شناسهٔ خبر: 58482023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشکده علوم پزشکی؛ وعده صادق دولت به ملایری‌ها

همدان- ایرنا- بهداشت و درمان و حوزه سلامت اگر زیربنای توسعه و تحول هر شهر و کشوری به شمار می‌رود، امروز ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر این روند توسعه را به خوبی طی کرده و در این بخش به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ پیشتازی ملایر در حوزه بهداشت و درمان تثبیت شده است و ایجاد دانشکده علوم پزشکی در دومین شهر بزرگ استان همدان، یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان بوده و هست که دولت سیزدهم با وجود تمامی تنگناها و موانع، این مسیر پرفراز و نشیب را برای ملایری‌ها در تحقق این هدف بزرگ هموار کرد.

به تازگی با تلاش و پیگیری‌های شبانه‌روزی مسئولان و نمایندگان مجلس این شهرستان و استان همدان، ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی، شاید بهترین خبری بود که بدون تردید آغازگر تحولی گسترده در حوزه سلامت و توسعه‌یافتگی هر چه بیشتر ملایر خواهد بود.

مرداد امسال پس از سفر آیت‌الله رئیسی و هیات دولت به استان همدان در سی‌امین سفر استانی، پس از طرح مجموعه‌ای از مطالبات، درخواست‌ها و نیازهای حوزه بهداشت و درمان شهرستان ملایر، آبان امسال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی ملایر و همچنین تجهیز بیمارستان خیرساز ۹۶ تختخوابی این شهرستان موافقت و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.

به گفته نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ارتقای دانشکده پرستاری به علوم پزشکی کمک شایانی به آبادانی و گسترش علم در شهرستان ملایر و پاسخگویی به نیازهای جوانان برای علم‌آموزی در همه سطوح است که چنانچه در ۲۰ سال گذشته برای ملایر مجوز دانشگاه علوم پزشکی را اخذ می‌کردند، امروز بخشی از این خلاء‌ها جبران می‌شد.

دانشکده علوم پزشکی؛ وعده صادق دولت به ملایری‌ها

دانشکده پرستاری ملایر از سال ۱۳۹۲ در رشته پرستاری شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر ۱۵۴ دانشجو و ۶ عضو هیات علمی دارد و تاکنون ۵۰۰ نفر از این دانشکده دانش‌آموخته شده‌اند که امسال با مکاتبات انجام شده، وزارت بهداشت و درمان با پذیرش دانشجو در رشته فوریت‌های پزشکی در این دانشکده موافقت کرد.

در کنار ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی، بدون شک ظرفیت‌های بهداشت و درمان ملایر که با رویکرد مثبت دانشگاه علوم پزشکی همدان در دست اقدام است، به تحول، آبادانی و گسترش علم در این شهرستان به عنوان ترومای جنوب استان همدان و پاسخگویی به نیازهای علمی جوانان و دانشجویان در سطوح مختلف می‌انجامد.

البته اخذ مجوز ماده ۲۳ برای احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در سفر استانی رئیس جمهور به استان همدان، از آن دست اقدامات ناب و دلچسبی است که با نگاه مثبت دولت مردمی و انقلابی سیزدهم محقق شد و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و مسئولان در صدد تامین ردیف اعتباری برای این طرح در سال جاری هستند.

این در حالیست که در طرح چشم‌انداز توسعه بهداشت و درمان کشور، احداث بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی ملایر مصوب شد و با توجه به سرانه جمعیتی و استانداردهای بین‌المللی، مرکزیت شهرستان در حوزه درمان جنوب استان، مراجعه بیماران سه شهرستان و بیش از ۳۰۰ روستا از لرستان، مرکزی و چند شهر کوچک برای دریافت خدمات درمانی تخصصی و خدمات پزشکی تخصصی به بیمارستان‌های ملایر، احداث بیمارستان جدید یک ضرورت به شمار می‌رود.

