شناسهٔ خبر: 58481685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گزارشی از هفتمین یادواره شهدای نبل و الزهرا؛

از تبیین ویژگی های زندگی مجاهدانه تا بیان خاطراتی از رشادت های مدافعان حرم

هفتمین یادواره شهدای آزاد سازی شهرک های نبل و الزهرا به همت گردان چهارم امام حسین(ع) لشکر عملیاتی مردم پایه ۱۷ امام علی بن ابی طالب(ع) قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هفتمین یادواره شهدای آزاد سازی شهرک های شیعه نشین نبل و الزهرا، به همت گردان چهارم امام حسین(ع) لشکر عملیاتی مردم پایه ۱۷ امام علی بن ابی طالب(ع)، شامگاه یکشنبه ۹ بهمن ماه با عنوان «مدافعان عقیله، مجاوران کریمه» در سالن همایش های مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

دو شهر کوچک نبل و الزهراء در ریف شمالی حلب و شمال غربی این استان واقع شده‌اند که 70 هزار نفر در آن سکونت دارند که شیعه هستند. شهرک نُبل مرکز منطقه اعزاز است که در غرب جاده منتهی به ترکیه واقع شده است و 20 کیلومتری شهر حلب قرار دارد و همین جاده است که حلب را به اعزاز و عفرین که شهری کردنشین است متصل می‌نماید.

این دو شهرک شیعه‌نشین استان حلب سوریه، بعد از مقاومتی که حدود چهار سال طول کشید، بهمن ماه سال ۱۳۹۴ سرانجام ثمره این مقاومت را دیدند و بعد از سه روز درگیری نفس‌گیر، شاهد شکست محاصره بودند.

در ابتدای این یادواره حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه شهدا از حاضران جلسه یادواره پذیرایی می کنند، گفت: یکی از پذیرایی های مجلس شهدا، حسرت است. هرکس بداند شهدا به کجا رسیدند، با تمام وجود حسرت خواهد خورد؛ پذیرایی دوم‌ مجلس شهدا، اتمام حجت است. شهدا تک تک ما را دعوت کردند تا با ما اتمام حجت کنند؛ شهادت، مزد زندگی مجاهدانه است.

وی با تمجید از مجاهدت شهدا در تفسیر آیه ۲۳ احزاب بیان کرد: امام صادق علیه السلام ذیل این آیه می فرمایند: هر کس هرطور زندگی کند، همانطور می میرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در ادامه با پرسشی به توضیح زندگی مجاهدانه و چگونگی مجاهد شدن پرداخت و  اظهار داشت: زندگی مجاهدانه به چه معناست؟ یعنی استفاده حداکثری، و خسته نشدن در راه حق؛ حال زندگی‌ مجاهدانه چگونه محقق می شود و چه کنیم که زندگی مجاهدانه داشته باشیم؟

وی در جواب سوال های مطرح شده، پنج نکته را سبب ایجاد روحیه مجاهدت برشمرد و خاطرنشان کرد: این راه نیاز به مسیر یاب آسمانی(قرآن و ولایت اهل بیت علیهم السلام)، مراقبت از خویشتن، تقویت حس امیدواری، استقامت و باور به محدودیت فرصت دارد.

در ادامه این جلسه، سردار اسدالله گنجعلی یکی از فرماندهان آزادسازی نبل و الزهرا و فرمانده گردان امام حسین(ع) قم، به اختصار به تبیین چگونگی آزاد سازی این ۲ شهر شیعه نشین پرداخت و اظهار داشت: اولین یگانی که بصورت گردان وارد سوریه شد، گردان امام حسین علیه السلام سپاه قم بود.

وی در ادامه با توضیح جزئیات بیشتر به چگونگی انجام عملیات اشاره کرد و افزود: شب ۱۲ بهمن با روضه حضرت زهرا(س) عملیات آغاز شد و ساعت ۱۱ شب به سمت نبل و الزهرا حرکت کردیم؛ ساعت ۱ شب به جاده ای رسیدیم که باید حدود ۳ کیلومتر از میان داعش و جبهه النصره عبور می کردیم که حرکت ما تا حدود ۵ صبح طول کشید.

سردار گنجعلی در ادامه به مجاهدت و خستگی ناپذیری فرزندان این آب و خاک اشاره کرد اظهار داشت: نزدیک ساعت ۸ صبح درگیری اصلی با دشمن بوجود آمد و ما موفق به محاصره دشمن شدیم؛ که به این سبب، دشمن پا به فرار گذاشت و پس از آن هرچند ساعت  یکبار، جهت بازپسگیری خط، اقدام به پاتک علیه نیروهای ما می کرد؛ در این درگیری ها که تا نزدیک ظهر به درازا کشید،۲ تن از نیروهای ما به شهادت رسیدند.

وی در خاتمه با ذکر رشادت ها و همکاری همه گروه های مقاومت در آزاد سازی نبل و الزهرا ابراز داشت: رمز پیروزی ما استقامت بود؛ در سوریه، ۳ مکان به سبب اعتقاد راسخ و استقامت اهالی شان هرگز به دست دشمن نیفتاد. این سه منطقه فوعه و کفریا، نبل و الزهرا و زینبیه است؛ ما همانطور که در دفاع مقدس با وحدت و استقامت پیروز شدیم، در قضیه سوریه هم  همین توفیق را داشتیم و با همکاری و ایثار گروه های مختلف مقاومت نظیر حزب الله و زینبیون و فاطمیون به پیروزی رسیدیم.

سردار گنجعلی در ادامه افرود: این عملیات آزاد سازی حدود ۳ روز به درازا کشید که میتوانم قسم بخورم که هیچ کس حتی لحظه چشم برهم نگذاشت و پس از پایان علمیات، بچه ها از فرط خستگی و ضعف، حتی توان ایستادن را هم نداشتند.

وی در تاکید نقش استقامت در پیروزی تصریح کرد: بعد از این عملیات و به تبع آن آزادسازی شهر حلب، پیروزی های جبهه مقاومت  روز به روز بیشتر شد و به اینجا رسید که حکومت داعش از بین رفت.

نظر شما