شناسهٔ خبر: 58481899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خلاء ریاست جمهوری توطئه هدف قرار دادن حزب الله

دمشق – ایرنا – لبنان هم اکنون درگیر اختلافات سیاسی است و این مساله باعث شده به جای این که لبنانی ها برای خود تصمیم بگیرند، کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، عربستان و قطر بخواهند برای این کشور تصمیم بگیرند، البته تصمیماتی که در اصل می خواهند حزب الله را هدف قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، رایزنی ها میان احزاب و گروه های لبنانی برای انتخاب رییس جمهور لبنان قبل از پایان دوره شش ساله ریاست جمهوری "میشل عون" در هشتم آبان ماه گذشته شروع شده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده و همین امر باعث شده تا دیگران بخواهند برای لبنانی ها تصمیم بگیرند که این مساله خوبی برای مردم این کشور نیست.

در بحبوحه بحران‌های درهم تنیده لبنان، از خلأ ریاست‌جمهوری و دولت گرفته تا حواشی مشکوک در پرونده انفجار بیروت و پرونده‌های فساد ملی بانک مرکزی و رئیس آن "ریاض سلامه" و تحرکات اروپایی‌ها در این پرونده‌ها، منابع خبری از طرح فرانسه برای برگزاری نشستی در پاریس درباره لبنان خبر دادند.

رسانه های منطقه خبر داده اند که قرار است در پاریس اجلاسی در خصوص لبنان برگزار شود که در آن برای این کشور عضو مقاومت ضدصهیونیستی تصمیم گیری شود.

بنابر اخبار منتشره، محورهایی که بازیگران خارجی قصد دارند براساس آن در اجلاس پاریس، درباره لبنان گفت وگو کنند، بیانگر وجود یک برنامه و توطئه تازه از جانب غربی‌ها و برخی کشورهای عربی برای سیطره بر پرونده سیاسی لبنان و جهت‌دهی آن در راستای منافع خودشان است.

منابع دیپلماتیک در گفت وگو با روزنامه کویتی "الجریده" اعلام کرده اند که در نشست پاریس طرحی برای خروج لبنان از بحران مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر اساس سه موضوع مهم است.

بر اساس این گزارش، فرانسه، آمریکا، عربستان و قطر به عنوان بازیگران خارجی عرصه لبنان در این نشست مشارکت می‌کنند و این کشور ها قرار است به زعم خود نقشه‌ راهی برای خروج لبنان از بن‌بست سیاسی، انتخاب رئیس جمهور، تشکیل دولتی هماهنگ و انجام اصلاحات اقتصادی مورد نیاز ارائه دهند.

این منابع گفته اند که در نشست پاریس که با حضور "باربرا لیو" دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک، "پاتریک دورل" مشاور رئیس جمهور فرانسه، "نزار العولا" دیپلمات سعودی و "محمد بن عبدالعزیز الخلیفی" معاون وزیر خارجه قطر و بدون حضور مقامات لبنانی برگزار خواهد شد، درباره یک سند سیاسی روشن که شامل برنامه کاری برای خروج لبنان از بحران‌هاست بحث خواهد شد.

منابع مذکور تاکید کرده اند که در اجلاس پاریس مستقیما درباره اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری آینده لبنان صحبت نمی‌شود، بلکه طرف‌های حاضر در نشست با توجه به ویژگی‌هایی که برای رئیس جمهور و نخست وزیر آینده لبنان در نظر دارند، نقشه راه مرحله بعدی را ترسیم می‌کنند. از نظر آنها یکی از ویژگی‌های رئیس جمهور و نخست‌وزیر جدید لبنان آن است که نباید به هیچ حزب و طرف سیاسی وابسته باشند.

روزنامه کویتی "الجریده" به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده که اجلاس پاریس بر مبنای سه موضوع و رخداد است: اول بیانیه مشترک اخیر "محمدبن سلمان" ولیعهد سعودی و "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه که در جریان سفر وی به ریاض درباره لبنان صادر شد. موضوع دوم ابتکار کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که سال گذشته توسط کویت به لبنان ارائه گردید.

ژانویه سال گذشته "احمد ناصر الصباح" وزیر خارجه کویت در سفر به بیروت شروط ۱۲ گانه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در واقع محصول اقدام مشترک آمریکا و متحدان آن در منطقه بود را تحویل مقامات لبنانی داد.