دانشکده علوم پزشکی؛ وعده صادق دولت به ملایری‌ها

شهرستان ملایر به عنوان بلوک اعزامی بیماران در جنوب استان محسوب می‌شود و جمعیت آن برای ارائه خدمات رسانی در حوزه درمان، از ۳۰۰ هزار نفر به حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پیشتر در این باره به ایرنا گفت: سطح‌بندی خدمات درمانی یا نقشه راه کشور با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه ششم توسعه و یکی از مهمترین برنامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان است که در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" تاکید کرد: به منظور سطح‌بندی خدمات درمانی نسبت به ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی به ویژه در مناطق محروم، بهره‌مندی مناسب و به موقع از این خدمات، توسعه پایدار مناطق محروم کشور با تاکید بر توسعه منابع سلامت، جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های غیرضروری، احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی ملایر ضرورت وزارت بهداشت و درمان است.

دانشکده علوم پزشکی؛ وعده صادق دولت به ملایری‌ها

با توجه به زیرپوشش بودن جمعیت ۶۰۰ هزار نفری در حوزه خدمات درمانی، وجود بیمارستان‌های امام حسین(ع)، مهر، تامین اجتماعی دکتر غرضی، بیمارستان در دست ساخت امیرالمومنین(ع)، کلینیک فوق تخصصی امید و صدها ظرفیت‌های پزشکی و درمانی، معین شهرستان‌های نهاوند و تویسرکان و وجود فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی ضرورت ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی را دوچندان می‌کند.

پیرو دیدار و مکاتبات مختلف نمایندگان ملایر و مسئولان شهرستان با وزیر بهداشت و درمان، دستورات لازم برای تامین دستگاه ویژه راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر و تامین یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای بیمارستان امام حسین(ع)، ایجاد رشته داروسازی در دانشکده پیراپزشکی ملایر و راه‌اندازی هر چه سریعتر مرکز آنژیوگرافی صادر شد.

این نکته قابل ذکر است که نخستین بیمارستان ملایر با ۲۵ تخت توسط شادروان سیف‌الدوله یکی از واقفان بزرگ ملایری، در سال ۱۳۰۵ احداث و سپس بیمارستان ۱۲۲ تختخوابی توسط خیر ملایری شادروان فخرالحاجیه احداث و خدمات خوبی در این حوزه به مردم ارائه شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر از راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی این بیمارستان، در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: علاوه بر این بازسازی اتاق عمل بیمارستان امام حسین(ع) با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در حال بازسازی است و تعداد تخت‌های آن از چهار به هشت تخت می‌رسد و تجهیزات آن به‌روز می‌شود.

پس از گذشت سال‌ها، بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی امام حسین(ع) در سال ۱۳۷۴ احداث شد که امروز مجهزترین بیمارستان این شهرستان و مرکز ترومای جنوب استان است و تاکنون میلیاردها تومان اعتبار برای نوسازی و تجهیز این بیمارستان هزینه شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر از راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی این بیمارستان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: علاوه بر این، بازسازی اتاق عمل بیمارستان امام حسین(ع) با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در حال بازسازی است و تعداد تخت‌های آن از چهار به هشت تخت می‌رسد و تجهیزات آن به‌روز می‌شود.

"کریم میرزایی" بازسازی و نوسازی بخش تاسیسات این بیمارستان با ۹ میلیارد تومان اعتبار و احداث کتابخانه با هزار جلد کتاب آموزشی را از دیگر اقدامات در این بیمارستان عنوان کرد و افزود: بیمارستان مهر نیز با ۹۶ تختخواب هم‌اکنون با بهترین تجهیزات و پزشکان مجرب در حال ارائه خدمات به مردم است و با ۱۲ تخت NICU کمک حال مرکز استان است.

مرکز آنژیوگرافی به‌زودی راه‌اندازی می شود

وی راه‌اندازی مرکز ناباروری و نازایی و احداث ساختمان آن توسط خیر ملایری را از دیگر اقدامات ویژه در حوزه درمان این شهرستان عنوان و بیان کرد: تجهیزات آن در حال خریداری و ساختمان آن تکمیل شده است.

