شناسهٔ خبر: 58482254 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

اول فیلم را ببینید، بعد سوال کنید

نشست‌های خبری جشنواره فجر چگونه برگزار شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بخش‌های جشنواره شناخته می‌شوند. اینکه رویکرد این نشست‌ها چه باید باشد و الان چه هست جای بحث و جدل‌های زیادی است. نشست‌های خبری درحقیقت بستری هستند تا اهالی رسانه و سینما درباره یک اثر سینمایی صحبت کنند.

این نشست‌ها محلی برای تبادل و نشر اطلاعات فیلم به فضای رسانه است. به دلیل اینکه در ایام جشنواره، اکثریت مردم فیلم‌ها را نمی‌بینند و فضای جشنواره محلی برای رونمایی و معرفی آثار سینمایی است، سوالات خبرنگاران هم باید به‌گونه‌ای هوشمندانه طراحی شود تا اطلاعات و داستان فیلم لو نرود. در سال‌های اخیر یکی از گرفتاری‌های نشست خبری جشنواره فیلم فجر، این بوده که در طراحی و اجرای آن همچنان در حال آزمون و خطاست. نشست‌های خبری در چینش و طراحی سوالات و اولویت دادن به خبرنگاران حاضر در نشست همچنان بلاتکلیف است. فعالان حرفه‌ای رسانه و سینما بارها نسبت به این مساله گلایه داشتند که افرادی در این نشست‌های خبری امکان حضور و حاشیه‌سازی می‌یابند که در طول سال سینما هیچ ارتباط مستمری با حوزه سینما ندارند. درنهایت این جلسه به یک صحنه نمایشی تبدیل می‌شود که در آن حرف‌های غیرتخصصی می‌زنند. نمایشی که نه‌تنها منجر به حاشیه‌ و جنجال‌های بی‌فایده شده که گاهی تا مرز جلوگیری از صدور مجوز اکران فیلم هم پیش رفته است. نمونه اخیر آن، جنجالی بود که سال گذشته در نشست خبری فیلم «نمور» به پا شد و تا لغو مجوز اکران آن هم پیش رفت. در این نشست خبری، خبرنگاری که با سوال‌های عجیبش در طول ۱۰ روز جشنواره برای دیده شدن تلاش می‌کرد، بالاخره به هدفش رسید. تقریبا حداقل یک سوال از او در تمام ۲۲ نشست فیلم‌های جشنواره چهلم فجر پرسیده شد.

مثلا از کارگردان «لایه‌های دروغ» پرسیده بود چرا ایران را بهشت تبهکاران نشان داده‌اید؟ حال آنکه فیلم اکشن نیاز دارد که یک قهرمان مثبت و تعداد زیادی کتک‌خور منفی داشته باشد. اما سوالات این خبرنگار با تمسخر اهالی رسانه مواجه می‌شد اما او در آخرین روز بالاخره موفق شد به هدفش برسد و با فراهم کردن دستمایه‌ای برای تحریک مردم، دارای تاثیر شود. خبرنگار از کارگردان فیلم پرسید: «با توجه به حلال‌زاده نبودن یکی از شخصیت‌های فیلم به نام «آرام» چرا اثر خود را به مقام مادر تقدیم کرده‌اید.» و کارگردان به این سوال که نوعی مچ‌گیری است اعتراض کرد. اما نویسنده فیلمنامه، یعنی نوشین معراجی در پاسخ گفت: «وقتی دو نفر با هم نامزد هستند، یعنی صیغه‌اند، شرعی آن را می‌گویم یا حتی با هم فقط نامزد هستند، وقتی دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند حتی درصورت شرعی نبودن رابطه آنها بچه‌ای که به وجود می‌آید، می‌تواند حلال‌زاده محسوب شود و در هر حال کسی که بچه‌ای را به دنیا می‌آورد یک مادر است و ارزشمند محسوب می‌شود.»

بلافاصله سر و ته این صحبت‌ها زده شد و فقط همان قسمت باقی ماند که «وقتی دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند حتی درصورت شرعی نبودن رابطه آنها بچه‌ای که به وجود می‌آید، می‌تواند حلال‌زاده محسوب شود.» البته این اظهارنظر خانم معراجی درست نبود و حلال‌زادگی به این شکل تعیین نمی‌شود. به‌علاوه کودک حلال‌زاده، با سایر کودکان در بحث ارث و مسائل دیگر تفاوت دارد. اینها مسائل خاص اجتماعی هستند که عموما جزئیات بسیار تلخ و غیرقابل‌تحملی هم دارند و باید به‌طور ویژه، توسط کسانی که با جزئیات این نوع پرونده‌ها اخت شده‌اند، مورد بررسی قرار بگیرند، نه در نشست خبری یک فیلم. اما این هم از عوارض بی‌نظمی و البته بی‌تدبیری در اجرای یک نشست سینمایی بود که باعث چالش‌های بعدی می‌شود. سوالات غیرحرفه‌ای نشست‌های خبری تا حدی آزار‌دهنده می‌شود که در سال‌های اخیر کمتر منتقد و نویسنده قدیمی هم به این نشست‌ها می‌آمدند. در گزارش پیش رو با حمیدرضا مدقق مجری و منتقد سینمایی درخصوص مختصات و ویژگی‌های یک نشست رسانه‌ای ویژه سینما، گفت‌وگو کردیم. همچنین بخش‌هایی از نظرات مجریان و منتقدان سینمایی را خواهیم خواند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما