شناسهٔ خبر: 58481662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان:

سپاه پاسداران و ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاری در چشم دشمنان هستند

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان، گفت: بعد از تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اتحادیه اروپا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم مورد تحریم قرار گرفته است، زیرا این ستاد خاری در چشم دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم‌ شان است

صاحب‌خبر -

علی شجاع‌ حیدری در نشست خبری با بیان اینکه در قرآن کریم در ۳۶ جا به معروف و ۱۸ جای دیگر به منکر اشاره شده است، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، نه سن تکلیف و نه سن تقویمی می‌ شناسد، بلکه همه انسان‌ ها در هر رده سنی می‌ توانند تذکر دهند و امر به معروف و نهی از منکر در دین ما یک واجب الهی است.

وی، با تبریک فرارسیدن ایام ماه رجب، افزود: جایگاه امر معروف و نهی منکر در اعتقادات دینی اهمیت والایی دارد؛ چرا که در قرآن کریم بارها نیز در اینباره مواردی ذکر شده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان، اظهار داشت: در سوره حجر در آیه ۱ آمده است؛ که اگر یک جایگاه در اجتماع برای شما ایجاد شد، باید نماز، زکات و امر به معروف را در اولویت کاری خود قرار و انجام دهید.

شجاع حیدری با اشاره به اینکه باید عبودیت خود در مقابل خداوند را به نحو احسن انجام دهیم، بیان کرد: خیر رسانی به دیگران و انجام امر به معروف، بسیار اهمیت دارد و نباید غافل از این امر باشیم.

وی ابراز داشت: کسی که با ایمان‌ تر باشد، در امر به معروف و نهی از منکر بهتر می‌ تواند عمل کند و هر شخصی می‌ تواند جزء آمران به معروف باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان با بیان اینکه زمینه ایجاد امر به معروف موثرتر، با زمینه سازی محبت و تذکر به صورت جمعی فراهم می شود، افزود: در قانون اساسی نیز به امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است.

شجاع حیدری گفت: در قانون اساسی آمده است، که اگر کسی مانع امر به معروف و نهی از منکر شود، یک مجرم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در قرآن آمده است که مردان و زنان با ایمان ولی(و یار و یاور) یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می‌ کنند، نماز را برپا می‌ دارند، زکات را می‌ پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می‌ کنند.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان کرمان، با اشاره به اینکه زمینه امر به معروف و نهی از منکر باید در یک زمینه محبتی اجرا شود، عنوان کرد: اصل هشتم قانون اساسی کشور در مورد امر به معروف و نهی از منکر است و این اصل نشانه پایه بودن بحث امر معروف و نهی منکر در اعتقادات ما است.

شجاع حیدری عنوان کرد: سال ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

وی با بیان مطلب فوق، متذکر شد: در در ماده هشت این قانون آمده است: مردم از حق دولت به خیر، نصیحت و ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شروع و قوانین می توانند نسبت به مقامات، مسؤولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه‌گانه و... تذکر دهند.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان کرمان، تاکید کرد: این قانون نشان دهنده این است؛ که مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چارچوب شرع و قوانین می توانند نسبت به مقامات، مسؤولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات، شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

شجاع حیدری ادامه داد: در ماده ۹ این قانون نیز آمده است: اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند، در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند، به گونه ای که ایجاد هر نوع مانع و مزاحمت که به موجب قانون جرم شناخته شده است؛ علاوه بر مجازات مقرر، موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه هفت می شود.

وی در این خصوص توضیح داد: در مورد اشخاص حقوقی، افرادی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از طریق تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات، مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر شوند؛ علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، حسب مورد به مجازات بند (پ) ماده (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان حیدری اعلام کرد: گروه‌ های جهادی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است و این گروه‌ ها از ستاد امر به معروف و نهی از منکر مجوز دریافت کرده‌اند.

شجاع حیدری تصریح کرد: گروه‌ های جهادی در ۱۸ عرصه از جمله سیاست و بصیرت، اقتصاد مقاومتی و خدمت‌ رسانی، عفاف و حجاب، مدیریت و شبکه‌ سازی، گردشگری تعالی بخش، آموزش علم و فناوری، طب سنتی، روانشناسی و مشاوره، محیط زیست، سلامت و بهداشت، هیئت‌ ها و فعالیت‌ های قرآنی و دیگر موارد در حال فعالیت هستند.

وی؛ اساس کار گروه های جهادی را تذکر آگاهانه و علمی دانست و اظهار کرد: «عقلانیت» و «قدرت» دو مقدمه برای امر به معروف و نهی از منکر است و هر کس می خواهد وارد این عرصه شود باید عاقلانه و با تبیین و اقناع و آموزش اقدام کند.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان کرمان منظور از قدرت جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر را قدرت نفوذ کلام و یا قدرت اثر گذاری و جذب افراد عنوان و تاکید کرد: ما در زمینه امر به معروف نهی از منکر به دو مقدمه عقلانیت و قدرت نیاز داریم و همه مجموعه‌ ها، شورای امر به معروف نهی از منکر داریم که این شورا سه هدف را دنبال می‌ کند.

شجاع حیدری، در مورد اهداف شورای امر به معروف و نهی از منکر توضیح داد: اولین هدف این است که مردم نسبت به آن دستگاه بدون ترس امر به معروف و نهی از منکر کنند، دوم اینکه کارکنان هر اداره بتوانند نسبت به همکاران خود به‌ صورت دوستان امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند و سوم کارکنان به مسؤولان بالا دست خود تذکر دهند.

وی عنوان کرد: بعد از تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اتحادیه اروپا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم مورد تحریم قرار گرفته است، زیرا این ستاد خاری در چشم دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم‌ شان است.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان کرمان، اظهار کرد: در مقابل این تحریم‌ ها دو وظیفه داریم، اول اینکه انسجام درونی خود را حفظ کنیم و در مقابل این موضوع حساس شویم و افرادی که تریبون دارند نسبت به این تحریم موضع‌ گیری کنند که این مسأله خود موجب انسجام درونی می‌ شود و دوم اینکه همچنین باید حمایت از امر به معروف و نهی از منکر بیشتر شود.

شجاع حیدری، زمینه سازی برای نظارت همگانی را زمینه سازی زندگی سالم، رفع معایب و ...دانست و تصریح کرد: طرح جامع عفاف از طرف ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به عنوان یک طرح پیشنهاد شده و درخواست و حمایت مردمی این است که نمایندگان مجلس آن را به قانون متقن و قوی تبدیل کنند تا اجرای عفاف و حجاب مقبول داشته باشیم.

وی در خاتمه بر اهمیت فعالیت رسانه ای در خصوص احیای فریضتین تأکید کرد.

نظر شما