راه‌اندازی بخش غربالگری بیمارستان مهر، راه‌اندازی مرکز ناباروری و نازایی، درمانگاه دیابت، بخش LDR با بهترین امکانات و تجهیزات و خرید تجهیزات بخش ‌ICU و توسعه و تجهیز اورژانس بیمارستان مهر از دیگر اقدامات در حوزه بهداشت و درمان بود که میرزایی اشاره کرد و از خریداری ۶ میلیارد تومان تجهیزات برای مراکز بهداشتی این شهرستان خبر داد.

راه‌اندازی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، افتتاح بخش ام.آر.آی بیمارستان امام حسین(ع)، احداث بیمارستان خیرساز ۹۶ تختخوابی با حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ایجاد مرکز آنژیوگرافی، تکمیل و تجهیز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع)، اتاق عمل و بخش ۳۴ تختخوابی این بیمارستان، ایجاد مرکز غربالگری سرطان و اورژانس بیمارستان مهر، توسعه کمی و کیفی بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان از جمله دستاوردها در حوزه بهداشت و درمان ملایر است.

تجهیز بخش سی.سی.یو ۱۹ تختخوابی بیمارستان امام حسین(ع)، تجهیز کلینیک بیمارستان مهر، احداث کلینیک پرتو درمانی، اخذ رشته‌های پرستاری و اتاق عمل در دانشکده تازه تاسیس پیراپزشکی، تجهیز بخش آی.سی.یو بیمارستان مهر، اختصاص چند دستگاه آمبولانس و تجهیزات مورد نیاز پزشکی و تامین تجهیزات دندانپزشکی برای ۱۸ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، تنها گوشه ای از اقدامات ماندگار در این حوزه است که انقلابی عظیم در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان ایجاد کرده است.

دانشکده علوم پزشکی؛ وعده صادق دولت به ملایری‌ها

افتخارات حوزه بهداشت و درمان شهرستان ملایر به اندازه‌ای است که معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در این باره تاکید کرد: مجموعه بهداشت و درمان ملایر در بین شهرهای استان همدان رتبه خوبی دارد و در جایگاه بالا قرار گرفته است.

"سلمان اسماعیلی" خدمات بهداشت و درمان را به عنوان زیرساخت‌های اصلی توسعه دانست و افزود: توسعه این خدمات مورد توجه جدی و اهتمام ما است و این امر را وظیفه و رسالت خود می‌دانیم.

فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه بسیاری از شاخص ها ، ضرورت ها و پیش نیازهای اساسی برای ارتقای دانشکده علوم پزشکی ملایر فراهم است، گفت: نقش بهداشت و درمان در توسعه همه جانبه هر منطقه ای بسیار حائز اهمیت است.

اسماعیلی بر لزوم به روز شدن برنامه‌های بهداشت و درمان نیز تاکید کرد و افزود: میلیاردها تومان در حوزه بهداشت و درمان ملایر کار در دست انجام است و با نگاه توریسم درمانی و توسعه خدمات درمانی، نیازمند احداث بیمارستان خصوصی در این شهرستان هستیم.

وی تقویت کادر درمان، تامین تجهیزات مرکز آنژیوگرافی، تهیه پیوست‌های سلامت و مساله مهم توسعه آموزش‌های پزشکی را از دیگر ضرورت ها و نیازهای اساسی در حوزه سلامت شهرستان عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم هر برنامه‌ای برای توسعه داریم، پیوست سلامت داشته باشد.

معاون استاندار همدان تاکید کرد: در راستای توسعه آموزش‌های پزشکی در تلاش هستیم بتوانیم در گام نخست چند رشته به رشته‌های موجود دانشکده علوم پزشکی اضافه شود و برای تعدد رشته‌ها مذاکراتی صورت گرفته است.

شهرستان ملایر با دارا بودن سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی دکتر غرضی و کلینیک فوق تخصصی امید، بیمارستان در حال احداث ۹۶ تختخوابی خیرساز و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در شرف احداث، دانشکده پیراپزشکی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و دانشکده پرستاری و صدها افتخارات دیگر در حوزه بهداشت و درمان، با نگاه مثبت دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی روزهای روشنی را در این حوزه پیش‌رو دارد.

نظر شما