آن تصرف بکند.(۱۰ تیر ۱۳۵۸)

استقلال کشور

- منطق اسلام این است که سلطه نباید از غیر بر شما باشد. (۲۹ مهر ۱۳۵۷)

- اگر بخواهید به همه مشکلات پیروز بشوید، باید همه محکم‌ بایستید در مقابل همه قدرت ها ... و استقلال خودتان را همه جور؛ استقلال فرهنگی، استقلال اقتصادی، استقلال اجتماعی، همه این ها را باید شما محکم نگاه دارید. (۴ اردیبهشت ۱۳۶۲)

- ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم که استقلال فرهنگی، پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. (اول مهر ۱۳۶۱)

- ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آن ها امکان پذیر است. بی جهت و من باب اتفاق نیست که هدف اصلی استعمار گران که در راس تمام اهداف آنان است، هجوم به فرهنگ جوامع زیر سلطه است.(۳۱ شهریور ۱۳۶۰)

- اگر ما تسلیم آامریکا و ابرقدرت ها می شدیم، ممکن بود امنیت و رفاه ظاهری درست شود ... ولی مسلما استقلال و آزادی و شرافتمان از بین می رفت. (۲۱ مهر ۱۳۶۱)

- من مطمئنم که ملت ایران یک لحظه استقلال و عزت خود را با هزار سال زندگی در ناز و نعمت، ولی وابسته به اجانب و بیگانگان معاوضه نمی کند. (۳ آذر ۱۳۶۷)

- من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه در صدد استقلال و خودکفایی کشورند را می بوسم. (۲۰ دی ۱۳۶۷)

امام خمینی (ره) و هندسه انقلاب اسلامی

تدین و پای بندی به مبانی اسلامی

- اسلام به این منظور به وجود آمد که به انسان، ابعاد واقعی و شان انسانی اعطا کند؛ یعنی انسان را از نظر زندگی اجتماعی، شخصی و سیاسی تحول بخشد و به غنای روحی انسان یاری دهد. (۱۰ آبان ۱۳۵۷)

- اسلام دارای فرهنگ غنی انسان سازی است که ملت ها را، بی گرایش به راست و چپ و بدون در نظر گرفتن رنگ و زبان و منطقه، به پیش می برد و انسان ها را در بعد اعتقادی و اخلاقی و عملی هدایت می کند. (۲۵ مرداد ۱۳۶۴)

- اگر استقلال کشور را می خواهید، اگر قطع ایادی دشمنان را می خواهید، اگر می خواهید که آزاد باشید، اگر می خواهید که کشور مال خودتان باشد، بیایید همه زیر پرچم اسلام ... امر خدا را اطاعت کنید و از آنچه نهی فرموده است، بپرهیزید.(۲۹ تیر ۱۳۵۸)

- امروز دنیای استکبار، خصوصا غرب، خطر رشد اسلام ناب محمدی ( ص ) را علیه منافع نامشروع خود درک کرده است. (۲ فروردین ۱۳۶۸)

- ملت ایران ... با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاری ها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند ... و این ها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان. (وصیت نامه سیاسی - الهی)

- عوامل و ایادی استعمار که می دانند با آشنایی ملت ها، بخصوص نسل جوان تحصیل کرده به اصول مقدسه اسلام، سقوط و نابودی استعمارگران و قطع دست آنان از منافع ملت ها و کشورهای استعمار شده قطعی خواهد بود، به کارشکنی پرداخته و می کوشند که با سم‌ پاشی ها و مشوب ساختن اذهان و افکار جوانان، از جلوه گر شدن چهره تابناک اسلام جلوگیری نمایند. (۱۷ مرداد ۱۳۵۱)

مبارزه با استکبار و زورگویی

- مستکبرین، جهان را از آن دید خاص استکباری خود و آن بیماری روحی که در آن ها هست، نگاه می کنند. (۲۹ آبان ۱۳۵۸)

- این ابرقدرت ها هستند که هیچ مرز و حد و قانونی نمی شناسند و تجاوز به منافع دیگران و استعمار و استثمار و بردگی ملت ها را امری ضروری و کاملا توجیه شده و منطقی و منطبق با همه اصول و موازین خود ساخته و بین المللی می دانند. (۲۹ تیر ۱۳۶۷)

- مهم ترین و دردآورترین مسئله ای که ملت های اسلامی و غیر اسلامی کشورهای تحت سلطه با آن مواجه اند، موضوع آمریکا است ... آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است. آمریکا برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیر سلطه، از هیچ جنایتی خودداری نمی نماید. (۲۱ شهریور ۱۳۵۹)

- روابط ما با آمریکا، روابط یک مظلوم با یک ظالم است ... اسلام که، بنا ندارد که ظلم به دیگری بکند، مظلوم هم نخواهد شد. (۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۸)

- ملت ها باید غفلت نکنند از اینکه همیشه باید مقابل ظلم باشند. (۴ مهر ۱۳۵۸)

- ما خود چهارچوب جدیدی ساخته ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر ظالمی می تازیم. (۹ آذر ۱۳۵۸)

- نقش کربلا این بود که سیدالشهدا (ع) با چند نفر جمعیت و عدد معدود، آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار؛ در مقابل امپراطور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند. (۴ مهر ۱۳۵۸)

- سیره انبیاء برای این بوده است که در مقابل طاغوت محکم می ایستادند. (۷ شهریور ۱۳۶۱)

