شناسهٔ خبر: 58481600 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

فضای مجازی آتش خشم جوانان را شعله ور کرد/ سهل انگاری مسئولان کشور در حوادث اخیر

یک روانشناس گفت: اگر آگاهی بخشی از سوی مسئولان صورت می گرفت ما شاهد این حجم از رفتارهای هیجانی از سوی نوجوانان و جوانان در کشور نبودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا، خشم از آن دسته هیجان های منفی به شمار می رود که در بیشتر مواقع افراد، به خاطر احساسات زودگذر و تحت تأثیر برخی محیط های اجتماعی دست به عملی می زنند که ممکن است در ادامه مشکلات فراوانی برای آن ها ایجاد کند.

جامعه شناسان و روانپزشکان ارتباط کاهش آستانه تحمل با اتفاقات جامعه همچون بیکاری، بی عدالتی، مشکلات اقتصادی، فاصله و شکاف میان درآمدها و مخارج خانواده، فاصله طبقاتی، اضطراب و افسردگی و غلبه سیاسی بر اجتماع و فرهنگ را از دلایل خشونت در جامعه می دانند و متأسفانه این خشم در میان جوانان بیشتر خودنمایی می کند.

نا آرامی های اخیر در کشور، جو عمومی جامعه، انتشار اخبار منفی، رشد صعودی قیمت دلار و سکه در کشور و... به بهانه ای تبدیل شده تا خشم فروخورده بسیاری از جوانان سر باز کند و متقابلاً درصد ناامیدی را در میان جوانان بیشتر کند.

اما سوال اینجاست که چه میزان از این خشونت تحت تأثیر فضای مجازی بوده و چه میزان از آن زمینه های خانوادگی دارد؟ 

خشم ابزار واکنش به ناکامی است

مهدی میرطالبی روانشناس مذهبی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا خشم را واکنش طبیعی انسان نسبت به عوامل مختلف عنوان کرد و گفت: بسیاری از افراد در واکنش به ناکامی ها از ابزار خشم استفاده می کنند.

وی افزود: می توان این خشم را مدیریت کرد اما گاهی عوامل دیگر شبیه بنزین عمل می کنند که خشم را شعله ور می کند، فضای مجازی و القائات آن یکی از این عوامل است.

میرطالبی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه گفت: همه افراد مشکلات اقتصادی را درک می کنند و هر کس به نحوی در حال مدیریت کردن زندگی است اما در این میان افرادی به دنبال سوء استفاده از این ضعف در کشور هستند.

این روانشناس با اشاره به اتفاقات چند ماه گذشته در کشور و مجازات تعدادی از جوانان به دلیل رفتارهای ناهنجار در جامعه گفت: این افراد هم جوان های همین مملکت بودند که ناخواسته وارد یک بازی شدند که طراح آن خارج از کشور بود.

فضای مجازی آتش خشم جوانان را شعله ور کرد

میرطالبی برخی از دروغ های مطرح شده در فضای مجازی را عامل خشم جوانان عنوان کرد و گفت: القائات فضای مجازی به نحوی است که اگر به طور مرتب پای آن بنشینیم ناخودآگاه روی ما اثر می گذارد و ما حس می کنیم حق زیادی از ما و خانواده ما ضایع شده است. حالا شما تصور کنید که فردی در خارج از کشور نشسته و آدرس می دهد که مقصر این مشکلات فلان فرد است و شما باید به فلان روش اعتراض خود را بیان کنید.

وی ادامه داد: در جریان اتفاقات اخیر در کشور تمامی افراد پس از دستگیری در شوک بزرگی فرو رفته بودند و خودشان هم از کاری که کرده بودند تعجب داشتند.

این روانشناس زمینه خانوادگی را در بروز خشم مهم دانست و گفت: شما فرض کنید بچه من به موضوعی معترض باشد و زمانی که به خانه می آید من هم با او همراه شوم، بدون شک تأیید من شدت خشم او را بیشتر می کند، جوان این خانواده با جوانی که پدر و مادرش با او وارد گفت و گو می شوند و تلاش دارند تا خشم او را کم کنند واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد.

سهل انگاری مسئولان کشور در حوادث اخیر

وی شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و گروه همسالان را از دیگر عوامل ایجاد خشم در نوجوانان و جوانان دانست و گفت: خیلی اوقات حرف هایی را از زبان افرادی می شنویم که به دلیل شناخت قبلی از آنها می دانیم که اینها حرف های خودشان نبوده، بلکه به روش های مختلف بمباران فکری شده اند، اتفاقی که در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم و دیدیم که شبکه های معاند شب و روزشان را برای این ماجرا گذاشته بودند.

میرطالبی به سهل انگاری مسئولان کشور در حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در اتفاقاتی که پشت سر گذاشتیم شاهد تولید محتوا، آگاهی بخشی و جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند نبودیم، تبیین یعنی چیزهایی که اتفاق افتاده بدون اغراق بیان شود، اما سانسورهای بیش از حد و پوشاندن واقعیت راه را برای جبهه مقابل در خارج از کشور باز کرد.

وی در پایان گفت: بدون شک اگر آگاهی بخشی از سوی مسئولان صورت می گرفت ما شاهد این حجم از رفتارهای هیجانی از سوی نوجوانان و جوانان در کشور نبودیم.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

برچسب‌ها:

نظر شما