تعهد لبنان به همه الزامات کنفرانس طائف، تعهد لبنان به سیاست فاصله گرفتن و بی‌طرفی (در امور منطقه) در گفتار و عمل و تعیین چارچوب زمانی مشخص برای اجرای قطعنامه‌های شماره ۱۵۵۹ شورای امنیت درباره خلع سلاح حزب‌الله، از جمله بارزترین شروط این باصطلاح ابتکار بود که لبنانی‌ها آن را مغایر با اصل حاکمیت و استقلال این کشور دانستند و اکنون عربستان مجددا اصرار به احیای آن دارد.

این رسانه کویتی ادامه داد، اما موضوع سوم، بیانیه سه جانبه‌ای است که نمایندگان آمریکا، عربستان سعودی و فرانسه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صادر کردند.

بر اساس این گزارش، این سه موضوع اصلی سقف سیاسی نشست پاریس را تشکیل می‌دهد، یعنی تعهد به توافق طائف، انتخاب رئیس جمهوری که قادر به بازگرداندن اعتماد داخلی و خارجی و تشکیل دولت بوده و به قطعنامه‌های بین‌المللی پایبند باشد و اجازه ندهد لبنان تبدیل به سکویی برای هدف قرار دادن کشورهای عربی باشد. این رئیس جمهور همچنین باید بتواند برنامه‌ای برای انجام اصلاحات اقتصادی در لبنان اجرا کند.

منابع دیپلماتیک مذکور تاکید کرده اند که عربستان، قطر، فرانسه و آمریکا درباره امکان تعیین یک جدول زمانی برای حل بحران لبنان با تهدید به تحریم این کشور گفت وگو خواهند کرد، مگر اینکه پیشرفت واقعی در روند سیاسی لبنان حاصل شود.

نکته مهمی که در لابه لای سطرهای بالا نیز به آن اشاره شده موضوع خلع سلاح حزب الله لبنان است که به درد مشترک دشمنان این کشور یعنی آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و فرانسه تبدیل شده است؛ سلاحی که باعث شرف و عزت لبنانی ها بوده و خواهد بود و اگر این گزینه از این جنبش گرفته شود، دشمنان لبنان هر کار و بلایی که بخواهند می توانند بر سر لبنان بیاورند و این دقیقا همان چیزی است که از سوی سران تل آویو به کشورهای آمریکا، فرانسه و عربستان دیکته می شود.

حزب الله از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۸۲ و اعلام رسمی آن در سال ۱۹۸۵ عملا ثابت کرده که حافظ عزت و شرف لبنانی هاست و همین امر موجب به هم خوردن تمام برنامه های غاصبانه رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی – عربی آن در منطقه به ویژه انجام رویای غاصبانه صهیونیستی "نیل تا فرات" شده است.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که حزب الله در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ توانسته در دو جنگ علیه ارتش متجاوز و تا به دندان مسلح رژیم صهیونیستی پیروز شود و سلاح و توان این جنبش در پنج آبانماه نیز بار دیگر توانست سومین پیروزی را به مردم لبنان با انعقاد قرارداد مرز دریایی میان بیروت – تل آویو به ارمغان بیاورد.

دشمنان مردم لبنان به خوبی می دانند که قوت حزب الله جلوی برنامه های استعماری آنها در منطقه را گرفته از این رو در هر برنامه و توطئه ای سعی می کنند تا موضوع خلع سلاح حزب الله را بگنجانند و همواره با هر ترفندی ادعا می کنند که سلاح حزب الله مشکل زا می باشد که دقیقا بر عکس این موضوع صادق است.

نکته مهم دیگر این که اگر احزاب و گروه های لبنانی نتوانند بر سر یک میز بنشینند و مشکلات خود را حل و رییس جمهور مورد نظرشان را با توافق انتخاب کنند، کشورهایی که هیچگاه دوست لبنان نبوده و نخواهند بود باید برای آنها تصمیم بگیرند و برای آنها رییس جمهور انتخاب کنند و نحوه زندگی کردن را نیز آنها تعیین کنند.

لبنانی ها باید این مساله را بدانند که اگر اروپایی ها عرضه داشتند مشکلات اقتصادی به ویژه مساله سوخت خود را حل می کردند تا مردم آن کشورها در اعتراض به آن مشکلات به خیابان ها نمی آمدند و یا این که عربستان اگر توان داشت خود را از باتلاق جنگ یمن نجات می داد.

جریان های لبنان باید بدانند که هیچ کس دل سوزتر از مردم لبنان برای لبنانی ها نیست و کشورهای عربی و غربی هیچگاه دل سوز مردم لبنان نبوده اند و آنها فقط به دنبال تامین منافع خود و رژیم صهیونیستی هستند از این رو وحدت و اتفاق نظر بهترین گزینه برای لبنانی ها بشمار می رود. َ

نظر شما