- فعالیت جوان ها گر چه زیاد است، لکن باید زیادتر بشود و هر روز از روز قبل بهتر باشد و خودشان را آماده کنند برای اینکه در مقابل این قدرت های بزرگ ایستادگی کنند. (۲۵ آذر ۱۳۶۰)

- ای مستضعین جهان! برخیزید و در مقابل ابرقدرت ها بایستید که اگر ایستادید، این ها هیچ کاری نمی توانند بکنند. (۲۱ بهمن ۱۳۶۰)

امام خمینی (ره) و هندسه انقلاب اسلامی

فلسطین

- من به دول اسلامی می گویم ... فلسطین مغصوب است؛ یهود را بیرون کنید از فلسطین. (۱۸ شهریور ۱۳۴۳)

- اگر دولت های اسلامی و ملل مسلمان به جای تکیه به بلوک شرق و غرب، به اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن را نصب عین خود قرار داده و به کار می بستند، امروز اسیر تجاوز گران صهیونیسم ... واقع نمی شدند. (۱۷ مرداد ۱۳۵۱)

- این هواهای نفسانیه و دست نشاندگی بعضی دول عربی است که موجب شده جمعیت صد میلیونی عرب نتوانند فلسطین را از چنگال اسرائیل برهانند. (۱۹ مهر ۱۳۵۱)

- اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود و بیت المقدس مال مسلمین و قبله اول مسلمین است. (۱۷ شهریور ۱۳۶۱)

- اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند، او را سیل می برد. (۲۴ مرداد ۱۳۵۸)

- چاره برای دفع این ستمگران، پناه به اسلام و گرایش متعهدانه به قرآن کریم و در زیر پرچم‌ توحید، با وحدت و انسجام به پا خاستن است. (۲۷ شهریور ۱۳۶۰)

- ملت های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند. (۶ مرداد ۱۳۶۶)

- روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. (۲۵ مرداد ۱۳۵۸)

- ای مسلمانان جهان، و مستضعفان تحت سلطه ستمگران، به پاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است. (۱۵ شهریور ۱۳۶۰)

- ان شاءالله ... ریشه فاسد اسرائیل از مسجدالاقصی و از کشورهای اسلامی ما کنده بشود و ان شاءالله تعالی با هم برویم و در قدس نماز وحدت بخوانیم. (۱۸ مرداد ۱۳۵۹)

معیشت مردم

- در نخستین مجلس شورای اسلامی، طرح هایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود، و از طرف دولت منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود. (۷ خرداد ۱۳۵۹)

- طرح ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت، خصوصا مستضعفین است، انقلابی و با سرعت تصویب کنید. (۷ خرداد ۱۳۵۹)

- این از حداقل (حقوق) هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. (۲۱ فروردین ۱۳۵۸)

- ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم می خواهیم مرفه باشد. (۱۰ اسفند ۱۳۵۷)

- این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرح ها و برنامه های سازنده و دربرگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به در آورند. (۶ مرداد ۱۳۶۶)

- باید همه دست به دست هم بدهید که انشاءالله برای این ها یک زندگی مرفهی، یک وضع صحیحی پیش بیاید، درست بشود. (۱۱ مرداد ۱۳۶۰)

امام خمینی (ره) و هندسه انقلاب اسلامی

توجه به مستضعفین و رفع فقر

- گمان نمی ‏کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. (۶ مرداد ۱۳۶۶)

- به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان که ولی نعمت ما هستند خدمت کنید. (۱۲ مرداد ۱۳۶۲)

- شما باید توجهتان به این توده ‏های مستضعفی که با زحمت خودشان و رنج خودشان الآن در جبهه ‏ها مشغول فداکاری هستند که خداوند تأییدشان کند و در پشت جبهه هم مشغول فداکاری هستند و مستضعف‏اند، آن بالاها اینها را ضعیف می‏ شمارند و می ‏شمردند... برای اینها کار کنید. (۱۱ مرداد ۱۳۶۰)

- شما بیایید احکام الهی را اجرا کنید. باید قوانینی وضع بشود که حقوق محرومین و فقرا به آنها بازگردانده شود، این وظیفه شماست. (۲۷ فروردین ۱۳۶۰)

- ما باید برای پیشبرد اهداف و منافع ملت محروم ایران برنامه‏ریزی کنیم. ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نماییم‏. (۲۹ تیر ۱۳۶۷)

- خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست. (۶ مرداد ۱۳۶۶)

- شما باید توجه به این معنا بکنید که ما را اینها آورده اند و وکیل کرده اند، آورده اند و وزیر کرده اند، رئیس جمهور کرده اند. اینها ولی نعمت ما هستند، و ما باید ولی نعمت خودمان را از آن قدردانی کنیم و خدمت کنیم. (۱۹ بهمن ۱۳۶۰)

- برای این مردم ستمدیده خدمت کنید، این مردمی که شما را به اینجا رسانده اند و اگر اینها نبودند حالا یا در حبس بودید یا در قبرستانها. برای اینها باید خدمت بکنید، همه مان خدمت بکنیم، هرکس به هر اندازه ای که می تواند. (۱۳ شهریور ۱۳۶۴)

- همه مدیران و کارگزاران و رهبران و روحانیون نظام و حکومت عدل موظفند که با فقرا و مستمندان و پا برهنه ها بیشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمکنین و مرفهین، و در کنار مستمندان و پا برهنه ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن، افتخار بزرگی ست که نصیب اولیاء شده و عملا به شبهات و القائات خاتمه می دهد که بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران، اساس این تفکر و بینش در حال پیاده شدن است. (۶ مرداد ۱۳۶۶)

نظر شما